Mihin ruokaan teillä löytyy aina ainekset?
Meillä on aina kaapissa vähintään nakkikeiton tai makaroonilaatikon ainekset.
Kommentit (42)
- Munakas
- Tonnikalapasta
- jonkinlaisen kasvisvokin saisin aina aikaiseksi, tosin ei mitään gourmeeta - mutta sipulia, valkosipulia, paprikaa, porkkanaa, pakasteessa on yleensä aina jotain vihannesta, esim. parsakaalia, kukkakaalia. Samoin kasviossosekeitto syntyisi yleensä kaapin antimista.
- Perunamuusi (joka toki ei ole yksistään ruoka). Yleensä aina on tarjouslihoja pakkasessa, että niistä jotain kylkeen.
- Kaurapuuro, mannapuuro ja riisipuuro
Te, joilla on kaapit täynnä, meneekö paljon hävikkiin tavaraa? Eli vahingossa umpeutuu päivämäärät ym.?
Itse en voi pitää kaappeja täynnä kun sitten suursiivotessa tekee pahaa heittää vanhentuneita roskiin...
Vierailija kirjoitti:
Te, joilla on kaapit täynnä, meneekö paljon hävikkiin tavaraa? Eli vahingossa umpeutuu päivämäärät ym.?
Itse en voi pitää kaappeja täynnä kun sitten suursiivotessa tekee pahaa heittää vanhentuneita roskiin...
Ei, kun noudattaa kahta tärkeää sääntöä kotivaran suhteen. 1) varastoi mitä syöt ja syö mitä varastoit, eli varastoidaan vain sellaista, millä oikeasti on menekkiä. Mikä järki esim varastoida soijarouhetta, tonnikalaa ja riisiä jos niitä ei kukaan taloudessa muutenkaan käytä. 2) se mitä ensin ostat, käytät ensin ja uuden sijoitat takimmaiseksi. Näin kierto pysyy sellaisena, että vanhimmat käytetään ensin. Pari kertaa vuodessa näille säilytystä kestäville tehdään inventaario ja kaapista nostetaan esille ihan näkösälle, vaikka pöydälle ne tuotteet, joilla parasta ennen jo häämöttää. Niistä keksitään hetimiten jotain ruokaa. Sitten mietitään kannattaako sitä enää ostaa kaappiin, koska menekki on selvästi arvioitu väärin kys tuotteen kohdalla.
Meillä ruoan hävikki on jopa vähentynyt, kun aina on kaapeissa jotain, mitä yhdistää johonkin. Muuten saattaisi jäädä joku paketti käyttämättä, kun just sillä hetkellä ei ole sille sopivaa lisuketta tai johonkin sellaiseen ruokaan muita raaka-aineita mihin sitä kyseistä tuotetta normaalisti käytettäisiin. Olikohan toi viimeinen lause jotenkin epäselvä, kysykää tarkennusta jos oli. En ajattele tänään kovin selkeästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, kun noudattaa kahta tärkeää sääntöä kotivaran suhteen. 1) varastoi mitä syöt ja syö mitä varastoit, eli varastoidaan vain sellaista, millä oikeasti on menekkiä. Mikä järki esim varastoida soijarouhetta, tonnikalaa ja riisiä jos niitä ei kukaan taloudessa muutenkaan käytä. 2) se mitä ensin ostat, käytät ensin ja uuden sijoitat takimmaiseksi. Näin kierto pysyy sellaisena, että vanhimmat käytetään ensin. Pari kertaa vuodessa näille säilytystä kestäville tehdään inventaario ja kaapista nostetaan esille ihan näkösälle, vaikka pöydälle ne tuotteet, joilla parasta ennen jo häämöttää. Niistä keksitään hetimiten jotain ruokaa. Sitten mietitään kannattaako sitä enää ostaa kaappiin, koska menekki on selvästi arvioitu väärin kys tuotteen kohdalla.
Meillä ruoan hävikki on jopa vähentynyt, kun aina on kaapeissa jotain, mitä yhdistää johonkin. Muuten saattaisi jäädä joku paketti käyttämättä, kun just sillä hetkellä ei ole sille sopivaa lisuketta tai johonkin sellaiseen ruokaan muita raaka-aineita mihin sitä kyseistä tuotetta normaalisti käytettäisiin. Olikohan toi viimeinen lause jotenkin epäselvä, kysykää tarkennusta jos oli. En ajattele tänään kovin selkeästi.
