Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pitäisi lohduttaa, että hai tappaa vain yhden ihmisen vuodessa?

Vierailija
10.05.2016 |

Niitä haihyökkäyksiä kun kuitenkin on paljon enemmän kuin se yksi vuodessa. Suurin osa toki ei pääty kuolemaan, että kyllä siinä sitten menee käsi, jalka tai tulee muu aukko, joka pitää karsia kokoon. Itse pelkään suuresti haita, ne näyttävät ison suunsa kanssa jo pelkästään niin kammottavilta. Ei minua niinkään pelota se kuolema, vaan ylipäänsä hain kitaan joutuminen. Enemmän minua ahdistaa ajatus elämästä jalattomana tai ilman kättä kuin joutua kuolemaan.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietoa valkohaista...suomen vesien lämpötila sopisi valkohaille loistavasti...suola pitoisuus taas ei.

Although Great White Sharks love the coastal areas in all oceans from all over the world, they typically live on the outskirts of shore waters. Sometimes, they stray into the deep Ocean and are even found in depths of 1000 meters (3,280ft) or more! But their preferred water temperature is from 15C to 24C (59F to 75F), so most of the time they stay in shallow waters and near the surface.

Vierailija
42/57 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi valkohaita kuvataan sitten häkeistä, jos ne eivät ole vaarallisia? Ammattiihmiset vielä..

Koska se hai houkutellaan paikalle valaan tms ruhon osilla ja verellä, ei se hai paikalle tullessaan tiedä mikä osa niistä mötöistä on syötäväksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastollisesti tappavin ja vaarallisin eläinlaji on ihminen. Mutta hui kamalaa, jossain etelän merillä on haita ja Suomessa vain ihmisiä :(

Vierailija
44/57 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi valkohaita kuvataan sitten häkeistä, jos ne eivät ole vaarallisia? Ammattiihmiset vielä..

Koska se hai houkutellaan paikalle valaan tms ruhon osilla ja verellä, ei se hai paikalle tullessaan tiedä mikä osa niistä mötöistä on syötäväksi.

Miksi australiassa kielletään uimarannoilla uiminen, jos hai havaitaan?

Vierailija
45/57 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilastollisesti tappavin ja vaarallisin eläinlaji on ihminen. Mutta hui kamalaa, jossain etelän merillä on haita ja Suomessa vain ihmisiä :(

muurahainen tappaa eniten.

Vierailija
46/57 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä haihyökkäyksiä kun kuitenkin on paljon enemmän kuin se yksi vuodessa. Suurin osa toki ei pääty kuolemaan, että kyllä siinä sitten menee käsi, jalka tai tulee muu aukko, joka pitää karsia kokoon. Itse pelkään suuresti haita, ne näyttävät ison suunsa kanssa jo pelkästään niin kammottavilta. Ei minua niinkään pelota se kuolema, vaan ylipäänsä hain kitaan joutuminen. Enemmän minua ahdistaa ajatus elämästä jalattomana tai ilman kättä kuin joutua kuolemaan.

Onpa sinulla kummat pelot.Raajanhan voi menettää ilman hain kitaankin joutumista,esimerkiksi saa pahan tulehduksen raajaan ja se joudutaan amputoimaan.Sekin on luultavasti suurempi riski,kuin hain kitaan joutuminen.Eikä haita tarvitse kauheasti ainakaan Suomen uimarannoilla pelätä.Jaa miksi tiedon että hai tappaa vain yhden ihmisen vuodessa(ja tämäkin siis tapahtuu jossain muualla kuin Suomessa),pitäisi lohduttaa?No vaikka siksi,että yksi ihminen per vuosi on tosi vähän.Onkohan jotain tilastoa,montako ihmistä ihminen tappaa vuodessa?Luultavasti aika monta enemmän kuin hai.Ja ihmisiä on ympäri maapalloa,Eikö heitä olisi aiheellisempaa pelätä hulluna?!

Vierailija
47/57 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtaosa haihyökkäyksistä on provosoituja, eli purtu on tehnyt itse jotain mikä on ärsyttänyt haita. Jos hai oikeasti jahtasi ihmisiä tappaakseen, uhriluku olisi suuri.

Ei tämä fakta auta yhtään fobiasta kärsivää. Kärsiihän Suomessakin moni ihminen käärmefobiasta, vaikka käärmeet purevat vain uhkatilanteessa ja silloinkin yrittävät ennen kaikkea lähteä karkuun.

Tietenkään faktat eivät auta fobioihin.Onhan noissa kuitenkin se ero,että Suomessa on myrkyllisiä käärmeitä mutta ei haita.Eli käärmeitä on "järkevää" pelätä,kun taas haihin harvemmin törmää suomalaisilla uimarannoillla.

Mutta joo,järjettömät pelot on kai aika yleisiä,kaveri esimerkiksi pelkää rekko,käly kaikkia ötököitä,itse pelkään lääkäreitä.

Vierailija
48/57 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hai pelko on ihan asiallista, mutta useimmissa suomalaisten rantakohteissa ei haita juurikaan ole. mm thaimaassa on täysin turvallista uida rannalla, ellei sitten australiasta levinnyt boxjellyfish satu polttamaan.

Välimeressäkin on tavattu useita hailajeja, jopa valkohaita. Meri on haiden koti ja aina, kun uit isoissa valtamerissä on riski tulla kohdatuksi hain kanssa, vaikka se riski olisikin pieni. Olen sitä paitsi katsonut useita haidokumentteja, lukenut kertomuksia ym. niin hai voi juurikin mielenkiinnosta hyökätä pinnalla räpiköivän ihmisen kimppuun, koska ihmimen voi alhaalta katsottuna näyttää haavoittuneelta eläimeltä. Kun taas laitesukeltajat ym. saavat yleensä olla aika rauhassa, kun uivat haiden seassa. Hai sitä paitsi hyökkää alhaalta päin.

Itse en ikinä välimerellä, atlantilla ym. Mene ikinä hämärän aikaa uimaan tai ui sameissa vesissä, jolloin on riski, että hai erehtyy saalista. Onhan sen varmasti pieni riski mutta se riski on kuitenkin olemassa.

Vierailija
49/57 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäsin lapsena Padasjoen mökillä haihyökkäyksiä. Sisareni oli haivahtina, kun uin.

Ei yhtään hyökkäystä koko aikana, joten olen nykyään melko rauhallinen asian suhteen.

Vierailija
50/57 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa sinulla kummat pelot.Raajanhan voi menettää ilman hain kitaankin joutumista,esimerkiksi saa pahan tulehduksen raajaan ja se joudutaan amputoimaan.Sekin on luultavasti suurempi riski,kuin hain kitaan joutuminen.Eikä haita tarvitse kauheasti ainakaan Suomen uimarannoilla pelätä.Jaa miksi tiedon että hai tappaa vain yhden ihmisen vuodessa(ja tämäkin siis tapahtuu jossain muualla kuin Suomessa),pitäisi lohduttaa?No vaikka siksi,että yksi ihminen per vuosi on tosi vähän.Onkohan jotain tilastoa,montako ihmistä ihminen tappaa vuodessa?Luultavasti aika monta enemmän kuin hai.Ja ihmisiä on ympäri maapalloa,Eikö heitä olisi aiheellisempaa pelätä hulluna?!

http://news.nationalgeographic.com/2016/02/160209-2015-shark-attacks-el…

Vierailija
51/57 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse pelkään haihurrikaania.

Oikea lahja ihmiskunnan elokuvataiteelle:D

Nyt on kuulemma tekeillä haihurrikaani 4. :D

Vierailija
52/57 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä tositapahtumiin perustuva elokuva The Reef.alla trailer

Vierailija
53/57 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kartta euroopan hyökkäyksistä:-= Rebublic of finland ..

https://www.flmnh.ufl.edu/fish/isaf/shark-attacks-maps-data/europe/

Vierailija
54/57 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua, miksi täällä on näin paljon pilkkaavia viestejä. Ette taida itse kärsiä mistään fobiasta? On ihan mahdollista pelätä kummituksia ja yksisarvisiakin, vaikkei näihin olekaan mahdollista törmätä. Tyhmää ehkä, mutta minkäs ihminen peloilleen voi. Toivottavasti teitä puree vähän hai jalasta, kerta se puraisi ei ole mikään kauhea asia.

Vierailija
55/57 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No heikkohermoisena ihmisenä pelkään moniakin asioita. Myös illalla pimeällä kävelemistä, vaikka puskaraiskaukset ovat äärimmäisen harvinaisia. Pelkään myös auto-onnettomuuksia ja etenkin autolla ohittaminen saa verenpaineen kohoamaan. Olisihan se elämä helpompaa vähemmän arkana ihmisenä :/

Vierailija
56/57 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helmikuussa Miami Beachillä liehuivat violetit liput haivaaran vuoksi. (Jonkun lajin paritteluaika aivan rantavedessä.)

Ei muuten olut ketään uimassa, jätin väliin minäkin.

Vierailija
57/57 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kartta euroopan hyökkäyksistä:-= Rebublic of finland ..

https://www.flmnh.ufl.edu/fish/isaf/shark-attacks-maps-data/europe/

Näytti Suomessa olevan yksi haihyäkkäys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi