Uusi äitiyspakkaus?
Hei!
Tietääkö joku, koska nykyinen äitiyspakkaus vaihtuu uuteen? Ainakin esikoista odottaessani se vaihtui loppukeväästä 2004. Esikoiseni sai vielä liilan haalarin, mutta ystävien kesävauvat saivat jo sen vaaleansinisen.
Onko kenelläkään " sisäpiiritietoa" tulevasta? :)
Kommentit (32)
Minä olen elätellyt toivoa, että saa valita uuden pakkauksen jos ei halua sitä vanhaa! Kun periaatteessa (minunmielestä) kuuluisi kyllä saada se uusi maaliskuun jälkeen... Siinä uudessa kun on kuulemma kestovaippakin mukana, toivottavasti väritkin on paremmat, ei ainakaan voi paljoa pahentua tuosta nykyisestä ;) Vaikka toisaalta onnellinenhan sitä saa olla että saa yhtään mitään...
Voi jummi jos ne vielä jakaa niitä 2005 pakkauksia pitkään.....sen värivalinnat oli kyllä ihan susi. Niin, pitää olla kiitollinen, kun ylipäätään mitään saa tietysti, mutta voisi ne värit olla vähän neutraalimmat...minkäköhänlainen se uusi haalri on ? Ja mitä muuta uutta pakkaukseen tulee?
Harmittaa, että jos vielä kesälläkin saa sen vanhan pakkauksen, siinähän voi olla paikkakuntakohtaisiakin eroja niissä ajankohdissa. voi sentään.... minä kun en oikein ihastunut niihin vm.2005 inkakuviointeihin..
vaan, että siihen uuteen tulee kestovaippa ja myös isille joku kirjanen tai tietopaketti tms. Muusta en tiedä.. Joo täytyy tosiaan pitää peukkuja, että saatais se uusi pakkaus! Minulle se on tulossa ilmeisesti toukokuussa, kun laskettu aika on syyskuussa... Eli voi olla että tiukille menee!
Jostain täältä olin lukevinani että tulisi taas lila pakkaus.. Ei muuten niinkään mitään (vaikka tyttömäinen olikin) mutta kun esikoisestakin sain sen värisen! :D :D
Pakkausta et voi valita. Tulee joko " vanha" jos niitä on vielä jäljellä tai sitten uusi pakkaus. Yleensä kyllä vanhat pakkaukset on jaettu pois huhtikuun loppuun mennessä (poikkeuksia löytyy).
Ei muuten riipu paikkakunnasta saatko vanhan vai uuden pakkauksen. Ei niitä pakkauksia ole valmiiksi toimitettu eri paikkakunnille, kyllä ne ihan suoran varastosta tulee, kun Kelalta päätös on saatu.
Kyllähän tietysti toiset pakkaukset mielyttävät enemmän kun toiset, mutta USKOKAA TAI ÄLKÄÄ, niin juuri sen takia pakkaukset muuttuvat vuosittain, jotta niissä olisi enemmän tarpeellista ja hyödyllistä tavaraa. Äitien " valinta" . Ja huom, ikinä värit ei voi mielyttää kaikkia, aivan varmasti tämäkin väri on valittu useiden kysymysten jälkeen. Toiset haluavat muutakin kuin pliisuja värejä.
Olkaa nyt äidit edelleen vaan kiitollisia pakkauksista väristä välittämättä. Suomessa ainutlaatuinen tuote!Vaikka verorahoista onkin maksettu, niin mielummin laitankin verorahat siihen, kun esim nistien aineisiin...
...ja kauankohan on käsittelyaika kelassa?
Uskomatonta, miten sitä unohtaa, vaikka esikoisen odotusajasta on vain kaksi vuotta. Mietin vain, että koska la on minulla elokuun loppupuolella, niin mikä on viimeisin aika koska hakea pakkausta -> sillä varmaan saisi taktikoitua edes hiukan ja toivottua, että vanhat varastot olisi loppu.
Osaan olla kiitollinen pakkauksesta, ja siksi haluan sen myös toiselle lapselleni (ajattelin laatikkoon varastoida myöhemmin vauva-ajan muistoja ja sitten molemmilla lapsilla olisi omat laatikkonsa) , mutta silti ihmettelen, että värit niissä ovat niin " villit" . Ei haittaisi ainakaan minua jos joka vaatekappale olisi valkoinen, niitä olisi helppo yhdistää itse hankittuihin vaatteisiin.
Saat neuvolasta todistuksen raskautesi kestosta. Samalla voit hakea myös äitiyspäivärahaa ja vaikkapa vanhempainrahaakin.
Minni 21+
että pakkaus vaihtunee huhtikuussa, voi olla myös maaliskuun lopussa. Joten jos haluat uuden pakkauksen, jos vain mahdollista, laita sitten se hakemus vasta viime tingassa, josko sitten onnistuisi.
Itse en pitänyt väreistä ja koska esikoiselle otin pakkauksen, päädyin siihen, että myyn oman pakkaukseni ulkomailla olevalle tarvitsijalle. Näin molemmat hyötyvät.
Sanonpa vain, että ihan kivan näköisiä vaatteita siinä vanhassakin pakkauksessa on! Ja olkaa nyt hyvät ihmiset onnellisia, että Suomessa on nykyään asiat näin hienosti, että jokainen äiti saa äitiysavustuksen. On ollut sellainenkin aika, että vauva tuli, eikä oikein ollut mitään, mitä laittaa vauvalle ylle. Oon töissä vanhusalalla, ja kuullut millaista oli saada lapsia silloin ennen vanhaan. Ja anteeksi, en halua haastaa riitaa, tai mitään. Tää oli vaan mielipiteeni, ja pieni " herätys" tajuamaan se, kuinka hyvin meillä on asiat.
mummon kanssa ja sepä kertoi äitinsä ajoista että kun synnytys käynnistyi niin mies oli töissä metsällä, lapset lähetettiin naapuriin jotain asiaa toimittamaan, itse keitettiin vedet ja haettiin pyyhkeet ja lakanat. Ja kun vauva oli saatu maailmaan, niin ylös ja ruokaa vääntämään töistä palaavalle miehelle. Aika hurjalta kuullostaa näin nykymukavuuksista, lomista, rahoista ja pakkauksista nauttivalle.
Minulla viime vuotinen paketti onkin, käyttämättömänä, kun poika ei elossa tullutkaan. Haalarin väri ei minunkaan mielestäni ole siitä mukavimmasta päästä, mutta suurin osa vaatteista oli ihan hyvän värisiä.
Sitäpaitsi mielstäni ei pikkuvauvan vaatteiden värillä ole yhtä suurta merkitystä kuin isomalla lapsella. Veljenikin kotiutui sairaalasta täysin vaaleanpunaisissa potkareissa, ja ihan normaali mies siitä on kasvanut :)
Sitäpaitsi ne vaatteet sopivat loppujenlopuksi hyvin vähän aikaa.
Kaikilla on omat mielipiteensä, ja aina ei voi miellyttää kaikkia.
Se on kyllä kumma, kun joku keksii jotain kysyä ÄP:sta, oli se sitten vaihtumisaikaa tai kynsisaksien teroitusvinkkiä, niin kohta on jo sen kymmenen jeesustelijaa kirkumassa, että " olkaa vaan kuulkaa kiitollisia niistäkin tylsistä saksista, kun meidän mummonmamma ei saanut edes saunavihtaa..."
Eipä mummonmammoilla ollut kuulkaa juur paljon muutakaan, siksipä niistä ajoista käytetään sanontaa " pula-aika" .
Ja Suomen ylitsevuotavaisen mahtavasta järjestelmästä vielä;
" Mia muistelee " netonneensa" kummastakin Luxemburgissa syntyneestä lapsestaan pyöreästi viitisen-kuutisen tuhatta euroa.
-Äitiyspakkauksia ei täällä jaeta, mutta lapsenteko korvataan ruhtinaallisesti, Mia kiittelee ja arvelee lapsiperheiden avokätisen tukemisen johtuvan alhaisesta syntyvyydestä." -Vauva 2/06
Että ei tämä " rättiloota" -systeemikään nyt mitenkään ihan silmittömän ainutlaatuinen etuisuus ole...
Tällä kaikella en kuitenkaan (yllätys, yllätys) tarkoita kritisoida itse järjestelmää, joka on minustakin hieno etuisuus, vaan teitä rakkaat kanssasisaret, jotka hypitte aina pitkin " ruutuja" , jos joku kehtaa puolikkaankin poikkipuolisen sanan ÄP:sta lausua. Sananvapaus teilläkin toki on, mutta joskus olisi kiva lukea ketju, jossa ihan todella vain vastataan kysymykseen ilman turhia syyllistämisiä kiittämättömyydestä!
äitiyspakkauksen kotimaisuusaste on tippunut 40%:iin.
Tähän tietoon olen hyvin, hyvin pettynyt. Itse kun ainakin olen pyrkinyt suosimaan kotimaista vauvanvaatehankinnoissa, niin se tuntuu pahalta että valtio sitten laittaa veroeuroilla maksettuja etuuksia ulkomaille tuotantoon. Kyllähän siinä voittaa rahassa, ehkä, mutta laatu sitten- vm. 2003 pakkauksen itse sain, siis lilan, mm. harsot purkaantuivat joka reunasta eka pesun yhteydessä (harmitti, kun vauva ollut vielä maailmassakaan! valitus kelalle ei muuten auttanut, olisin valittanut suoraan tekijällekin mutta sitä ei ilmoitettu pakkauksessa) ja kynsisakset on kyllä olleet aivan sukset. Muistelen että äiti sai pikkusiskoni ja veljeni paketeissa aitoa fiskarsia ja ne ovat vieläkin kotona käytössä. Meillä esikoiselle tuli kauhu joka vieläkin kestää, kynsien leikkuusta, kokeilin niitä sitten kerran itse ja sen jälkeen en olekaan niitä lapsella käyttänyt - taittavat kynnen tosi kipeästi. Tälle vauvalle en ottanu pakettia ja kynsisaksetkin viisastuneena ostin sitten kunnolliset. Tämä tietysti on pikkujuttu. Ulkovaatteista ihmettelen edelleen sitä, kuinka haalari sopi meillä kunnolla vasta viime keväänä, kun lapsi oli 11kk-1v3kk, lakki sopisi vieläkin nyt 2-vuotiaalle ja silloin kun vauva syntyi, molemmat oli mukana laitoksella (hukkui niihin ja pää oli suurinpiirtein paljaana sen lakin kanssa!) ja niitä olisi eniten juuri silloin alussa kaivattu. Mutta ei auttanut kun lähteä ostamaan pienempää kampetta, vaikka opiskelijoita oltiin molemmat ja äitiyspakkauksen luotto alkumetrien apuna oli ollut kova. Ne toppatumput ja -töppöset taas olivat kumman ahtaita, eivät menneet kunnolla oikein missään vaiheessa. Eli kyllä minusta olisi syytä vähän mitoituksia tarkistaa pakkauksen kalleimpien artikkelien osalta.
Ja on se kumma, ellei rakentavaa kritiikkiä saa esittää, kun kyseessä on kuitenkin Suomessa aika olennainen juttu lapsiperheille. Miten he, jotka näistä asioista päättävät, muuten tietäisivät uudistaa oikeaan suuntaan? Sekin on kumma, ettei saada sellaista pakkausta joka sopisi perheelle silloin, kun lapset syntyvät lähekkäin ja esim. toppavarusteita ei tarvita toisia. Jos sellainen pakkaus olisi ollut tarjolla, niin minäkin olisin sen empimättä ottanut tälläkin kertaa.
eikkuli
Otin ensimmäiselle pakkauksen, joka on mielestäni aivan ihana!
Poika ei tosin viihtynyt liian suuressa haalarissa, joten sain lainaksi pienemmän toppapuvun.
Nyt lähes käyttämätön äp-toppahaalari odottelee kaapissa valmiina uutta tulokasta, samoin kaikki hyvät tarpeelliset tarvikkeet kuten kynsisakset, vesilämpömittari, pulautusrievut jne.
Muut vaatteet tuli hyvin käytettyä, joten sellaiset olisin mielelläni toiset ottanut, mutta jätin nyt sitten pakkauksen väliin kun en tarvii toista haalaria ym. edellä mainittuja tarvikkeita.
...tai jos olisi ollut mahdollista saada -06 vuoden tuleva pakkaus tai jokin sisarusversiopakkaus, niin se olisi kiehtonut. Nyt olen liikaa nähnyt näitä -05 vuoden vaatteita, niin mieluiten haluan jotain erilaista.
poika sai just ton 2003 äitiyspakin ja en huomannu kyllä mein pakkauksessa mitään vikaa.Minusta pakkaukset ovat ollet hyviä.Eli perusvaatteita.Ei niitten minusta tarvtse hirvittävän hienoja aina olla kun ovat vaan äitiyspakki eli apu siihen jos ei alussa ole paljon vaatteita.meillä käytin niitä mielelläni ja aion nytkin ottaa pakin kun lokakuussa toivottavsti vauva syntyy jos kaikki hyvin menee. Vaatteet on ihan ok minusta ollut noissa pakeissa mutta toki ite pitää sit niitä hienompia ostaa lisäksi.Kaikki tuntuvat mollaavan tuota 2005 toppapukua mutta minusta se on ihan söpö.Ei siinä mitään vikaa ole.Sopii toki paremmin pojalle kun tytölle.Kuiteskin otan pakin uudelle vauvallekkin ja pidän ne vaatteet sillon kun mahtuu.ei ehkä maailman nätimmät vaatteet mutta perusvaatteiksi ja hätävaraksi.Sitä paitsi alussa ihana pistää nukkumaan vauva siihen laatikkoon ja makuupussi on tarpeen.tosi hyvä pakki ehdottomasti.ihmiset saavat toki arvostella mutta nykyään ihmiset ovat hieman liian ankaria ja unohtavat että ei voi mielyttää kaikkia ja että siksi pakkaukset vaihtuvat joka vuosi jotta ei olis aina sama.pakkaus on todellakin hätävara!
Arvostelusta siis,kritiikkiä on hyvä esittää.Eihän mikään asia paranisi ilman reklamaatiota.Kuitenkin tämä kalliilla verorahalla maksettu pakkaus on aika suurilta osin ulkomailla valmistettu.Miettikää kuinka paljon tässä hyvinvointivaltiossa maksetaan veroja,progressiivinen verotus joten hyvätuloisten pussit ainakin pienennetään tehokkaasti.
Ainahan voi vertailla,kaikki on niin suhteellista.Kuten edellä joku kirjoitti sai Mia tuhansia euroja synnyttäessään lapsen.Eli siihen verrattuna ei Suomi ole mikään onnenmaa.Elämme nykyaikaa hyvinvointivaltiossa jossa tason täytyisi myös olla sitä,toivottavasti joka suhteessa.
2001 pakkauksen sakset oli huonot. Kynnet taipui, ei leikkaantunut ja sitten loppujen lopuksi ne sakset meni rikki. Meillä kans äiti ihmetteli niitä saksia, kun meidän pakkauksissa oli ollut sellaiset pienet fiskarsin sakset. Oman pakkaukseni sakset onkin mulla tällä hetkellä käytössä :)
jossa oli juttu 2006 äitiyspakkuksesta, ja joitain kuvia jutun ohessa oli mukana, siinä luki myös, että äitiyspakkaus tulee maaliskuun lopulla kelan sinuille kuvina ja jakoon joskus maalis-huhtikuussa riippuen siitä milloin edellinen pakkaus on jaettu loppuun. Erikoista tässä uudessä on se, että siinä on kestovaippoja ja sen vuoksi jotain vaatteita vähennetty n.3 vaatekappaleen verran, myöskään vesipulloa ei enää ole pakkauksessa kun moitteita tullut pakkausen imetysvastaisesta ilmeestä. Isälle on opaslehtinen isyysloma-asioista ja siteitä pakkaukseen on lisätty myös, kun nehän ovat synnytyksen jälkeen tarpeen. Haalari varmasti herättää mielipiteitä, oli sellanen v.sin/kelta kuviollinen, mutta muuten vaatteet näyttivät suhteellisen hienoilta omasta mielestäni, kelta-vihertävinen sävyineen.
Pitääkin tsekata tuo Kelan sanomat. Hauska kuulla jo jotain ennakkotietoja pakkauksesta. Heh, ja sitten alkaa täällä isolla joukolla sen haukkuminen ja kitinä " ääää mun on paaakko saada se 2005 pakkaus, en voi kestää tuota vaaleankeltaista potkariiii" ;) Hihhih.. Näitä on niin hauska lukea.
Itsekin olin 2005 haalarista sitä mieltä, että en tykkää yhtään, mutta sitten kun näin sen marketissa jonkun pikkuisen päällä (ehkä vähän pesusta haalistuneena) ei se sen pahemmalta näyttänyt kuin monet muutkaan haalarit. Siinä kun se lapsi nökötti vauvanistuimessa, ei paljon siitä inka-kuvioisesta kankaastakaan saanut selvää. Muutenhan noiden pakkausten vaatteet on mun mielestä ihan sitä samaa tavaraa, mitä on kauppojenkin vaateosastoilla.
Onko muuten ihmiset enemmänkin sitä mieltä, että äitiyspakkauksen olisi parempi olla vain ihan starttipakkaus, eli ei mitään koon 70 vaatteita ollenkaan? Se haalarihan on isokokoinen.. pienemmälle menee se kevythaalari, vai mikä onkaan... Kelalla on tietysti ajateltu siinä, että on eri kokoisia vaatteita, varsinkin niitä perheitä, joissa ei ole varaa tehdä vauvalle vaatehankintoja paljoakaan. Eli jotta se pakkaus sitten tukisi pitemmälle. Nuo toppahaalarit kai on kaikista kalleimpia vaatteita kuitenkin. Ehkä olisi hauska, jos tulisi lisäksi vaihtoehtoinen pakkaus, johon sisältyisi vain ihan ensimmäisten kuukausien tarvikkeita ja vaatteita. Tuommoiset uudistukset tietysti vie kustannuksia ja pienentäisi sitten molempia paketteja jostakin kohdalta...
Itse olisin todella onnellinen ja tyytyväinen jos kaikki vaatteet olisi olleet valkoisia paketissa. Minusta värikkäät vaatteet on aivan kamalia, en halua lapsestani mitään joulukuusenkoristetta. Valkoinen käy pojalle ja tytölle ja kaikkien värien kanssa sekaisin.
Koko voisi myös olla 60cm kaikissa vaatteissa, en tykännyt siitä että osa oli tänä vuonna (2005) 70-senttisiä.
Ja ne kynsisakset on todella surkeat, ne täytyi heittää roskiin :(
Paljon muutakin turhaa paketissa oli, miksi verorahoja tuhlataan turhiin tuotteisiin?
Itse kannatan sitä että olisi vaihtoehdot A ja B, että äiti voisi itse valita pakettinsa. Ei kai se nyt niin suuri vaiva voi Kelalle olla? Vai onko paketin tosiaan tarkoitus olla puoliturha ja rumia vaatteita täynnä?
_Linnea_:
Eipä se sisäpiiritietoa ole vaan KELA on tiedottanut että 2006 pakkaus julkistetaan maaliskuun lopussa ja sitä aletaan jakamaan kun 2005 pakkaukset on loppuneet.
Joku KELA:ssa arvioi että tänä vuonna saattaa mennä pitkällekin ennen kuin uutta pakkausta saa sillä 2005 pakkaus ei ollut suosittu ja monet ovat sen jättäneet ottamatta. Niinpä niitä on rutkasti vielä varastossa.