**SYYSKUUN SALAISUUDET viikkoon 27**
Kommentit (26)
jatkoa edelliseen...
Mami1974 luettelit ihanasti nää meidän vaivat: närästys, suonenveto, liitoskivut, supistukset ja mie lisään vielä ummetuksen, valvomisen, sokerien seuraamisen, ähkyn, hikoilun, ja kaikenlaisen ison mahan mukanaan tuoman hankaluuden... Voi meitä. Koetetaan jaksaa ja ennen kaikkea: toivotaan että meidän läheiset jaksaa! :) Muista, että sairaslomaa kannattaa tosiaankin ottaa väsymyksen takia! Mie oon kyllä näin lomalaisena huomannut, ettei se väsymys mene pois vaikka kuinka lepää, mutta ei tässä tilassa oikein enää jaksaisi tehdä mitään tarkkaa tai keskittyä. Saikkua vaan!
Kimaro: mukava kuulla, että kaikki oli 4D:ssä hyvin.
Miaealle tsemppiä töihin. Koeta jaksaa. Sulle sama kannustus kuin Mamille: saikkua vaan jos tuntuu liian rankalta. Tuttu tunne on minullekin tuo ähky, ikään kuin mahaan ei mahtuisi enempää ruokaa. Ja niinhän se on. Yksiö on aika täynnä. Pieniä annoksia vaan ja usein. Mielellään kuitupitoista ettei tuu ummetusta vielä lisäksi.
Mustaverho: olipas mukavaa kuulla, että mieli on valoisampi nyt kun 30 viikon rajapyykki on ohitettu. Onhan se totta että tää raskausaika on sittenkin liian lyhyt (?) siihen että murehtisi koko ajan. Ihanaa, että olet toiveikas että kaikki järjestyy parhain päin. Jospa se minunkin mieli tästä vielä muuttuisi optimistisemmaksi.
Skap1983: enää muutama päivä ja saat miehesi kotiin. Koeta jaksaa! Ja voimia muuttoon, kivaa kuulla että se on odotettu mieluinen asia joka on sitten kuitenkin aika pian.
Sitten vähän gallupia: sain siskoltani korun, joka helisee. Sitä pidetään pitkässä narussa niin että se on mahan päällä ja aina kun liikun, se helähtää. Sikiö kuulema kuulee sen, ja tottuu sen ääneen. Ja sen avulla sitä voi sitten rauhoitella esim. imetyksen alussa ja muutenkin. Oletteko kuulleet tällaisesta? Onko muilla sellaista? Kokemuksia? Miusta se on jotenkin aivan hurmaava ja hellyttävä.
Toinen kysymys: kuunteletteko (klassista) musiikkia sikiön takia? Luetteko sille jo satuja? Ilmeisesti nyt ollaan niillä viikoilla kun lapselle voi jäädä mieleen tutut melodiat ja niillä sitä voi rauhoitella sitten myöhemminkin. Ja musiikin avullahan niistä tulee älykkäämpiäkin... Tiedä häntä. Mitä olette muut mieltä?
Tulipas taas pitkä viesti. Kirjoitellaanhan taas.
Hyviä vointeja ja sopivia säitä
T. Arkamamma + Jaakko rv 31+2
päivätirsat on tullut otettua ja nyt vain rentoa koti-iltaa vietellään.. pizzaakin olisi tarkoitus hakea, ettei tarvitse kokkailla :)
arkis: en osaa suositella vaunuja, kokemusta ei ole kuin brion combeista ja ne on aikas jyrät ja vievät tilaa autosta (tosin jos renkaat napsauttaa pois menee melko pieneen tilaan). ne uudet happyt menee tosi pieneen tilaan, mutta eivät ole kovin jyhkyt. minkä rotuinen koiranne on?
tuosta klassisesta musiikista, että äskettäinhän tuli joku dokkari missä kertoivat, että vauvat eivät ole valikoivia musiikin suhteen mikä heitä rauhoittaa. se musiikki, mitä äiti kuuntelee ja rentouttaa häntä rentouttaa myös masuvauvaa odotusaikana. . ja siten myös sitten synnyttyäänkin muistaa tämän hyvän olon. minä kuuntelen vähän raskaampaa musiikkia (yleensä autossa tulee vain kuunneltua) ja kyllä tyttö nukahtaa makoisille unille esim. metallican pauhatessa nykyäänkin! ;) esikoiselle masuaikaan luin ja lepertelin, mutta nyt on jäänyt kyllä vähemmälle tälle toiselle :( tuntuu, että jytkeet ja peuhaamiset alkaa kun kuulee tuon esikoisen huutelut ja kun hänelle jutustelen leperrellen. josko hän luulisi, että juttelen hänelle ;)
imetyskoruG: olen nähnyt niitä helisivistä pallukoita, joita vauva voi sitten vanhempana nypeltää samalla kun on rinnalla, mutta en ajatellut hankkia.
cec 31+1 HUI!! 6vk ja sitten onkin jo "lupa" syntyä..
Kesä tuli ja meni. Nyt on taas (ainakin täällä Pohjanmaalla) niin kylmä, ettei ulos viitsi edes mennä. Minä en ole pitkään aikaan kirjoitellut kuulumisia, kun ollaan mökkeilty ja ollu muita kiireitä. Olen kuitenkin välillä lueskellut teidän kuulumisia.
Kovasti alkaa jo synnytys mietityttämään. Jotenkin olen yht´äkkiä havahtunut todellisuuteen eli synnytettävä se vauva on-ei sitä muuten saa syliinsä;) Ja on jotenkin epävarma olo, että jos vauva ei olekaan terve. Tiedän, ettei koskaan voi tietenkään olla varma, että saa terveen vauvan. Suunnitelmallisena ihmisenä haluaisin kai kuitenkin kontrolloida tätäkin asiaa. Ensi viikolla on neuvola. Mukava päästä taas kuulemaan sydänäänet ym. Ehkä sen jälkeen on taas rauhallisempi olo.
Vauvalle lukemisesta ym: Mä en ole erityisemmin panostanut mahassa olevalle vauvalle lukemiseen, musiikkiin tms. Meidän eloisat ja äänekkäät pojat (ja naapurien pojat) pitää huolen siitä, ettei vauva ole varmaan ainakaan kovin säikky syntyessään. Todennäköisesti nukkuu ja tuntee olonsa turvalliseksi, vaikka ympärillä olisi hälinää, koska totuu ääniin jo kohdussa;)
Vaunuista: Vaunuja mekin etsitään. Siskolla on ollu 2 v Emmaljungan yhdistelmävaunut ja on tosi tyytyväinen. Meillä on vanhat (vuoden -98 malli) Brion kantokopalliset yhdistelmävaunut. Ne on ollu tosi hyvät ja käytössä kahdella lapsellamme (yht. 6 vuotta). En kuitenkaan enää kelpuuta niitä tälle vauvalle, vaan haluan uudet. Sama juttu monien vaatteiden kanssa. En jaksa enää kolmannelle laittaa kaikkia samoja vaatteita-oli se sitten tyttö tai poika. Tyttöhän sen pitäisi Brunon mukaan olla, joten ehkä menee monet vaatteet uusiksi joka tapauksessa. En vaan uskalla vielä kauheen monia vaatteita ostella. Oon osatnu vasta 2 bodya.
Ne Brion Happy-vaunut näyttää mukavilta. Onko kellään kokemusta niistä? Mahtaakohan niistä olla muiksi kuin kaupunkivaunuiksi? Ajattelin itse tehdä pitkiä kävelylenkkejä vaunujen kanssa, joten niiden pitäisi olla kestävät.
Mukvaa tulevaa viikkoa kaikille!
Wilhelmiina rv 30+5
Mukavaa su-iltaa kaikille!
Ja terveisiä vankilasta :D en joutunut sinne jäämään, enkä käynyt tuttujakaan tapaamassa, vaan olin sightseeing-kierroksella synnyinkaupunkini/entisen kotikaupunkini Turun "ylpeydessä", Kakolan vankilassa. Toimintahan siellä on tietysti loppunut ja vangit siirretty uuteen vankilaan viime vuoden syyskuussa. Portaita riitti ja käytäviä! Olin tosi hengästynyt kierroksen jälkeen ja ah miten kylkiä pakotti! Mulla väsyy kyljet tosi helposti :(
Kiva päivä oli kuitenkin ja huomenna siis jälleen töihin :( :( saikkari alkaa kuulostaa tosi taivaalliselta vaihtoehdolta, mutta jospa 3 viikkoa vielä jaksaisin?
Arkamamma: Sulla on varmaan sellainen Bola-koru, jollaisia olen nähnyt myynnissä esim. eko-nettikaupoissa, joista olen kestovaippoja tilannut. Kyllä minäkin sellaista pitäisin, jos joltakulta saisin. Se on peräisin Meksikosta ja helähtelee, voi käyttää raskauden aikana vauvan iloksi ja syntymän jälkeen imetyskoruna. Se varmasti rauhoittaa vauvaa.
Kuulin yhdestä äidistä, joka kävi raskausaikana fitball- eli pallojumpassa. Hän hankki myös kotiin pallon ja vauvan synnyttyä istui usein pallon päällä vauva sylissä. Kuin taikaiskusta, vauva rauhoittui välittömästi! Se pitää siis paikkaansa, että asiat, jotka rauhoittavat äidin raskausaikana, rauhoittaa vauvan myöhemmin. Meidän tytöstä tulee siis stressivauva, koska olen stressannut ihan liikaa raskauden aikana. Ehkä minäkin hankin sen pallon kotiin, koska pallojumppa minua rauhoittaa. Käyn kerran viikossa ja tekee erittäin hyvää väsyneille kyljille!
Jospa sitä nyt rauhoittuisi ja kävisi jo pitkälleen, niin olisi mahdollisuuksia jaksaa huomenna (toiveajattelua?)
Toivotan nyt jo hyvää alkavaa viikkoa kaikille!
Miaea ja masukki 28+6
Nyt on uusi (meille) ja tarpeeksi iso auto pihassa ;)
Päädyttiin tuohon grand voyageriin, ja vaikuttaa tähän mennessä hyvältä ostokselta.
Tuore tapaus tosin =)
Sain veljen vaimolta ison laatikollisen vauvanvaatteita, kun eipä niitä ole kuin muutamia äp:n lisäksi (paitsi tietysti joitain poikien vanhoja).
Liinavaatteita pesin ja silitin aiemmin tällä viikolla.
Koko ajan pitaisi olla jotain tekemistä, siivoamista, pyykkiä, mitä vain kunhan saisi puuhailla..
Pojat lähtee mummolaan huomenna, sitten onkin viikko aikaa puuhailla itsekseen kaikennäköistä.. =) (kuten siivota vaatekaappeja :D)
Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!
Marili ja "Onni" 29+5
Hei kaikille,
terveisiä Saimaan rannoilta. Olin kaksi viikkoa vanhempieni mökillä. Aika ainakin meni tosi nopeasti, muuten se ei ihan vastannut odotuksiani. Juuri kun selvittiin isäni syöpäuutisesta (joka osoittautui vääräksi hälytykseksi, voitteko kuvitella), äitini joutui sairaalaan sappikivien takia. Hän oli siellä juhannuksesta viime perjantaihin, eli käytännössä koko ajan kun olin siellä. Auttelin sitten isääni parhaani mukaan ja huomasin olevani kesätöissä heidän yrityksessään.. No, olipahan ainakin vaihtelua eikä tarvinnut koko ajan miettiä omaa napaa. Äiti toipuilee nyt leikkauksesta (sieltä poistettiin 30 kiveä!) ja toivotaan, ettei tuu mitään komplikaatioita leikkaushaavan kanssa kun on mätäkuu ja kaikki.
