Uskooko joku täällä vielä, että kalorit lihottavat?
Koska näin ei todellakaan ole. Kalorit eivät lihota, hiilihydraatit lihottavat. Keho käyttää täysin eri tavalla kaloreita riippuen mistä ne tulevat. Jos ihmiset tämän tajuaisivat, ylipainoistuminen vähenisi HUOMATTAVASTI.
Kommentit (36)
Hups, minä taas lihoin kovia rasvoja mättämällä kuukaudessa viisi kiloa. Laihduin puurolla ja kokojyväviljaleivällä.
Vierailija kirjoitti:
Hups, minä taas lihoin kovia rasvoja mättämällä kuukaudessa viisi kiloa. Laihduin puurolla ja kokojyväviljaleivällä.
Siinä se vika, sinä mätit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaloreita ei edes ole olemassa. Ne ovat vain kuvitteellinen laskenta yksikkö. Vai onko joku muka nähnyt kalorin? Eli siis kalorit eivät todellakaan lihota.
Ootko tosissasi? Kalori on energian yksikkö. Yhtä pätevää olisi sanoa, että watteja tai sekunteja ei ole kukaan nähnyt.
Juuri kuten sanoin, kuvitteellinen yksikkö, Se ei voi lihottaa koska sitä ei todellisuudessa ole. Yhtä hyvin voisit väittää että kalorien laskeminen lihottaa tai laihduttaa. A-aa, vain syöty todellinen ruoka voi lihottaa, ei mitkään kalorit.
Kalori (tunnus cal[1]) on vanha energian yksikkö, jonka nimi tulee latinan sanasta calor ”lämpö”.[2] Sitä on käytetty lämpöenergian yksikkönä, mutta nykyään se on virallisesti poistettu käytöstä, sillä SI-järjestelmässä joulea käytetään kaikkien energianmuotojen yksikkönä.[3] Käytännössä kaloria käytetään kuitenkin edelleen usein ilmoittamaan, kuinka paljon energiaa syntyy elimistön polttaessa tiettyjä ruoka-aineita.[4] Yleiskielessä kaloria käytetään usein virheellisesti kilokalorin sijasta (1 kcal eli 1 000 cal).[5]
Alkuperäisen määritelmän mukaan yksi kalori on lämpömäärä, joka kasvattaa yhden vesigramman lämpötilaa yhdellä celsiusasteella normaalipaineessa. Kalorin suuruus riippuu siten hieman veden alkulämpötilasta. Eräässä kalorin määritelmässä gramma vettä lämmitetään 14,5 °C:sta 15,5 °C:seen. Tällöin 1 kalori on 4,1855 joulea. Jotta kalorin ja joulen suhde ei riippuisi mahdollisista epätarkkuuksista, määriteltiin vuonna 1956, että 1 kalori on tarkalleen 4,1868 joulea.[6]
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on totta! Itse lihoin huomaamattani 5kg leivällä ja myslillä. Lopetin ne, ja korvasin ne pähkinäillä ja manteleilla, joita menee päivittäin n.200g. Ja hupsista, laihduin 10kg vuodessa! Vaikka KALORIT paukkuu kyllä joka päivä reippaasti yli kulutukseni;)
Varmaan vaihdoit jossain vaiheessa elämääsi vähän muutakin tai sinulla on hieno aineenvaihdunta. Itse en ainakaan pysty niin hiilarittomaan ruokaan, etteikö tuosta pähkinäläjästä kertyisi rasvaa. Toki minulla varmaan on sitten tosi huono aineenvaihdunta, koska lihon välittömästi pähkinäsuklaasta, mignonmunasta, nakeista ja ranskalaisista tms.
Mainitsemasi esimerkit sisältävät kyllä juuri nimenomaan HIILAREITA rasvan lisäksi. Maustamattomissa pähkinöissä ei ole hiilihydraatteja muuta kuin muutama gramma/100g...
Jos sun mielestä muutama gramma on 20
Vierailija kirjoitti:
Öh ei muuten sisällä...manteleissa esim n.3g/100g hiilaria
Ei, vaan 22g/100g
Vierailija kirjoitti:
En usko enään, eron huomasi kun aloitin karppaamisen.
Rasva tarvitsee imeytyäkseen tehokkaasti kroppaan hiilihydraatteja, ja kun näitä ei ruokavaliossa ole niin se imeytyy huonommin. Perustunee siis siihen.
Tämähän selittyy sillä tieteellisellä asialla että hiilihydraatit imeytyvät koko matkan ruoansulatuskanavassa suusta alkaen ja rasva ainoastaan pohjukaissuolessa.
Syödyistä hiilihydraateista siis imeytyy enemmän energiaa kuin rasvasta.
Kalori on vanhentunut energian yksikkö. Energian yksikkö on joule.
Energian yksiköillä ei luonnollisestikaan ole mitään tekemistä lihomisen kanssa.
Mun teoria on että kyllä se on ruoka joka lihottaa!
Ihan tuubaa päästää tyttö. Puolitin painoni syömällä apaut tasapainoisesti suositusten mukaisesti ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öh ei muuten sisällä...manteleissa esim n.3g/100g hiilaria
Ei, vaan 22g/100g
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on totta! Itse lihoin huomaamattani 5kg leivällä ja myslillä. Lopetin ne, ja korvasin ne pähkinäillä ja manteleilla, joita menee päivittäin n.200g. Ja hupsista, laihduin 10kg vuodessa! Vaikka KALORIT paukkuu kyllä joka päivä reippaasti yli kulutukseni;)
Varmaan vaihdoit jossain vaiheessa elämääsi vähän muutakin tai sinulla on hieno aineenvaihdunta. Itse en ainakaan pysty niin hiilarittomaan ruokaan, etteikö tuosta pähkinäläjästä kertyisi rasvaa. Toki minulla varmaan on sitten tosi huono aineenvaihdunta, koska lihon välittömästi pähkinäsuklaasta, mignonmunasta, nakeista ja ranskalaisista tms.
Mainitsemasi esimerkit sisältävät kyllä juuri nimenomaan HIILAREITA rasvan lisäksi. Maustamattomissa pähkinöissä ei ole hiilihydraatteja muuta kuin muutama gramma/100g...
Jos sun mielestä muutama gramma on 20
Heitteleykö ihan lonkalta näitä?
Käy tarkistamassa tietosi esim. Finelissä, urpo.
Itse olen laihduttanut 48 kg kaloreita laskemalla. Päivän ruokani saattoi koostua jäätelöstä ja sipseistä, pääasia ettei kalorimäärä ylittynyt. Painonvartijoiden ideakin perustui pisteisiin, jotka pohjautuivat kaloreihin. Mikään ruoka ei ollut kiellettyä, vain määriin piti kiinnittää huomiota. Samalla logiikalla toimin itsekin ja tulosta syntyi. Leipää söin todellakin koko ajan. Usein annetaan laihdutusohjeena, ettei kannata luopua lempiherkustaan, ettei laihdutus käy tylsäksi. Jos olisin luopunut rakkaista hiilihydraateista, ei laihduttamisesta olisi tullut mitään.
Olette kaikki väärässä. Oikeasti se on ruuan kypsentäminen mikä lihottaa. Se tuhoaa kaikki ravintoaineet ruuasta eikä sen takia saa kylläistä oloa aikaiseksi. Toinen ongelma on elimistön pH-arvo ja happitasapaino. Monen länsimaalaisen ihmisen kehossa on jatkuva tulehdustila, koska melkein kaikki ruoka on hapanta ja siksi elimistö happanee. Saasteiden johdosta elimistö ei myöskään saa tarpeeksi happea. Voin kertoa lisää jos tilaatte mun lisäravinteet jotka korjaa nää asiat ja ne vaikuttaa muuten ihan kvanttitasolla. Maksaa ainoastaan 200e/kk. Aika pieni hinta omasta terveydestä! Lisäksi voitte ostaa mun kirjoja ja osallistua maksullisiin infotilaisuuksiin!
Ihmissä on eroja, ei ole mitään yhtä oikeaa tapaa syödä.
Itselläni on rasvapolttoinen koneisto, karppaamalla olen nyt pudottanut n.vuoden aikana 35kg. Kaloreita rajoittamalla ei tullut yhtään mitään ja nälkä vaivasi ja repsahduksia sattui.
Karppaus on ehdottomasti minun entisen sokerihiiren pelastus.
Juuri näin.
Pahin mahdollinen yhdistelmä lihomisen kannalta on hiilihydraattien ja rasvan yhdistyminen.