En tykkää nimestäni ollenkaan :(
Ennen suhtauduin nimeeni neutraalisti, mutta nykyään se ärsyttää. Se tuo mieleen ihmisille täysin eri mielikuvia, mitä itse olen. Haluaisin itseni näköisen nimen. Facebookissakin kun näkyy vaikkapa tykkääjien lista, niin minun nimeni erottuu junttimaisesti.
Vai meneekö se niin, että minä itse luon nimelleni tietyn mielikuvan? Nimi näyttää kantajaltaan, oli se mikä tahansa?
Kommentit (70)
Lempinimestäkin voi tehdä virallisen nimen.
Hyvä nimi Johanna on, kaunis, ajaton ja kansainvälinen. Olisin mieluusti Johanna, mutta vanhemmat antoivat ihan tylsän nimen, joka nykyään kuulostaa ihan keski-ikäisen tädin nimeltä -Jaana.
Vaihda viralliseksi nimeksi (tai edes fb-nimeksi) Jossu, jos Johanna tökkii. Mun mielestä Johanna on kyllä kaunis nimi.
Kummallinen nimenarvuutteluketju, kun olisi voinut heti sanoa. Johanna on ihan ok, Jossu kuulostaa possulta. Vaihda nimi jos et tykkää, kyllä siihen uuteen tottuu ajan kanssa. Ei sitten tarvitse murehtia asiaa loppua ikää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda se. Mulla oli kans etunimi josta en pitänyt ollenkaan, parikymppisenä sitten päätin vihdoin vaihtaa nimeni eikä kaduta yhtään :)
No siinäkin se ongelma, että minkä uuden nimen sitä keksii. Todella vaikea totutella, kun edes toisesta nimestäni en tykkää niin paljoa, että voisin vaihtaa sen kutsumanimeksi mieluumin. Keksitkö sinä vain tuulesta uuden nimen? Ap
Oli mulla joku käsitys että minkä kuuloisen nimen haluan, meinasi kyllä lähteä järki kun etsin sopivaa :D Ei siis saanut olla hirveän erikoinen tai pitkä nimi, eikä sellainen joka kuulostaa oudolta englantilaisittain lausuttuna (niinkuin entinen nimeni..).
Nykyinen nimeni oikeastaan vaan tuli yhtäkkiä mieleeni kun pidin taukoa nimien pähkäilystä ja tuntui samantien jotenkin "oikealta", googlasin nimen vielä varmistaakseni mitä mielikuvia se herättää ja kirjoitin sen paperille muutamia kertoja.
Johannahan on kaunis nimi, olisi kelvannut mullekin. T: Päivi
Aloitus on täysin turha, kun et kerro nimeäsi.
itsellä vähän sama pulma, mutta en viitsi vaihtaa kun 25-vuotta ollut tämän niminen!
olen siis Titta. olen kaunis, tatuoitu ja teen töitä alternative-mallina. en todellakaan näytä Titalta!
Titasta taas tulee mieleen lihava, ässävikainen blondi marimekon paidassa...
Olisi paljon parempi systeemi jos vanhemmat päättäisi vain lapsuusajan nimen ja sitten vaikka täysi-ikäistyessä otettaisiin uusi nimi, joka on henkilön itsensä valitsema.
Kellään ei voi olla yhtä rumaa nimee ku mulla, jos yhtään lohduttaa...
mun nimi on siis ihan kamala, kuulostaa joltain vanhalta mummon nimeltä. en kuitenkaa kerro sitä. mä haluaisin että mun nimi olis miranda :(
Johannahan on kiva ja nätti nimi. Itse tykkäisin :)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä nimi Johanna on, kaunis, ajaton ja kansainvälinen. Olisin mieluusti Johanna, mutta vanhemmat antoivat ihan tylsän nimen, joka nykyään kuulostaa ihan keski-ikäisen tädin nimeltä -Jaana.
Täällä yks Johanna, joka oli ennen Jaana 😃
Olen myös Johanna. Tähän kun lisää kaksi yhtä pitkää lisänimeä ja pitkän -nen sukunimen niin yleensä ei riitä edes viivalla tilaa jos joutuu kirjoittamaan koko nimen.
Mä en pidä myöskään nimestäni, mutta ei se haittaa. Se on mitä se on. Joskus ihmiset kutsuivat Jossuksi, mutta siitä nyt en ainakaan pitänyt. Kamala lempinimi.
Minä ratkaisin "ongelman" vaihtamalla nimeni.
En identifioitunut millään entiseen "kiltti tyttö"-nimeeni, joten vaihdoin ensimmäisen nimen toiseksi ja tiputin toisen (vielä kamalamman) etunimen kokonaan pois.
Siitä huolimatta vanhat tutut vieläkin kutsuvat entisellä nimellä.
Johanna käy hyvin myös toiseksi ja kolmanneksi nimeksi :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johanna?
No niin, siinähän se tuli. Olen siis Johanna. Onneksi tykkään sentään lempinimestäni, joka on Jossu. Se tuo mieleen hieman hauskempia mielikuvia.
Ap
Johanna ei oo mikään kiltintytön nimi eli siinä suhteessa ei hätää.
Jos kuitenkin haluat vaihtaa, niin saisko siinä muokattua, niin ei ois niin radikaali muutos? Esim. Joanna, Hanna, Hanne, Jonna. Voisihan tota Jossuakin kokeilla meneekö läpi, mutta siinä on tietty pissis fiilis (tuntemani Johannat on halunneet Jossusta eroon aikuisena ja ovat Johkuja tai Johannia).
Tai saako toisesta nimestä muunnoksen? Tyylin Katriina -> Katri, Kata, Kati.
Vierailija kirjoitti:
Olisi paljon parempi systeemi jos vanhemmat päättäisi vain lapsuusajan nimen ja sitten vaikka täysi-ikäistyessä otettaisiin uusi nimi, joka on henkilön itsensä valitsema.
Käsittääkseni nimen voi kerran vaihtaa ilman kustannuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni nimen voi kerran vaihtaa ilman kustannuksia.
Voi, mutta on siitä aina oma vaivansa juurruttaa se käyttöön.
Jos sukunimikin jossain vaiheessa vaihtuu, kaikki vanhat todistukset ovat kuin jonkun toisen.
Tee joku pienempi muutos nimeen, ei kokonaan uutta.
Tyyliin Anna -> Anniina/Annika/Anneli
Katri -> Katariina/Kati/Katja