Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko introvertit aina sosiaalisesti avuttomia?

Vierailija
12.05.2016 |

Johtuuko introverttiys siitä, että ihminen on sosiaalisesti avuton ja siksi viihtyy omissa oloissaan, koska kokee sosiaaliset tilanteet vaikeiksi?

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä syy-seuraussuhde menee toisinpäin.

Vierailija
2/58 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sosiaaliset tilanteet aiheuttavat ihan fyysisen väsymyksen, aivot menevät jotenkin kohmeeseen ja tulee helvetin raskas olo. En saa sosiaalisista tilanteista virtaa, ne ennemmin syövät energiaani :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne vähän tuppaavat olemaan. Helahtavat punaiseksi kun tarkoituksella kysyy jonkun kiusallisen kysymyksen muiden edessä heh heh. Sosiaalisesti taitava ihminen osaisi heittää tilanteessa jonkun vitsin tai purkaa tilanteen kunnolla.

Vierailija
4/58 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaapa samalla miten tällaista ihmistä voisi auttaa! En siis ole ap, mutta kohtaan jatkuvasti sellaisen introvertin, jota haluaisin auttaa. Mutta hän vain vetäytyy. Enkä edes tiedä inhoaako minua kuinka paljon vai ei.

Vierailija
5/58 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle sosiaaliset tilanteet aiheuttavat ihan fyysisen väsymyksen, aivot menevät jotenkin kohmeeseen ja tulee helvetin raskas olo. En saa sosiaalisista tilanteista virtaa, ne ennemmin syövät energiaani :(

Eli koet sosiaaliset tilanteet vaikeiksi, etkä ymmärrä niitä. Monihan voi kokea noin vaikean matemaattisen yhtälön kanssa, että aivot menee kohmeeseen, kun ei vaan tajua miten se ratkaistaan.

Vierailija
6/58 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kuulemma sosiaalisesti lahjakas mutta olen introvertti. Osaan siis toimia hyvin sosiaalisissa tilanteissa, esim. olen reipas ja muut huomioonottava, mutta silti viihdyn hyvin myös omissa oloissan enkä koe tarvitsevani kolmeasataa hyvänpäintuttua ja pinnallisempaa kaveria. En myöskään ole Facebookissa. Lisäksi työpäivän jälkeen olen iloinen kun saan laittaa kotioven kiinni ja olla ihan omissa oloissani. Tarvitsen aika paljon ihan yksinoloa.

Vierailija
7/58 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä syy-seuraussuhde menee toisinpäin.

Eli ihminen on introvertti ja siitä syystä sosiaalisesti avuton ja siksi kokee sosiaaliset tilanteet vaikeiksi. Kuinka automaattisesti se sitten menee noin?

Vierailija
8/58 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekoitatte ujouden ja introversion. Monet introvertit on sosiaalisesti aivan mainioita.

Vierailija
9/58 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on menneet nyt käsitteet pahasti sekaisin. Introverttius ei tarkoita sosiaalisten kykyjen puutetta tai heikkoutta. Niin introverteissa kuin ekstroverteissa on sosiaalisesti kömpelöitä ihmisiä. Itse asiassa luulisin, että jälkimmäisessä ryhmässä heitä on enemmän.

Monet ulospäinsuuntautuneet ihmiset ovat kuin norsuja lasikaupassa; suuna päänä lainkaan huomaamatta, miltä muista tuntuu. Usein ekstrovertti ei ole kiinnostunut muista vaan ainoastaan omasta esiintymisestään. Introvertti taas usein tuntee muut ihmiset ja heidän reaktionsa hyvin, koska hän mielellään tarkkailee muita. Hän on usein empaattisempi ja antaa tilaa muillekin. Se, mihin introvertti kai usein uuvahtaa, on muiden tarkkailu ja heistä välittäminen. Siksi introvertti tarvitsee enemmän omaa rauhaa.

Ekstrovertti pääsee sillä tavalla helpommalla, että hän ei koskaan vaivaa päätään ajatuksella, että kiinnostavatkohan nämä minun juttuni nyt muita. Jotkut ekstrovertit ovat hauskoja ja hyvää seuraa, mutta jotkut toiset taas kerta kaikkiaan piinallisia. Introvertilla taas saattaa olla ylikehittynytkin itsekritiikki, minkä takia hän väsyy ihmisten seuraan nopeammin.

Vierailija
10/58 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun sosiaalisissa taidoissa ole pahemmin vikaa, en vain ole erityisen seurallinen ja kaipaa ihmisiä ympärilleni. Viihdyn hyvin omissa oloissani, enkä välitä ihmisten kanssa olemisesta ja juttelemisesta. Joskus vähän nuorempana olin hieman seurallisempi, mutta nyt ei kiinnosta enää. Voin kyllä vaihtaa kuulumisia tuttujen kanssa, jos sattumalta nähdään (viimeksi tänään) ja pidän yhteyttä kavereihin. 

Vierailija
11/58 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kuulemma sosiaalisesti lahjakas mutta olen introvertti. Osaan siis toimia hyvin sosiaalisissa tilanteissa, esim. olen reipas ja muut huomioonottava, mutta silti viihdyn hyvin myös omissa oloissan enkä koe tarvitsevani kolmeasataa hyvänpäintuttua ja pinnallisempaa kaveria. En myöskään ole Facebookissa. Lisäksi työpäivän jälkeen olen iloinen kun saan laittaa kotioven kiinni ja olla ihan omissa oloissani. Tarvitsen aika paljon ihan yksinoloa.

