Nykyteinit ei olekaan mitään diginatiiveja vaan vanhempiaan huonompia tietotekniikan käytössä
http://www.iltasanomat.fi/digi/art-2000001172120.html
Täysin saman olen huomannut opettajan työssä: ei ole aavistustakaan miten sähköpostiin laitetaan liitteitä tai miten wordia käytetään, excelistä puhumattakaan. Ne osaa käyttää älypuhelimellaan somesovelluksia, siinä kaikki. Jopa googlen kuvahaku on monelle vieras!
Kommentit (45)
En pidä tärkeenä osata windows ohjelmia.
Olen samaa mieltä. Opetan ammattiopistossa ja opiskelijoille saa vääntää rautalangasta ihan uskomattoman yksinkertaisia asioita, kuten vaikka ctrl+f -toiminto, puhumattakaan noista ap:n mainitsemista asioista. Omaa pärstää osataan kuvata instaan, mutta siihen se jää 99 % nuorista.
Todellisia diginatiiveja ovat ennemmin 70-80-luvulla syntyneet, sitä nuoremmilla keskimääräinen osaaminen on huonompi.
Mä luuken että paras ymmärrys on niillä jotka 90-luvulla asensi omaa konetta. Itselle ainakin joku win7 ja siitä eteenpäin on ihan käsittämätöntä sotkua... siihen asti olivat selkeempiä.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on toiset kokemukset, mutta varmasti on myös niitä nuoria, jotka eivät hallitse sähköpostin käyttöä yms.
Minä olen 50-v äidilleni neuvonut, miten kirjaudutaan sähköpostiin, mistä saadaan liitteet ja miten sähköposti ylipäänsä kirjoitetaan (otsikko, teksti, lopetus). Sähköposti ei ollut äidilleni mikään uusi juttu, vaan hän on käyttänyt sitä jo ennen minun syntymääni. Siitä huolimatta tarvitsi apua.
Osaan myös käyttää Excelia, Wordia, Accessia, Swayta yms.
N16
Äitisi on juuri sen verran vanhempaa ikäluokkaa että on opetellut sähköpostinkäytön ym. vasta n. kolmenkympin hujakoilla, niillä jotka käyttivät jo opiskeluaikoina on varmemmat taidot. Oliko sulla valinnaisaineena tietotekniikka vai mistä taitosi ovat? Keskivertoteini ei osaa wordissä luoda edes sisällysluetteloa.
Vierailija kirjoitti:
En pidä tärkeenä osata windows ohjelmia.
Ne on kyllä opinnoissa ja työelämässä melko lailla välttämättömiä.
Nykyään on vähän se ongelma, että kaikki on tehty helpoksi. Aiemmin joutui käyttämään luovuuttaan ja etsimään tietoa, jos ongelmia tuli, nykyään kaikkeen on yleensä yksinkertainen ratkaisu. Ja se on tietysti hyvä juttu, mutta samalla sitten esim. kouluissa pitäisi ottaa huomioon se, että miten laitteita on totuttu käyttämään ja opettamaan eri tavalla.
Toisaalta varmaan kun se laitteen näpyttely on tuttua ja itsestäänselvää, niin teineillä ei ehkä ole samalla tavalla sellaista pelonsekaista suhtautumista tietokoneisiin kuin taas vanhemmilla ihmisillä joskus on?
Nykyisten teinien diginatiivus on harhaa. 90% yläkoululaisista ei hallitse sujuvasti hyötyohjelmien käyttöä.
Parhaiten tietokoneet ovat hallussa niillä aikuisilla, jotka rakensivat koneensa itse.
Seiskan tietotekniikan tunnit käytetään kymmensormijärjestelmän käyttöön, vaikka lapset osaisivat jo kirjoittaa sujuvastikin.
Kasilla opetellaan opettajan tahdissa powerpoint esitysten tekoa.
Ainakin perusopetus laahaa valovuoden jäljessä. Sen takia olen omille vinkannut, että älä vaan ota yläasteella valinnaiseksi tietotekniikkaa. Käydään asioita itse läpi lasten ja nuorten kanssa. Vanhin nyt ysillä ja todella kiitteli, että puhuin sen ympäri silloin. Tekevät ysin tietotekniikan tunneilla samoja asioita kuin vitosella.
Vanhempien hyvä ottaa vastuu näissäkin asioissa itselle.
Vielä muutama vuosi sitten ihastelivat vanhemmat sitä, kuinka heidän lapsillaan ja nuorillaan saattoi olla toistakymmentäkin härpäkettä auki vitkuttimessaan yhtaikaa, ja niin oli käyttö näppärää. Ei noiden aivottomillekin soveltuvien lelujen käyttöön kyllä tarvita älyä tai näppäryyttä yhtään sen enempää kuin radion, television, CD-soittimen, lukulampun ja pesukoneen pitämiseen käynnissä yhtaikaa.
Osaaminen jakautunee samalla tavalla kuin ennenkin. Mitään "diginatiivien" sukupolvea ei ole olemassa muualla kuin jonkin Suomalaisen Tietoyhteiskunnan Kehittämiskomitean mietinnössä.
Somenatiivien sukupolvi sen sijaan on.
70- ja 80-luvuilla syntyneet ovat tässä etusijalla. He ovat joutuneet käyttämään hyvin erilaisia ohjelmia, nykyään käyttöliittymät on tehty helpoiksi ja samankaltaisiksi keskenään. He ovat siirtyneet commodoresta kaikkien huonojen windowsien läpi omppumaailmaan. Monet ovat myös itse rakentaneet koneensa eli joutuneet väkisin ymmärtämään miten se vekotin toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä tärkeenä osata windows ohjelmia.
Ne on kyllä opinnoissa ja työelämässä melko lailla välttämättömiä.
Eivätpä muuten ole. Tarvii vaan osata...
Vähän menee tämäkin kärjistys nyt yli, sillä totuus löytyy jostain sieltä keskeltä. Toki moni nykynuori on pihalla tietokoneen ammatillisesta käytöstä, mutta niin on myös moni 30-40 vuotiaskin. Kyse on vain siitä harhasta, mikä oli "meidän" nuoruudessakin kun nuoret osasivat niin näppärästi käyttää videoita ja lähettää tekstiviestejä. Ei silloinkaan kaikki osanneet kirjoittaa oikeaoppisia dokumentteja, käyttää exceliä tai koodata verkkosivuja. Viihde-elektroniikan käyttö on eri asia kuin työssä vaadittavat taidot. Ne opitaan myös eri tavalla, aika harva meistä on kotona ihan huvin vuoksi wordia opetellut.
Tämä uutinen ei voi olla yllätys kenellekään, joka on ollut näiden "diginatiivien" kanssa tekemisissä. Mutta turha tässä on teinejä ja nuoria aikuisia haukkua: tietotekniikan opetus on kouluissa edelleen heikkoa. Ei niitä ohjelmistoja opi käyttämään kuin opettelemalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä tärkeenä osata windows ohjelmia.
Ne on kyllä opinnoissa ja työelämässä melko lailla välttämättömiä.
Eivätpä muuten ole. Tarvii vaan osata...
Mitä tarvii osata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on toiset kokemukset, mutta varmasti on myös niitä nuoria, jotka eivät hallitse sähköpostin käyttöä yms.
Minä olen 50-v äidilleni neuvonut, miten kirjaudutaan sähköpostiin, mistä saadaan liitteet ja miten sähköposti ylipäänsä kirjoitetaan (otsikko, teksti, lopetus). Sähköposti ei ollut äidilleni mikään uusi juttu, vaan hän on käyttänyt sitä jo ennen minun syntymääni. Siitä huolimatta tarvitsi apua.
Osaan myös käyttää Excelia, Wordia, Accessia, Swayta yms.
N16
Äitisi on juuri sen verran vanhempaa ikäluokkaa että on opetellut sähköpostinkäytön ym. vasta n. kolmenkympin hujakoilla, niillä jotka käyttivät jo opiskeluaikoina on varmemmat taidot. Oliko sulla valinnaisaineena tietotekniikka vai mistä taitosi ovat? Keskivertoteini ei osaa wordissä luoda edes sisällysluetteloa.
Ei ole valinnaisena, mutta olen ihan omasta mielenkiinnosta ottanut k.o. ohjelmista selvää ihan siltä kannalta, että saatan tarvita niitä tulevaisuuden opinnoissa.
N16
En osaa käyttää esim Google Drivea, vaikka sitä koulussa tuputettiinkin. Alkujaan minulla ei ollut edes Google+-tiliä, eikä ollut lähes kenelläkään muulla kurssin opiskelijalla. Siitä huolimatta opettaja väkisin vänkäsi, että nyt kaikki tekee tilin, kun hänelläkin on. Puolet kirjoitustyön työ-ajasta kului Drive-järjestelmän käytön opetteluun. Sellaista lukiossa vuonna 2013-2014. Me oppilaat olisimme halunneet kirjoittaa käsin. Älyttömintä oli, että lopuksi teksti piti tulostaa. Huoh...
Kokemukseni on kylläkin päinvastainen - aina saa olla opettajia neuvomassa.
Itselläni on toiset kokemukset, mutta varmasti on myös niitä nuoria, jotka eivät hallitse sähköpostin käyttöä yms.
Minä olen 50-v äidilleni neuvonut, miten kirjaudutaan sähköpostiin, mistä saadaan liitteet ja miten sähköposti ylipäänsä kirjoitetaan (otsikko, teksti, lopetus). Sähköposti ei ollut äidilleni mikään uusi juttu, vaan hän on käyttänyt sitä jo ennen minun syntymääni. Siitä huolimatta tarvitsi apua.
Osaan myös käyttää Excelia, Wordia, Accessia, Swayta yms.
N16