" Vanhempien" VATSAVAIVAISTEN vauvojen vanhemmat, neuvoja kiitos!
Koitetaanpa vielä täältä...
Tässä alkaa nyt äippä olla taas aika epätoivoinen, siksi vähän kyselisin teiltä alustavasti kokemuksianne, viisaammat ja kokeneemmat, kun neuvolantädiltäkään ei apua saa :-(.
Pienemme on siis nyt 4 kk ja pahat ilmavaivat jatkuvat edelleen. Melkein kaikki vyöhyketerapiaa myöten on kokeiltu aika laihoin tuloksin. Päivisin on helpompaa, kun neiti jumppaa ahkerammin, mutta usein unen saaminen ja nukkuminen tuottaa päivisinkin ongelmia.
Osittain tiedän sen johtuvan, että maito edelleen suihkuaa rinnoista ja siinä menee ilmaa, mutta en haluaisi lopettaa imetystä kokonaan sen takia. Lisäksi tyttö syö aika ahneesti, vaikka hetkeä aikaisemmin ei olisi ollut yhtään nälkäinen (kokeiltu on)...
Siispä: kuinka kauan teillä on kestänyt ilmavaivat ja oletteko saaneet mistään apua tilanteeseen? Onko maidontulo tasaantunut ja ovatko kiinteiden aloittaminen helpottaneet asiaa?
Myös sitä mietin, että itse olen allerginen siitepölylle, eläinpölylle ja joillekin ruoka-aineille, joita luonnollisesti vältän. Olen myös karsinut aika paljon muita ruoka-aineita, jotka voivat aiheuttaa ilmavaivoja. Kuinka yleistä on esim. vilja- tai maitoallergia, kun muita merkkejä (esim. ihottuma) ei allergiasta ole? Missä vaiheessa itse olette lähteneet allergiatutkimuksiin?
Kyllä alkaa taas pää hajota, kun yöherätykset on 1-2 välein, eikä päivisinkään voi nukkua :/...
Kommentit (5)
Meillä on allergiaan liittynyt aina myös kuiva vähän atooppinen iho, mutta pahin oire on ollut ilmavaivat ja siis iltainen ja yöllinen vatsakipu.
Kokemusteni perusteella (ja tuttavapiirin:) allergia ei aina muuta kakan koostumusta, väriä, jne. oireina voi olla " vain" vatsakipu.
Allergia-asioissa suosittelen ajan varaamista suoraan ihan allergologille, ei tavalliselle lastenlääkärille. Vastaanotolla käydään tietysti vaivat läpi ja usein varmasti ensimmäinen askel on maidoton ruokavalio äidille/vauvalle, jotta oireet saataisiin mahdollisimman vähäisiksi.
Tästä yleensä viikon-kahden päästä tehdään altistus, jolloin vauva altistetaan lehmänmaidolle. Oireet kertovat allergiasta.
Verikokeita ja ihotestejäkin tehdään, mutta ne eivät ole niin luotettavia kuin altistukset (meillä kaikki 3 lasta vaikeasti maidolle allergisia, mutta vain 1 lapsista ollut ihotestin mukaan allerginen)
Jos ei pysty käyttämään yksityistä lääkäriä myös neuvolanhan kautta pääsee tarvittaessa kunnalliselle allergologille, mutta jonothan ovat siellä vähän pidempiä kuin yksityisellä.
Jaksamista teille kummallekin, äidille ja vauvalle :)
Allergian kanssa pystyy elämään ihan normaalia elämää, kunhan vaan pääsee alkuongelmista. Ja palkkionahan on aina se paras, niin kuin sanoitkin, hyvinvoiva vauva :)
...vielä muillekin vastanneille. Meninkin hetimmiten varaamaan ajan :-).
Täytyy vaan ruveta heti kokeilemaan sitä maidotonta dieettiä, vaikka olin aika varma, että ongelmat eivät siitä johdu :-p. Hankalalta se tuntuu, kun tuntuu, että kaikessa ja kaikissa on maitoproteiinia, mutta ei muuta kuin tuoteselostuksia syynäämään :-P...
Tervehdys Marimira,
Kolmen maitoallergisen lapsen kokemuksella sanoisin, että tutulta kuulostaa.
Nyt kuopuksen kanssa oireet olivat 3kk:n jälkeenkin jatkuvat ilmavaivat ja levoton nukkuminen ja etenkin nukahtaminen. Ihottumaa oli vain nimeksi, oireet olivat enemmänkin suolistoperäisiä.
Minun mielestäni ja kokemustemme perusteella yli 3-4 kk vauvoilla ei pitäisi olla enää niin paljon ilmavaivoja, vaan silloin kyse on jostain muusta. Meillä todettiin siis kaikille lapsille 6 kk ikään mennessä maitoallergia juuri suolisto-oireiden ja pienten iho-oireiden perusteella.
Allergiatestit toki tehtiin ihan allergologin toimesta, jonka mielestä vahvin allergiamerkki esim. kuopuksellamme oli erittäin levoton nukkuminen ja rikkonaiset yöt (ikää silloin oli 4kk).
Allergioilla on vielä taipumusta periytyä, joten jos itselläsi oli hieman allerginen tausta, suosittelen allergiatestejä.
Toivottavasti et nyt " vaivu synkkyyteen" tämän viestin takia, tämä on siis vain minun mielipiteeni :)
Ja jos maitoallergia teillä todetaan, sen kanssa pystyy nykyään elämään erittäin hyvin, maidottomia tuotteita on kaupoissa jo todella hyvin.
B
...vastauksestasi.
Oliko teillä maitoallergia ihan vain ilmavaivoilla? Kuulin nim. kaveriltani, jolla on maitoallerginen poika, että kakka muuttui aina vihreäksi ja meillä ei sellaista ole ollut...
En vaivu synkkyyteen, vaan taidan varata ajan lääkärille :-). Jos allergia todetaan, helpottaa se elämää ainakin siten, että sitten tiedän, mistä vaivat johtuvat, eikä pienen tarvitse kärsiä!
Varasitteko ajan suoraan jollekin erikoislääkärille ja miten asiat siitä etenivät?
eli meilläkin maitoallergikko (moniallerginen) ja oireet kuulostavat samankaltaisilta. Meillä vauvalla (nyt vajaa 10 kk) suolioireinen allergia ja iho-oireet ovat aina olleet lieviä tai niitä ei ole ollut ollenkaan ja päivisin lapsi on ollut erittäin hyväntuulinen koko ajan.
Allergiat puhkesivat nelikuisena ja ensisijainen allergiaoire ovat olleet itkuiset yöt eli lapsi itsee vatsavaivoja ja heräilee 5-15 kertaa yössä itkemään kipujaan. Lastenlääkärin mielestä kyse oli aina infektiosta tai muusta vastaavasta ja kuukauden valvomisen jälkeen veimme pojan allergialääkärille, joka selitti kuvion minuutissa. Maitoaltistustestissä tulos oli sitten positiivinen, vaikka verikokeissa vasta-aineita ei näkynytkään. Vaikka diagnoosi ahdisti ja ruokavalioasiat tuntuivat hankalilta, niin oli ihme elää lähes oireettoman pojan kanssa eli kannattaa selvittää asia välittömästi!