Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi äitiyspakkaus?

23.02.2006 |

Hei!

Tietääkö joku, koska nykyinen äitiyspakkaus vaihtuu uuteen? Ainakin esikoista odottaessani se vaihtui loppukeväästä 2004. Esikoiseni sai vielä liilan haalarin, mutta ystävien kesävauvat saivat jo sen vaaleansinisen.

Onko kenelläkään " sisäpiiritietoa" tulevasta? :)

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin kelan sanomat, jossa oli uudesta äitiyspakkauksesta juttua ja kuvia. Tuon jutun perusteella olen tyytyväinen, että sain vielä vuoden 2005 pakkauksen! 2006 pakkauksessa on 3 vaatetta vähemmän kestovaippasetin takia (body,potkuhousut ja puolipotkuhousut), mikä on mielestäni aika paljon. Ja vesipullo puuttuu myös. Haalari on tässä uudessa pakkauksessa nätimpi,kuin viime vuotisessa (keltaisia kuvioita vaaaleansinisellä pohjalla) Värit näyttää olevan sinivoittoisia ja mintun väriäkin löytyy. Makuupussi on tilkkutäkkiä muistuttava, jossa eri pastellin sävyisiä ruutuja. Itse tykkään enemmän 2005 makuupussista. Mitäs mieltä te muut ootte uudesta pakkauksesta?

Vierailija
22/32 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Tässä linkki Kelan sanomien tuoreeseen verkkoversioon:

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/TwoFrames?readForm&mainnavigat…

Tipi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin nyt ihan asiakseni katsomassa kelan nettisivuilla sitä 2005 vuoden pakettia... Oliko siinä sellainen mintunvihreä haalari ja yläosa kirjava raidallinen??? jos oli, níin en pysty millään käsittämään miten se on muka niin kauhean haukku älämöln herättänyt??? :)

Minusta paketin jokaikinen tuote oli aivan ihanan näköisiä ja suloisia ja käytännöllisiä... Kyllä on niin satoja eri mielipiteitä ihmisillä :)

Itse saimme 03 vuoden paketin, ja minusta se ei ollut lähellekkään noin kiva. Silti en millään osannut siitä valittaa kun olin tuollaisen noin hienon avustuksen saanut. Kaikki vaatteet eivät olleet ihania, mutta jokaista pystyi käyttämään. Kotona ollaan perheen kesken suurin osa ajasta, ja minulla on itsellänikin hassunkurisia rentoja kotivaatteita... niinpä minua ei haittaa yhtään että vauva köllöttelee kotona lällyissä/vauvamaisissa/hassuissa/" väärän värisissä" vaatteissa... Kunhan ovat pehmeät ja mukavat päällä :)

En kuitenkaan tarkoita että minulle on ihan sama missä rääsyissä lapseni kulkee... Lähinnä nyt vauvalla on kuitenkin minusta enemmän vaatteissa kyse käytännöllisyydellä ja mukavuudella. Eivät ole minusta NIIN rumia ettei voisi pitää...

Toppahaalarikin on pääosin aina rattaissa piilossa makuupussissa ja peitteiden sisässä.

Enemmän karsastan niitä muoti vatteita joissa on mukavuus ja käytännöllisyys kaukana. Esim. vauvalla paidat jotka nousee korviin, liian pienet pääaukot, kovat farkut, hupparit ja toppaliivit... Toki ovat hienoja, mutta melko ikäviä käytössä. Jotenkin outoa muutenkin ettei vauvojen haluta pukeutuvan vauvamaisesti (en tarkoita nyt pitsiä, röyhelöitä ja vaal. sininen/punainen valikoimaa) ja sama jatkuu aina sinne asti että kymmenen vuotiaat tytöt kulkee lantiofarkuissa, napapaidoissa ja stringeissä!! :( kamalaa...

Ennen kuin joku hermostuu, niin en tarkoita tällä sitä ettei lastaan saisi pukea mieleisiinsä vaatteisiin, vaan haluaisin vaan ihmisten muistavan että vaikka meillä onkin varaa valita ja elintasomme on korkea, niin kai lapsellaan voi joskus pitää kotioloissa vähemmän hienoja vaatteitakin joita on lahjaksi saatu ja arvostaa asiaa muistamalla että joillakin ihmisillä ei ole sitä valinnan mahdollisuutta... :) ihan vaan kunnioittaaksemme tätä asiaa...

Meillä on nyt la 18.8 ja en aio tällä kertaa ottaa pakkausta. Vaikka uskonkin sen olevan erittäin hyvä. Meillä vaan on sitä vaatetta ja tavaraa niin tolkuttoman paljon esikoisesta, että käyttäisin avustuksen mieluusti kestovaippailun aloitukseen...

Kivaa kevättä kaikille odottajille ja äideille!

RouvaKole, poju 2,5v ja rv 15+3

Vierailija
24/32 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin noista kynsisaksista niin esikoisella on -98 vuodn äp ja siinä oli nuo fiskarsin (oranssi päiset) kynsisakset jotka on edelleen talon parhaat kynsisakset ja -00 ja -02 vuoden äp sakset oon antanu askarteluun koska niissä on ne tylpät päät ei tarvi pelätä että on silmät puhki... muuhun niistä saksista ei ole ollut....

sitte noista äp haalareista niin poika sai 02 vuoden haalarin ja sehän on ihan vaaleankeltaine/valkoinen ja myin sen kirpparilla pois koska sen ois tienny et se on likanen jo ekan käytön jälkeen kaikki noin vaaleessa kun näkyy...ja toiseksi joku sanoi että kun se on iso vasta syntyneelle tuo haalari niin toisaalta niitten pitäis sitte toimittaa kesä ja talvi vauvoille kahta eri kokoa kun eihän niistä ikinä oon kaikille sopivaa ja vuoden ikäiselle tuo haalari käy vain vaunuihin kun sehän lumessa imee kosteuden itseensä heti...

Sitte tästä tulevasta pakkauksesta niin turhia on kyllä nuo kestovaipat,itse laitan ainakin heti ne myyntiin,mielummin ottaisin bodeja ja puoli potkareita niiden tilalle.

Mutta uskon kuitenkin että tämä -06 vuoden pakkauksen haalari ei voi olla yhtä fiaskon värinen kuin tuo -05 vuoden.

Jokaisessa pakkauksessa on aina jotain moitittavaa,mutta kuitenkin suurin osa ihan kivoja vaatteita...

Narupaidat pysyy kyytissä varmaankin vielä pitkään ja niitä en käyttänyt kuin esikoisella ja silläkin vain kerran pari...

Onneksi makuupussi,huppupyyhe on ainakin tosi hyvät....-98 vuoden pakkauksen pyyhe oli taas semmonen yli pieni ja kova kun nämä nykyaikaiset on ihanan pehmoisia ja isoja =)

Joka tapauksessa marmatuksista huolimatta otan nelosellekin pakkauksen...

Yksi kiva lisäys pakkaukseen olis siihen laatikkoon reunus lakana,lyhyt aikainenhan sekin olis mutta niinhän nuo 60cm vaatteetkin...

Vierailija
25/32 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ettei omaa mielipidettään saa sanoa ilman että joku vetää herneen nenään.

Yksi tykkää, toinen ei, sallin kaikille oman mielipiteensä. Mutta jos joku kirjoittaa tänne ettei tykkää, niin miksi ihmeessä en saisi kertoa omaa kantaani asiasta.

Ja kyllä minä ainakin osaan olla onnellinen juoksevasta vedestä, wc:stä, lämmityksestä, psukoneesta yms. kun kuulen jonkun kertovan " vaikeammista" ajoista. Nämä mukavuudet kun ovat nykyään itsestään selvyys. Mutta ihminenhän ei ole ikinä tyytyväinen, aina jokin voisi olla paremmin, niin myös minulla.

Hyvähän se olisi että olisi pakkausasiassa vaihtoehtoja, kun me olemme niin erilaisia.

Ja olen myös pahoillani siitä että pakkauksen sisältö ulkomaistuu. Itse suosin kyllä suomalaista.

Minä en pakkausta ota, koska niitä kaksi jo on toinen aivan käyttämättömänä, se kritiikkiä herättänyt 2005 malli.

Itse olen sitä mieltä ettei lahjahevosen hampaisiin ole katsomista. (Toki sen verorahoilla maksamme, mutta silti)

Lopuksi toivon ettei kukaan viestistäni loukkaantunut, ja että kaikille löytyisi sopiva ratkaisu pakkausasiassa.

Onnellista odotusta kaikille.

Vierailija
26/32 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ilman muuta! :)

Ja jokainen totta kai pukee pienokaisensa omalla valitsemallaan tavalla. Ja jos pakkaus pahasti harmittaa, saa siitä toki palutetta sanoa ja kertoa... siihen on jokaisella täysi oikeus :)

Yleisellä tasolla minä vaan olen sellainen " maailman parantaja" ja pohtiva luonne, että mietin miksi maailma on mennyt niin materialistiseksi (sanahirviö :)) ja toivoisin arvostusta kaikenlaiselle ehjälle ja hyvälle tavaralle :)

Minä en tuomitse ollenkaan toisin ajattelijoita :)

Olisi vaan kiva nähdä ihmisten arvostavan asioita enemmän...

(en tarkoita tätä ollenkaan pahalla mitään...)

Erilaisuus on plussaa :)

Vierailija
27/32 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä kaikkien tartte tykätä samanlaisista! Ihmiset on erilaisia ja se on vaan hyvä asia! Joten valitetaan ihan vapaasti huonoista asioista ja kehutaan hyviä, ei siitä kenenkään tartte suuttua, -kyllähän kaikki tajuaa, että tämä on kaikki plussaa jne. Eikä kenenkään tosiaan ole PAKKO sitä pakkausta ottaa.

Itse olen ottanut pakkauksen molemmille lapsilleni ja aion jatkossakin ottaa! Sen enempää perustelematta. Toppapukuja on kyllä turhaan meilläkin, mutta mitäs siitä. ;)

Lupicaialle on pakko kommentoida, kun ehdotit, että miksei kaikki vaatteet voisi olla 60-senttisiä`?! -Ota huomioon, että lapsia syntyy moneen kokoon! Täytyy huomioida myös ns. isommat vastasyntyneet. Meillä jäi ainakin 60-senttiset nuorimmaiselle pieneksi hyvin nopeasti, (vaikkei siis ollut edes mikään 5-kiloinen syntyessään, heitäkin on!) joten ONNEKSI pakkauksessa oli myös isompaa kokoa! Minusta on mukavampi, että pakkauksesta riittää iloa koko ensimmäiseksi vuodeksi (ehkä jopa pidempään). Ja jos haluttaisiin että pakkaus olisi vain alkuun tarkoitettu, menisi hankalaksi esim toppapuvun mitoitus (sama koko ei kävisikään kesällä ja talvella syntyneille jne) ja muutenkin vaatteiden koot.

Jotain kehuja vielä pakkauksesta,

kylpypyyhe(hupullinen) on aivan ihana! :) ja tarpeellinen, samoin harsot, makuupussi ja kaikki muutkin. ;) Minusta on oikeastaan hauska saada kerrankin muutama vaate, joita ei ole itse kaupan hyllyltä valinnut (eikä mummo/täti/jne)! Pakkauksen kun saa, niin sen kimppuun hyökkää innoissaan hypistelemään niitä pikku vaatteita.. Ei siinä sillä hetkellä mieti kamalia kuoseja tai muuta! ;D Usein ne kuvissa vielä näyttävät " huonommilta" kuin luonnossa.. Ja onhan mukana niitä valkoisiakin, tai pienellä kivalla kuvalla/reunuksilla varustettuja. Aina joku vaate on enempi pojalle/tytölle, mutta pari vaatetta sinne tai tänne. ;)

Ja ne sakset.. Ehkä koska itselläni ei ole vertailukohtaa (toisin sanoen niitä fiskarsin oransseja) niin meillä sakset ovat kyllä olleet hyvät ja käytössä kyllä! :O

Juu.. siinä taisi olla kaikki mitä piti sanomani. Ja nyt menen vakoilemaan tuon uuden pakkauksen kuvia, jos niitä oli jo näkyvissä...?

Vierailija
28/32 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ehdottomasti sitä mieltä, että aivan sama minkälainen tuo pakkaus on ja montako erilaista vaihtoehtoa siitä saisi valita, niin aina vaan löytyy jotain, joka ei passaa kaikille. Mielipiteitä on tosiaan paljon ja on yksinkertaisesti mahdotonta tehdä pakkaus, joka tyydyttäisi kaikkia.

Minä en kyllä yhtään ymmärrä mikä noissa tylppäpäisissä saksisa on vikana?? Siis minusta ne ovat miljoona kertaa paremmat kuin ne fiskarssin oranssipäiset! Minulla siis -04 vuoden pakkauksen sakset.

Ja siihen kokoon on minu myös kommentoitava, että missään nimessä ei pakkaukseen vaan yhden kokoisia vaatteita.... Jos pakkaus olisi tarkoitettu alkukuukausiin, niin meillä pakkaus olisi saanut olla maksimissaan kokoa 50, 60 senttiset alkoivat pysyä päällä vasta 3kk aikoihin. Että näin, toisille ne ovat jo syntyessään pienet ja toisilla ne pysyvät päällä vasta monen kuukauden iässä... Minusta vaatteita olisi saanut olla vaikka vielä 80 senttisiäkin, bodeja ainakin. Ja puvun koko on minusta ihan hyvä, pikkuvauvalle kun tarvitsee kuitenkin pukea paljon vaatetta alle, niin hihat käärimällä se kelpasi kyllä ainakin meille ilman mitään mutinoita. Tuo puku on minusta kivasti pitkään menevä, kun lahkeet ja hihat pn käännettävät ja niiden pituutta voi siten itse aika paljon säädellä. Jos tahtoo pienemmän puvun, niin voihan ostaa itse. Meilä pakkausken puku on nyt palvellut jo kahtena talvena. Tyttö syntyi syyskuussa enkä pitänyt sinä talvena pukua mitenkään älyttömän liian isona ja tänä talvena se on mennyt nyt 1,5 vuotiaalleni hihat ja lahkeet suorina ulkoiluhaalarina. Käymme ulkona miltei päivittäin, mutta vielä ei ole kertaakaan tullut tarvetta puvulle, jossa olisi ollut parempi kosteuden pito. Tommonen yksivuotias on kuiternkin vielä niin kevytkin, että hankeen moksahtaessaan ja siinä pyöriessään paine lunta vastaan on kovin pieni eikä kosteus ole mennyt meillä ikinä läpi, vaikka on laskettu pyllymäkeä ja vaikka mitä.

Ja mitä tulee turhiin tuotteisiin, toisille ne turhat tuotteet ovat juuri niitä tarpeellisimpia, joita ei itse ole hoksannut hankkia. Minä ainakin oli paketin saatuani vaan iloinen, kun sai jotain vaatteita lapselle uutena ja sivuutin tarpeetomammat tavarat. eihän pakkaus voi olla sellainen että jokaiselle siellä olisi tarpeellisia tuotteita. Toinen tykkää bodeista, toinen kietaisipaidoista, toisen vauva ei juo ikinä juo tuttipullosta ja harmittelee kun pakkuksesta tuli turhaan sellainenkin kun toinen äiti olisi mielellään vastaanottanut vaikka 20 tuttipulloa pakkauksessa. Jos on sitä mieltä että pakkauksesa on liikaa turhaa tavaraa niin voihan ottaa aina sen avustuksen rahana tai myydä pakkauksen turhat tavarat eteenpäin.

Toki ei paketin tarkoitus ole olla rumia vaatteita täynnä, meillä äideillä vaan kun tuntuu olevan niin kovin paljon erilaisia mielipiteitä siitä, mikä on rumaa ja mikä ei. Ja jos pakkauksesta olisi monta vaihtoehtoa, se lisäisi kyllä KELAn kustannuksia huomattavasti ja vastaavasti kuluttaisi verorahoja lisää. Ja sittenkin tulisi palautetta, jonka mukaan vaihtoehtoja pitäisi olla lisää ja toisten mielestä pakkauksia pitäisi olal vain se yksi. Minusta pakkaus on ollut ihana, vaikka jokainen vaate ei olekaan miellyttänyt. Täytyy koittaa iloita siitä mikä siinä miellyttää eikä jäädä miettimään mikä ei miellyttänyt.

Minusta se 2005 vuoden pakkaus oli tosi ihana! KAiki ne värit ja se toppapuku varsinkin oli tosi pirteä :) Reippaampia värejä on toivottu jo vuosia lisää, ja nyt niitä tuli. Paljon tuli myös kielteistä palautetta, sillä reippaat värivalinnat jakavat kovasti mielipiteitä. Uusikin pakkaus näytti aika vaalealta ja varmaan tulee taas lisää palautetta pirteiden värejen lisäämisestä pakkaukseen... Ja toisaalta taas joku täällä sanoi, että tahtoisi koko pakkauksen vaatteiden olevan aivan valkoisia. Niin, että mielipiteitä on monia ja paras tapa saada vähiten vihaista kritiikkiä on kulkea kultaista keskitietä.

Uusi pakkaus näytti ihan kivalta, -05 vuoden pakkaus oli minusta huippu ihana ja kummatkin kyllä kelpaisivat meille, mutta olen päättänyt ottaa avustuksen rahana kun esikon pakkausken vaatteet ovat vielä niin hyvässä kunnossa.

Niinaemo rv 21+0

Itse kannatan sitä että olisi vaihtoehdot A ja B, että äiti voisi itse valita pakettinsa. Ei kai se nyt niin suuri vaiva voi Kelalle olla? Vai onko paketin tosiaan tarkoitus olla puoliturha ja rumia vaatteita täynnä?

Ilmoita asiaton viesti

Vierailija
29/32 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tämä nyt aiheeseen eivarsinaistesti liitykään, niin itseäni ihmetyttää suunnttomasti se että ihmiset ovat teilanneet tuon pakkauksen ihan täysin. Mielestäni 2005 vuoden pakkaus on erittäin nätti eikä ollenkaan liian poikamainen. Ainoa vaate joka minulla mahdollisesti jää käyttämättä on se mansikka kuvioinen body ja potkuhousut. Jos tulokas on poika niin en sitä varmaankaan käytä. Kaikki muut vaatteet ovat mielestäni erittäin sopivia niin tytölle kuin pojallekin. Haalarikin on luonossa paljon kivemman näköinen kuin kuvissa.

Br1t ja Mercedes 30+5

Vierailija
30/32 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli otimme tälle tulevalle esikoisellemme ilomielin kelan äitiyspakkauksen rahan sijaan. Eli pakkaus on vuoden 2005 mallia ja minusta ihana. Käytäntö osoittanee, oliko pakkauksessa turhia tavaroita, mutta vaatteisiin olen ainakin tosi tyytyväinen väreineen kaikkineen. Varmasti uusi pakkaus on myös ihana, kestovaipankin olisin mielelläni kokeillut :) Iloa odotukseen, on se pakkaus ihana kuitenkin, vaikka jotain silmiin pistävää aina löytyykin!

~cadavera&muru~ rv36+1

Vierailija
31/32 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku oli kommentoinut, ettei paikkakunta vaikuta siihen, kumman pakkauksen -05 vai -06 missäkin vaiheessa kevättä saa - käsittääkseni ei pidä ihan paikkaansa: totta on kyllä se, ettei pakkauksia ole mitenkään jaettu valmiiksi eri paikkakunnille vaan tulevat kaikki keskusvarastolta. MUTTA: kaikkien on jätettävä hakemus samaan aikaan (eli viim. 2kk ennen la:aa) ja on täysin paikkakuntakohtaista kuinka kauan hakemuksen käsittely kestää. Esim. Helsingissä käsittely kestää PALJON kauemin kuin jollain pienellä paikkakunnalla. Ja pakkauksia ei suinkaan jaeta hakupäivän perusteella, vaan sen perusteella koska päätös on tehty (päätöksen nopeudessa voi olla eroa enimmillään jopa kuukausi) eli helsinkiläisäiti saattaa saada -06 pakkauksen vaikka äiti toisella paikkakunnalla on jättänyt hakemuksen samana päivänä ja saa -05 pakkauksen.

Vierailija
32/32 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakkauksesta yhtään tykkää.

Oisin paljon mielummin ottanut 05 pakkauksen joka mielestäni on tosi nätti. Sitä pakkausta en kuitenkaan millään taida saada sillä laskettu aika minulla on vasta 30.8.

Öttis