Juuri näin.
Varmaan puolen vuoden ruuat kotona.
Pakastin n.250 litraa täynnä syömäkelpoista ruokaa. Lihaa, kalaa, kasviksia, marjoja. Eikä mitään epämääräistä kompostikamaa.
leipään on ainekset useammassa keittiössä. Eri asia kuinka moni osaa sitä ilman keittokirjoja tehdä..
Tähän hätään en keksi mitäänn tavallista arkiruokaa, johon ei olisi aineksia. Pakastimessa on lihaa 80 kg, marjoja noin 5 kg, vihanneksia ja juureksia löytyy niitäkin, on jäätelöä...melkein mitä vain. Ainoastaan vegaaneille joutuisin toteamaan, että tänään ei ole hyvä päivä tulla käymään.
Kaurapuuroon ja munakkaaseen. Munakkaaseen keksii aina jotain täytettä, mitä sattuu olemaan. Tai sen voi tehdä ilmankin täytteitä. Muuten mulla vaihtelee tosi paljon ja en varastoi liikaa, ettei jää käyttämättä.
Vierailija kirjoitti:
En keksi, miten noin voi käydä. Vanhin käytetään aina ensin, tuotteet on kaapissa ikäjärjestyksessä. Jos ostain jotain epätavallista, vaikka kvinoaa, niin se jää etualalle ja keksin tarkoituksella ruokia, johon sen "hävitän". Joka kolmas kuukausi käyn tuotteet läpi ja siirrän pian vanhenevat näkösälle. Niistä tehdään ruokaa seuraavan kuukauden aikana.
Puuro, makaroni laatikko, kasviswokki tai -kastike, tonnikalaa löytyy vaikka pastaan tai lämpimiin leipiin joihin yleensä löytyy jotakin juustoa, valmiin leivän loppuessa löytyy niin hiivaa kuin jauhoja joista sen voi tehdä itse.
Useampaan laatuun puuroa: kaura, riisi, manna, speltti, neljänviljan. Ja niin tietysti: makronivelliin! Tonnariakin on yleensä varastossa purkki ellei parikin, joten pasta tai makaronilaatikko niistä syntyy tai pihvit perunoiden kera. Ja pakkasessa on valmista kaalilaatikkoa ja lihamureketta eli ei meillä nälkään kuolla pariin viikkoon!
Munakkaaseen/kokkeliin, helmipuuroon, riisipuuroon, mannapuuroon, kaurapuuroon, ohrapuuroon, soijasuikaleista ja tomaattimurskasta saa kastikkeen ja sen seuraksi löytyy makaronia, riisiä, ohraa. Myös sienirisottoon löytyy yleensä ainekset.
Jonkinlaisen keiton saa myös aina väsättyä.
Olen varastoija, mulla on pakastin ja säilykehyllyt täynnä.
Mun teinit aina sanoo, että mä olen oikea pakastaja-Elvi. Että jos tulisi joku katastrofi, niin meillä syötäisiin lihapatoja, järvirapuja ja ties vaikka mitä paljon sen jälkeenkin kun muissa talouksissa olisi nuoltu vikat säilykepurkinpohjat jo aikaa sitten.
Eli kaipa meiltä aika monta evästä saisi tehtyä koska vaan.
Pizzaan. Ainekset on jopa valmiiksi yhdistetty pizzapohjaan. On pakastimessa.
Meillä on kotivara noin 2 vkon ajaksi. Pakastimesta lihat ja marjat. Kuivakaapissa jauhot, hiivat ja säilykkeet jne. Maitojauhetta ja hyla maitoa hätävarana. Viimeksi noron jyllätessä totesin "hamstraamisen" kannattavan. Meni useampi päivä vielä toipuessa ennen kun päästiin kauppaan.
Meillä löytyy niin moneen ruokaan etten jaksa alkaa luettelemaan. Kalaruokiin ei löydy, mies ei syö kalaa joten harvemmin viitsin itsellekään laittaa.
Pakkasessa on lihaa ja kanaa ja marjoja. Säilykkeitä, jauhoja, riisiä, pastoja on kaappi pullollaan. Aina on kananmunia, öljyä, maitoa, kermaa, sipulia,perunaa, porkkanaa, kurkkua, tomaattia, paprikaa , hedelmiä.
Ihan tavallinen duunaripariskunta ollaaan, minä pienituloinen, miehellä vähän parempi liksa. Ei lapsia.