Ympäristönhoitaja - kannattaako kouluttautua?
Ilmeisesti työllisyystilanne ei ole paras mahdollinen. Ala kiinnostaisi.
Kokemuksia!?
Kommentit (44)
Ei ympäristönhoitajalla töitä ole, ei sellaista ammattia ole olemassakaan kuin ympäristönhoitaja. En ymmärrä miksi tällainen on edes laillista, järsjestää koutus millä ei tee yhtään mitään. Joo oli kiva muumilaaksokoulu mutta töitä ei siitä saanut.
Käy pohjakoulutukseksi AMK:n ympäristösuunnittelijaan. Heille on silloin tällöin töitä.
Vierailija kirjoitti:
Käy pohjakoulutukseksi AMK:n ympäristösuunnittelijaan. Heille on silloin tällöin töitä.
Tuhat biologia ja muuta vastaavaa kilpailemassa samoista paikoista.
Tietääkö kukaan ketään, joka on työllistynyt ympäristönhoitajan koulutuksen jälkeen alalle? Ja minkälaisiin hommiin?
Itsekin käynnyt koulun. Aloittajia oli reilu 10. Pikkuhiljaa yksitellen lopettivat koulun kesken. Lopulta valmistui ammattiin vain 3. Käsitääkseni on koulutus johon pääsee kaikki, jotka hakee. En työllistynyt ikinä alalle. En oikeastaan edes ymmärtänyt koskaan mitä olisin voinnut tehdä työkseni tuolla koulutuksella.
Jälkeenpäin suututtaa, että tuhlaisn aikaani tuohon kouluun. :( Turha.
Ihan peruskoulutus mm. kunnallisten jäteyhtiöiden kenttätöihin esim. Sortti-asemien työntekijät. Näihin haetaan jatkuvasti porukkaa töihin, tosin aina ensin määräaikaiseksi mutta jos olet hyvä tekijä, pääsee taatusti vakkariksi.
Just oli työkkärin avoimissa paikoissa haussa ympäristönhoitajan vakkari paikka kunnalla. Vieraslajien torjuntaa ja hanketyötä, asukasyhteistyötä yms. Palkka oli jotain 2100-2200 €/kk.
Tulevaisuuden ala.
Näinä aikoina ei vielä ole töitä eikä työpaikkoja, mutta tulevaiduusessa on.
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuuden ala.
Sano se 20 vuotta sitten valmistuneille :D
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuuden ala.
Voiskohan olla, että sitten tulevaisuudessa ympäristönhoitajan koulutuskin on muuttunut eikä nykyisellä koulutuksella tee silloinkaan mitään?
Itse opiskelen ympäristönhoitajaksi, topissa olen ollut mökkejä korjailemassa ja puisto töitä on ollut hautausmaillekkin pääsisi ja auraus työt kuuluu ympäristönhoitajalle yleensä ympäristönhoitaja tekee töitä viheralueella, puistotöitä, ulkoilureittejä rakentelevat ja hoitavat. Raivaus hommaa on esim kunnilla ja taajamilla. Itse olen toisella vuodella alassa menossa tosi mukavaa ollut
Ei! Yksi turhimmista tutkinnoista, joka ei valmista oikeastaan yhtään mihinkään. Itse opiskelu oli kyllä äärettömän kivaa.
Ympäristönhoitaja kirjoitti:
Itse opiskelen ympäristönhoitajaksi, topissa olen ollut mökkejä korjailemassa ja puisto töitä on ollut hautausmaillekkin pääsisi ja auraus työt kuuluu ympäristönhoitajalle yleensä ympäristönhoitaja tekee töitä viheralueella, puistotöitä, ulkoilureittejä rakentelevat ja hoitavat. Raivaus hommaa on esim kunnilla ja taajamilla. Itse olen toisella vuodella alassa menossa tosi mukavaa ollut
Opiskelet siis TOISTA VUOTTA asioita, jotka oppisi viikon perehdytyksellä työpaikalla? Hautausmaille ja vastaaviin paikkoihin pääsee töihin ilman koulutustakin, ainakin kausitöihin. Ja suurin osa ympäristönhoitajan työstä on kausiluontoista.
Ympäristönhoitajan koulutus on todella hukkaan heitettyä aikaa.
Itse opiskelin ekaa vuotta ja tutkinto oli niin sekava että itekkään tajunnu mihin työhön valmistuu eikä noita työpaikkojakaan ollut oikein missään kun yritin kans etsiä top jaksoa itselle mutta lopetin kesken kun oli semmosta kuraa koko ala että huhhuh nyt olen työttömänä ja harkinnassa ois puusepän tutkinto tai levyseppähitsaaja mutta saapi nähä mihin sitä hakis mutta nuo luonto ja ympäristöalan perustutkinnot kierrän kaukaa
Ympäristönhoitajat tekevät pitkälti samoja hommia kuin puutarhurit. Puutarhurina työllistyy laajasti muuallekin. Suorittavassa työssä ei luontoalalla välttämättä tutkintoja kysellä mutta jos haluaa edetä vaikka kausityönjohtajaksi, pitäisi yleensä olla jotain koulua käytynä.
Jätehuollon puolelle hyvät työ mahdollisuudet kysyisellä koulutuksella, kunnilla tekevät kunnostustöitä esim laavuihin yms retkeilyreitit ja monet koneyhtiöt työllistävät, monesti itse nähnyt ympäristönhoitajia raivaamassa taajamissa sekä kunnissa risukkoa ja kaatelemassa puita
Vierailija kirjoitti:
Jätehuollon puolelle hyvät työ mahdollisuudet kysyisellä koulutuksella, kunnilla tekevät kunnostustöitä esim laavuihin yms retkeilyreitit ja monet koneyhtiöt työllistävät, monesti itse nähnyt ympäristönhoitajia raivaamassa taajamissa sekä kunnissa risukkoa ja kaatelemassa puita
Mistä tiedät, että olivat ympäristönhoitajan koulutuksen käyneitä? Tai että ylipäätään olivat työsuhteessa? Kuntouttavaa työtoimintaa eli työttömien orjatyövoimaa käytetään yleisesti ko. töissä. Samoin vangit tekevät näitä hommia, rakentelevat laavuja ym.
Jos haluaa puutarhatöihin, kannattaa kouluttautua puutarhuriksi, jos haluaa metsätöihin, niin metsuriksi, jos kiinnostaa laitostyö, niin prosessinhoitajaksi. Ympäristönhoitajan tutkinto ei pätevöitä näistä mihinkään.
Ympäristönhoitaja voi päästä siivoojaksi tai puutarhuriksi, mutta näihinkin otetaan mieluummin joku joka on opiskellut siivoojaksi tai puutarhuriksi.
Ympäristöala on muutenkin tosi vaikea. Viimevuotisessa kesätyöpaikassani (puutarha-alan työ) oli yksi ympäristönhoitaja, joka sanoi, ettei noita ammattikoulutason työpaikkoja ole oikein missään ja itsekin oli tehnyt puutarhurin töitä vain. Hän oli sitä mieltä, että asiantuntijatason töitä on jonkun verran (siis jos amk tai yliopisto taustalla), mutta olen itse muualta kuullut niidenkin olevan tosi hankalia saada, vähän riippuen siitä mitä haluaa tehdä.