Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko mielestänne tytön äiti vai äitipuoli?

Vierailija
11.05.2016 |

Tapasin mieheni 13 vuotta sitten, hänen ollessaan alle vuoden ikäisen tytön yksinhuoltajaisä (lapsen äiti ei ollut/ole kuvioissa ollenkaan mukana, todella pitkä tarina). Suhteemme eteni todella nopeasti, ja hieman ennen tytön 2-vuotiassynttäreitä menimmekin jo naimisiin. Eli siis lähes "alusta asti" perheeseemme on kuulunut minä, mieheni ja mieheni tytär.

Minulla ja mieheni tytöllä on ollut aina ihan uskomattoman hyvät välit. Tietenkin riitoja ja kaikenlaista sellaista on ollut, mutta rakastamme toisiamme aivan hirveästi. Olemme aivan kuin biologiset äiti ja tytär. Olen myös saanut mieheni kanssa omia biologisiakin lapsia, mutta rakastan miehen tyttöä aivan yhtä paljon kuin heitäkin, kerta olen tämän kasvattanut ja ollut mukana kaikissa elämän iloissa ja suruissa.

Harvoin edes ajattelen, ettei tyttö ole minun "oikea" lapseni. En siis nimittäin ole adoptoinut häntä, sillä tytön äiti ei ole suostunut siihen (vaikka näkee lastaan harvemmin kuin vuodessa). Kuitenkin myös tyttö itse puhuu kavereilleen minusta "äitinä", ja tottakai myös kutsuu minua niin. Hänen äidistään puhumme hänen kanssaan vain bioäitinä (tosin tässä kirjoitan vain, että tytön äiti sekaannusten välttämiseksi). Minä olen siis se ihan Äiti.

Yleensä, kun perheemme/minä tapaa(n) uusia tuttavuuksia, esittelen itseni tytön äidiksi. Tämä menisi muuten täysin "läpi", paitsi että tytön äiti on tumma ja siten myös tytöllä on maitokahvinvärinen iho sekä mustat, kiharat hiukset ja ulkomaiset kasvonpiirteet (isä eli mieheni on siis valkoinen suomalainen). Joudun siis aina tilanteeseen, jossa minun on pakko selittää koko kuvio (sillä mieheni ennättää - ihan hyvä vaan - aina sanoa, ettei lapsi ole adoptoitu), ja silloin kuulen ihmisiltä, että "Et sinä sitten X:n äiti ole, vaan äitiPUOLI!".

En todellakaan tunne itseäni miksikään "puolikkaaksi" äidiksi. Olen ollut enemmän mukana tytön elämässä kuin oikea äiti, joten tämä ärsyttää minua. Joka kerta joudun kuulemaan saman.

Mutta, olenko teidän mielestänne äiti vai äitipuoli? Ja perustelut?

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti. Olet kasvattanut hänet.

Vierailija
2/74 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitipuoli tietenkin. Mitä oikein sekoilet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti. Äitiys on paljon muutakin kuin biologiaa.

Vierailija
4/74 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti, vakket bioäiti olekaan.

Vierailija
5/74 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet äiti, koska lapsesi kutsuu sinua sillä nimellä :)

Vierailija
6/74 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytärpuoli ei ole rintaperillisesi, muut lapsesi ovat eli äitipuoli olet vaikka voissa paistaisi. Juridisesti näin, muuten höpsönpöpsön ja ihan sama.

Vierailija
7/74 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitipuoli tietenkin. Mitä oikein sekoilet?

Olen ollut mukana tytön elämässä alusta lähtien, paljon enemmän kuin bioäiti. Joten miksi minä olen se "puoli"?

Ap

Vierailija
8/74 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kuin mieheni isä, joka on myös lastemme rakas pappa. Miehen biologisesta isästä käytetään etunimeä. Siis mielestäni olet äiti.

Vierailija
9/74 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatti-äiti lienee oikein ilmaisu. 

Vierailija
10/74 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tiedän vastaavan tapauksen, jossa taas isä on, joskus harvoin kun kiinnostaa, kuvioissa. On kuukausia välissä kun ei näe koskaan. Lapsella on isäpuoli ja tällä isäpuolella ja äidillä yhteinen lapsi. Isäpuoli kuin isä tälle lapselle, mutta isänä en häntä silti näe. Ollut "isänä" tälle lapselle pienestä pitäen ja tämä oikea isä sanonutkin, ettei häntä sinne tarvita, hyväksyy uuden isän ja elää alkoholisoituneena elämäänsä. Jännä, että teillä on opetettu sanomaan "äiti", koska olisi ollut luonnollisempaa sanoa joku muu. Edes vaikka mami, mamma, joka ei niin paljon vie sen oikean äidin tilaa. Jos tulee ero, et ole oikeutettu lapseen millään tavalla. Olet toki äitihahmo lapselle.

Vierailija
11/74 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitihän sinä olet.

En ymmärrä, kuinka sinua vaivaa muiden, kaiketi ei niin läheisten mielipiteet asiasta.

Vierailija
12/74 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti olet.

Vierailija
13/74 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti olet. Ei ne verisuhteet välttämättä merkkaa yhtään mitään.

Vierailija
14/74 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitipuoli 100%

Vierailija
15/74 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papereilla tietysti äitipuoli. Mutta muuten arjessa ehdottomasti äiti. Tietysti, kun lapsikin niin sanoo ja itse niin koet..

Vierailija
16/74 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on adoptioon rinnastettavissa oleva tilanne, vaikkei papereita olekaan. 

Joten sanoisin, että olet äiti. Toki tämä toinenkin on eli tytöllä on kaksi äitiä eri rooleissa. 

Vierailija
17/74 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet äiti vaikkakaan et biologinen tai adoptio äiti. Sijaisäiti?

Vierailija
18/74 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole lapsen äiti vaikka kuinka asiaa pyörittäisit. Olet äitipuoli, mutta se, millä nimellä haluat itseäsi kutsuttavan tai lapsi sinua kutsuu, on eri asia. En ymmärrä miksi sinun pitää tällaisesta asiasta ja tuosta "puolesta" niin isoa numeroa edes nostaa? Onko sillä arjessa mitään väliä? Luultavasti vain sinulle asia on ongelma.

Vierailija
19/74 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitoutuminen on muutakin kuin paperityötä, liitossa tai muussakaan suhteessa. Virallisesti olet äitipuoli mutta ei mikään paperilla tehty allekirjoitus tee äitiä, ei myöskään synnytys.

Joten äiti sinä olet.

Peistä voi vääntää miten lystää mutta mitäs sen on väliä mitä muut ajattelee!

Vierailija
20/74 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajatellaan juridista puolta, niin oletteko harkinneet perheen sisäistä adoptiota? Suostuisiko bio-äiti siihen? 

Minusta olet tytön äiti. Pidän sosiaalista vanhemmuutta biologista vahvempana. Jos "tummuus" sinua vaivaa, niin mieti onko ulkomailta adoptoidun lapsen äiti hänen äitinsä vai ei? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi