Nyt alkaa hermot mennä! Kertokaa mikä tähän issiasvaivaan auttaa!
Välillä lähtee jalat alta. No vielä ei sentään tule pissat housuun. Lääkäri sanoi että päivystykseen heti kun tulee pissat housuun. Ihan kamalaa kipua! Sain panadolia mutta ei se auta. :(
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Laita tyyny tai kaksi alustalle ja mene makaamaan niiden päälle niin, että tyynyt ovat alavatsan kohdalla. Eli takapuoli nousee ylöspäin. Liikuttele tyynyt niin, että tuntuu mahdollisimman hyvältä. Tässä asennossa nikamien väliin tulee tilaa ja hermopinne helpottaa, saat lihaksiakin hieman rentoutumaan. Särkylääke+relaksantti auttaa vähän sekä kylmägeeli tai kylmäpakkaus (tosin joillakin lämpö toimii paremmin). Kun pääset kivuista eroon, niin ala vahvistamaan vatsan ja selän lihaksia, ne tukevat rankaa ja voivat ehkäistä vaivan uusiutumista.
Riippuu vähän onko pullistuma edessä vai takana. Itsellä nimenomaa päinmakuu oli tuskallinen ja selinmakuu sopi.
Kokeilen kylmägeeliä ja yritän nukkua. Toivottavasti auttaa. Uskoisin että kylmä voi auttaa, kun esim. lämmin suihku pahentaa.
Mitä on opiaatit? Minä en ole peukutellut enkä ottanut kantaa. Luen vain vastauksia ja kokemuksia. :) Ap
Kiitos vielä kaikille vastauksista! :) Ap
Sama ongelma päällä minullakin, jos toista kertaa vuoden sisään. Muutama parempi kuukausi ehti olla välissä, mutta nyt kipu alkoi uudestaan. Sain vuosia sitten fyssarilta sarjan venyttelyohjeita, joita olen yrittänyt tehdä. Virhe. Ovat oikeassa ne, jotka tässäkin ketjussa ovat kehottaneet olemaan venyttelemättä. Se ei tähän vaivaan auta ollenkaan, vaan pahentaa vain tilannetta.
Minulla kipu säteilee kankun kautta pohkeen sivuun ja nilkkaan saakka ja tekee makuulla olosta hankalaa. Hyvää asentoa ei tahdo löytyä. Kipulääkkeeksi sain onneksi Panacodia. Opioidit auttavat sentään vähän hermokipuun, vaikkeivät nekään vie sitä kokonaan pois. En tajua, miten joku lääkäri kuvittelee, että potilaalle riittäisi joku käsikauppalääke, kuten Burana tai Panadol. Niistä ei ole iskiaspotilaalle mitään hyötyä.
Tämä on siitä p*skamainen vaiva, ettei tähän auta mikään muu, kuin aika (tai viimeisenä mahdollisuutena leikkaus). Pääasia, että saisit edes nukuttua eli uudestaan vain lääkäriin, ellet ole saanut kunnon lääkkeitä. Pitkittynyt unettomuus ja väsymys yhdistettynä jatkuvaan kipuun on todella huono yhdistelmä jo mielenterveydenkin kannalta.
Meitä muita helpottaa, jos kirjoitat sen oikein, eli iskias.
Jos diagnoosi on selvä, tulisi sinulle aloittaa gabapentiini tai pregabaliini. Ainoa lääke hermokipuun, joka todella auttaa.
Mulla issiaskipuihin (ei kyllä olleet noin pahat) auttoi pakarasta päärynälihaksen venytys, jonka fysioterapeutti neuvoi. Olisikohan jotenkin niin, että toisilla ihmisillä se hermo kulkee jotenkin niin, että tiukka lihas saattaa aiheuttaa noita vaivoja. Tein säntillisesti joka ilta ja helpotti ja nyt saan heti alkuun taltutettua venytyksillä oireiden ilmetessä. Eli makaan selälläni ja nostan toisen jalan 90 asteen kulmaan ja otan nilkasta kiinni (niin, että jalka kääntyy sivuttain) ja yritän saada vedettyä rintaa vasten, ja 20 sek kerrallaan. Tosin tästä ei varmastikaan ole apua, jos oireet aiheuttaa jokin muu asia kuin se tiukka päärynälihas.
Vierailija kirjoitti:
Kiropraktikolle tai osteopaatille. Ensiavuksi painat triggerpistettä vaikka tennispallolla käyttäen omaa painoasi hyödyksi. Minulta löysää yleensä jo heti ensimmäisellä pallottelulla.
Suosittelen lämpimästi, että käyt kivuttomassa vaiheessa hakemassa osteopaatilta helpotusta tuohon tuskaiseen vaivaan.
Minulta jäi pahan skolioosin kivut kahden hoitokerran jälkeen pois. Todella ihanaa 😄
Tsemppiä ja pikaista paranemista 💛
Burana toimii ainakin mulla, sitä täytyy ottaa vain tarpeeksi järeitä annoksia. Sitä en tiedä kuinka turvallista se on ja toimiiko se kaikilla, ihmisethän on kuitenkin yksilöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pidä alaselkä suojattuna ja lämpimänä
Jos on tulehdus niin ei missään nimessä lämmintä ! Kylmäpussi rangan kipukohtaan.
Kirjoitin että pidä, eikä se tarkoita että lämmitä. Kylmä pahentaa kipua sen tiedän itse kun issias vaivannut jo 20v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiropraktikolle tai osteopaatille. Ensiavuksi painat triggerpistettä vaikka tennispallolla käyttäen omaa painoasi hyödyksi. Minulta löysää yleensä jo heti ensimmäisellä pallottelulla.
Varmaan auttaisi, jos kyseessä olisi lihaskipu. Iskias on hermoperäinen ja niitä ei kyllä käydä millään tennispalloilla kipupisteistä noin vaan parantamaan..
Jepa, mutta se hermo menee lihasten välissä, on siis voinut myös jäädä pinteeseen lihasten väliin. Yleensä liikunta ja liikkuminen auttaa, kun lihakset liikkuu ja antaa tilaa hermollekin kulkea.
Jos on tulehdus niin ei missään nimessä lämmintä ! Kylmäpussi rangan kipukohtaan.