Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maalla asumisen ihanuudet ja kamaluudet!

Vierailija
11.05.2016 |

Kertokaa te, jotka asutte/ olette asuneet maaseudulla?

Olen asunut nyt perheeni kanssa (mies + lapsi) kolme vuotta maaseudulla ja
vihdoin saimme asunnon myytyä ja muutamme lähemmäksi kaupunkia. Olen niin
helpottunut tästä tulevasta muutosta! Ajattelin listata tähän ihania ja kamalia asioita,
jotka itse olen kokenut maaseutu elämässä:

IHANAA:

- oma rauha
- luonto (ikkunasta järvimaisemat, joutsenia..., talvisin kettuja, eläimiä ylipäätään!)

KAMALAA:

- yksinäisyys (lähimmät naapurit eivät edes näy)

- pitkät välimatkat, lähin kauppa 45min ajomatkan päässä YHTEEN SUUNTAAN omalla autolla
(julkisia ei kulje!). Eli kauppareissuun meni pelkästään autossa istumiseen 1,5h. Tähän kaupassa
olo aika mukaan, niin 2h sai aina kauppareissuun varata. (No ihan ihan lähin kauppa 5km:n päässä oleva mummonpuoti, jossa maitolitra tyyliin 4e ja valikoima lähes mitätön!)

- kesäsin hyttysiä ja paarmoja ihan mielettömästi. Eipä ulkoiluista paljoa ole nauttinut!

- talvisin "ei mitään" tekemistä. Jos hiihtään halusit, niin ladut täyty ensin itse tehdä. Jos pulkkamäkeen,
niin traktorilla ensin piti jonkinlainen mäki saada tehtyä.

Tälläiset asiat ainakin nyt heti ensimmäisenä tuli mieleen. Huh!

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutkin asuvat/ovat asuneet varmasti maalla? :) Kertokaa kaikkia kokemuksianne! :) 

Vierailija
2/14 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalta olen kotoisin, mutta kaupungissa asun nykyään. Yksi syy, miksi asun edelleen kaupungissa, on talvi. Puistattaa ajatus siitä, että lähtisin joka aamu pimeällä ajamaan töihin liukkaita/lumisia/loskaisia teitä pitkin. Ja illalla takaisin. Myös lasten kuskailu harrastuksiin ym. mietityttää. Mutta muuten pidän kyllä luonnosta ja rauhasta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan, unohdin tuon! Talvella on niin pimeetä, teitä ei oo aurattu. Katuvalot ei yllä edes näköetäisyydelle. 

-ap

Vierailija
4/14 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se maa on puolen tunnin päästä turusta. Aika vaikea keksiä mitään -

Talvella entisöin huonekaluja, yms. Nelivetonen iso autoa,jne...

Tämä on niin perusarkea töineen , että en siitä oikein osaa kirjoittaa.

Vierailija
5/14 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesä on ihana ja talvi kamala. Lasten mopoilu on kamalaa äidille.

Vierailija
6/14 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun maalla, mutten yksinäisyydessä, vaan naapureita on näköetäisyydellä, yksi naapuri myös kuuloetäisyydellä, siis ei puhetta kuulu, mutta ruohonleikkuri ym. vempeleet kyllä.

Plussaa:

- oma (melkein) rauha

- iso piha

- pihasauna

- uima-allas

- luonto

- iso talo

Miinusta:

- liian paljon pihatöitä kesällä, lumitöitä talvella

- liikaa muiden asiat "tietäviä" kyläläisiä

- liian vähän harrastusmahdollisuuksia

- liian vähän kulttuuritarjontaa

- liian kaukana hyvät ruokapaikat

- "liian maalaista" kaikki

Suunnitelmissa yrittää myydä tämä ja muuttaa kaupunkiin.

Vierailija
7/14 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon myös asunut 9 vuotta haja-asutusalueella omakotitalossa kun äiti ja mä muutettiin sinne äidin miesystävän luo ja parasta siellä oli se kun pääsi lähimetsään rauhassa koiran kanssa lenkille. Nyt asun pienessä kaupungissa melkein taajaman reunamilla aika rauhallisella alueella mutta silti kaipaan sitä rauhaa siellä, vaikka aika junttimainen paikka se onkin. Ehkä joskus tulevaisuudessa haluaisin asua vielä jossain rauhallisemmassa paikassa.:)

T: 22-vuotias nuori mies/poika

Vierailija
8/14 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva luea myös muiden mielipiteitä. Myytiin tätä nykyistä asuntoa lähes vuoden verran, mutta nyt saatiin myytyä ja muutto viikon sisällä. Oon niin helpottunut ja odotan tulevaa, elämää "sivistyksen parissa". Uskon, että elämä (lähinnä arki) helpottuu huomattavasti kun esim. kaupat, apteekit, päiväkodit, koulut, bussipysäkit yms. on muutaman kilometrin etäisyydellä, tai jopa lähempänä. :) 

-ap

Vierailija
9/14 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanuudet:

-Oma rauha

-On paljon ns. omaa tilaa

Kamaluudet:

-Useimmiten kaukana kaikesta

-Heikko julkinen liikenne

-Kaikista pahin: Pälyilevät ihmiset

Vierailija
10/14 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin asua maaseudulla, pienen kylän "keskustassa", max 20km vähän isommasta kaupungista (20-35 tuhatta asukasta). Julkinen liikenne pitäisi olla hyvä (ainaki yksi vuoro tunnissa) ja pysäkki siis lähellä.

En kuitenkaan missään yksin peltojen keskellä ilman julkisia ja kaukana lähimmästä kaupastakin. En nää siinä järkeä, varsinkaan kun on lapsia.

Vierailija
11/14 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

+ oma rauha

+turvallista

+ ihanat maisemat

+ saa huutaa ja mekastaa melkein miten haluaa (vrt. kerrostalo)

+ ranta vieressä

+ lenkkeilymaastot hyvät

+ koirat saa olla vapaana pihalla

+ voi kulkea minkä näköisenä tahansa

+ iso piha (paljon tilaa leikkiä: leikkimökki, hiekkalaatikko, trampoliini yms)

+ mahdollisuus pitää omat ponit kotona

+ mansikkamaa

- ei julkista liikennettä

- ajokortti pakollinen (en olisi halunnut ajaa)

n20

Vierailija
12/14 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä maalla on vain paljon helpompi ja halvempi noiden lehmien kanssa asustaa.. ei kaupunki paha ole, mutta ei sovi minun elämäntavalleni.

Vierailija
13/14 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ilmeisesti tykätään maalla asumisesta, kun noista yllämainituista ei mitään olla koettu ongelmalliseksi. 45 minuutin työmatka omalla autolla on perheenäidin omaa aikaa, talvella tiet on hyvin aurattu, kun asiasta on urakoitsijan sovittu, oma piha ja pihatie aurataan itse, kauppaan on 10 km, asiointi hoituu työmatkalla. Naapureita ei ole mailla halmeilla, kukaan ei kyttää, mutta kun väki tuntee toisensa, aina löytyy joku tutuntuttu, joka osaa auttaa traktorinkorjauksessa yms. mihin omat taidot ei riitä. Lapsia kuskataan harrastuksiin, koska on jaksettu ne tähän maailmaan tehdäkin. Lapsilla ja aikuisilla riittää tekemistä pihalla, osa ulkohommista on tietysti pakollisia, mutta osa ihan vapaaehtoista puuhastelua.

Isoon kaupunkiin on matkaa reilu puoli tuntia, joten kulttuuritarjontakin on ihan saavutettavissa.

Mutta ne miinukset:

-Sähkökatkot ukkosmyrskyjen jälkeen, kun puita on kaatunut linjoille

-Käärmeet riesana tontilla, lasten kanssa oltava tarkkana

-Huonot nettiyhteydet

Vierailija
14/14 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla nautin omasta rauhasta ja tilasta. Oma piha. Saa olla ulkona ilman, että on jonkun tiellä. Naapureita kuitenkin lähellä. Ruohonleikkuut ja sirkkelöinnit kuuluu. Luonnonläheisyys :)

Mahdollisuus kasvattaa itse ruokaa. Luonnosta saa villivihanneksia ;)

Puutarhatyöt on ilo ja raatamista joskus. Lumityöt talvella enimmäkseen ok, mutta joskus iltavuoron jälkeen, ei jaksaisi tarttua lumikolaan. Tai sitten, kun lunta tulee aina vaan...jatkuvasti ja silloin, kun ei ala mahtua minnekään. Syksyllä lehdet, kun saa ajan kanssa haravoida ;) joskus ennen vieraiden tuloa...varsinkin anopin kohdalla, argh. Sanomista tulee, jos on haravoimatta paraatipuolelta varsinkin 😔

Horneteihin olen aika hyvin tottunut ;)

Kauppareissut hoituu tavallisesti työmatkan yhteydessä, 20 km.