Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön, kerro tilanteestasi!

Vierailija
09.05.2016 |

Kaipaan vertaistukea työttömyyteen. Ammattikorkeasta valmistuttu vuosi sitten, eikä ole löytynyt töitä. Olen sen verran nuori että työkokemusta ei vielä paljoa ole. Alkaa jo tuntua toivottomalta. :(

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vielä töitä saat, usko pois! Olet nuori, koko elämä edessä :).

Vierailija
2/21 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh. Itse olen ollut jo neljä vuotta ilman töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kotona 3 vuotta lapsen kanssa eikä ollut töitä mihin palata. Puoli vuotta nyt töitä hakenut, hakemusta toisen perään eikä haastatteluihin edes pääse. Ei saa silti luovuttaa!

Vierailija
4/21 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa joku joka olette olleet ikuisuuden työttömänä ja löytäneet silti töitä? :)

Vierailija
5/21 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työtön, kerro tilanteestasi!"

olen työtön.

Vierailija
6/21 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaipaan vertaistukea työttömyyteen. Ammattikorkeasta valmistuttu vuosi sitten, eikä ole löytynyt töitä. Olen sen verran nuori että työkokemusta ei vielä paljoa ole. Alkaa jo tuntua toivottomalta. :(

Et luultavasti tule työllistymään epätoivoisella hakemusten laittamisella. Jos vastavalmistunut ei pääse valmistuttuaan töihin on hän hyvin nopeasti roskiskamaa. Onneksi(ihan oikeasti) kohta pääset työkokeilun piiriin, jolla voi sitten löytyä työpaikka. Jos tuo ei kiinnosta, niin takaisin opiskelemaan ja uusi yritys.

Vierailija
7/21 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et luultavasti tule työllistymään epätoivoisella hakemusten laittamisella. Jos vastavalmistunut ei pääse valmistuttuaan töihin on hän hyvin nopeasti roskiskamaa. Onneksi(ihan oikeasti) kohta pääset työkokeilun piiriin, jolla voi sitten löytyä työpaikka. Jos tuo ei kiinnosta, niin takaisin opiskelemaan ja uusi yritys.

Ymmärsit väärin. Tässä piti kertoa omasta tilanteestaan, jos on työtön. Ei laittaa jotain myrkyllistä vihasettiä. -ohis

Vierailija
8/21 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri olen vuoden työssä, nyt taas runsaan kuukauden työttömänä. Elämä on ihanaa, makaan, treenaan, pelaan ja nukun.

Vierailija
9/21 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt pienen uran, n. 15 vuotta IT-alalla. Nyt olen ollut työttömänä reilut 3 vuotta. Ahkerasta hakemisesta huolimatta en ole päässyt mihinkään. Osaksi syy voi olla se etten koskaan verkostoitunut mitenkään mainittavammin. Joten olen monelle täysin tuntematon, ja ilmeisesti CV sekä referenssit eivät asiaa muuksi muuta. Tilanteeni on sellainen että on alkanut tässä vihdoin ja viimein kolmen vuoden jälkeen iskeä turnausväsymys, enkä enää viitsi laittaa hakemuksia mihinkään. Ehkä tämä tästä joskus vielä muuttuu, tai sitten ei. Ja se ei ole mikään "ratkaisu" että kouluttautuisin toiselle alalle. Ihan niin tuuliviiri en sentään ole, plus että olen sen verran investoinut tähän omaan alaani, ettei mikään alan vaihto ole ajankohtainen asia :)

Vierailija
10/21 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Pari vuotta työttömänä

- korkeakoulututkinto

- teen pikkubusinesta, joten tilanne ei niin toivoton.  Jos olisi perustulo uskaltaisin ryhtyä yrittäjäksi, nyt on niin epäsäännöllistä tuo rahan tulo ja verrattaen vähäistä, että suomessa sillä ei elä.

