Paha ampiaisfobia rajoittaa jo elämää!
Kesän tulo tarkoittaa minulle neljän seinän sisälle linnoittautumista, pelkään nimittäin ampiaisia, mehiläisiä ja kimalaisia kuollakseni! Jos olen ulkona, niin säikähdän jo nähdessäni jonkun ampiaista muistuttavan näköpiirissäni. Saati sitten kun näen oikean ampiaisen. Menen ihan paniikkiin ja sydän alkaa lyömään tuhatta ja sataa.
Tämä fobiani rajoittaa elämääni aivan liikaa! En voi ulkoilla kesällä juuri lainkaan. Oloni on rauhallisempi, jos olen ulkona jonkun muun kanssa, mutta yksin jos olen niin olen aivan hysteerinen. Hurjassa nuoruudessani sain kerran kimppuuni kokonaisen pesällisen ampiaisia ja traumat on jäänyt! Miten voin päästä eroon tästä fobiasta joka minua on vaivannut jo vuosia? Jos esimerkiksi asuntooni tulee ampiainen/mehiläinen/kimalainen, tuntuu siltä, että kuolema korjaa ihan just. Onko kellään muulla vastaavaa fobiaa?
Kommentit (32)
Inhottavaa kun ampparit pesiytyvät esim. ruokakauppojen sisälle ja sitten ovat ostosten kimpussa.
Toivottavasti loppukesä on sateinen nii ei tarvi niitä pirulaisia pelätä..
Ampiaiset tappavat mehiläisiä ja tuhoavat niiden pesiä. Ampiaisista pitäisi päästä eroon. Se on vallannut alaa monelta alkuperäishyönteisiltä ympäsi maailmaa.
Jonkilainen fobia minullakin. Ikinä ei ole ampiainen pistänyt, mutta lapsena äiti varoitteli niistä varoittelemasta päästyään.
Ilkka uutisoi tänään, että asuntomessuilla on valtaisa määrä ampiaisia, onneksi ei tullut lähdettyä, vaikka ei ne ole kuin tuossa 30 km päässä.
"Ampiaiset pistäneet kymmeniä asuntomessuilla
28.07.2016 06:01 (Päivitetty: 28.07.2016 08:42)
Asuntomessujen SPR:n ensiapupisteellä on riittänyt ampiaisten takia kuhinaa. SPR:n Seinäjoen aluepisteen puheenjohtajan Ulla-Kaisa Kujanpää kertoo, että messujen aikana ensiavussa on hoidettu jo yli 30 pistosta.
– En muista, että missään muussa tapahtumassa olisi aiemmin ollut vastaavaa, hän sanoo.
Ensiapupisteellä ensihoidoksi saa kyypaketista kortisonipillerin. Suurimmalla osalla se riittää hoidoksi, mutta muutamissa vakavissa tapauksissa on jouduttu kutsumaan ambulanssi.
– Pisteelle on tullut muun muassa ampiaisen pistoille yliherkkä henkilö ja pieniä lapsia. Erästä ampiainen oli pistänyt suuhun, Kujanpää kertoo.
Ampiaiset ovat pistäneet myös monia alueen työntekijöitä. Erityisesti smoothie-kauppiailla on tukalat oltavat, sillä myyntikojun hedelmän tuoksu houkuttelee luokseen satapäin pörriäisiä. Kojun myyjä Caroliina Takala kertoo saaneensa jo neljä ampiaisen pistosta. Ampiaisia on yritetty houkutella pois myyntituotteiden kimpusta erilaisin hedelmäansoin.
Vilkkain ampiaisaika on heinäkuussa. Silloin ampiaiset liikkuvat eniten, kun kuhnurit, eli koiraspuoliset ampiaiset lähtevät liikkeelle. Kun vanhat kuningattaret kuolevat, lentävät uudet kuningattaret ja kuhnurit pesästä ja yhdyskunnat hajoavat. Hyönteiskarkoittaja Juha Aron mukaan tänä vuonna on ollut erityisen paljon ampiaisia."
Vierailija kirjoitti:
Eräs kaveri kans pelkää ampiaisia vaikka on raavas mies ilman mitään allergioita :D joskus kun amppari tulee niin huidotaan sitä että se tulee "oikein vihaiseksi" ;) ja sitten saadaan päivän huumoriannos kun tämä yksi sankari alkaa panikoimaan ja juoksemaan niinku päätön kana ympäriinsä :D
Olet ääliö, jonka sietäisi saada joskus kunnolla pelätä henkensä edestä - foobikolle nimittäin kuolemantunne on todellinen, vaikkakin perusteeton.
Siis mulla on täysin sama pelko. Kun näen ampiaisen siirtolapuutarhassamme melkein alan itkemään kun pelottaa niin paljon
Täysin sama pelko täällä, ja nyt kun elokuu vaihtuu niin se on taas kidutusta mulle seuraavat kaksi kuukautta ainakin koska ampiaisia on niin saakelisti enkä pysty rentoutua ollenkaan ulkona ollessa.
mua pisti kaulaan, ja hienoisen jännähetken päälle tuli todettua että ei oo allergiaa ainakaan kun ei kuollu. mutta noin muuten mielestäni ampparit on ässhouleja ja sietäis turpaansa saada. yliagressiiviset pskiaiset.
Vierailija kirjoitti:
Taas tää amppariämmä. Tee valepesä ja kanna sitä mukanasi: esim. tennispallo muovipussiin ja jesaria päälle - ampparit ei koskaan tule sinne, missä on jo pesä.
"Tee valepesä ja kanna sitä mukanasi"
Ampparit ei juurikaan välitä valepesistä, tutkittu juttu ja uutisissakin kerrottu. Tekevät niiden viereen oman pesänsä melko helposti.
Sama juttu kuin ap:lla.