Fasaaniongelma! Miten päästä pihapiirin fasaanista eroon?!
Ja tämä ei ole mikään vitsi! Asutaan omakotitaloalueella jossa on noin 30 omakotitaloa ja nyt yksi hemmetin fasaani on alkanut viihtymään varsinkin aamuyöstä meidän pihalla. Ei pelkää edes meidän ulkokissaa vaan pörhistelee vaan sille! Eipä siitä muuten mitään haittaa ole, mutta minuutin välein päästää sen saakelin äänekkään rääkäisyn ja herättää mut!
Toissayönä menin huitomaan sitä kauemmas lapsen foliopallolla! :D Mutta eikös se 5 minuutin päästä ollut tullut jo takaisin meidän makkarin ikkunan alle. No eilen illalla väsäsin muutaman vesi-ilmapallon ja kun se taas aamuyöllä puoli viiden aikaa tuli rääkymään niin heitin sitä päin näillä vesi-ilmapalloilla että lähtis pois (en tietysti tähdännyt suoraan lintuun). No pysähty jo 20 metrin päähän ja jäi siihen kyyköttämään joten taas meni tunti aamuyöstä kuunnellessä sitä rääkymistä :(
Ei v*ttu miten pääsen siitä eroon?!?! :D
Kommentit (196)
Muutettiin pari kk sitten omakotitaloon. Fasaani muutti pihan lähistölle muutama viikko sitten maaliskuussa.
Mehän ollaan tästä ihan innoissaan. Takapihaa rajaa korkea kuusiaita, jonka alle ollaan viety siemeniä. Harvoin lintu on näkyvissä. Kun on, tiirailemme sitä innoissamme ikkunasta.
Aamuisin kun vien lapsen taksille, kuuluu fasaanin ääni, josta tulee hyvä fiilis :)
Mukava kun on eläimiä ympärillä.
Loukuta se ja tuo meille. Täällä pyörii naarasfasaaneita mutta koiraan on vissiin kettu syönyt.
Painepesurilla? Droonilla pelottelu? Kivien heittely?
Täällä niitä on vaikka kuinka! Yhden olen nimennyt Nilkku-Lotaksi, vaikka kukko onkin. Oli kiva eilen huomata, että sekin oli selvinnyt talvesta, ja palannut taas kulmille 🐓😃
Meidän pihapiirissä on paljon fasaaneita eikä niistä kyllä mitään haittaa ole. Mukavia otuksia.
Meidän kissan paras kaveri on fasaani. Kun se näkee Iriksen parvekkeella, se rassukka ilahtuu suuresti ja koettaa lentää sen luo. Painavana ei jaksa kuitenkaan. Usein ne istuvat rinnakkain hiekkalaatikon reunalla ja lämmittelevät auringonpaisteessa. Tätä on jatkunut jo monta vuotta 🦃😺🐈🌞
meillä käy kissat. koirat. linnut. oravat. puput. ketut. hirvet. peurat. sudet. jne. pihassa. eikä mitään haittaa ole ollut koskaan.
täytyy eläinten kanssa osata elää. eikä vali vali. sitä ja tätä.
kukko antaa aina aamuherätyksen. mutta ei haittaa mitenkään.
ap taitaa taasen olla porvoosta.
Vierailija kirjoitti:
meillä käy kissat. koirat. linnut. oravat. puput. ketut. hirvet. peurat. sudet. jne. pihassa. eikä mitään haittaa ole ollut koskaan.
täytyy eläinten kanssa osata elää. eikä vali vali. sitä ja tätä.
kukko antaa aina aamuherätyksen. mutta ei haittaa mitenkään.
ap taitaa taasen olla porvoosta.
Hohhoijakkaa. Itse kyllä koen osaavani asua eläinten kanssa ja minulla on niitä ollutkin. Mutta kun ruisrääkkä tuli viereiselle pellolle pitämään tunneiksi konserttiaan, niin ei ollut kyllä ensimmäisenä mielessä että kiva kun tämmöinenkin pikkutipu on olemassa. Mutta hyvä jos itse jaksaisit kuunnella.
Meillä on onneksi aamu-uninen fasaani, kun se ilmestyy tänne vasta päivällä rääkymään. Tai sitten se aloittaa varhaisaamunsa jonkun muun pihassa :D
Tsemppiä ap, toi on ihan järkyttävää! Mutta kiitos silti hauskasta ketjusta, kerrankin olen nauranut täällä ihan vedet silmissä ja sitä iloa ei kyllä tällä palstalla enää useinkaan tapahdu ;)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sama ongelma. Meillä on kuusiaita koska naapuri lähellä on siihen tulee urosfasaani maaliskuussa ja lähtee lokakuussa pois. Tänä aamuna alkoi huutamaan klo 4. Olin yön kipeänä ja vihdoin kun talo oli viileä ja olisin alkanut nukkumaan alkoi fasaanin rääyäntä. Ei tiedä millä sen saisi pois. Tsemppiä sulle ap.
Meilläkin on kuusiaita ja fasaanit pyörivät sen läheisyydessä, että olisiko kyse siitä, että ne pitävät kuusista. D:
Yksi iso urosfasaani on erityisen törstin näköinen herra. Annoimme sille nimeksi Herra Paisti (en minä mitään vihjaile!). Yhtenä päivänä se käveli tärkeän näköisenä naapurin pihaan. Herralle ei sopinut oikoa mistään ojien yli vaan se käveli keskellä tietä ja huusi pirusti.
Aiemmassa talossamme (jossa muuten myös oli kuusikkoa) pyöri fasaanipariskunta. Kun ne saivat poikasia, pariskunta tuli oikein näyttämään niitä meille. Koko pesue kipusi kasvimaan aidan päälle ja emo kulki maassa niiden edessä edestakaisin. Uros seisoi ylpeänä sivummalla.
Olihan ne hassun näköisiä.
Meillä nuo on vähentyneet sitä mukaa kun porukka on aidannut pihojaan. Olisko siitä apu?
Meillä asuu pihalla myös, yksiurosfasaani ja sen viiden naaraan haaremi. Kesällä puskissa vilistää poikasia.
Ei rääkyminen niin haittaa, huutavqt lähinnä kiimaaikaan keväällä ja jos meinaat astua päälle, mutta kun ne mokomat katkovat kesäkukat. Ilmeisesti eivät tykkää kukista ja nyppäävät kukkaosan kukkapenkin viereen, heti kun alkaa tulla jotain värikästä.
Pistäisin pataan, mutta lapsista on kivaa katsella poikueita.
Meillä se kävi aina hakkaamassa talon sokkelissa olevaa ikkunaa.
Syötät sen oikein mukavan pulleaksi kuin broileri ja sitten Juhannuksena grillaat luomulihat pöytään.
Asuttiin kerrostalossa niin yks fasaani kävi aina nokkimassa autojen puskureista kuolleita ötököitä. Ja ihan mistä tahansa kohtaa missä niitä ötököitä oli. Joskus se istui alimman kerroksen ikkunalaudalla ja kun tulin ovesta ulos niin se fasaani säikähti kans, kun se oli siinä ihan vieressä. Sen raakunta kuului sisälle asti kun se asui siinä lähimetsässä.
Olen paininut taannoin samanlaisen ongelman kanssa kuin ap. Podin helvetillisiä selkäsärkyjä ja nukuin erittäin huonosti. Ikkunani alla rääkyi fasaani aina todella varhain aamulla eli silloin, kun vihdoin olin päässyt uneen. Olin vakavasti ottaen erittäin romuna paitsi fyysisesti selkävian takia myös henkisesti rääkymisen takia.
Fasaani myös pieksi kauan odottamieni kevätkukkien sipulit ylös, ehkä söi osan. Sekin harmitti. Lopulta rahjustin pihalle ja hätyytin fasaanin pois. Karjuin, kiroilin ja heitin sitä kävyillä. Lensi (useita kymmeniä metrejä!) tiehensä, eikä tullut takaisin.
Tänä keväänä pihassa on taas ollut fasaani, ja se on hienoa. Kipeänä elämä on erilaista, eikä sietokyky ole samanlainen kuin silloin, kun kaikki on hyvin. Mukavia kevätbongauksia kaikille! :)
Meille ilmestyi kans muutama vuosi sitten kukko rääkyilemään. Sitten tuli kana ja pikku tipusia. Nyt on kunnon lauma. Kollimme liikkuu pihassa joka päivä. Ei hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Olen paininut taannoin samanlaisen ongelman kanssa kuin ap. Podin helvetillisiä selkäsärkyjä ja nukuin erittäin huonosti. Ikkunani alla rääkyi fasaani aina todella varhain aamulla eli silloin, kun vihdoin olin päässyt uneen. Olin vakavasti ottaen erittäin romuna paitsi fyysisesti selkävian takia myös henkisesti rääkymisen takia.
Fasaani myös pieksi kauan odottamieni kevätkukkien sipulit ylös, ehkä söi osan. Sekin harmitti. Lopulta rahjustin pihalle ja hätyytin fasaanin pois. Karjuin, kiroilin ja heitin sitä kävyillä. Lensi (useita kymmeniä metrejä!) tiehensä, eikä tullut takaisin.
Tänä keväänä pihassa on taas ollut fasaani, ja se on hienoa. Kipeänä elämä on erilaista, eikä sietokyky ole samanlainen kuin silloin, kun kaikki on hyvin. Mukavia kevätbongauksia kaikille! :)
Ootpa hirveä ihminen. Oikeesti. Häpeä kelvoton!
Et pääse siitä eroon