Miksi jotkut aikuiset menevät jo nukkumaan ilta yhdeksän aikoihin?
Itsellä ei riittäisi maltti mennä noin aikaisin.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Olen kateellinen kaikille, jotka pystyvät nukkumaan normaalit, hyvät yöunet klo 21:00 alkaen.
Se on huomattu kyllä. Kyse on kulttuurista. Sosiogeenistä.
Koska heräävät jo aamuyöllä kyttäämään naapurin tekemisiä.
Lapset ovat pieniä, joten univelkaa on kertynyt lähes neljältä vuodelta. Menen aikaisin nukkumaan, niin jaksan olla virkeänä yöheräilyistä huolimatta.
Onkohan aloituksista puutetta, kun näin vanhoja nostetaan? Tämä vuodelta 2016.
Olen yksinkertaisesti kyllästynyt olemaan valveilla. Useimmiten jo heti herättyäni.
työt alkaa 03.45.pakko mennä maate ajoissa jo ennen iltauutisia.
No jos herätys on joka aamu klo 5.
Arkisin 5:30 herätys ja töihin. Ajoissa 21:30-22:00 aikaan nukkuun niin saa sopivat unet. Yhdeksältä jos on pahasti väsynyt. Viikonloppuisin sit voi klo 22-23. Tämän olen kokenut itselleni sopivaksi. Myöhempään nukkumaan niin seuraava aamuna tokkuraisena herää.
Mä olen jo 20.30 sängyssä, iltaysiin mennessä nukkumassa.
Herätys töihin 5.20.
Näin ollut jo melkein 20 vuotta.
M42
Menen klo 19.30, herätys arkisin 2.45.
Vierailija kirjoitti:
Minä menen talvella, kesällä valvon kymmeneen tai puoli yhteentoista. Valon määrä vähentää unen tarvetta. Miksi en menisi ? Miksi pitää valvoa, kun väsyttää? Mulla on tehokasta aikaa olla kotona / vapaalla klo 16 jälkeen kun työt loppuu. Herään aamulla klo 6.15, joten tarvitsen talvisin sen unimäärän.
Olet kuin kakara.
Vierailija kirjoitti:
Koska väsyttää? Itse menen aina nukkumaan siinä 20-22 välillä. Viikolla ja viikonloppuisin. Joskus saatan mennä nukkmaan jo seiskalta jos on oikein tylsää. Heräänkin kyllä aina tosi aikaisin.
Sama! Ja millanen ääliö ihmettelee muitten nukkumaanmenoaikoja?
Vierailija kirjoitti:
No jos herätys on joka aamu klo 5.
#rahvas
Olin ennen jatkuvasti väsynyt yökukkuja. Heräsin usein neljän, viiden maissa enkä ollut enää saada unta. En osannut mennä iltaisin nukkumaan ensimmäisten väsymyksen merkkien ilmaantuessa.
Sitten tapasin miehen, jolla oli varhainen unirytmi. Vähitellen oma rytmikin siirtyi ja huomasin olevani virkeämpi kuin koskaan. Herään nykyään neljän, viiden maissa ilman kelloa ja nautin siitä, kun aamuisin ei ole kiire ennen töihin lähtöä. Ilmeisesti kehoni olisi aina halunnut nousta siihen aikaan, olin ennen vaan nukkunut liian vähän kyetäkseni nousemaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku aikuinen olettaa, että jos hän itse menee nukkumaan puoliltaöin, kaikki muutkin menevät?
Ajattelevat, että muidenkin pitäisi mennä. Paljon mukavampi herätä 5:30 edes jotenkin nukkuneena.
Vierailija kirjoitti:
Koska heräävät jo aamuyöllä kyttäämään naapurin tekemisiä.
Yökukkujat kyttäävät yömyöhään naapurien tekemisiä ja verhon raosta seuraavat, kuka tulee milloinkin kotiin.
Nukahdan monesti yhdeksältä viimeistään. Herään kyllä jo kello 4:00. Kuudelta sitten eväiden teko ja töihin.
Ihmettelen miten eräällä eläkeläis pariskunnalla riittää unta kun valot niillä sammuu klo 22. viimeistään ja aamulla valot syttyy vasta klo 9. Omat eläkevanhemmat meni nukkumaan klo 21-22. heräsivät tavallisesti jo klo 6-8.
Meneehän se elämä näinkin.