Muita, joille jooga ja meditaatio ei ole sopinut?
Onko minussa jotain "vikaa" vai onko tämä yksilöllistä, että joillekin sopii, joillekin ei?
Ystäväni on harrastanut joogaa aktiivisesti vuosien ajan. Kävin hänen kanssaan aloittelijoille tarkoitetussa joogassa. Minulle tuli jännittynyt ja epämukava olo siellä. Vielä seuraavana päivänä joka soluni huusi "ei enää tätä!".
Noin viikon ajan olen kokeillut meditaatiota kotioloissa, ja taas sama tulos.
Jooga ja meditaatio tekee oloni huonoksi paitsi henkisesti, myös ruumiillisesti, eli minulle tulee sydämen rytmihäiriötä (eteisvärinä, flimmeri) ja tietoinen hengitys tuntuu todella pahalta. Tuntuu koko ajan, ettei ole luonnollista. Hengityksenhän on tarkoitus olla nimenomaan ei-tietoista, autonomisen hermoston säätelemää.
Olen ihan erilainen persoonallisuudeltani kuin tuntemani joogan harrastajat, esim. kaverini. Jospa psykologisilla seikoilla on suurikin merkitys?
Onko muita, jotka ovat kokeilleet joogaa ja meditaatiota, mutta joille se ei ole sopinut?
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Joogahengityksen ei ole tarkoitus olla normaalia hengitystä, eikä meditoidessa kuulu hengittää joogahengitystä vaan normaalisti. Olisiko vaan lihakset todella kireät, jolloin ensimmäiset kerrat voi tuntua pahalta. Itse olen tanssija, mutta silti joogassa eri paikat venyvät.
Sen sijaan sydänongelmat eivät kuulu mihinkään tiettyyn liikuntaan, niiden johdosta suosittelisin lääkäriin menoa.
Minulla on flimmeriä esiintynyt, jos olen ottanut esim. kofeiinitabletteja tai valvonut yön / nukkunut huonosti. Kävin tästä lääkärillä jo teininä ja lääkäri sanoi, ettei kannata tehdä mitään mikä sitä lisää, mutta että sairaus se ei ole. Joillain on flimmeriä ihan luonnostaan (sekoitat kammiovärinään?). Jooga ja ylipäätään kaikki tietoista hengittämistä sisältävät harjoitteet lisäävät minulla flimmeriä.
Kiinnostaisi tietää, onko muita joille jooga ei esim. tästä syystä sovi (tai muusta syystä)?
ap
Hengittämisen ei kuulu olla tietoista, vaan nimenomaan tiedostamatonta. Jos alkaa jossain tilanteessa hengittää tietoisesti, se on merkki siitä, että jotain on pielessä. En suosittele joogaa kenellekään muulle kuin sellaiselle, joka jo valmiiksi hengittää tietoisesti. Jos ongelmaa ei ole, on vaarallista lähteä korjailemaan ja muuttamaan kehon luonnollisia rytmejä. If it isn't broken, don't try to fix it, niin kuin sanotaan. Jooga sopii ihmisille, jotka kärsivät liiasta itsensä tarkkailemisesta, neuroottisuudesta jne.
Jos tuontyyppinen harjoittelu kiinnostaa, voisit kokeilla vielä pilatesta.
Mulle ei tulis ees mieleen kokeilla mitään tuollaista rauhallista. En ole sentyyppinen ihminen vaan tykkään rajummasta menosta. Pelkkä ajatus jostain joogasta saa mut vaivaantuneeksi, pidän sitä sellaisena hihhulilajina.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei tulis ees mieleen kokeilla mitään tuollaista rauhallista. En ole sentyyppinen ihminen vaan tykkään rajummasta menosta. Pelkkä ajatus jostain joogasta saa mut vaivaantuneeksi, pidän sitä sellaisena hihhulilajina.
Ei kehonhuolto ole mitään hihhulointia vaan viisautta.
Vierailija kirjoitti:
Hengittämisen ei kuulu olla tietoista, vaan nimenomaan tiedostamatonta. Jos alkaa jossain tilanteessa hengittää tietoisesti, se on merkki siitä, että jotain on pielessä. En suosittele joogaa kenellekään muulle kuin sellaiselle, joka jo valmiiksi hengittää tietoisesti. Jos ongelmaa ei ole, on vaarallista lähteä korjailemaan ja muuttamaan kehon luonnollisia rytmejä. If it isn't broken, don't try to fix it, niin kuin sanotaan. Jooga sopii ihmisille, jotka kärsivät liiasta itsensä tarkkailemisesta, neuroottisuudesta jne.
Höpön pöpön. Mä kävin ekoilla joogatunneilla suunnilleen 15 vuotta sitten, ja mulla, kuten niin monille muillekin, joogahengityksestä tuli ensin välillä paha olo. Aika pian joogahengityksestä tuli kuitenkin helppoa, ja sitä on helppo soveltaa moneen liikuntalajiin.
Jos noin ahdistuu hiljaisuudesta ja keskittymisestä ja rentoutumisesta, olisi syytä mennä terapiaan. Mietiskely ja jooga ei sovi, jos on mt-ongelmia. Ne pitää hoitaa ensin kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä ajatus jostain joogasta saa mut vaivaantuneeksi, pidän sitä sellaisena hihhulilajina.
Jooga itse ei ole hihhulointia, mutta jotkut tyylilajit voivat olla enemmän sellaisia. On myös rankkaa ja fyysisempää joogaa (esim. vinyasa, vaikka oikeastaan se on vain tekniikka). Vähän sama kuin salilla käyntikin voi olla vaan hellää vitkuttelua. Vaikka jooga on tietenkin muutakin kuin fyysisiä asentoja.
Ap:lle - ei kannata luovuttaa, vaan perehtyä lisää. Meditoinnistakin on monenlaisia kantoja.
Siis mitä tarkoitatte joogahengityksellä? Mä käyn kaksi kertaa viikossa hatha-joogassa, eikä siellä hengitetä mitenkään erityisellä tavalla. Liikkeiden mukana hengitellään esim. siten että kun vaikka nyt koukistetaan jalat, hengitetään sisään ja kun suoristetaan jalat hengitetään ulos. Ja aina sillä tavalla, että on helppo hengittää liikkeen mukana, eli kun vaikka käperrytään, on keuhkot tyhjänä. Ja ohjaaja sanoo koko ajan, että jos ei hengitys lähde luonnollisesti mukaan, ei tarvitse väkisellä yrittää, vaan voi hengittää kuten itsestä hyvältä tuntuu.
Mullakin on rytmihäiriöitä, mutta jooga ei niitä ole kyllä koskaan laukaissut, vaan esim. huonosti nukuttu yö tai kova stressi tai sitten ihan vaan se, että on yläselkä ja hartiat tosi jumissa.
Minusta just niiden, joiden on vaikea rauhoittua, pitäisi joogata, siinä oppii sitä rauhassa tekemistä. Ei aina tarvitse rehkiä. Joogalla on paljon hyviä vaikutuksia, mulla esim. tehostaa suolen toimintaa ja auttaa nukkumaan paremmin. Myös kehon joustavuus ja notkeus on parantunut, samoin tasapaino ja kyllä se kehittää myös lihasvoimaa. Ja on oikein hyvää vastapainoa saliharjoittelulle, jumpalle ja hölkälle, joita myös harrastan.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä tarkoitatte joogahengityksellä? Mä käyn kaksi kertaa viikossa hatha-joogassa, eikä siellä hengitetä mitenkään erityisellä tavalla. Liikkeiden mukana hengitellään esim. siten että kun vaikka nyt koukistetaan jalat, hengitetään sisään ja kun suoristetaan jalat hengitetään ulos. Ja aina sillä tavalla, että on helppo hengittää liikkeen mukana, eli kun vaikka käperrytään, on keuhkot tyhjänä. Ja ohjaaja sanoo koko ajan, että jos ei hengitys lähde luonnollisesti mukaan, ei tarvitse väkisellä yrittää, vaan voi hengittää kuten itsestä hyvältä tuntuu.
Mullakin on rytmihäiriöitä, mutta jooga ei niitä ole kyllä koskaan laukaissut, vaan esim. huonosti nukuttu yö tai kova stressi tai sitten ihan vaan se, että on yläselkä ja hartiat tosi jumissa.
Minusta just niiden, joiden on vaikea rauhoittua, pitäisi joogata, siinä oppii sitä rauhassa tekemistä. Ei aina tarvitse rehkiä. Joogalla on paljon hyviä vaikutuksia, mulla esim. tehostaa suolen toimintaa ja auttaa nukkumaan paremmin. Myös kehon joustavuus ja notkeus on parantunut, samoin tasapaino ja kyllä se kehittää myös lihasvoimaa. Ja on oikein hyvää vastapainoa saliharjoittelulle, jumpalle ja hölkälle, joita myös harrastan.
Joogahengityksellä voidaan tarkoittaa tuota, tai sitten hengityksen tietoista säätelemistä ja pidentämistä.
Vierailija kirjoitti:
Jos noin ahdistuu hiljaisuudesta ja keskittymisestä ja rentoutumisesta, olisi syytä mennä terapiaan. Mietiskely ja jooga ei sovi, jos on mt-ongelmia. Ne pitää hoitaa ensin kuntoon.
Reps
Mäkään en pidä joogasta ja meditointi kyllästyttää. Itekseni kyllä esim makoilen ajatellen vartaloni rajoja kun nukahdan, mikä on tosi rentouttavaa, en ole mikään hiki hatussa joka asian suorittaja. Musta vaikuttaa vaivalloiselta ja aikaavievältä raahautua joogaan rentoutumaan ja voimaan hyvin, kotona ja ulkona sekä keskittyen vaikka soittamiseen rentoudun paremmin...
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijjaa mitä potaskaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä saattaa ahdistaa meditointi koska siinä joutuu kohtaamaan niitä asioita joita on muuten paennut. Kun on vaan yksin ajatustensa kanssa, eikä pyri täyttämään päätään kaikella mahdollisella muulla, niin saattaa ne omat ahdistukset nousta pintaan.
Vähän outo ajatus että meditointi "ei sovi" jollekin. Se on vähän kuin sanoisi että jollekin ei sovi ajattelu, vaikka meditoinnissa tavallaan onkin kyse ajattelun vaimentamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Minua ainakin ärsyttää, kun joku käskee rentoutumaan. Muutenkin jooga oli sellaista, että ainoastaan hermo kiristyi. Kehonhuolto- ja venyttelytunneilla olen viihtynyt, mutta siellä neuvotaankin kuuntelemaan omaa kehoa ja tekemään itselle sopivaan tahtiin.
Mulle ei sovi, tosin ei mitään radikaalia huonoa oloa siitä seuraa. Mutta olen sinkku, ja elän erittäin rauhallisesti muutenkin. Jotenkin tuntuu "epätasapainottavalta" jos harrastaakin vielä jotain rauhoittavaa. Vastapainoksi erittäin hiljaiselle ja rauhalliselle elämälleni kaipaan harrastukselta enemmän "actionia". Arkeni vietän muutenkin sellaisessa meditatiivisessa tilassa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi kaikkien ihmisten täytyisi olla tässä asiassa samanlaisia. Jotkut on menevämpiä, jotkut enemmän paikallaan ja hiljaisuudessa viihtyviä, eikä kumpikaan ole mikään mt-ongelma itsessään. Jos joku joka ei tykkää "pysähtyä" pärjää ihan hyvin elämässään ilman ongelmia oman mielen kanssa, niin ihan turha tehdä luonnollisesta temperamentistaan keinotekoista ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi kaikkien ihmisten täytyisi olla tässä asiassa samanlaisia. Jotkut on menevämpiä, jotkut enemmän paikallaan ja hiljaisuudessa viihtyviä, eikä kumpikaan ole mikään mt-ongelma itsessään. Jos joku joka ei tykkää "pysähtyä" pärjää ihan hyvin elämässään ilman ongelmia oman mielen kanssa, niin ihan turha tehdä luonnollisesta temperamentistaan keinotekoista ongelmaa.
Juuri näin. Esim minä olen temperamentiltani nopea, en vaan jaksa olla tuntia paikallani mietiskelemässä. Menee kyökkipsykologia aika metsään, jos joku väittää minulla sen takia olevan mielenterveysonglemia :) Olen kokeillut joogaa pari kertaa ja todennut, että minulle sopii paremmin esim bodycombat.
Joogahengityksen ei ole tarkoitus olla normaalia hengitystä, eikä meditoidessa kuulu hengittää joogahengitystä vaan normaalisti. Olisiko vaan lihakset todella kireät, jolloin ensimmäiset kerrat voi tuntua pahalta. Itse olen tanssija, mutta silti joogassa eri paikat venyvät.
Sen sijaan sydänongelmat eivät kuulu mihinkään tiettyyn liikuntaan, niiden johdosta suosittelisin lääkäriin menoa.