Sain ahdistuskohtauksen luokan edessä kesken esitelmän
Ei hyvää päivää. Hävettää mennä siihen tunnille keskiviikkona :(
Kommentit (7)
Ei se haittaa. Määkin sain joskus. Suu kävi, mutta ääntä ei tullut. Siinä sit haukoin henkeeni, kun kala kuivalla maalla.
Eipä tuossa mitään ihmeempää häpeämistä ole. Sitä sattuu monellekin. Itselleni, kun nuorena oli ihan diagnosoitu paniikkihäiriö, on sattunut niin monia kertoja että ihan sama enää.
No ei kyllä haittaa yhtään mitään. Sanot itsellesi että mitä tuosta ja eikun eteenpäin vain.
T. Yläkoulun ope
Menet keskiviikkona tunnille ja katselet, kun seuraavat esitelmöitsijät hikoilevat, nieleskelevät ja tutisevat jo ennen esitelmäänsä. Näyttelijätkin tuntevat ramppikuumeen, mikseivät sitten koululaiset ja opiskelijat. Puhujanpöntössä tai luokan edessä ahdistuva ihminen saa yleisöltä enemmän hiljaista empatiaa kuin ikinä voisi kuvitella.
Ei haittaa, varsinkin jos kuuntelijat suhtautuivat hienotunteisesti? Minä muistan yli 30 vuoden takaisen lukion äidinkielen esitelmän, lopetettuani opettaja sanoi: "Ihan hyvä muuten, mutta miksi sinä puhut, kuin sinulla olisi kaurapuuroa suussa?" En varmaan muistanut nieleskellä sylkeäkään siinä puhuessa, mutta tuo on jäänyt ikävästi mieleen..
Kannattaa opetella pienemmillä porukoilla aluksi ja sitten se lähtee sujumaan. Kouluaikoina minua ahdisti kaikki esiintymiset suuresti. Änkytin ja takeltelin. Nykyään kun pitää pitää joku puhe, niin minua pyydetään pitämään se kun "olen niin hyvä siinä".
Sopiva määrä yleisöä on ujon ensiesiintymisille joku viisi henkeä. Koulussa pitäisi huomioida se.
No ei haittaa kuule.Varmaan 99% saa jonkunnäköistä oiretta esitelmän pidosta .
Hienoa, että pidit esitelmän kuitenkin :)