Kivaa oli lukea mukavia uutisia viime viikoilta (toivottavasti mitään ikävää ei ole siis sattunut mitä en olisi huomannut).
Elohelmelle tsemppiä muuttoon. Mites jalkakipu, onko yhtään helpottanut?
Mirrel, mites unettomuus? Kuulostaa todella ikävältä! Varsinkin kun se olisi tosiaankin voinut auttaa, että lääkäri olisi edes puhunut jostakin vaihtoehdoista. Sellaista rentouttavaa nukahtamislääkettä on olemassa jota voi ottaa raskaus- ja imetysaikana. Joskushan käy niin, että sitä ei tarvitse ottaa kuin 1/4-tablettia, niin plasebovaikutuskin iskee tajun kankaalle. Ite oon valvoillut tuosta 5 eteenpäin, mutta 22 asti nukkunut kuitenkin. Vauva-aikojen valvomisia odotellessa... Meillä alkaa olla kuistiprojekti jo loppusuoralla, kuis teillä?
Ceciliah ja muut: osaatteko sanoa mitkä vaunut sopisi meille? Meillä on a) todella iso koira ja b) melkoisen ahdas takakontti eli isoin vaatimus on että se menee pieneen tilaan, mutta toisaalta olisi tarpeeksi vankka kun ison koiran kanssa käydään lenkillä. Kaikki ehdotukset otetaan vastaan! (Vaikka olen inttänyt etten hanki mitään ennen kuin vauva on kainalossa, mies sanoi että vaunut hankitaan elokuussa. Määrätietoisesti.)
Tittamarianne: koeta jaksaa levätä. Hyviä kirjoja ja leffoja kehiin! Tai sitten lepotuoliin ja aurinkoon.. jos se välillä paistais. :) Mites se verenvuoto? Toivottavasti se on jo loppunut.
Waller: Parane pian kesäflunssasta! Se on niin ikävää. Ootko löytänyt mitään, mikä helpottaisi. Mie oon huomannut että kanakeitto (ja ruusunmarjasoppa) joskus auttaa. Kaikkeahan kannattaa kokeilla. Mites se huimaaminen? Onko sulla kuitenkin verenpaine ja -sokerit OK? Kerrotko sitten mitä sektiosuunnittelussa kävi ilmi? Minua on alkanut kiinnostaa kaikki synnytykseen liittyvät asiat ihan eri tavalla kuin edellisellä kerralla. Tiedonjanoa..
Marili80, sie pohdit sitä Chrysler Voyageria. Minun vanhemmillani on jo toinen menossa, se on tilava ja hyvä ajaa, mutta jonkin verran on ollut huolta ja murhetta tuulilasin (murtuu helposti) ja akun kanssa. Se on vähän amerikkalainen näihin meidän oloihin. Mutta yhtälailla siinä on sitten paljon sitä amerikkalaista mukavuutta..
Sweety20 tervetuloa meillekin siivoamaan! Täällä on 100-0 sotku kun olen ollut tosiaankin sen kaksi viikkoa poissa, minkä ajan mies ja appiukko on tehnyt pihalla tuota terassia. Sisällä on käyty wc:ssä, syömässä ja nukkumassa niin että jokapaikassa on maalitahroja ja sahanpurua. Ja kaikki kukat on kuivunu. Ja jääkaappi on täynnä valmisruokien jämiä. Miehet! Hieno homma. Oon nyt eilisen ja tämän päivän siivonnut, mutta kun ei enää oikein taivu, niin tuntuu niin turhalta siivota vain keskilattiaa... tsemppiä myös esikoisen tutti- ja vaippavieroitukseen. Siskoni leikkasi 2v. pojaltaan tutin rikki ja sitä itkettiin pari iltaa, mutta nyt se on kutakuinkin jo unohtunut. Pottaharjoittelua hän aloittelee erittäin pikkuhiljaa. Kyllä se onnistuu, malttia matkaan!
Taas liian pitkä viesti.. jatkoa seuraa...
T. Arkamamma + Jaakko rv 31+2