Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteenmuuton jälkeen mies alkanut vahtia syömisiäni

Vierailija
13.05.2016 |

Muutimme yhteen 3 kk takaperin seurusteltuamme reilut puoli vuotta sitä ennen. Olen 24, mies 30. Mies hoitaa käytännön syistä useimmiten ruokaostokset (hänellä on auto, itse kuljen julkisilla/pyöräillen), itse ehkä kerran kahdessa viikossa käyn kaupassa yksin. Viikonloppuisin käymme yhdessä.

Yhteenmuuton jälkeen mies on alkanut vahtia syömisiäni sekä rajoittaa niitä jättämällä ostoksista pois esimerkiksi jogurtit, banaanit ja sämpylät, vaikka ne olen ostoslistaan kirjoittanut. Kyse ei siis ole mistään kalliista erityisruoista, kummallakaan ei ole edes mitään ruokarajoitteita tai erityisruokavaliota. Myöskään herkkuja ei meillä syödä, mikä olisi ihan ok, jos ne eivät olisi TÄYSIN kiellettyjä. Pyysin esimerkiksi kerran tuomaan pienen suklaapatukan kaupasta. Ei tuonut. Ei kuulemma tee minulle hyvää. Muutenkin sanoo ajattelevansa parastani.

Pari kertaa olen yhteisillä kauppareissulla "testannut" miestä laittamalla koriin esim. juuri niitä banaaneja tai jopa sen suklaapatukan. Siitä alkoi kamala sättiminen, kotona jatkui mykkäkoululla.

Omilta kauppareissuiltani mies taas haluaa kuitit, koska pitää kirjaa taloutemme budjetista ja seurailee ostoksia ja niihin mennyttä rahaa. Kerran olin ostanut eväsbanaaneja pari kappaletta. Ja siitäkin tuli huutoa.

Rahat ovat kuitenkin yhteiset, molemmat laittavat ruokatilille yhtä suuren summan joka kuukausi.

Paitsi tiettyjä ruokia, myös määriä mies vahtii ja kommentoi, jos syön mielestään liikaa. Yksissä juhlissa kommentoi todella ikävästi kaikkien kuullen kahvipöydässä, kun otin lisää kakkua.

Olen laihtunut muutaman kilon, ja kun miehelle mainitsin, hän totesi, että suunta oikea, vaikka pelkääkin, että repsahdan. Olen 167cm/51kg. Suhteen alussa painoin 55kg.

Tämä asia ahdistaa minua, oli pakko avautua... :(

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko aikuinen ihminen ja oletko "normaalilla" järjellä varustettu? Jos vastaat kyllä niin miksi alistut tuollaiseen sairaaseen kontrollointiin?

Omalla rahalla syöt mitä haluat ja et tee sitä salaa vaan vedät suklaata soffalla nautinnolla vaikka mies kuinka urputtaisi ja pitäisi mykkäkoulua. Ja jos urputus jatkuu niin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin ero sillä tuo vahtiminen ja henkinen manipulointi vain tulee pahenemaan!

Vierailija
22/48 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä rahahuolia? Mitä jos sopisitte, että molemmat ostavat itse omat ruokansa. Itse tosin en jäisi kauaa asiaa ihmettelemään, olen yhden kauppakyylän kanssa elänyt hetken. Häneen kyllä upposi enemmän rahaa (kalja, tupakka), mutta mun ruuista olisi pitänyt säästää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa sairaan rasittavalta itse en jaksaisi tuollaista hetkeäkään...Ymmärrän sinänsä sen jos joku haluaa huolehtia omastaan ja samalla muiden terveydestä, mutta tuo menee aivan yli! Ja banaanit muka epäterveellisiä, apua. Lähde kävelemään.

Vierailija
24/48 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko aikuinen ihminen ja oletko "normaalilla" järjellä varustettu? Jos vastaat kyllä niin miksi alistut tuollaiseen sairaaseen kontrollointiin?

Omalla rahalla syöt mitä haluat ja et tee sitä salaa vaan vedät suklaata soffalla nautinnolla vaikka mies kuinka urputtaisi ja pitäisi mykkäkoulua. Ja jos urputus jatkuu niin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin ero sillä tuo vahtiminen ja henkinen manipulointi vain tulee pahenemaan!

Ei liity älykkyyteen. Ap on miltei satavarmasti jo lapsuudessa joutunut jollain tavalla alistetuksi ja se on sellainen seikkä, että vetää puoleensa kontrolloivia ja alistavia kumppaneita parisuhteessa.

Vierailija
25/48 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei...kuullostaa ihan sadistiselta meiningiltä. Ajatteleekohan mies, että pystyy kontrolloimaan sinua, koska olet häntä nuorempi. Törkeä tyyppi.

Olen itsekin ravintotietoinen, siis erittäin ja banaanit kuuluvat ruokavaliooni. Monet ihmiset ajattelevat, että hedelmät eivät ole hyväksi, mutta itseasiassa ne ovat erittäin optimaalista ravintoa ihmiselle. Tuo käsitys mikä monilla on liittyy vain trendeihin, ei tosiasioihin.

