Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyteinit ei olekaan mitään diginatiiveja vaan vanhempiaan huonompia tietotekniikan käytössä

Vierailija
13.05.2016 |

http://www.iltasanomat.fi/digi/art-2000001172120.html
Täysin saman olen huomannut opettajan työssä: ei ole aavistustakaan miten sähköpostiin laitetaan liitteitä tai miten wordia käytetään, excelistä puhumattakaan. Ne osaa käyttää älypuhelimellaan somesovelluksia, siinä kaikki. Jopa googlen kuvahaku on monelle vieras!

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on toiset kokemukset, mutta varmasti on myös niitä nuoria, jotka eivät hallitse sähköpostin käyttöä yms.

Minä olen 50-v äidilleni neuvonut, miten kirjaudutaan sähköpostiin, mistä saadaan liitteet ja miten sähköposti ylipäänsä kirjoitetaan (otsikko, teksti, lopetus). Sähköposti ei ollut äidilleni mikään uusi juttu, vaan hän on käyttänyt sitä jo ennen minun syntymääni. Siitä huolimatta tarvitsi apua.

Osaan myös käyttää Excelia, Wordia, Accessia, Swayta yms.

N16

Vierailija
2/45 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä tärkeenä osata windows ohjelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä. Opetan ammattiopistossa ja opiskelijoille saa vääntää rautalangasta ihan uskomattoman yksinkertaisia asioita, kuten vaikka ctrl+f -toiminto, puhumattakaan noista ap:n mainitsemista asioista. Omaa pärstää osataan kuvata instaan, mutta siihen se jää 99 % nuorista.

Vierailija
4/45 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisia diginatiiveja ovat ennemmin 70-80-luvulla syntyneet, sitä nuoremmilla keskimääräinen osaaminen on huonompi. 

Vierailija
5/45 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luuken että paras ymmärrys on niillä jotka 90-luvulla asensi omaa konetta. Itselle ainakin joku win7 ja siitä eteenpäin on ihan käsittämätöntä sotkua... siihen asti olivat selkeempiä.

Vierailija
6/45 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on toiset kokemukset, mutta varmasti on myös niitä nuoria, jotka eivät hallitse sähköpostin käyttöä yms.

Minä olen 50-v äidilleni neuvonut, miten kirjaudutaan sähköpostiin, mistä saadaan liitteet ja miten sähköposti ylipäänsä kirjoitetaan (otsikko, teksti, lopetus). Sähköposti ei ollut äidilleni mikään uusi juttu, vaan hän on käyttänyt sitä jo ennen minun syntymääni. Siitä huolimatta tarvitsi apua.

N16

Äitisi on juuri sen verran vanhempaa ikäluokkaa että on opetellut sähköpostinkäytön ym. vasta n. kolmenkympin hujakoilla,  niillä jotka käyttivät jo opiskeluaikoina on varmemmat taidot. Oliko sulla valinnaisaineena tietotekniikka vai mistä taitosi ovat? Keskivertoteini ei osaa wordissä luoda edes sisällysluetteloa.

Vierailija
7/45 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on kyllä opinnoissa ja työelämässä melko lailla välttämättömiä.

Vierailija
8/45 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on vähän se ongelma, että kaikki on tehty helpoksi. Aiemmin joutui käyttämään luovuuttaan ja etsimään tietoa, jos ongelmia tuli, nykyään kaikkeen on yleensä yksinkertainen ratkaisu. Ja se on tietysti hyvä juttu, mutta samalla sitten esim. kouluissa pitäisi ottaa huomioon se, että miten laitteita on totuttu käyttämään ja opettamaan eri tavalla.

Toisaalta varmaan kun se laitteen näpyttely on tuttua ja itsestäänselvää, niin teineillä ei ehkä ole samalla tavalla sellaista pelonsekaista suhtautumista tietokoneisiin kuin taas vanhemmilla ihmisillä joskus on?

Vierailija
9/45 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisten teinien diginatiivus on harhaa. 90% yläkoululaisista ei hallitse sujuvasti hyötyohjelmien käyttöä.

Parhaiten tietokoneet ovat hallussa niillä aikuisilla, jotka rakensivat koneensa itse.

Vierailija
10/45 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seiskan tietotekniikan tunnit käytetään kymmensormijärjestelmän käyttöön, vaikka lapset osaisivat jo kirjoittaa sujuvastikin.

Kasilla opetellaan opettajan tahdissa powerpoint esitysten tekoa.