Minä myös. Ehkä sellainen ihminen, joka menee sosiaalisissa tilanteissa lukkoon on ennemminkin ujo tai sitten on jotain itsetuntojuttuja? Ei välttämättä mitään introverttiutta. Ehkä introvertti tulkitsee ja analysoi tilanteita, usein yrittää toimia oikein ja tasa-arvoisesti ja kokee tämän niin kuluttavana, että ei pysty operoimaan isoissa joukoissa kauaa yhtäjaksoisesti.

Samoin voi olla niin, että se suunapäänä joka paikassa pirskahteleva ihminen ei olekaan sosiaalisesti kovin lahjakas vaikka onkin ulospäinsuuntautunut.

Vierailija
12/58 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaapa samalla miten tällaista ihmistä voisi auttaa! En siis ole ap, mutta kohtaan jatkuvasti sellaisen introvertin, jota haluaisin auttaa. Mutta hän vain vetäytyy. Enkä edes tiedä inhoaako minua kuinka paljon vai ei.

Ei introverttiä tarvitse auttaa. Ei introverttiys ole mikään sairaus tai puute. Ei kaikkien tarvitse olla ulospäinsuuntautuneita tai super sosiaalisia. 

Ja alkuperäiseen kysymykseen: EI. Introvertit ei automaattisesti ole sosiaalisesti avuttomia. Jotkut taitaa sekoittaa introverttiyden ja ujouden. Eivät ole sama asia.

Vierailija
13/58 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin Introverttinä täytyy sanoa, että en ole sosiaalisesti mitenkään avuton, mutta en kylläkään se taitavinkaan.

Vierailija
14/58 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos englanti taipuu niin tää n hyvä ja selkeä:

http://themetapicture.com/how-to-interact-with-the-introverted/

Vierailija
15/58 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan ainakin asennoitumalla häneen siten, ettei väkisin yritä saada häntä käyttäytymään ekstrovertin tavoin, eikä odota häneltä sellaista käyttäytymistä, vaan antaa omaa tilaa. Sellainen patistaminen ja turhautuminen siitä jos toinen ei käyttydykään niinkuin haluaisit, voi saada toisen vain enemmän kuoreensa. Hyväksykää ihmiset sellaisena kuin he ovat, älkääkä tehkö numeroa tai ongelmaa heidän erilaisuudestaan.

Vierailija
16/58 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät aina. Minäkin olen sosiaalisesti lahjakas, pystyn kulloisenkin tilanteen vaatimaan kanssakäymiseen sekä smalltalkiin ventovieraiden kanssa ilman kummempaa yrittämistä.En kuitenkaan näe siinä mitään tavoiteltavaa enkä saa siitä itse mitään, joten en tietoisesti hakeudu em. tilanteisiin.

Olen myös hyvin yksityinen ihminen, en esim. jaa mitään tunnistettavaa netissä, en ole somessa, enkä pukeudu perseshortseihin (tulin juuri toisesta ketjusta). Ei kuulu muille. Pidän ihmiset tietyn etäisyyden päässä, paitsi ne, joista aidosti välitän, ja ne voi kyllä helpostikin laskea yhden käden sormilla.

Vierailija
17/58 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Introverille ei tavitse jutella tyhjönpäiväistä diipaadaapaa ajankuluksi. Introverttia auttaa parhaiten jos pitää suunsa kiinni silloin kun ei ole oikeaa asiaa keskustelun aiheeksi.

Vierailija
18/58 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli koet sosiaaliset tilanteet vaikeiksi, etkä ymmärrä niitä. Monihan voi kokea noin vaikean matemaattisen yhtälön kanssa, että aivot menee kohmeeseen, kun ei vaan tajua miten se ratkaistaan.

Voi itku mitä höpönlöpöä. Miksi introvertti ei ymmärtäisi sosiaalisia tilanteita? Introverttius on luonteenpiirre, ei mikään kehitysvammadiagnoosi. Kukaan alan ammattilainen ei arvota ekstroverttiutta jotenkin paremmaksi ja fiksummaksi tavaksi elää.

Olen opettaja ja olen opettanut tuhansia nuoria. En todellakaan voisi argumentoida, että ekstrovertit oppilaat olisivat sosiaalisempia tai sosiaalisesti lahjakkaampia kuin introvertit oppilaat. Moni introvertti oppilas on ryhmän kantava voima, joka osaa ottaa muut huomioon ja tehdä yhteistyötä, kun taas osa ekstroverteista vain tuhoaa sen, mitä ollaan saamassa aikaa, kun on taas keksinyt hyvän läpän, joka on hyvä tasan omasta mielestä. Ekstrovertit useammin loukkaavat muita ajattelemattomuuttaan ja suurin osa koulukiusaajista on ekstrovertteja.

Vierailija
19/58 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokuvertti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei introverttiä tarvitse auttaa. Ei introverttiys ole mikään sairaus tai puute. Ei kaikkien tarvitse olla ulospäinsuuntautuneita tai super sosiaalisia.

Ei tässä nyt supersosiaalisuutta tavoitellakaan, vaan että pystyisi edes alkeellisiin sosiaalisiin juttuihin. Ja Kyllä tarvitsee auttaa, kun tuo ihminen itse sanoo, ettei osaa sitä sosiaalisuutta ja että se on äärimmäisen vaikeaa.

Vierailija
20/58 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introvertit ihmiset ovat henkisessä lukossa, vaikeat sosiaaliset tilanteet voivat ajaa heitä pysyvästi vain pahempaan solmuun. Tärkeää olisi positiivisten kokemusten kautta purkaa tilannetta, vaikka ohjata introvertti puoliväkisin sosiaalisiin tilanteisiin joista kuitenkin saisi varmasti positive reinforcement. Esim pitää puheenvuoro juhlissa joissa tuntee kaikki vieraat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi