Lue keskustelun säännöt.
Piha suunnitelmista?
23.02.2006 |
Nyt kaivataan hyviä linkkejä ja ideoita pihoista.
Meillä on talo projekti vasta aluillaan mutta tontti varaukset on tehty ja eteenpäin mennään. Mielessä on alkanut pyörimään ajatukset pihasta, millainen siitä halutaan en vielä tiedä mutta lapsille leikkitilaa ja viheryyttä. Kertokaa ideoita! Niin ja tontti on malliltaan pitkulainen ja talo sijoitetaan aika ylös lähelle tontin rajaa (takapiha tilaa jää rajoitetusti) joten eteen jää paljon tilaa mitä käyttää.
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Meillä alkaa ensi kesänä rakentaminen ja myös minä olen tuota pihaa jo pohtinut. Meillä talo tulee tontin pohjoisreunalle, lähelle ajotietä eli takapihaa jää sellainen noin 10 m x 30 m soiro.
Meillä kaavakin määrää, että tietty määrä puita ja pensaita pitää tontilta löytyä, joten ne pitää sitten ensihätään saada jonnekin sijoitettua. Aion siis aloittaa pihan suunnittelun siitä, minne laitan esim. marjapensaat, mihin kohti tarvitsen näkösuojaa (takapihan terassin ympärille, jonne tullaan vilvoittelemaan saunasta) ja mihin varjoa (esim. talon eteläänpäin olevan makkarin ikkunan eteen, ettei se olisi kesällä niin kuuma). Uskon, että noihin saan jo upotettua kaavassa määrätyn määrän puita ja pensaita.
Kun nuo on tehty, niin loput pihasta laitan ihan vaan nurmikolle (paitsi tietty ajotie, johon pitää laittaa joku sora tai muu vastaava päälyste).
Kukkapenkkejä en aio laittaa nyt alkuun ollenkaan kahdesta syystä, a) haluan ne kuitenkin muutaman vuoden päästä eri paikkaan kunhan olen tottunut pihaani ja b) nyt kun lapset ovat pieniä, niin oma energiani puutarhan hoitoon on aika kortilla. Eli, ratkaisuna siis kukkalaatikot, joihin laitan kesällä kesäkukkia.
Ylipäätänsä aion laittaa ihan vaan minimi-määrän kasveja pihalleni nyt ihan alkuun. Tämä siitä syystä, että puutarhahan kasvaa vuosien saatossa ja sitä on sitten kiva lisäillä kunhan aikaa ja energiaa siihen hommaan on irrottaa. Nyt siis paljon nurmikkoa ja avaraa tilaa, missä lapset saa temmeltää ja kukkien vuoro on sitten myöhemmin.