Vaikak olen kovin ruokatietoinen ja elämääni kuuluu mm. vihersmoothiet aamuisin, en ole laisinkaan vauhko. Ruoka on eräs ihanimpia asioita elämässä, päivittäinen juttu josta voi nauttia! Siitä on vaarallista ja ihan järkyttävää tehdä demoninen asia ja toisen syömisen kontrolloiminen on ihan kamala asia, koska ihmisen on välttämättä syötävä! Siinä tämä muuttuukin juuri sadistiseksi asiaksi, jos hän kontrolloisi vaikkapa telkkarin katsomista, niin se ei olisi niin hirvittävää (vaikka vähän sekin kyllä on).

No niin. Olen itse 170 cm pitkä ja painan n.66 kg. En ole pullero, vaan normaalipainoinen ihminen joka tykkää ruoasta ja urheilee. Sinä olet tosi hoikka jopa laiha. On erittäin omituista, että miehesi pitää laihtumistasi oikeana suuntana, koska katsopas sitä lukemaasi, olet lähes alipainoinen! Eli miehesi haluaa sinun laihtuvan, vaikka olet jo hyvinkin hoikka! Ei se ole ok!

Ota järki käteen hyvä nainen, kukaan ei ole oikeutettu keräilemään kuittejasi ja viemään sinua alipainoiseksi. Miehesi on sairas ja sinä ansaitset elämältä paljon, paljon enemmän!

Vierailija
26/48 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ei kuulosta terveeltä tuo miehesi käytös. Tuo kontrollointi tulee lisääntymään ja siirtyy vähitellen myös muihin asioihin. Suosittelen asian puheeksi ottamista.

Ehdottomasti vaihtoon. Itselläni vastaavaa kokemusta. Tapailin naista, joka kuukausi kuukaudelta pyrki enemmän ja enemmän kontrolloimaan. Ensin jotain pieniä asioita, ja vähä vähältä piti kaikki toiminta olla kuten hän haluaa.

Ohjasin ystävällisesti, mutta määrätietoisesti ulos ovesta.

M37

Vierailija
27/48 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä harkinnut eroa, vaikka tuntuukin tyhmältä näin lyhyen ajan jälkeen. Tai ehkä järkevältä, ettei muutu pahemmaksi. Jotenkin halusin vielä kuulla päätöksen tueksi muidenkin mielipiteitä... Minulla on ollut ajoittain ongelmia syömisen kanssa. Lapsena olin pullukka, mutta murrosiässä sairastuin syömishäiriöön ja laihduin todella paljon. Sen jälkeen olen ollut hoikka, tarkka syömisistäni, mutta opetellut myös syömään terveellisesti ja suhde ruokaan on kokolailla normalisoitunut. Siksikin on pelottavaa, kun yhtäkkiä teenkin kaiken ruoan suhteen väärin, ja päässä alkaa taas ääni kuiskia, että jos olenkin ällö läski ja mässyttävä porsas... Mutta en kai. Toivottavasti. :/

Ap

Vierailija
28/48 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat ne herkkusi budjetin ulkopuolelta, sitten ei voi kitistä.

Vierailija
29/48 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on syömishäiriötausta, niin mieshän on vielä sadistimpi! Sehän haluaa suoraan sun sairastuvan, apua! Etsi joku tervejärkinen vierellesi, ole kiltti.

Vierailija
30/48 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ihme että ahdistaa! Oudointa tuossa on se, että mies on aloittanut kontrolloinnin jo nyt, vaikka vasta 3 kk olette asuneet yhdessä. Todella paha, kun ei malttanut odottaa, että olisit ollut edes raskaana tai olisitte naimisissa.

Vierailija
31/48 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja semmoset miesvihaprovot sieltä. 

Vierailija
32/48 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömishäiriöinen ja määräilevä mies on viimeinen johon kannattaa sekaantua. Ex piti ruokapäiväkirjaa, teki vatsalihaksia joka ruuan jälkeen ja lähetteli sairaita viestejä tyyliin "söin leivän vaikka ei pitänyt syödä enää mitään" - siis mies!

Meinasin itsekin sairastua ja 5kk aikana laihduin normaalipainosta 8kg, kuukautiset jäivät pois yms. Onneksi pääsin eroon tyypistä ja sairaista ajatuksista.

Ap, ukko pellolle jossei lopeta!

Vierailija
33/48 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kyllä lopetat alistumisen tuollaiseen syyniin. Miehelläsi ei ole kaikki hyvin, jos hän on noin pakkomielteinen syömisiesi suhteen. Eikä varmasti ole kohta sinullakaan, mikäli et jämptisti tyssää tuota touhua heti alkuunsa.

Jos todella välität ja rakastat miestäsi, anna hänelle vielä mahdollisuus. Ota rauhallisesti, mutta päättäväisesti ongelma puheeksi hänen kanssaan ja totea, että muutos on tultava ja syynäyksen loputtava. Valitettavasti eläminen toisen ikeen alla ja moisessa kurinpidossa ei voi johtaa onnelliseen ja tasapainoiseen parisuhteeseen. Miehesi on kohtuuton rahankäytön ja syömisen valvonnan suhteen. Hänen on kyettävä löysäämään asennettaan tai teidän asumisenne yhdessä ei voi toimia.

Ikävä kyllä miehesi vaikuttaa ihmistyypiltään niin kontrolloivalta, että pelkään pysyvän muutoksen olevan hänelle liian vaikeaa tai jopa mahdotonta. Tilanne on aika huolestuttava jo noin lyhyen yhdessäasumisajan jälkeen. Kontrollointitaipumukselle on tyypillistä levittäytyminen kaikille elämän osa-alueille. Pian voi olla, että suurennuslasin alla on muitakin tekemisiäsi, kuten ystävien tapaaminen, pukeutumisesti, rahankäyttö yleensä tai työpaikkasi.

Vierailija
34/48 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luepa kirjoittamasi viesti uudelleen siltä kantilta, että joku toinen olisi sen kirjoittanut. Kuulostaako sairaalta? Neuvoisitko jäämään?

Vierailija
35/48 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on syömishäiriötausta, niin mieshän on vielä sadistimpi! Sehän haluaa suoraan sun sairastuvan, apua! Etsi joku tervejärkinen vierellesi, ole kiltti.

Tätä mieltä minäkin olen.

Mies ei ole terve ihminen ja sinä aivan varmasti sairastut jos jatkat suhdetta. Ero on ainoa mahdollisuus, oikeasti. Ole paras ystävä itsellesi.

Vierailija
36/48 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuonsuuntaista on meilläkin. Sanoo kyllä jo ihan ääneen, että olen ruma ja lihava. Kerrankin kun mulla oli nälkä, kehotti juomaan vettä. Kontrolli ulottuu muuhunkin, ilmeisiini, puheeseeni, ulkonäkööni, siihen mitä teen kotona tms.

Olen se, joka avasin tuon ketjun "Mies pitää itseään täydellisenä", jouluna kirjoitin ketjun nimeltä jotain sen suuntaista kuin 'Millaista on lievä väkivalta, jonka hyväksyisitte parisuhteessa'. Silloin miehellä pimahti ja kävi käsiksi, kun en tahallani vastannut puhelimeen.

Onko sun miehesi koskaan pahoillaan ap? Ottaako vastuuta omasta huonosta käytöksestään? Pyytääkö anteeksi? vai laittaako suuttumisensa yms sun syyksi?

Vierailija
37/48 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä harkinnut eroa, vaikka tuntuukin tyhmältä näin lyhyen ajan jälkeen. Tai ehkä järkevältä, ettei muutu pahemmaksi. Jotenkin halusin vielä kuulla päätöksen tueksi muidenkin mielipiteitä... Minulla on ollut ajoittain ongelmia syömisen kanssa. Lapsena olin pullukka, mutta murrosiässä sairastuin syömishäiriöön ja laihduin todella paljon. Sen jälkeen olen ollut hoikka, tarkka syömisistäni, mutta opetellut myös syömään terveellisesti ja suhde ruokaan on kokolailla normalisoitunut. Siksikin on pelottavaa, kun yhtäkkiä teenkin kaiken ruoan suhteen väärin, ja päässä alkaa taas ääni kuiskia, että jos olenkin ällö läski ja mässyttävä porsas... Mutta en kai. Toivottavasti. :/

Ap

Ap, on ihan sama vaikka olisitkin läski mässyttäjä ja söisit väärin, se ei ole tässä olennaista, vaan se että miehen käytös on sellaista, että kenenkään ei pitäisi olla hänen kanssaan suhteessa.

Vierailija
38/48 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole mikään lapsi mitä mies voi määräillä vaikka oletkin nuorempi. Kokeile itse vaikka vahtia toisen alkoholin käyttöä niin varmasti heti mies sanoo ettet saa puuttua ja että et ole hänen äiti jne. Lakkaa olemasta kynnysmatto mitä äijä polkee tai kohta sulla on taas syömishäiriö.

Vierailija
39/48 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia se daiju banaaneista vauhkoaa? Nehän on perkeleen terveellisiä ja niitä hyvin hyvin harvoja ruokia, joista saa magnesiumia ja kaliumia järkevissä määrin ja helposti. Eikä edes maksa paljoa mitään.

Näytä sille tutkimus magnesiumin ja kaliumin hyödyistä (esim. sellainen taisi olla, missä magnesiumia paljon saavilla oli 40 % vähemmän sydäreitä, ja kaliumista löytynee ihan yhtä lailla).

Ja sanot sille, että vaikka olisikin kyse suklaasta tai sämpylästä, niin sulla on niitä oikeus syödä, tai vaihtaa maisemaa.

Magnesiumia on täysjyvissä ja jopa kahvissa.

Vierailija
40/48 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolen vuoden seurustelun jälkeen yhteen muutto??? Me seurusteltiin 5 vuotta ennen yhteen muuttoa! Sairas tuo teidän suhde mielestäni!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme