Sain tietää että 15v seurustelee 19-vuotiaan kanssa :/
Minulla on siis 15-vuotias tytär, joka on tässä jonkin aikaa viettänyt paljon aikaa poissa kotoa ja ollut jo pitkään ihan omissa maailmoissaan. Olen siis jo jonkin aikaa epäillyt, että sillä on nyt jotain säpinää jonkun kanssa.
Viimeisimmän puolentoista kuukauden aikana meillä on myös alkanut vierailla toinen tyttö, joka on selkeästi omaani vähän vanhempi. En ole kuitenkaan kiinnittänyt asiaan sen suurempaa huomiota, koska tyttärelläni on myös vähän vanhempia kavereita ja hänen yläasteensa yhteydessä toimii myös lukio.
Nyt kun on ollut tosi lämpimiä päiviä ja hellelukemiakin, tyttö on ollut aina menossa johonkin "Emmin" (nimi muutettu) kanssa.
Lauantaina tullessani kotiin oli aika autiota ja tytön huoneessa soi musiikki. Koputin nopeasti ja astuin sisälle, ja löysin tytöt pelkillä rintaliivisillään sängyltä. Tytär selitti, että olivat kuulemma menossa ulos ottamaan aurinkoa mutta jo siinä vaiheessa tajusin, että kyse oli jostain ihan muusta.
En ole äitinä niin sokea, etten huomaisi kuinka tytöt katsovat toisiaan ja etten tajuaisi, mistä tuossa liiveissä oleskelussa oli kyse.
Tilanne laukesi eilen, kun tytön täysi-ikäinen (19v) isoveli oli viikonloppuna menossa kavereineen juhlimaan ja mukaan oli ilmeisesti menossa myös tämän "Emmin" kaveriporukka. Siinä sitten tuli esiin että "Emmi" on poikani kanssa saman ikäinen eli tyttöä vanhempi.
Aihe on pyörinyt mielessäni niin pitkään, että lopulta eilen rehellisesti iltapalalla kysyin lapselta, että mitä hänellä ja "Emmillä" oikein on meneillään. Tyttö oli hiukan hämmentynyt, mutta sanoi suoraan, että he seurustelevat. Seurustelua on kuulemma takana jo 5kk.
Tytön isä suhtautuu asiaan minua jyrkemmin ja asiasta syntyi myrsky. Ikäeroa on kuitenkin neljä vuotta ja tyttäreni vielä toistaiseksi sakkolihaa... Tytär alko itkeä ja huusi, ettemme voi estää häntä tapaamasta "Emmiä".
Nyt olen todella hämilläni ja ristiriitaisissa tunnelmissa. Tyttäreni on aina ollut tosi fiksu ikäisekseen, kypsän oloinen myös ammattilaisten mielestä ja viihtynyt itseään hiukan vanhempien seurassa. Joten sinänsä en kamalasti ihmettele, että vanhemman kanssa voisi synkata. Eivätkä ne 19-vuotiaatkaan mitään aikuisia loppujen lopuksi ole. "Emmi" vaikuttaa ihan normaalilta ja asialliselta.
Mutta silti tyttö on sakkolihaa ja tyttöystävä täysi-ikäinen. Mitä jos vanhempi seurustelukumppani saa tytön tekemään ns epäsopivia asioita, kuten juomaan?
Mitä mieltä olette? En voi mitenkään estää tyttöjen tapaamisia, mutta en vain osaa muodostaa minkäänlaista mielipidettä.
Kommentit (20)
Jos hän ei ole tähänkään asti ollut kiinnostunut kännäämisestä, niin tuskin myöhemminkään. Onko emmi sitten jonkinlainen wt? Ainakaan ei tule paksuksi, kun on naisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin et voi. Olet vanhempi ja lapsesi on alaikäinen.
Katsos kun toisen ihmisen ihmissuhteita tai tunteita ei voi omistaa vaikka olisi kuinka alaikäinen. Ja käsitäthän, että tytöt voisivat tavata toisiaan vaikka vanhemmat kieltäisivätkin.
Kai tuossa minimi on, että seurustelulle asetetaan selvät rajat: kotiintuloajoista pidetään kiinni ja alkoholia ei 15-vuotiaalle välitetä. Seksin suhteen asia on vähän hankala. Laki ei ole täysin yksiselitteinen. Suojaikäraja on 16, mutta siitä voidaan joustaa, jos ikäeroa ei pidetä merkittävänä. Tuo 4 vuotta ikäeroa tuossa iässä kaiketi jo voi olla merkittävä, en tiedä. Ensi hätään kai pitää saada myrsky laantumaan. Äkäpäissään ei tehdä kantavia ratkaisuja. Ja onko sillä tässä merkitystä, että tytöt seurustelevat keskenään, erityisesti isälle, joka siis nosti äläkän?
Miksi ihmeessä astuit sisään odottamatta?
Miksi en näe tuossa niin isoa ongelmaa? Viimeistään ensi vuonna ne saa täysin laillisesti hässiä miten tykkäävät.
poliisille on turha ilmoittaa. jos menee oikeuteen, voi oikeus katsoa että ikäväli ei ole iso ja sen lisäksi tyttäresi on kohta puolin kuudentoista eli vapaata riistaa.
Kukaan äiti ei kirjoittaisi tyttärestään niin, että sanoisi tätä pariinkin otteeseen sakkolihaksi. Ei jatkoon.
Itse antaisin niiden seurustella mutta seuraisin tilannetta.
Ei tuo ole iso ikäero tuossa iässä. Anna nuorten seurustella, teinejä vielä molemmat. Eri asia jos joku 22 olis kyseessä.
Ap, oliko tuo sakkoliha laitettu tarkoituksella?
8+.
Ensi vuonna tosiaan saavat laillisesti seurustella ilman että sinulla on siihen nokan koputtamista. Itse antaisin luvan jo nyt mutta katsoisin vähän tyttären perään.
Itse olisin jopa vähemmän huolissani, jos tyttö seurustelisi tytön kanssa, hassua huomata. Ajatus 19-v-klopista tytön kanssa ei tunnu niin kivalta.
Kylläpä rupesi veri pakkautumaan paisuvaiskudokseen, kun mietin tilannetta, jossa yllätit tytöt. Otitko siitä kuvia?
Turhaan ap hermoilet, ne on pannu jo jos kerran 5kk seurustelleet.
Milloin tyttö täyttää 16? Itse seurustelin 16-vuotiaana 21-vuotiaan miehen kanssa, enkä usko, että neljän vuoden ikäero on mikään este. Eikös laissakin määritellä, että seksikin on ikäerosta huolimattakin ok jos henkinen ikätaso on suunnilleen sama. Itse kuitenkin tunnette tyttönne ja tämän ikätason parhaiten. Sinuna tutustuisin tähän Emmiin paremmin ja keskustelisin avoimesti myös tyttären kanssa. Seurustelua on kuitenkin takana jo noin pitkään, ja jos se ei vaikuta hämäräperäiseltä tuntuisi aika julmalta lopettaa se.
No kyllähän viisitoistavuotiailla jo karvat kasvaa, että antakaa vaan panna menemään.
ei voi mitään! sun tätär on lutka. Hyväksy sitä niin kuin suin tytär kin pitää hyväksyä sen.
Miten niin et voi. Olet vanhempi ja lapsesi on alaikäinen.