Muita, joille jooga ja meditaatio ei ole sopinut?
Onko minussa jotain "vikaa" vai onko tämä yksilöllistä, että joillekin sopii, joillekin ei?
Ystäväni on harrastanut joogaa aktiivisesti vuosien ajan. Kävin hänen kanssaan aloittelijoille tarkoitetussa joogassa. Minulle tuli jännittynyt ja epämukava olo siellä. Vielä seuraavana päivänä joka soluni huusi "ei enää tätä!".
Noin viikon ajan olen kokeillut meditaatiota kotioloissa, ja taas sama tulos.
Jooga ja meditaatio tekee oloni huonoksi paitsi henkisesti, myös ruumiillisesti, eli minulle tulee sydämen rytmihäiriötä (eteisvärinä, flimmeri) ja tietoinen hengitys tuntuu todella pahalta. Tuntuu koko ajan, ettei ole luonnollista. Hengityksenhän on tarkoitus olla nimenomaan ei-tietoista, autonomisen hermoston säätelemää.
Olen ihan erilainen persoonallisuudeltani kuin tuntemani joogan harrastajat, esim. kaverini. Jospa psykologisilla seikoilla on suurikin merkitys?
Onko muita, jotka ovat kokeilleet joogaa ja meditaatiota, mutta joille se ei ole sopinut?
Minä taas harrastan kamppailu lajeja ja muita nopeutta sekä voimaa tarvitsevia lajeja. Kuitenkin käyn Joogassa ihan kehonhuolto mielessä ja vastapainona. Ja näin tekee moni muukin tuntemani vastaavissa lajeissa tutustumiini ihmisiin.