Miksi jotkut aikuiset menevät jo nukkumaan ilta yhdeksän aikoihin?
Itsellä ei riittäisi maltti mennä noin aikaisin.
Kommentit (81)
Olen kateellinen kaikille, jotka pystyvät nukkumaan normaalit, hyvät yöunet klo 21:00 alkaen.
Mua taas ihmetyttää se, miksi aikaisin nukkumaan menevät saavat niin paljon arvostelua. Sori että mua väsyttää aikaisin, en ole tietoisesti valinnut omaa yksilöllistä unirytmiäni. :D
Olen paljon virkeämpi jos nukun 21:00 - 05:00 kuin 23:00 - 07:00.
Mun työt alkaa viideltä, ylösnousu neljältä. Pakko mennä nukkumaan ysiltä, jos meinaa saada riittävästi unta. Nyt oon lomalla ja siksi keikun täällä vielä tähän aikaan.
Koska herätys aamuisin klo 3.30 arkisin, pitää mennä nukkumaan joskus 19 aikaan
Aamuvuoroon mennessä herärys on klo 5.10, joten ei kovin myöhään voi valvoa
Mä menen. Mulla on iso unentarve ja lapset luo rytmin: yhdeksältä sänkyyn, kuudelta ylös. Nukun ja voin hyvin näin. Jos lapset on hoidossa mummolassa eikä ole töihinmenoa, rytmi siirtyy kyllä vähän (22 nukkumaan, 8 ylös).
Mä ihmettelen miksi jotkut kummastelevat kuinka joku menee ajoissa nukkumaan. Itse sammutan yölampun arkisin klo 21-22. Eikä tuokaan nyt niin aikaisin ole. Viikonloppuisin valvon vähän myöhempään, paitsi sunnuntaisin. Eräskin työkaveri kummasteli miten joku menee jo kymmeneltä nukkumaan. Myös lähipiirissäni sain ihmetystä osakseni, kun en suostunut lähtemään erääseen konserttiin, joka alkoi sunnuntaina seitsemältä illalla. Mutta mä pidän rajani. Mulle uni on tärkeä asia. Mun unentarve on vähintään seitsemän ja puoli tuntia. Miksi pitäisi valvoa, jos väsyttää?
Itse ainakin haluan työpäivänä olla suht virkeä, jotta ajatus toimii eikä työpäivä mene silmät ristissä haukotellessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen kateellinen kaikille, jotka pystyvät nukkumaan normaalit, hyvät yöunet klo 21:00 alkaen.
Niin minäkin! Jos menen nukkumaan klo 21 niin herään viimeistään tunnin kuluttua näiltä päiväunilta mikäli edes nukahdan. Oli elämäni kauheinta aikaa, kun piti herätä töihin joka aamu klo 4.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku aikuinen olettaa, että jos hän itse menee nukkumaan puoliltaöin, kaikki muutkin menevät?
Koska on pikkasen yksinkertainen, ööööööööh?
Ostin uudet patjat. Menen mielelläni sänkyyn illalla ja nukun 10 tuntia, mitä en ole tehnyt lapsuuteni jälkeen.
Mikään ei ole ihanampaa kuin hyvät yöunet ja herääminen virkeänä aamulla.
Meidän ukko menee nukkumaan aamuvuoro tai VP niin 19.30.Tekee 5vuorotyötä.Iltav.päikkiä vetää yö unien jälkeen,Yöv.tietysti päivätllä nukkuu huonosti kylläkin.Tämä menee milloin tahansa,huono nukkuja olen.Mutta yleensä iltasin jaksan olla enempi ylhääl..23-24nukun ehkä.Nukun=2-6h nykyisin.Lenkille vknloppuna klo5,arkena 4.Klo 5on jo täysi meno liikenne lisii, on koirankusettajaa..
Mulle on 40+ iässä valvominen alkanut aiheuttaa krapulaisen olon. Jos joskus perjantaisin tai lauantaisin valvon puoleen yöhön asti jonkun leffan takia, niin seuraavana aamuna olo on kuin viihdeillan jäljiltä. En siis käy enää viihteelläkään, vaan riittää tuo silloin tällöin tapahtuva valvomisen aiheuttama olotila. Arkisin menen nukkumaan puoli kymmenen aikoihin.
Pakko mennä, että saan nukuttua tarpeeksi ja etten ole aamulla puoli kuuden herätyksen aikaan aivan tokkurainen koska joudun ottamaan Imovanea. On univaikeuksia ja jos nukkuisin Imovanen kanssa liian vähän, niin olisin aivan tokkurainen aamulla. Viikonloppuisin en ota Imovanea ja kyllä sen huomaakin sitten nukkumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Mua on aina ihmetyttänyt tämä ystäväni kohdalla.
Menee samaan aikaan nukkumaan kuin lapsensakin, olen monta kertaa kuullut kun mies pyytää että katsottaisi vaikka joku leffa niin ei.Sitten on aamuvirkkuna pystyssä ennen kuutta ja hätistää miestäkin heräämään ja kiroaa kun tämä makaa sängyssä kahdeksaan.
Itse nauttisin tuosta tunnin yksinolosta heräämisen jälkeen. Toki jos lapsetkin hereillä ennen kuutta, niin...
Vierailija kirjoitti:
Siksi kun herätys on neljältä joka aamu.
Sama
Ehkä joillain ei riitä maltti olla enää pystyssä. ;)
Mitä tekemistä maltilla on sen kanssa että väsyttää pirusti ja haluaa mennä nukkumaan?
Ei mitään.
Jos menee 6 töihin niin fiksu ihminen menee kyllä. Itse en saa unta kyin vasta 11 ja kyllä ne aamuherätykset on kusisia