Ainakin perusopetus laahaa valovuoden jäljessä. Sen takia olen omille vinkannut, että älä vaan ota yläasteella valinnaiseksi tietotekniikkaa. Käydään asioita itse läpi lasten ja nuorten kanssa. Vanhin nyt ysillä ja todella kiitteli, että puhuin sen ympäri silloin. Tekevät ysin tietotekniikan tunneilla samoja asioita kuin vitosella.

Vanhempien hyvä ottaa vastuu näissäkin asioissa itselle.

Vierailija
11/45 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä muutama vuosi sitten ihastelivat vanhemmat sitä, kuinka heidän lapsillaan ja nuorillaan saattoi olla toistakymmentäkin härpäkettä auki vitkuttimessaan yhtaikaa, ja niin oli käyttö näppärää. Ei noiden aivottomillekin soveltuvien lelujen käyttöön kyllä tarvita älyä tai näppäryyttä yhtään sen enempää kuin radion, television, CD-soittimen, lukulampun ja pesukoneen pitämiseen käynnissä yhtaikaa.

Vierailija
12/45 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaaminen jakautunee samalla tavalla kuin ennenkin. Mitään "diginatiivien" sukupolvea ei ole olemassa muualla kuin jonkin Suomalaisen Tietoyhteiskunnan Kehittämiskomitean mietinnössä.

Somenatiivien sukupolvi sen sijaan on.

Vierailija
13/45 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

70- ja 80-luvuilla syntyneet ovat tässä etusijalla. He ovat joutuneet käyttämään hyvin erilaisia ohjelmia, nykyään käyttöliittymät on tehty helpoiksi ja samankaltaisiksi keskenään. He ovat siirtyneet commodoresta kaikkien huonojen windowsien läpi omppumaailmaan. Monet ovat myös itse rakentaneet koneensa eli joutuneet väkisin ymmärtämään miten se vekotin toimii.

Vierailija
14/45 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivätpä muuten ole. Tarvii vaan osata...

Vierailija
15/45 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän menee tämäkin kärjistys nyt yli, sillä totuus löytyy jostain sieltä keskeltä. Toki moni nykynuori on pihalla tietokoneen ammatillisesta käytöstä, mutta niin on myös moni 30-40 vuotiaskin. Kyse on vain siitä harhasta, mikä oli "meidän" nuoruudessakin kun nuoret osasivat niin näppärästi käyttää videoita ja lähettää tekstiviestejä. Ei silloinkaan kaikki osanneet kirjoittaa oikeaoppisia dokumentteja, käyttää exceliä tai koodata verkkosivuja. Viihde-elektroniikan käyttö on eri asia kuin työssä vaadittavat taidot. Ne opitaan myös eri tavalla, aika harva meistä on kotona ihan huvin vuoksi wordia opetellut. 

Vierailija
16/45 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä uutinen ei voi olla yllätys kenellekään, joka on ollut näiden "diginatiivien" kanssa tekemisissä. Mutta turha tässä on teinejä ja nuoria aikuisia haukkua: tietotekniikan opetus on kouluissa edelleen heikkoa. Ei niitä ohjelmistoja opi käyttämään kuin opettelemalla. 

Vierailija
17/45 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivätpä muuten ole. Tarvii vaan osata...

Mitä tarvii osata?

Vierailija
18/45 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N16

Äitisi on juuri sen verran vanhempaa ikäluokkaa että on opetellut sähköpostinkäytön ym. vasta n. kolmenkympin hujakoilla,  niillä jotka käyttivät jo opiskeluaikoina on varmemmat taidot. Oliko sulla valinnaisaineena tietotekniikka vai mistä taitosi ovat? Keskivertoteini ei osaa wordissä luoda edes sisällysluetteloa.

Ei ole valinnaisena, mutta olen ihan omasta mielenkiinnosta ottanut k.o. ohjelmista selvää ihan siltä kannalta, että saatan tarvita niitä tulevaisuuden opinnoissa.

N16

Vierailija
19/45 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa käyttää esim Google Drivea, vaikka sitä koulussa tuputettiinkin. Alkujaan minulla ei ollut edes Google+-tiliä, eikä ollut lähes kenelläkään muulla kurssin opiskelijalla. Siitä huolimatta opettaja väkisin vänkäsi, että nyt kaikki tekee tilin, kun hänelläkin on. Puolet kirjoitustyön työ-ajasta kului Drive-järjestelmän käytön opetteluun. Sellaista lukiossa vuonna 2013-2014. Me oppilaat olisimme halunneet kirjoittaa käsin. Älyttömintä oli, että lopuksi teksti piti tulostaa. Huoh...

Vierailija
20/45 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemukseni on kylläkin päinvastainen - aina saa olla opettajia neuvomassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän