Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

opiskelijahäät, jossa puolet lestadiolaisia - vinkkejä?

Vierailija
15.05.2016 |

Haluaisimme miehen kanssa naimisiin, mutta budjetti on melko rajallinen, koska olemme molemmat opiskelijoita. Haluaisimme kuitenkin järjestää kivat häät, jossa vieraat viihtyvät.

Ongelmia aiheuttaa kuitenkin se, että minulla on iso lestadiolainen suku. Sukulaiseni ovat minulle tärkeitä, ja on vaikeaa alkaa rajata, ketä emme kutsu. Jos taas kutsumme kaikki, häistä tulee valtavat. Emme haluaisi lykätäkään häitä valtavasti, koska meille on tärkeää, että isovanhempamme saisivat osallistua häihimme, eikä heillä valitettavasti taida vuosikausia olla enää aikaa jäljellä.

Kaipaisimmekin vinkkejä kivoihin pienen budjetin häihin, emme nimittäin halua tarjota vieraillemme makaronilaatikkoa. Lisäksi kaipaisin vinkkejä siihen, miten toteuttaa häät, jossa iso osa vieraista on lestadiolaisia. Pitäisikö juhla jakaa ikään kuin kahteen osaan, niin että alkoholitarjoilu alkaisi vasta illalla, ja he voisivat halutessaan poistua paikalta ennen tätä? Entä tanssi, kannattaako häävalssi tanssia vasta illalla, koska ei välttämättä ole mukavaa, jos suurin osa vieraista ei tanssi tai jos tanssi loppuu heti kesken. Emme tietenkään järjestä juhlia vain heitä ajatellen, vaan ensisijaisesti teemme omannäköisemme juhlat, mutta mielestäni olisi törkeää olla huomioimatta niin isoa osaa vieraista. Lisäksi en haluaisi, että juhlista tulee kiusalliset ja lestadiolaisiin ja ei-lestadiolaisiin jakautuneet. En kuitenkaan tiedä, kumpi asiaa auttaa enemmän - juhlien jakaminen ohjelman puolesta niin että alku sopii kaikille ja loppu ei (tuleeko olo, että osa on "huonompia" vieraita) vai se, että kaikki sekoitetaan ja sitten lestadiolaiset eivät vain juo ja tanssi jne. Juomien puolesta vielä sen verran, että mitään valtavia juomabileitä emme halua järjestää, emme haluaisi esimerkiksi kenenkään olevan humalassa. Kannattaako kuitenkin ruoan kanssa tarjota viinit tai ottaa alkumaljat, niin että osa ei vain osallistu? Vai tarjoammeko mahdollisuuden kaikkeen alkoholiin vasta kun ilta on jo pitkällä?

Jakakaa ihmeessä kokemuksenne ja vinkkinne, tuskin olemme ensimmäiset, jotka järjestävät häitä 1) pienellä budjetilla ja 2) joilla on lestadiolaista sukua.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanssisin häävalssin, muuten ohjelma voisi olla neutraali jälkiruokaan asti. Kutsussa voisit ilmaista kellonajan jolloin siirrytään kevyeen viihteelliseen ohjelmaan. Halukkaat voivat silloin lähteä pois.

Ex-vl

Vierailija
2/42 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli noin 140 vieraan häät, ei alkoholia eikä tanssia. Syynä ei ollut uskonnollisuus, vaan se että paikkakunalla ei ollut tilaa noin isolle porukalle muualle kuin seurakuntakeskuksessa. Häät sujuivat mainiosti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen enempää en nyt jaksa miettiä mitä voisi tarjoilla ruoaksi jne, mutta minusta olisi järkeävmpi pitää ihan yhtenäinen juhla. Alkumaljoissa ja ruokajuomissa ei ole mitään pahaa, jättäköön väliin ne jotka eivät alkoholia käytä.

Luulen et kaikenlainen erottelu, juhlien ja tarjoilun jakaminen olisi enempi haitaksi kuin hyödyksi tunnelman ja vihtyvyyden kannalta.

Vierailija
4/42 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholista ehdotan tervetulomaljaa ja tarjoilijoiden jakamia kaatoja aterian ja kahvin aikana, ei muuta. Illalla sitten enemmän, jos on varaa

1.

Vierailija
5/42 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Budjetista vielä sen verran, että haluaisimme panostaa ainakin ruokaan ja sormuksiin. Ruokaan siksi, että se on oleellinen osa vieraiden viihtymistä ja sormuksiin, koska ne tulevat olemaan sormessa toivottavasti kuolemaan saakka. Periaatteessa sormusten ei ole pakko olla kalliita, mutta niiden tulee olla mieleiset.

Mahdollisia säästökohteita ovat

-musiikki (omalta soittolistalta esim. klassista taustamusiikiksi, illalla jotain menevämpää (unohdin muuten mainita myös, että sulhanen ei ole innokas tanssija. tämänkin takia tanssiosio epäilyttää.)) Lisäksi monet vieraat osaavat soittaa jotain soitinta, eli musiikkiesityksiä varmasti tulee

-koristelut (olen kätevä käsistäni)

-kuvaus (lahjakkaita vieraita tälläkin saralla, kokemusta myös aiemmissa häissä ja muissa juhlissa kuvaamisesta, esim. rippi- ja yo-kuvani).

-osa tarjoiluista mahdollista tehdä itse etukäteen (keksejä, suolaista piirakkaa yms. säilyvää/pakastettavaa)

-vaatteet (mies voi vuokrata puvun tai käyttää jo omistamaansa pukua (vai onko noloa?), itse voin mahdollisesti muokata äitini puvusta sopivan. toisaalta minulle olisi tärkeää, että elämäni tärkeimmässä juhlassa olisimme mahdollisimman kaunis pari.)

ap

Vierailija
6/42 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan tanssia tai alkoholia, ei naispappia eikä pussailuja kirkolla. Häät kahdessa osassa. Kun alkuosa ruokailuineen on ohi, osa vieraista hyvästellään kotiin. Jos nämä ovat vanhuksia, niin helpostihan se menee, kun järjestetää vielä kyyti kotiin (joku vie). Sitten alkaa juhlat muille. En ole itse vl, mutta tiedän näistä. Me kerroimme jo etukäteen naispapista, niin lv:t eivät tulleet lainkaan.

Vierailija
7/42 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan tanssia tai alkoholia, ei naispappia eikä pussailuja kirkolla. Häät kahdessa osassa. Kun alkuosa ruokailuineen on ohi, osa vieraista hyvästellään kotiin. Jos nämä ovat vanhuksia, niin helpostihan se menee, kun järjestetää vielä kyyti kotiin (joku vie). Sitten alkaa juhlat muille. En ole itse vl, mutta tiedän näistä. Me kerroimme jo etukäteen naispapista, niin lv:t eivät tulleet lainkaan.

Älä jaksa trollata.

Vierailija
8/42 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole noloa käyttää olemassa olevaa pukua. Vuokrauksen hinnalla voi ostaa kengät tai paidan, joita voi käyttää myöhemminkin. Tilavuokra ja tarjoilu maksavat paljon, joten aloittaisin niiden miettimisen ensin. Missä voisi pitää juhlat edullisesti tai ilmaiseksi ja ketkä hoitaa ruokailut? Häihin kutsuttavia he eivät voi olla ellet halua vihamiehiä loppuiäksi...

Vierailija
9/42 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä jaksa trollata.

En tiedä, missä todellisuudessa sinä elät, mutta minä kyllä kerroin ihan omasta kokemuksesta. En olisi minäkään uskonut ennen kuin tutustuin puolisoni sukuun.

Vierailija
10/42 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tanssisin häävalssin, muuten ohjelma voisi olla neutraali jälkiruokaan asti. Kutsussa voisit ilmaista kellonajan jolloin siirrytään kevyeen viihteelliseen ohjelmaan. Halukkaat voivat silloin lähteä pois.

Ex-vl

Tätä juuri mietin, että pitäisikö jo kutsussa tuoda esiin, että juhlissa on myös viihteellinen osuus, joka alkaa klo X? ratkaisisi monta ongelmaa, mutta voisi toisaalta olla kiusallista, jos morsiamen vanhemmat ja suuri osa vieraista lähtevät kesken pois. Olen myös harkinnut, että entä jos juhlien jälkeen olisi ikään kuin jatkot, jonne innokkaimmat bilettäjät voivat lähteä? Toisaalta emme itsekään välttämättä jaksaisi bilettää, joten voisihan innokkaamman biletyksen ja tanssit jättää kokonaan pois niin, että tanssisimme vain häävalssin. Alkoholia voisi olla hillitysti tarjolla iltaa kohti, niin että halukkaat vieraat voisivat juoda vähän.

Olisiko hyvä idea, jos kutsussa pyydettäisiin ruokarajoitteiden lisäksi ilmoittamaan, haluaako alkoa vai ei?

ap

Vierailija
11/42 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää kaksin kirkossa naimisiin. Paikalle voitte kutsua molempien vanhemmat ja isovanhemmat. Sen jälkeen ravintolaan syömään. Sitten lähdet miehesi kanssa kivalle häämatkalle.

Vierailija
12/42 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä jaksa trollata.

En tiedä, missä todellisuudessa sinä elät, mutta minä kyllä kerroin ihan omasta kokemuksesta. En olisi minäkään uskonut ennen kuin tutustuin puolisoni sukuun.

Kyseessä on ollut nimenomaan puolisosi suku, ei siis voi yleistää koskeaan kaikkia lestadiolaisia. Naispappi ei ole ongelma suurimmalle osalle.

Vierailija
13/42 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä jaksa trollata.

En tiedä, millainen suku puolisollasi on, mutta ihan mahdolliselta ja ikävältä kuulostaa. :(

Minulla kuitenkin on ihan järkevää sukua, saattavat jotain paheksua mutta osaavat käyttäytyä. Haluamme ehdottomasti hääsuudelmat, emmekä halua häätää ketään juhlistamme vaan nimenomaan että kaikki viihtyisivät. Naispappia tuskin valitsisimme, koska mahdollinen pappi on jo tiedossa ja hän on mies.

Se ehkä onkin keskeinen ongelma, että kompromisseja on pakko tehdä, jotta kaikki voivat viihtyä. Eivät lestadiolaiset viihdy alkoholinhuuruisissa häissä, eivätkä muut vieraat hartaissa seuroissa. Emme siis pidä kumpiakaan, emmekä haluaisikaan.

Vierailija
14/42 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ex-vl

Tätä juuri mietin, että pitäisikö jo kutsussa tuoda esiin, että juhlissa on myös viihteellinen osuus, joka alkaa klo X? ratkaisisi monta ongelmaa, mutta voisi toisaalta olla kiusallista, jos morsiamen vanhemmat ja suuri osa vieraista lähtevät kesken pois. Olen myös harkinnut, että entä jos juhlien jälkeen olisi ikään kuin jatkot, jonne innokkaimmat bilettäjät voivat lähteä? Toisaalta emme itsekään välttämättä jaksaisi bilettää, joten voisihan innokkaamman biletyksen ja tanssit jättää kokonaan pois niin, että tanssisimme vain häävalssin. Alkoholia voisi olla hillitysti tarjolla iltaa kohti, niin että halukkaat vieraat voisivat juoda vähän.

Olisiko hyvä idea, jos kutsussa pyydettäisiin ruokarajoitteiden lisäksi ilmoittamaan, haluaako alkoa vai ei?

ap

Millaiset välit sinulla on perheeseesi? Eikö luontevinta olisi kysyä heiltä? Itse olen lestadiolaisena ollut lähisukulaisen häissä, joissa juhla oli selkeästi kaksiosainen. Alkuosa oli "neutraali", alkumaljoissa oli alkoholiton vaihtoehto ja alkumaljat nostettiin ulkona. Tällöin ne, jotka eivät välttämättä halunneet ottaa edes sitä alkoholitontakaan maljaa, eivät pompanneet esiin epämuodollisessa ryhmittelyssä hääparin ympärillä. Ensin oli ruokailu, sitten ohjelmaa ja kahvit. Häävalssia ennen otettiin ryhmäkuvia ja tanssi sekä alkoholitarjoilu alkoi tämän jälkeen. Monista järjestely oli fiksu kaikkien kannalta.

Vierailija
15/42 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kaksissa vastaavissa häissä, ja molemmissa kaikki olivat kiusaantuneita. En oikeasti usko, että noista lähtökohdista voi järjestää juhlia, joissa kaikilla olisi kivaa. Vl:ia ahdistaa maailmallisuus ja synnin katseleminen ja ei-vl:ia hämmentää tiukkapipoisuus. Menkää pienesti naimisiin ja viekää perheet ja mummot syömään tai kutsukaa kahville, ja järjestäjän riehakkaamnat juhlat sitten erikseen niille jotka sellaisiin voivat osallistua.

Vierailija
16/42 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää kaksin kirkossa naimisiin. Paikalle voitte kutsua molempien vanhemmat ja isovanhemmat. Sen jälkeen ravintolaan syömään. Sitten lähdet miehesi kanssa kivalle häämatkalle.

Ei kun nimenomaan olisi tärkeää, että saisimme ihanat ja tunnelmalliset juhlat. Halvintahan olisi vain mennä verkkareissa naimisiin maistraatissa, mutta ei se mikään unelmien päivä olisi. Häämatkasta voimme sitten tinkiä, sen voi tehdä vaikka myöhemminkin.

Vierailija
17/42 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kaksissa vastaavissa häissä, ja molemmissa kaikki olivat kiusaantuneita. En oikeasti usko, että noista lähtökohdista voi järjestää juhlia, joissa kaikilla olisi kivaa. Vl:ia ahdistaa maailmallisuus ja synnin katseleminen ja ei-vl:ia hämmentää tiukkapipoisuus. Menkää pienesti naimisiin ja viekää perheet ja mummot syömään tai kutsukaa kahville, ja järjestäjän riehakkaamnat juhlat sitten erikseen niille jotka sellaisiin voivat osallistua.

Meidän suvussamme on järjestetty paljon juhlia, joissa on mukana sekä lestadiolaisia että ei-lestadiolaisia. Kyllä se on vieraidenkin asenteesta kiinni, millainen tunnelma juhliin tulee. Mutta tietenkin teen kaikkeni, että ilmassa olisi ainakin mahdollisuudet kaikille viihtyä. Ainakin vanhempamme tulevat hyvin toimeen keskenään ja sukuni on oikeasti mukavaa. Ystäväni tietävät tilanteen, joten osaavat varmasti käyttäytyä korrektisti.

Vierailija
18/42 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein käsitä tätä uskonnon varjolla esim viinin juonnista aterialla syntyvää ongelmaa. Eikös se Jeesus aikanaan hääjuhlissa ollessaan nimenomaan muuttanut vedenkin viiniksi?

Vierailija
19/42 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta kortsupaketti, niin ei tarvitse mennä lukiolaisen budjetilla ja iässä naimisiin.

Vierailija
20/42 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholinkäytöstä en kysyisi, se on moukkamaista ja antaa pihin kuvan myös. Mutta jakaisin ohjelman kuten jo sanoin, eli ilmoitat jo kutsussa milloin siirrytään kevyen ohjelman pariin. Silloin lähtevät yleensä pikkulapsiperheet, väsyneet vanhukset ja uskovaiset. Tervetulomaljan kohottaminen ulkona oli muuten hyvä idea!

Äläkä laske vieraidesi varaan ex tempore-musiikkiesityksiä ainakaan. Tällaisia ei tehdä spontaanisti, vaan pyydetään ja sovitaan etukäteen. Klassiset numerot sopivat kyllä hyvin hääjuhlan alkupuoliskolle ja vaikkapa ruokalajien tarjoilun välinumeroiksi, mahdollisten odotteluhetkien viihdykkeeksi.

Hanki ehdottomasti seremoniamestari, joka ohjeistaa vieraita ja kuljettaa ohjelmaa eteenpäin.

Ex-vl

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi