Mikäköhän mulla on?
Mulla on ollut tosi pitkään outoja vatsavaivoja, oksentelua, ruokahaluttomuutta ja ongelmia kuukautisten kanssa. Pari viikkoa sitten mulla tuli paljon mustaa verta pikkuhousuin, mutta kuukautiset eivät alkaneet silloin. Lisäksi mulla on ihan jumalattomat kivut aina menkkojen aikaan, en voi edes nousta sängystä ja verta tulee niin paljon, että tulee huono olo.
Mun vatsavaivoilla tarkoitan, että on usein ripulia tai sitten ummetusta, noita kovia kipuja ja turvotusta.
Mulla on koululääkäri ens kuun toinen päivä, mutta en tiiä uskallanko kysyä siltä tästä.
Kommentit (11)
Tänäänkin jäin pois koulusta näiden kipujen takia, ne vie kaikki voimat ja lääkkeet ei auta kuin hetkeksi.
Joo samaa epäilen kun yllä oleva, pyydä lähete gynekologille. Tai puhu vanhempasi kanssa että pääset gynelle, tuo ei ilman tutkimuksia selviä eikä kuullosta ihan normaalilta. Mahdollisesti on joku pikkuvaiva, joka on helppo hoitaa, mutta vaatii siis tutkimuksen ja mahdollisesti hoidon.
En minä ainakaan uskaltaisi.
Lääkärit suuttuvat hyvin herkästi vastaanotolla ihmisen udellessa terveydentilaansa liittyviä asioita. Kysy mieluummin, minkä elokuvan hän on nähnyt tai muuta miellyttävää.
Luuletko, että lääkärit ovat sinun vaivojasi varten? Tosi itsekäs ajattelumalli.
Jos on endo, niin miten se saadaan selville?
Onko pakko mennä gynelle?
Vierailija kirjoitti:
Jos on endo, niin miten se saadaan selville?
Onko pakko mennä gynelle?
Gynekologisessa vaivassa mennään gynelle, hammasvaivassa hamamslääkäirlle, ei ne muuten tule kuntoon. Endo ei selviä 100% kuin tähystyksessä, mutta oireiden hoito voidaan aloitaa epäilyksessäkin. Ko tautiahan ei voi varsinaisesti hoitaa kuin leikkauksella. Mutta tuo nyt voi olla jotain muutakin, vaikka myooma tms.
Kyllä se endon toteaminen gynekäynnin vaatii, ja ultran. Kivuttomia juttuja ovat. Kannattaa kertoa äidillesi tai muulle aikuiselle kivuista ja pyytää varamaan lääkäriaika. Tiedän että voi ahistaa ja nolottaa, mutta tärkeää on pitää omasta kehosta huolta, jo nuorenakin. Gyne voi varmasti ultrata vatsan päältä jos oot tosi nuori/kokematon, eikä emättimen kautta.
En tieädä miten vanha olet tai kauanko sulla on tullu kuukautiset, mutta mulla oli ekan vuoden ajan tosi rajut menkat, kuume nousi, oksetti, maha sekaisin ja tosi kovat kivut. Sitten aikuisena vasta paljastui se oma endo, luulin pitkään että kaikilla on samanlaiset kivut kuukautisten aikaan. Olin kymmnen kun menkat alkoi.
Tsemppiä! Nyt vaan rohkeasti hakemaan apua.
Mua pelottaa se gynelle meno eniten tässä..
Vierailija kirjoitti:
Mua pelottaa se gynelle meno eniten tässä..
Ymmärrän että sua pelottaa. Lääkärin ymmärtää että pelottaa. Kannattaa puhua siitä pelostakin lääkärille
Hyvin se menee. Tsempit.
Jos sen ultran voi ottaa vatsan päältä niin sit varmaan uskallan mennäkin.
Endo