Tällaista olen mietiskellyt kolmisen kuukautta (lastensuojeluasia)
Tutustuin mieheen, joka on alakoululaisen yksinhuoltaja. On eronnut lapsen äidin kanssa pari vuotta sitten ja lapsen äiti muutti toiseen kaupunkiin. Lapsi käy äidillään joka toinen viikonloppu ja koulun lomilla pidempään. Menee aina mielellään äidilleen. Mies vain on puhunut koko ajan äidin juomisesta ja ettei huolehdi lapsesta nyt eikä aiemminkaan. En tunne äitiä ollenkaan.
Pari kuukautta olin heidän kanssaan joka päivä. Ja koko pari kuukautta mies joi joka päivä. Kävi kyllä töissä, mutta tuon parin kuukauden aikanakin ehti olla pari-kolme viikkoa saikulla, jolloin taas saattoi juoda enemmän. Elämä pyöri täysin sen juomisen ympärillä, ruokaan ei ollut aina rahaa tai laskupino kasvoi ja meni ulosottoon, saikkua kun haki, piti sairaalasta lähteä samantien baariin, sammuili iltapäivästä sohvalle, saunaan, aina tarvitsi kuskin, vaikka on oma auto ja korttikin...
Perhe on ollut jo useita vuosia lastensuojelun asiakkaita. Jossain paperissa oli vuosiluku 2012 ja syynä vanhemman/vanhempien päihteiden käyttö. Edellinen lastensuojeluilmoitus on tehty viime syksynä miehen ollessa itse juopuneena muiden humalaisten seurassa ulkoilmatapahtumassa lapsen kanssa. Tuo ilmoitus ei ole johtanut sen kummempiin toimiin. Mutta perhe on jatkuvasti tekemisissä sossun kanssa. Mies on myös ihan ok-palkastaan huolimatta hakenut tuon yhteisen parin kuukauden aikana toimeentulotukea omalta sosiaalityöntekijältään, ja saanut. Ja juonut nekin rahat. Ja lapsensa tilin on juonut tyhjäksi.
Parin kuukauden ajan mietin oikeasti koko ajan, että mitähän vittua. Äiti on ehkä samanlainen paska eikä sossu tee mitään. Kuitenkin jonkun sekoilukohtauksen jälkeen lähdin suhteesta ja tein samantien lastensuojeluilmoituksen. Ilmoitin olevani huolissani lapsen henkisestä hyvinvoinnista nyt, kun lapsi on taas kaksistaan isänsä kanssa.
Alussa muistan miehen toitottaneen lapselle kuinka ei saa aukoa ikkunoita, ettei lämpö karkaa harakoille. Oli saunan ikkunan avannut. Ja huomaan kyllä nyt, että miksi se lapsi oli avannut saunan ikkunan... Tai oli yksi ilta silloin alussa, että lapsi oli hukassa ja lapsi sanoi jossain vaiheessa kuinka ei halunnut mennä kotiin, koska isä vain huutaa ja nukkuu. Ja oikeasti niitä "en haluais mennä kotiin iskän kanssa", "en tykkää käydä iskän kanssa saunassa" tai "ois kiva jos oisit aina täällä" oli aika useinkin kuultuja lauseita. Olen miettinyt paljon sitä, että olenko liioitellut ja olenko tehnyt väärin kun olen tehnyt ilmoituksen lastensuojeluun. Ja joka kerta, myös nyt, tulen vain siihen lopputulokseen, että en ole tehnyt väärin enkä ole liioitellut.
Se lapsi on vieläkin minun mielessäni joka hetki. Inhottaa. En itse kestänyt sitä juoppoa, miksi sen lapsenkaan pitäisi. :(
Et minusta ole tehnyt ollenkaan väärin.
Tein itse saman erottuani miehen mt-ongelmien ja alkoholiongelman takia suhteesta. Mies oli tosin lapsensa etäisä vaan, joka toinen vkonloppu isällä, mutta isä oli selvästi täysin kykenemätön lapsen hoitoon. Minä hoisin hänen lapsensa, ja mies ryyppäsi ja oli tietokoneella.
Jossain vaiheeessa kyllästyin, kun sen isän kanssa lapsen piti laatuaikaa viettää eikä vieraan äitipuolen, ja aloin lähteä vanhemmilleni kyläilemään välillä kun lapsi oli viikonlopun isällä. Ajattelin, että sitten mies ryhdistäytyy ja on selvin päin, kun ei voi tuudittautua siihen että muija hoitaa. Paskan marjat. Kun tulin vanhemmilta siellä oltiin jo tukevassa kännissä ja usein sekaisin (maniassa). Lapsi selvästi pelkäsi isäänsä kun tämä oli juovuksissa.
Viimeinen tikki oli se, että kun lapsi tuli joulua viettämään isälleen, niin sillä aikaa kun ihan päivän ajan kävin vaan vanhemmillani joulunpyhinä, oli mies ryypännyt ja kännipäissä oli jättänyt kynttilöitä vartioimatta niin että asunnossa syttyi tulipalo. Minä totesin että en pysty olemaan noin vastuuttoman ihmisen kanssa enää, ja tein myös lastensuojeluilmoituksen, tukiakseni lapsen äidin pidempään jatkunutta halua saada yksinhuoltajuus lapseen, syystä että hän tiesi että mies ei ole ongelmiensa takia luotettava edes viikonloppuhuoltajaksi...