Vierailija
11/21 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut rakennusalan ammatillisen tutkinnon josta työllistyin pätkinä silloin tällöin. Valmistumiseni jälkeen rakennusala hiljentyi laman takia joten työllistyminen vaikeutui. Opiskelin palkkatuetun työn ohessa kaupan alan tutkinnon ja olin töissä pari vuotta kunnes jäin työttömäksi. Hakemuksia on tullut laitettua reilun vuoden aikana oikeastaan kaikkiin paikkakuntani yrityksiin, ja olen päässyt yhteen työhaastatteluun saamatta paikkaa. Työllisyystilanne tuntuu vaikealta, asun opiskelijakaupungissa johon ihmiset tulevat ympäröivistä kunnista ja osa-aikaisiin paikkoihin voi olla satoja hakijoita. Muuttaminen ei tule kysymykseen koska miehellä on vakituinen työ. 

Ei auta kuin pitää tappiomielilala loitolla ja yrittää.

Vierailija
12/21 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluun töitä, pöytä täynnä laskuja, vitonen taskussa.

Vierailija
13/21 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

LUURI KÄTEEN UUVATIT! Olin 8 kuukautta työttömänä. Lähetin lähemmäs 200 hakemusta. Otin luurin käteen ja sain duunin kahdessa viikossa!

Piilotyöpaikat ovat työpaikkoja, joihin ei haeta henkilöä julkisen haun kautta. Useissa yrityksissä tällaisen työpaikan saa se, joka ymmärtää itse kysyä paikkaa ja on sopiva tehtävään.

Varmin keino saada vinkkejä mahdollisista piilotyöpaikoista on seurata tiedotusvälineitä. Lehdissä ja muissa medioissa on suoria tai rivien väliin piilotettuja mainintoja, joista helposti oivaltaa syntymässä olevan työpaikan. Kiinnitä huomiota esimerkiksi seuraavanlaisiin uutisiin:

Kasvuyritysten menestystarinat. Kasvavalla yrityksellä on useimmiten halu ja tarve lisätä henkilökuntaa, mutta vain vähän rahaa. Tällaisessa tilanteessa ulkoista, kallista rekrytointiprosessia ei juurikaan harrasteta. Kasvuyritysten luetteloita julkaistaan mm. Talouselämä-lehdessä ja lehden verkkosivuilla.

Uudistukset. Uusien liiketilojen, yritysten, julkisten laitosten ja projektien perustaminen tietää useimmiten myös uusia työpaikkoja.

Nimityspalstat. Kun jossakin yrityksessä vaihtuu toimitusjohtaja, tietää se yleensä henkilökierron vilkastumista. Työpaikkoja voi avautua ensin johtotasolta ja päällikkötasolta sekä myöhemmin rivityöntekijöiden joukossa.

Saneeraustilanteet. Yritysten, laitosten ja virastojen fuusioitumiset tai toimipistemuutokset saattavat tietää uusia työpaikkoja. Fuusioitumisessa vakituista henkilökuntaa yleensä irtisanotaan, mutta prosessin aikana voidaan palkata myös uutta väkeä. Tämä johtuu siitä, että johtajat ja esimiehet vaihtuvat, jolloin nimityksiin pettyneet usein hakeutuvat pois. Irtisanomistilanteissa työnantajan on usein hyvin vaikea laittaa työpaikkaa julkisesti avoimeksi, joten kaikki työmahdollisuudet näissä tilanteissa on vain kaivettava esille.

Sosiaalinen media. Yksi väylä löytää piiilotyöpaikka on sosiaalinen media, sillä siellä saatetaan joskus ilmoittaa työpaikkoja, joihin ei ole varsinaista hakua käynnissä. Esimerkiksi yhteisöpalvelu Twitterissä voi löytää työpaikkoja käyttämällä sopivia hakusanoja kuten #työpaikka, #duunit tai #rekry. Samaa hakutapaa voi soveltaa myös vaikkapa Facebookissa, tai etsiä työpaikkaa LinkedInin avulla. Joitakin työpaikkoja ilmoitetaan ainoastaan LinkedInissä.

