muistisairauden puhkeaminen
Kuinka yleisesti siihen liittyy, ettei tunnista enää tuttavaa?
Kommentit (7)
Kaikillehan käy noin lopuksi, ellei kuole sitä ennen. Osa kuolee kyllä sen dementian mukanaan tuomaan syömisvaikeuteen siinä vaiheessa, kun vielä tunnistaa läheisensä. Tuttuja ei enää tunnista.
Mun lapsesta asti ystäväni äiti ei tunnistanu 3 vuotta ennen kuolemaansa mua, mutta tyrtärensä tunnisti loppuun asti.
Ei kuulosta ihan alku/puhkeamisvaiheen oireelta kyllä mutta pidemmälle edenneessä muistisairaudessa ihan yleinen oire luonnollisesti.
Ei se alussa tule vaan loppuvaiheessa tai keskivaiheessa. Tosiaan lapsensa tunnistavat yleensä. Meillä äiti vielä tunnistaa mun lapset mutta nimet kyllä unohtaa.
Juuri noin miten kakkonen sanoo. Meillä äiti syö todella vähän eikä suostu syömään vaikka käsketään.
Otsalohkodementiassa voi olla ekoja oireita.
Loisia.. jos siivoaisitte yläkertanne kunnolla, kuten jynssäätte asuntojanne, niin ei olisi ongelmia.
On olemassa kasvosokeus, joka ei liity millään tavalla dementiaan. Tunnetuin siitä kärsivä lienee prinsessa Victoria.
Muistisairaus on kovin kaunisteleva nimitys dementialle, joka jo lievänäkin sisältää vähintään yhden oireen muistin heikkenemisen lisäksi. Se voi olla sanojen katoaminen, eli ehkä kadottaa ihmisten nimiä. Usein ihmisen käytös muuttuuu, mihin saattaa olla syynä se muistin heikkeneminen että oma epävarmuus ja pelko, kun elämä alkaa olla jollakin tavalla sekavaa.
Kaikki ihmiset eivät dementoidu edes vanhoina, mistä todisteena yli satavuotiaita. Toisaalta dementiaa voi olla jonkun aivosairauden seurauksena hyvinkin nuorille, jopa lapsilla.
No siis suunnilleen 100% kun etenee siihen vaiheeseen.