Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykoottisuus

Vierailija
15.05.2016 |

Voiko omia psykoottisia oireita tunnistaa? Millaiselta tuntuu esim. psykoottinen masennus? Millaiset oireet ovat kokijan kannalta? Onko kellään kokemusta?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain diagnoosin psykoottisesta masennuksesta synnytyksen jälkeen. Harhoja oli lähinnä öisin, välillä koko huone täynnä porukkaa, välillä miehen ääni sanomassa jotain. Harhat jatkuivat myös sen jälkeen, kun olin masennuksesta toipunut. Kun lopetin masennuslääkityksen, harhat loppuivat siihen paikkaan. Jälkeenpäin luin lääkkeen sivuvaikutuksista, melko harvinaisena haittavaikutuksena mainittiin harhaisuus ja hallusinaatiot. Minulla ei siis ollut psykoottista masennusta.

Vierailija
2/13 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut diagnoosina psykoottinen masennus. Kyllä mä ne harhat harhoiksi osasin tunnistaa. Tai ainakin vakuuttelen aina itelleni et ne on harhoja. Nyt on diagnoosi vaihtunut vaikea-asteiseen masennukseen ja ei-elimelliseen psykoottisuuteen.

Mulla on ihan haju-, maku-, kuulo-, tunto-  ja näköharhoja. Kuulo-, tunto- ja näköharhat mulla yleisimmät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut diagnoosina psykoottinen masennus. Kyllä mä ne harhat harhoiksi osasin tunnistaa. Tai ainakin vakuuttelen aina itelleni et ne on harhoja. Nyt on diagnoosi vaihtunut vaikea-asteiseen masennukseen ja ei-elimelliseen psykoottisuuteen.

Mulla on ihan haju-, maku-, kuulo-, tunto-  ja näköharhoja. Kuulo-, tunto- ja näköharhat mulla yleisimmät.

Ihan mielenkiinnosta: millainen on makuharha ja tuntoharha? Miltä ne tuntuu?

Vierailija
4/13 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makuharhat on mulla ne harvinaisimmat. On saattanut yhtäkkiä tulla joku maku suuhun. Kerran söin leipää ja maistoin vaan kaurapuuron. Se oli vähän hassua. Tuntoharhat on ällöttäviä. Saattaa tuntua et mun koko keho on ötököiden ja matojen peitossa. Joskus tuntuu et ne on ihon alla. Ihan kuin olisin säkki täynnä kastematoja.

Joskus myös tuntuu kuin joku tökkisi, tönisi tai repisi hiuksista. Tän jälkeen on yleensä tullut näköharha, jolloin näen mikä on repinyt.

Vierailija
5/13 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihe kiinnostaa minuakin. Olin yksi päivä kävelyllä, olen pahasti masentunut. Näin hetken aikaa jonkun matkan päässä minusta olevan valkoisen ison koiran, mutta kun räpäytin silmiä, ei sitä enää ollutkaan siinä, ja ajattelin heti varmaan kuvittelevani. Voiko tuo olla oire psykoottisuudesta, ovatko harhat tuollaisia? Etsin tietoa netistä ja sain sen käsityksen, että esim. psykoottista masennusta ei voi olla, jos tunnistaa omia harhoja. Minulla on ollut myös todella lyhyitä, alle sekunnin kestäviä kuuloharjoja. Mitä tämä on? Lääkäri ei kommentoi noita oikein mitenkään. :(

Vierailija
6/13 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aihe kiinnostaa minuakin. Olin yksi päivä kävelyllä, olen pahasti masentunut. Näin hetken aikaa jonkun matkan päässä minusta olevan valkoisen ison koiran, mutta kun räpäytin silmiä, ei sitä enää ollutkaan siinä, ja ajattelin heti varmaan kuvittelevani. Voiko tuo olla oire psykoottisuudesta, ovatko harhat tuollaisia? Etsin tietoa netistä ja sain sen käsityksen, että esim. psykoottista masennusta ei voi olla, jos tunnistaa omia harhoja. Minulla on ollut myös todella lyhyitä, alle sekunnin kestäviä kuuloharjoja. Mitä tämä on? Lääkäri ei kommentoi noita oikein mitenkään. :(

Kyllä mä vaan diagnoosin sain vaikka sanoin lääkärille osaavani tunnistaa harhat. Siinä vaiheessa kun en enää ole niitä osannut tunnistaa on ollut päällä ihan psykoosi.

Vierailija
7/13 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairastanut mutta en muista siitä mitään

Vierailija
8/13 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makuharhat on mulla ne harvinaisimmat. On saattanut yhtäkkiä tulla joku maku suuhun. Kerran söin leipää ja maistoin vaan kaurapuuron. Se oli vähän hassua. Tuntoharhat on ällöttäviä. Saattaa tuntua et mun koko keho on ötököiden ja matojen peitossa. Joskus tuntuu et ne on ihon alla. Ihan kuin olisin säkki täynnä kastematoja.

Joskus myös tuntuu kuin joku tökkisi, tönisi tai repisi hiuksista. Tän jälkeen on yleensä tullut näköharha, jolloin näen mikä on repinyt.

Ok, kiitos vastauksesta! Tosi inhottavan kuuloista kyllä :(

Vierailija
9/13 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee tuollaisia oireita nukkuessa, eli näkee unta, herää ja luulee sitä ensin todeksi, sitä ei varmaan lasketa?

Vierailija
10/13 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tulee tuollaisia oireita nukkuessa, eli näkee unta, herää ja luulee sitä ensin todeksi, sitä ei varmaan lasketa?

Ei.

Vierailija
11/13 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole koskaan ollut aistiharhoja (tietääkseni), mutta eräänä stressaavana ajanjaksona elämässä hormoonit laukaisivat vääristyneet ajatukset. Siis kuukautisten aikaan niin tapahtui ja myöhemmin olen joinain kuukaisina kokenut samassa kierronvaiheessa "ajatusvääristymien poikasia", jotka olen heti tiedostanut ja keskeyttänyt onnistuneesti pelkällä päätöksellä.

Voiko psykoottisen ajattelun itse tunnistaa psykoottiseksi? Minulla se meni niin, että tiedostin kyllä, miten epätavallista ja "hullua" ajatteluni oli, mutta uskoin, että tavalliset, normaalia arkea elävät ihmiset vain ovat tietämättömiä siitä, miten asiat oikeasti ovat ;) Eli vastauksena aloittajan kysymykseen: kyllä ja ei.

Käsitykseni siitä, miten maailma makaa, oli yhtäkkiä sinä marraskuisena aamuna huikea, täysin muuntunut arkiajattelusta.

En tarvinnut lääkkeitä tai muutakaan hoitoa, vaan tila purkautui itsestään parissa päivässä. Kokemus oli minulle elämää muuttava. Siitä on aikaa jo monta vuotta enkä ole sen jälkeen ollut entiseni, ja muutos on nimenomaan ollut positiivinen näin jälkeenpäin ajatellen. Koen, että "tietoisuuteni laajeni" kokemuksen myötä, niin hassulta kuin tuo kuulostaakin :)

Vierailija
12/13 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up; mielenkiintoinen aihe!

Vierailija
13/13 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä näin hallusinaatioita mutta tunnistin ne niiksi. Ennen olin kieltäytynyt lääkkeistä, mutta tuon jälkeen oli pakko aloittaa, auttoivat. Tosin piti kaksi kertaa vaihtaa ennen kuin löytyi oikea. Masennus oli siis vaivana kohdallani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi