Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten parantaa itsetuntoa?

Vierailija
14.05.2016 |

Mulla on todella huono itsetunto. Olin teininä reilusti ylipainoinen, mutta peruskoulun jälkeen laihdutin itseni normaalipainoiseksi ja pysyin vuosia tuossa painossa. Nyt muutama vuosi sitten kiloja alkoi tulla takaisin, ainakin osittaisena syynä monet ikävät asiat, jotka tapahtuivat peräkkäin ja näin jälkikäteen ajateltuna söin varmasti suruuni.

Muistan, että tuollon teininä ollessani vielä ylipainoinen mulla oli huono itsetunto. Huonoon itsetuntoon vaikutti varmasti osaltaan koulukiusatuksi joutuminen mm. ylipainon takia. Kun saavutin normaalipainon, samalla myös itsetuntoni nousi huimasti. Nyt, kun mulla on taas ylipainoa, niin olen huomannut, että myös itsetunto on todella huono.

Mä olen siis kyllä nyt aloittanut laihdutuksen, mutta mulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta jonka takia painon pudottaminen on aika haastavaa, kun vielä ei ole lääkitys kohdillaan, vaikka pahimmat oireet onkin jo poissa lääkityksen ansiosta.

Miten voisi parantaa itsetuntoa, ettei se olisi esim. riippuvainen omasta ulkonäöstä siten, että kun on normipainossa niin hyväksyy itsensä paremmin kun sillon, jos ja kun on ylipainoa? Onko tähän jotain konsteja?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On keinoja:

Tule hyväksi jossain.

Tee vaativia asioita onnistuneesti.

Puhu itsellesi nätisti ja rohkaisevasti.

Treenaa lihasvoimaa ja aerobista kuntoa.

Katso ihmisiä silmiin, puhu reippaalla äänellä ja pidä pää pystyssä. 

Fake it till you make it; käyttäydy niin kuin sulla olisi jo rautainen itsetunto.

Vierailija
2/16 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapiaankin voi mennä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kertomasi on kuin minun suustani!

Vierailija
4/16 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
5/16 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää itsestäsi instaan ropakopallinen kuvia avuistasi joka suunnasta ;)

Vierailija
6/16 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kim Kardashian on hyvä esimerkki ;) sillä on iso perse. Ei tarvita muuta. Kuin - iso- perse. Sitten alat ottaa siitä kuvia ja kappas susta tulee persejulkkis. :)

Vierailija
7/16 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisää itsestäsi instaan ropakopallinen kuvia avuistasi joka suunnasta ;)

Mitä tämä auttaa??

Vierailija
8/16 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On keinoja:

Tule hyväksi jossain.

Fake it till you make it; käyttäydy niin kuin sulla olisi jo rautainen itsetunto.

Ei toimi. Pintapuolista paskaa. Mä tein tuon ja 100 x enemmän vetäen asiat ihan överiksi, mutta kompleksit jäi. Jos ei ratkaise traumojaan (esim. terapiassa), on kuin hauras korttitalo.

T. Ex pick-up artist

Vierailija
9/16 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä niin

Vierailija
10/16 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On keinoja:

Tule hyväksi jossain.

Ei toimi. Pintapuolista paskaa. Mä tein tuon ja 100 x enemmän vetäen asiat ihan överiksi, mutta kompleksit jäi. Jos ei ratkaise traumojaan (esim. terapiassa), on kuin hauras korttitalo.

T. Ex pick-up artist

Minä taas sanon, että totta helvetissä toimii. Ohi.

Kannattaa käyttää aivoja ja ihan onnistuneesti noudattaa vinkkejä, eikä vetää överiksi. 

Vierailija
11/16 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haukkumalla keski-ikäisiä miehiä av:llä ,aloittamalla taas  "uuden"  'ikis'-, tai 'ällösetä'-ketjun.

Keksiä joku kiva dystopia-satu johdannoksi ja siitä vaan sitten eikun lisää häkää pönttöön ja vauhtia haukkumiseen ja pituutta  ketjuun. Kyllä se siitä helpottaa !

Ehkä se korvaa jopa psyykelääkkeet terapiatehollaan joissain lievemmissä mielenhäiriötapauksissa...

Vierailija
12/16 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itetutkiskelu on avain itsetunnon kehittämiseen. Tutustu itseesi, tule tietoiseksi omista ominaisuuksistasi, ajatusmalleistasi ja omista vahvuuksistasi. Vaikka tähän painoasiaan liittyen: miksi oma arvosi on sidoksissa ulkoiseen olemukseesi? Miten oma arvostuksesi on rakentunut ja miksi? Lainaa kirjoja, esim. Liisa Keltikangas-Järvisen Hyvä itsetunto. Jos itsetutkiskelu ja kirjallisuus eivät toimi, niin mene terapiaan.

Vierailija
13/16 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, kertomasi on kuin minun suustani!

Komppaan tätä!

Vierailija
14/16 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa asia, joka auttoi mua vastaavanlaisessa tilanteessa, oli laihduttamisesta luopuminen ja oman erilaisuuden hyväksyminen. Mikään vaa'anlukema, mittanauhan pätkä tai tyyli ei auta paikkaamaan ongelmaa, joka lähtee sisimmästä. Multa kesti kauan sisäistää tämä ja valitettavasti ehdin sairastua syömishäiriöön ennen sitä, minkä jälkiseurauksista kärsin edelleen. Toivon, että sinulle kävisi paremmin.

Ite oon kokenut, että tuo oman erilaisuuden hyväksyminen on ollut tärkein asia ja myös kaikkein vaikein. On ihan eri asia olla laskematta kaloreita ja kilometrejä esim. kuukauden ajan kuin tehdä sama aika työtä omien traumojen, tunteiden ja käyttäytymismallien tunnistamisen parissa ja kohdata se, miten ne ja omat teot sopii tai kalahtaa omiin arvoihin ja minäkuvaan.

Itse siis suosittelisin sinulle, ap, ensimmäisenä omien arvojesi tutkiskelua. Miksi koet juuri ne tärkeiksi? Miten ne näkyvät omassa elämässäsi? Mitkä asiat eivät ole mielestäsi tärkeitä? Siitä on hyvä jatkaa itseensä tutustumista ja sitä kautta ristiriitoja aiheuttavien tekojen vähentämistä.

Vertauskuvallisesti: Kun tiedostin arvoni paremmin eli MISSÄ seison, niin se auttoi mua huomaamaan MITEN seison, ja korjaamaan asentoani siten, etten ole ihan rähmälläni johonkin suuntaan, vaan tasapainossa itseni kanssa. Kun asento on vahva, niin on helpompi lähteä HIENOSÄÄTÄMÄÄN eli korjaamaan pienempiä tärkeitä asioita elämässä ja sitä, miten uskaltaa näyttäytyä tässä maailmassa. Tähän vaiheeseen voi kuulua vaikka mitä, vaikka sellaisten itseä kiinnostavien asioiden tekemistä, jotka huono itsetunto on aiemmin sulkenut pois elämästä, tai toimimista tavalla, jota yleisesti pidetään nolona/outona/lapsellisena/turhana/järjettömänä/etc, mutta jonka itse kokee oikeaksi. Prosessi on ollut vaikea ja oon aina uusia askeleita ottaessani ollut kauhusta kankeena haha, mutta kaikki on ollut sen arvoista. Kun tuntee itsensä ja on rehellinen itselleen, on helpompi tykätä itsestään, ja kun tykkää itsestään, on helpompi luottaa omiin kykyihinsä ja KURKOTTAA KOHTI haaveitaan ja SAAVUTTAA niitä. :)

Tsemppiä, ap!

Terv. Joku, joka tuntee ensimmäistä kertaa sitten varhaislapsuutensa olevansa ihan okei :)

Vierailija
15/16 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissesonki alkaa kohta. Siitä vaan ostoskärryjä täyttämään. Jättää ne possun uunilihat sinne kauppaan ja limsat naksut ja poksut  suklaan karkit ja muun hötön...tomaattia nam nam ..

Vierailija
16/16 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvissesonki alkaa kohta. Siitä vaan ostoskärryjä täyttämään. Jättää ne possun uunilihat sinne kauppaan ja limsat naksut ja poksut  suklaan karkit ja muun hötön...tomaattia nam nam ..

No en mä ole moneen kuukauteen herkutellut, enkä edes tykkää sipseistä, jäätelö on pahin paheeni ja sen lisäks suklaa. Mutta nyt laihiksen aloitettuani olen pitänyt kerran kuussa sellaisen päivän, että saan syödä pienen määrän jotain herkkua. Kasviksista olen aina tykännyt ja periaatteessa tiedän miten syödä terveellisesti, mutta erinäisistä syistä annoskoot on ollu liian isoja ja sen lisäks on toki mennyt herkkujakin todella paljon.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi