Miksi pitäisi lohduttaa, että hai tappaa vain yhden ihmisen vuodessa?
Niitä haihyökkäyksiä kun kuitenkin on paljon enemmän kuin se yksi vuodessa. Suurin osa toki ei pääty kuolemaan, että kyllä siinä sitten menee käsi, jalka tai tulee muu aukko, joka pitää karsia kokoon. Itse pelkään suuresti haita, ne näyttävät ison suunsa kanssa jo pelkästään niin kammottavilta. Ei minua niinkään pelota se kuolema, vaan ylipäänsä hain kitaan joutuminen. Enemmän minua ahdistaa ajatus elämästä jalattomana tai ilman kättä kuin joutua kuolemaan.
Kommentit (57)
Lehmä tappaa pyöreät 100 ihmistä vuodessa. Hai on aika mitätön siihen verrattuna. Toki yksikin turhaan kuollut on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon pelon kanssa luulisi olevan helppo elää Suomessa.
Oma haipelkoni on ainakin todella suuri. Näen monina öinä painajaisia haista. Eikä auta yhtään se, ettei täällä Suomen vesissä ui mitään ihmisellä vaarallisia hailajeja. Haipelkoni kytkeytyy myös pelkoon runnelluista ruumiista. Jo nuoresta asti olen pelännyt esimerkiksi irtonaisia ruumiinosia. Ei näille peloille oikein mitään voi :(
Mullakin on ollut pienestä pitäen suuri haikammo, oikeastaan sen jälkeen kun näki tappajahain. Pitäisikö perustaa vertaistukiryhmä? :-D Onhan suomessakin jo haita, mm. sillihaita.
Itse pelkään jopa suomen vesissä haita, vaikka _tiedän, että se on täysin absurdia. Esim. tekee pahaa olla uimapatjan päällä niin, että jalkoja roikottaa vedessä. Ulkomailla taas en ikinä pysty uimaan kovin kauas, ainakaan sameissa vesissä.
Katsokaas haipelkoiset elokuva Ghost Shark. Sen jälkeen pelkäätte pienintäkin lätäkköä :D
Hai pelko on ihan asiallista, mutta useimmissa suomalaisten rantakohteissa ei haita juurikaan ole. mm thaimaassa on täysin turvallista uida rannalla, ellei sitten australiasta levinnyt boxjellyfish satu polttamaan.
Jos ette aio mennä Australian shark pointiin surffaamaan syviin vesiin (alueella on uiminen ja surffaus kielletty), niin voitte olla täysin huoletta. Hai ei halua ihmistä syödä, joskus erehtyy luulemaan hylkeeksi ja kokeeksi haukkaa (siksi niin moni selviää hengissä tästä). Vain 3 hailajia ylipäätään on vaarallisia ihmisille. Itse olen uinut valkopilkkahaiden (yksi näistä kolmesta ihmiselle vaarallisesta) kanssa ja ne eivät todellakaan olleet kiinnostuneita minusta tai muista uimareista. Fobiaankin auttaa tieto siitä, että pelko on järjellä ajatellen täysin turha. On todennäköisempää voittaa 8 kertaa eurojackpotissa putkeen kuin joutua hain tappamaksi.
Vierailija kirjoitti:
On todennäköisempää voittaa 8 kertaa eurojackpotissa putkeen kuin joutua hain tappamaksi.
Voi vittu, mulla on jo seitsemän voittoa. Pakko jättää seuraava kerta väliin.
Jos muuten pelkäätte merta ja mitä siellä saattaa luikerrella vastaan, niin siihen auttaa sukeltaminen/snorklaaminen. Siinä huomaa, että elämää on merissä yllättävän vähän ja se sijoittuu pohjaan, ei uiskentelemaan avovedessä uimareita ahdistellen.
Vierailija kirjoitti:
Itse pelkään haihurrikaania.
Oikea lahja ihmiskunnan elokuvataiteelle:D
Vierailija kirjoitti:
Jos ette aio mennä Australian shark pointiin surffaamaan syviin vesiin (alueella on uiminen ja surffaus kielletty), niin voitte olla täysin huoletta. Hai ei halua ihmistä syödä, joskus erehtyy luulemaan hylkeeksi ja kokeeksi haukkaa (siksi niin moni selviää hengissä tästä). Vain 3 hailajia ylipäätään on vaarallisia ihmisille. Itse olen uinut valkopilkkahaiden (yksi näistä kolmesta ihmiselle vaarallisesta) kanssa ja ne eivät todellakaan olleet kiinnostuneita minusta tai muista uimareista. Fobiaankin auttaa tieto siitä, että pelko on järjellä ajatellen täysin turha. On todennäköisempää voittaa 8 kertaa eurojackpotissa putkeen kuin joutua hain tappamaksi.
Ihmiselle varmasti vaarallisia hailajeja ovat valkohai, bullshark, tigershark ja oceanic whitetip shark. Myöskin bronce whalerreilla, mako, iso vasarahai on useita kuolemaan johtaneita hyökkäyksiä tilillään. Vaarallisin on todennäköisesti oceanic whitetip, jota tosin harvoin ihmiset kohtaavat...on täyden ulapan laji.
En voi ymmärtää haipelkoa yhtään. Krokotiilit ja alligaattorit vasta pelottavia on.
Selfietä ottaessa kuolee enemmän ihmisiä kuin haiden hyökkäyksissä. Niin ja lehmätkin tappaa enemmän väkeä kuin hait.
Vierailija kirjoitti:
Selfietä ottaessa kuolee enemmän ihmisiä kuin haiden hyökkäyksissä. Niin ja lehmätkin tappaa enemmän väkeä kuin hait.
Totta. Useimmat ihmiset eivät hyppää talon katoltakaan alas. Hyppääjillä on suuri mahdollisuus kuolla.
Sehän olisi vain hyvä jos mahtavan loman päätteeksi voisi kuolla hain kitaan. Ei tarvitsisi kenenkään järjestää hautajaisia.
Miksi valkohaita kuvataan sitten häkeistä, jos ne eivät ole vaarallisia? Ammattiihmiset vielä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon pelon kanssa luulisi olevan helppo elää Suomessa.
Oma haipelkoni on ainakin todella suuri. Näen monina öinä painajaisia haista. Eikä auta yhtään se, ettei täällä Suomen vesissä ui mitään ihmisellä vaarallisia hailajeja. Haipelkoni kytkeytyy myös pelkoon runnelluista ruumiista. Jo nuoresta asti olen pelännyt esimerkiksi irtonaisia ruumiinosia. Ei näille peloille oikein mitään voi :(
Sen verran sympatiaa minäminällä saisi olla, että et syytä viatonta eläin omista ongelmistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän olisi hyvä sanoa että hai on vaarallisempi kuin susi. Elikkäs Suomessa on viimeisen sadan vuoden tilaston mukaan luultavampaa että hai puraisee suomalaista kuin susi. (esim. rantalomakohteessa).
Montas haihyökkäystä Suomessa on tuon saman sadan vuoden aikana tilastoitu?
Suomessa on paikka nimeltä Hailuoto. Suomen vesillä on tavattu kahta lajia eli sillihaita ja yleisemmin piikkihaita. Suomessa on muinoin ollut myös jäähaita.
Ilmastonlämpenemisen myötä voi tulla Suomenkin rannoille uusia lajeja, koska Itämeressä on kuitenkin havaittu 31 eri hai- ja rauskulajia. Mm. 10-metriseksi kasvavia jättiläishaita, yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän olisi hyvä sanoa että hai on vaarallisempi kuin susi. Elikkäs Suomessa on viimeisen sadan vuoden tilaston mukaan luultavampaa että hai puraisee suomalaista kuin susi. (esim. rantalomakohteessa).
Suomessa on paikka nimeltä Hailuoto. Suomen vesillä on tavattu kahta lajia eli sillihaita ja yleisemmin piikkihaita. Suomessa on muinoin ollut myös jäähaita.
Ilmastonlämpenemisen myötä voi tulla Suomenkin rannoille uusia lajeja, koska Itämeressä on kuitenkin havaittu 31 eri hai- ja rauskulajia. Mm. 10-metriseksi kasvavia jättiläishaita, yms.
Niin? Onko niitä tavattu myös kahviloissa ja ihmisasumuksissa miten laajalti?
On ihan luonnollista, että ihminen pelkää avovesiä. Olemme maaeläimiä, emme vesieläimiä. Vedessä olemme hyvinkin turvattomia ja avuttomia. Mutta missään Suomen järvissä uidessa on kuitenkin tyhmää pelätä haita tai muitakaan isoja kaloja, koska niitä ei täällä ole. Pelkää korkeintaan haukea!