Vierailija
14/21 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuplamaisteri ja viimeinen työpätkä loppui  joulukuussa 2014. Takana valmistumisen jälkeen 4 vuotta töitä puolen vuoden ja vuoden pätkissä. Ennen löytyi melkein heti uusi paikka edellisen perään, tosin asuinkuntaa on pitänyt vaihtaa pariin otteeseen. Melkein kaikilla omassa verkostossa on kuitenkin nyt yt:t päällä tai takana, eivätkä kauniit sanat työtodistuksissa ole auttaneet haastatteluista eteenpäin. Viimeisimmistä noin 50 hakemuksesta ei ole tullut kutsua haastatteluun eikä kaikista edes vastausta. Asun puolison kanssa, jolta loppumassa projekti vuoden vaihteessa. Että korkea pudotus parin vuoden takaisesta, mutta onneksi elämä on muutakin kuin rahaa.

Vierailija
15/21 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri on rangaistusvirasto, joka rankaisee ankarasti, jos et alistu orjatyöhön työttömyysetuudella. Jos kieltäydyt tai et tottele, niin tuet katkolle.

Vierailija
16/21 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin valelääkäri, kärähdin siitä poliisille, jouduin raastupaan ja menetin maineeni.

Nyt olen onnellisesti työttömänä.

Vierailija
17/21 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elin vuosia epävarmuudessa ja olin välillä töissä ja välillä työttömänä. Tein välillä myös ihan vähäistä osa-aikatyötä. Sovitellun työttömyysrahan hakeminen oli turhauttavaa, mutta silti tuntui hyvältä, että oli edes jotain. Mullakaan ei ollut oikein kontakteja, joten yleensä työt on tullut hakemalla. Yhden työn sain kaverini kautta, joka auttoi mut työhön jossa tein omaa koulutustani alempaa hommaa huonolla palkalla. Se kuitenkin auttoi taas eteenpäin. Välillä pääsin haastatteluun asti, välillä ei edes sitä eikä edes ilmoitettu mitään. Rankkaa oli ja välillä hävetti mennä paremmin menestyneempien seuraan.

Nyt tilanne on muuttunu, vaikka en meinaa vieläkään uskoa, että sain vakityön omalta alalta! Mutta sen sanon sulle, että älä luovu toivosta! Ehkä oot jo tän tehnytkin, mutta koita katsoa aika laajasti sitä omaa alaasi ja hae johonkin perusduuniin sillä alalla ja hae myös osa-aikahommia. Sitten voit talon sisällä päästä "etenemään" oikeasti alan töihisi tai ainakin saat työkokemusta, joka auttaa eteenpäin. Työkkärinkin kautta voi saada apua, jos pyydät apua (niillä voi olla jotain työpaikkoja jemmassa palkkatuella).

Vierailija
18/21 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on tämä. Jos toimii kerta toisensa jälkeen samalla tavalla ja odottaa aina vain, että lopputulos on erilainen, eikä se vaan ole, on aika vaihtaa tyyliä. Miten voisit parantaa tekniikkaasi? LUURI KÄTEEN.

Vierailija
19/21 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

LUURI KÄTEEN UUVATIT! Olin 8 kuukautta työttömänä. Lähetin lähemmäs 200 hakemusta. Otin luurin käteen ja sain duunin kahdessa viikossa!

Piilotyöpaikat ovat työpaikkoja, joihin ei haeta henkilöä julkisen haun kautta. Useissa yrityksissä tällaisen työpaikan saa se, joka ymmärtää itse kysyä paikkaa ja on sopiva tehtävään.

Varmin keino saada vinkkejä mahdollisista piilotyöpaikoista on seurata tiedotusvälineitä. Lehdissä ja muissa medioissa on suoria tai rivien väliin piilotettuja mainintoja, joista helposti oivaltaa syntymässä olevan työpaikan. Kiinnitä huomiota esimerkiksi seuraavanlaisiin uutisiin:

Kasvuyritysten menestystarinat. Kasvavalla yrityksellä on useimmiten halu ja tarve lisätä henkilökuntaa, mutta vain vähän rahaa. Tällaisessa tilanteessa ulkoista, kallista rekrytointiprosessia ei juurikaan harrasteta. Kasvuyritysten luetteloita julkaistaan mm. Talouselämä-lehdessä ja lehden verkkosivuilla.

