Nykyteinit ei olekaan mitään diginatiiveja vaan vanhempiaan huonompia tietotekniikan käytössä
http://www.iltasanomat.fi/digi/art-2000001172120.html
Täysin saman olen huomannut opettajan työssä: ei ole aavistustakaan miten sähköpostiin laitetaan liitteitä tai miten wordia käytetään, excelistä puhumattakaan. Ne osaa käyttää älypuhelimellaan somesovelluksia, siinä kaikki. Jopa googlen kuvahaku on monelle vieras!
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on toiset kokemukset, mutta varmasti on myös niitä nuoria, jotka eivät hallitse sähköpostin käyttöä yms.
Minä olen 50-v äidilleni neuvonut, miten kirjaudutaan sähköpostiin, mistä saadaan liitteet ja miten sähköposti ylipäänsä kirjoitetaan (otsikko, teksti, lopetus). Sähköposti ei ollut äidilleni mikään uusi juttu, vaan hän on käyttänyt sitä jo ennen minun syntymääni. Siitä huolimatta tarvitsi apua.
Osaan myös käyttää Excelia, Wordia, Accessia, Swayta yms.
N16
Äitisi on juuri sen verran vanhempaa ikäluokkaa että on opetellut sähköpostinkäytön ym. vasta n. kolmenkympin hujakoilla, niillä jotka käyttivät jo opiskeluaikoina on varmemmat taidot. Oliko sulla valinnaisaineena tietotekniikka vai mistä taitosi ovat? Keskivertoteini ei osaa wordissä luoda edes sisällysluetteloa.
Siis häh?
Mä olen 52 v. ja olen kyllä käyttänyt sähköpostia jo parinkympin nurkilla, muista ohjelmista puhumattakaan. Kyllä meillä oli tietotekniikkaa jo silloin opiskeluaikoina ja kun on oppinut dos-aikana tietokoneita käyttämään, niin kyllä nää nykyiset käyttikset ja ohjelmat on helppoja. :)
Ainakin mulla on ollut oma kone tai useampiakin 1990 lähtien. Skype on asennettu ihan ensimmäisten joukossa. Käyttäjiä ei ollut tuolloin vielä kuin reilut tuhat ja alussa meilläkään ei ollut kuin yksi tuttu, jonka kanssa soitella, muutoin oli ihan outoa porukkaa, jotka soitteli ja joiden kanssa sitä testailtiin.
Ei varmaan kaikki ole kiinnostuneita, eikä kaikki ole joutuneet opiskeluissaan tai työelämässä 80-luvulla uppoutumaan tietotekniikkaan, mutta kyllä se silloin oli jo vahvasti tietyillä aloilla ja meitä 60-luvulla syntyneitä diginatiivejakin on paljon.
Wanha datakääpä kirjoitti:
Osaaminen jakautunee samalla tavalla kuin ennenkin. Mitään "diginatiivien" sukupolvea ei ole olemassa muualla kuin jonkin Suomalaisen Tietoyhteiskunnan Kehittämiskomitean mietinnössä.
Somenatiivien sukupolvi sen sijaan on.
Näinpä. Pyöritän työkseni tietotekniikkaa, ja pakko kyllä sanoa että koko diginatiivi-sukupolvi on käsitteenä harhaanjohtava. Teinit osaavat kyllä pistää tabletin päälle ja vaihtaa Instagramissa profiilikuvan, mutta siihen se loppuukin. Yksinkertaisetkin asiat ovat aivan hukassa, hyvä että osaavat edes google-hakua suorittaa. Artikkelissakin todettiin, että edes sähköpostista ei osata kirjautua ulos eli suorittaa täysin loogisia toimintoja.
Tietotekniikka ei ole minkään ohjelmiston tai käyttöliittymän ulkoaopettelua, vaan syy-seuraussuhteiden ymmärtämistä, abstraktia ajattelua ja loogista päättelyä. Siltikin koulujen ATK-opetus on tekstin- ja kuvankäsittelyä, ei näillä eväillä saada sitä Suomea pelastavaa huippukoodarisukupolvea joka perustaa 50 uutta supercelliä.
Ei ole mitenkään oleellista osata juuri nimenomaan windows-ohjelmia, mutta hyötyohjelmien käytön osaaminen on tärkeämpää. Periaatteessahan tekstinkäsittely on tekstinkäsittelyä, sähköposti on sähköpostia, taulukkolaskenta on taulukkolaskentaa jne käyttöjärjestelmästä riippumatta. On sitten muihin tarkoituksiin tehtyjä ohjelmatyyppejä kuten cad, video, 3d-mallinnus, musiikinteko jne., joissa eri valmistajien ohjelmien käyttö saattaa poiketa hyvinkin paljon toisen samaan tarkoitukseen tehdyn ohjelman kanssa, mutta tässäkään käyttöjärjestelmä ei ole se oleellinen asia? Tulee mieleen vaikkapa Blender.
Diginatiivien tunnuskappale, digiluu... se on se luu jonka avulla puhelin pysyy kädessä jatkuvasti.
Olen huomannut, että ovat tosi epätasaisia. Nämä samat heikkotasoiset huvittavasti kuvittelevat, ettemme me 50-vuotiaat osaa kukaan käyttää mitään tietotekniikkaa, vaikka eläkkeelläkin on jo ihmisiä, jotka ovat töissään ehtineet käyttää erinäisiä tietokonesovelluksia vuosikymmeniä. Mullekin tehdään ihan hölmöjä kysymyksiä tyyliin osaanko tallentaa ym. Ööh, joo, mun päätyökalut töissä on CAD-sovellukset ja officeohjelmat, itse tehdyt makrot excelillä ym. ja mulla on opintoihin kuulunut ohjelmoinnin perusteita jo 80-luvulla, vaikka maailma on muuttunut niin tietoja on päivitetty työelämässä ja muutenkin. Asennan työpaikalla itse ohjelmat omalle ja muutaman muun koneelle ym, vaikka työni on ihan vaan assarin työtä suunnittelutoimistossa.