Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita teini-ikäisiä, joille suihkussa käyminen on ihan ylivoimaisen vaikeaa??

Vierailija
16.05.2016 |

Omalle teini-ikäiselle suihkussa käynti tuntuu olevan lähes ylivoimaisen raskasta. Onkohan se merkki jostakin psykologisesta tai neurologisesta jutusta (ad/hd tms.)? Myös muuten asoiden aloittaminen on aina kovan kädenväännön tulosta, eikä aina niin tulostakaan. Vai onko se ihan tavallista yleisemminkin?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muiden teini-ikäsillä ei ilmeisesti ole tällaisia ongelmia, eli ei vissiin ihan normaalia sitten.

Vierailija
2/17 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ADD. On hankala mennä suihkuun tai saada mitään aikaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle se oli aika ylivoimaista, mutta taisin muutenkin olla masentunut - en vain saanut siihen apua. Onneksi selvisin, mutta aikaa se vei.

Vierailija
4/17 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ADD. On hankala mennä suihkuun tai saada mitään aikaan

Lapsellani on tosi vaikea aloittaa kotitehtäviä, välillä siis IHAN MAHDOTONTA. Vanhempien on pakko joka päivä huolehtia siitä, että hän tekisi kotiläksyt, mutta ei se siltikään aina onnistu. Lapsi on kyllä älykäs ja oppii helposti, saa lähinnä ysejä kokeista. Mutta kaikkien koulujuttujen tekeminen ja ennen kaikkea aloittaminen on hirveän tuskaista, ja sitten se suihkussa käynti (ja myös hampaiden pesu). Tuntuu, että lapsen itsetuntokin alkaa mennä, kun koko ajan on niin kauhea sotku kouluasioista ja kun ei ole tehnyt tehtäviä, niin aina syyllinen olo. Kuulostaako sinusta, jolla on ADD, että sinulla oli samanlaista? Miten sait diagnoosin? Ja onko sinulla lääkitys siihen? Onko se halpottanut sinua?

Vierailija
5/17 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kognitiivinen MS-tauti ja kaiken aloittaminen on vaikeaa. Joskus aloitekyvyttömyydessä ja toiminnanohjauksen häiriöissä kyse on siis ihan fyysisestä sairaudesta tai poikkeavuudesta aivotoiminnassa.

Keskustele teinin kanssa ja laatikaa yhdessä päiväjärjestys kaikkein tärkeimmille velvollisuuksille (peseytyminen, koulutyöt, nukkumaankäyntiajat, mahdollisesti joku kotityö). Älkää kasatko päiväjärjestykseen liikaa tehtäviä, muuten käy niin, että sen noudattaminen hajoaa omaan mahdottomuuteensa. Jos päiväjärjestyksessä pysyminen tuottaa ylitsepääsemättömiä ongelmia, hakekaa apua lääkäriltä. Ensin yleislääkäri, sitten vasta tarvittaessa erikoisalan ammattilainen.

Vierailija
6/17 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kognitiivinen MS-tauti ja kaiken aloittaminen on vaikeaa. Joskus aloitekyvyttömyydessä ja toiminnanohjauksen häiriöissä kyse on siis ihan fyysisestä sairaudesta tai poikkeavuudesta aivotoiminnassa.

Keskustele teinin kanssa ja laatikaa yhdessä päiväjärjestys kaikkein tärkeimmille velvollisuuksille (peseytyminen, koulutyöt, nukkumaankäyntiajat, mahdollisesti joku kotityö). Älkää kasatko päiväjärjestykseen liikaa tehtäviä, muuten käy niin, että sen noudattaminen hajoaa omaan mahdottomuuteensa. Jos päiväjärjestyksessä pysyminen tuottaa ylitsepääsemättömiä ongelmia, hakekaa apua lääkäriltä. Ensin yleislääkäri, sitten vasta tarvittaessa erikoisalan ammattilainen.

Kaikenlaisia listojakin on vuosien varrella kokeiltu. Eivät ne auta. Lapsi tietää kyllä, mitä pitäisi tehdä, mutta sanoo, että tuntuu kuin olisi ihan halvaantunut, kun pitää aloittaa jotain, mikä ei ole niin mieluista.

Vierailija
7/17 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esimerkiksi mulle tulee aina iltaisin tunne etten jaksaisi vääntäytyä suihkuun. Sama tunne on ollut vuosia.

T: 22-vuotias nuori mies/poika

Vierailija
8/17 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika koulukuraattorille. Suihkussakäymättömyys on iso syrjäytymisriksi ja usein merkki masennuksesta. Kukaan kun ei halua olla haisulin kaveri... :(

Vierailija
9/17 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidänkään teini ole oma-aloitteisesti koskaan suihkuun menemässä, mutta kun kehotetaan, menee kyllä. Syksyllä olivat 5 vrk leirikoulussa, ei käynyt kertaakaan siellä suihkussa.

Vierailija
10/17 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikia vai tyttöjä nämä haluttomat suihkussa kävijät?

Teinityttöjen kanssa ongelma on melkein päinvastainen, kun suihkussa menee helposti tunti.

Mutta kannustan kyllä selvittämään isomman kokonaisuuden asian takana, jos oireilee muuten.

Vierailija
11/17 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en oo tästä vaivasta kylläkään kuullut, omat teinit kävisivät suihkussa ainakin kaksi kertaa päivässä ja viruisivat siellä vähintään puoli tuntia, sama tuttavaperheissä.

Vierailija
12/17 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve olen lääkäri moni teini ei käy suihkussa siihen on monia syitä esim stressi masennus ja muitankin syitä kerran lääkärissä yks henkilö ei ollut käynyt suihkussa yli yhteen vuoteen ja kuitenki oli hyvässä kunnossa ja normaali mutta haju oli paha 

Vierailija
13/17 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terve olen lääkäri moni teini ei käy suihkussa siihen on monia syitä esim stressi masennus ja muitankin syitä kerran lääkärissä yks henkilö ei ollut käynyt suihkussa yli yhteen vuoteen ja kuitenki oli hyvässä kunnossa ja normaali mutta haju oli paha 

Lääkärin paperit saatu kirjekurssilla, vaiko muropaketista..?

Vierailija
14/17 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, täälä yksi AuDHD-tapaus, entinen teini ja suihkurutiini oli itsellekin mahdoton juttu nuorempana muodostaa. ei ole hanskassa vieläkään, en osaa oikein kuvailla sitä muuten kuin että "sopivaa" väliä käydä suihkussa ei joka päivästä yksinkertaisesti löydy.

Vierailija
15/17 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä edes ole mitään suihkua, saunassa sitten pestään.

Vierailija
16/17 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikenlaisia listojakin on vuosien varrella kokeiltu. Eivät ne auta. Lapsi tietää kyllä, mitä pitäisi tehdä, mutta sanoo, että tuntuu kuin olisi ihan halvaantunut, kun pitää

Mulle sama tullut ajan mittaan nyt viisikymppisenä, varsinkin tiskaaminen ylivoimaista tai lähteminen johonkin muualle kuin työhön...

Vierailija
17/17 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"lääkäri"