Uudistukset. Uusien liiketilojen, yritysten, julkisten laitosten ja projektien perustaminen tietää useimmiten myös uusia työpaikkoja.

Nimityspalstat. Kun jossakin yrityksessä vaihtuu toimitusjohtaja, tietää se yleensä henkilökierron vilkastumista. Työpaikkoja voi avautua ensin johtotasolta ja päällikkötasolta sekä myöhemmin rivityöntekijöiden joukossa.

Saneeraustilanteet. Yritysten, laitosten ja virastojen fuusioitumiset tai toimipistemuutokset saattavat tietää uusia työpaikkoja. Fuusioitumisessa vakituista henkilökuntaa yleensä irtisanotaan, mutta prosessin aikana voidaan palkata myös uutta väkeä. Tämä johtuu siitä, että johtajat ja esimiehet vaihtuvat, jolloin nimityksiin pettyneet usein hakeutuvat pois. Irtisanomistilanteissa työnantajan on usein hyvin vaikea laittaa työpaikkaa julkisesti avoimeksi, joten kaikki työmahdollisuudet näissä tilanteissa on vain kaivettava esille.

Sosiaalinen media. Yksi väylä löytää piiilotyöpaikka on sosiaalinen media, sillä siellä saatetaan joskus ilmoittaa työpaikkoja, joihin ei ole varsinaista hakua käynnissä. Esimerkiksi yhteisöpalvelu Twitterissä voi löytää työpaikkoja käyttämällä sopivia hakusanoja kuten #työpaikka, #duunit tai #rekry. Samaa hakutapaa voi soveltaa myös vaikkapa Facebookissa, tai etsiä työpaikkaa LinkedInin avulla. Joitakin työpaikkoja ilmoitetaan ainoastaan LinkedInissä.

Listasta puuttui vielä kuolinilmoitukset.

Vierailija
20/21 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt ei ihan vertaistukea ole muuten kuin että minäkin olen ollut nyt yhtäjaksoisesti työtön reilun vuoden. Muuten ikää on 50 + ja työkokemusta pari vuosikymmentä, tosin hyvin katkonaista ja yhden yliopistotutkinnonkin olen välillä suorittanut. Työmatka on ollut viimeisissä työpaikoissa noin 500 km.

Ansiosidonnaiselta olen tippunut työmarkkinatuelle, ja toivottavasti edes sitä riittää eläkeikään. Ei ole tullut haastattelukutsuja enää minullekaan, eikä edes orjatyötä ole näillä m markkinoilla tarjolla. Kai minut on luokiteltu työkkärissä "Toivottomien tapausten" kansioon. Ja se kansio on varmaan todella paksu!

Uuvattien on hyvä tunnustaa se tosiasia, että työpaikat eivät LISÄÄNNY sillä, että aletaan soitella ja juosta mahdollisten työpaikkojen ovilla. Kyllä me tiedämme, että niitä on olemassa, olemme soittaneet, kirjoittaneet ja käyneet, mutta kun ei vaan ihan jokaiselle työttömälle paikka löydy mistään piilosta.

Tavistyöttömän tilannetta ei muuta yhtään mihinkään jonkun nimityspalstalla mainitutn uuden toimitusjohtajan tulo paikkakunnalle. Tuppaavat uudet johtajat pikemminkin vähentämään työnväkeä kuin lisäämään , olipa firman nimi sitten Suurimetsäenso tai Pikkukioski. Uusia yrityksiä perustetaan muutenkin vähän, niissä ei ole paljon toivoa työpaikoista.

Saneeraustilanteet eivät todellakaan tuota uusia työpaikkoja vaan työttömiä!

Kiitos vaan, hyvästä yrityksestä, 13, mutta kovin kaukana on sinun kirjoitetuksesi työelämän realiteeteista. Somesta voi olla apua, mutta ei sekään kivi ole jäänyt meillä kääntämättä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi