Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järjetöntä lahjatouhua tämä opejen lahjominen!

Vierailija
08.05.2016 |

Pistää kiukuksi kun jotkut lapsen luokan vanhemmat intoutuvat näissä open yhteislahjatouhuissa ihan älyyttömyyksiin! Siis että ihan hyvätuloiselle luokanopelle pitää kerätä yhteislahjana parinsadan euron lahjarahaa! Itse olen hyvin pienituloinen enkä ymmärrä tällaisia lahjakeruujuttuja ollenkaan, jotain rajaa.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen ole mikään pakko lähteä mukaan. Omani pääsee 8. luokalta, ala-asteellakin halaus riitti opettajille, yläkoulussa eivät taida tehdä enää sitäkään.

Vierailija
22/46 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs sitten jos noin puolet luokasta antaa sen kympin ja loput ei osallistu, niin laitetaanko korttiin ja lahjaan kaikkien nimet vai jätetäänkö osallistumattomat mainitsematta? Jotenkin kökköä jos vain osan nimet, ihan alleviivataan niitä, jotka eivät voi jostain syystä osallistua. Huomioikaa että monilla tällä hetkellä työttömyyttä tai vain osa-aikaista työtä, jolloin kaikkea rahankäyttöä pitää tarkaan miettiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole osallistuttu kuin kerran rehtorin yhteislahjoihin. Vanhempainyhdistys keräsi rahaa useamman satasen ja sitten ostivat sillä rahalla yhdeltä vanhempainyhdistyksen jäseneltä käsityön lahjaksi. Tuon jälkeen ei ole keräyksiin lähdetty mukaan, melkein aina näissä on jollakin oma lehmä ojassa.

Lapset ovat vieneet joskus opettajalle kortin, kukan tai suklaata tms.

Vierailija
24/46 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/lahja-vai-lahjus---virkamie…

Jos lahja alkaa olla satasia, niin virkamiehen lahjomarikoksen tunnusmerkit täytyy.

Vierailija
25/46 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se muiden halu antaa lahja ole ap sinulta pois. Opettajat eivät anna moisen kumminkaan vaikuttaa arvosanoihin.

En ymmärrä, miksi en saisi kiittää opettajaa hyvin tehdystä työstä pienellä lahjalla. Koska olemme hyvätuloinen perhe, ostamme yleensä 10-20+ euron lahjan, pienemmällä summalla on hyvin vaikea vaan keksiä mitään järjellistä. Lahja on mitä milloinkin, esim. pari Finnkinon leffalippua tai parinkympin lahjakortti Suomalaiseen. Yhtenä vuonna annoin setin piknik-kertakäyttöastioita. Joskus olen antanut apteekista ostettua, neutraalin tuoksuista aurinkosuihketta. Tämmöisiä, ideana se, että niitä voi kuluttaa kesän mittaan (ettei opettajille keräänny mitään koristetavaraa nurkkiin). Ihan tuntuvat aina ilahtuvan.

Kortti on erinomainen vaihtoehto sekin, jos ei halua lahjaa ostaa. Semmoinen ei ole kenenkään budjetin ulkopuolella.

Pääasia, että kiittää jotakuta, joka talven mittaan on ollut arkisin jopa enemmän lapsen kanssa tekemisissä kuin vanhempi. Ihan sama, vaikka hän saa siitä myös palkkaa - kiitos lämmittää silti.

Vierailija
26/46 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, nää menee välillä ihan mahdottomuuksiin.

Kun keskimmäiseni oli kuudennella, yksi äiti ehdotti, että kun ala-aste nyt loppuu niin pitkäaikaiselle opettajalle olisi ollut kiva virkata peitto. Jokainen lapsi olisi virkannut tietyn kokoisen neliön, joista peitto olisi sitten tehty.

Yksikään vanhempi ei kommentoinut viestiä.

Ajatuksena ihan jees. Heidän käsityöintoinen tyttönsä olisi virkannut peiton varmaan yksinäänkin, mutta meidän kundi olisi varmaan nauranut vedet silmissä, jos olisin ehdottanutkin moista. Olisi jäänyt virkkaus äidille - juu ei kiitos.

Jotain rajaa.

Vierailija
27/46 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteen opena sain kerran valvontaluokkani oppilailta Kalevala-korun: kortissa oli vain osan oppilaista nimet. Eli lahjoja ei kenenkään tarvitse ostaa eikä lahjoihin osallistua, jos ei halua.

Vierailija
28/46 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.hs.fi/kaupunki/a1338430607244

Jos lahja alkaa olla parisataa, niin kyllä siinä mennään laillisuuden ja vähintäänki soveliaisuuden rajamailla.

Monissa julkisissa viroissa hyväksyttävän lahjan rajana on 50€.

Vierailija
29/46 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä yhteislahja on musta tyhmä, koska lapsi usein nauttii siitä antamisen ilosta, ja sitähän ei ole ollenkaan, jos jonkun äiti on ostanut opepöydälle kaikkien puolesta jotain. Meillä lapset itse valitsee kukkasen tai muun pienen lahjan opettajalleen ja antavat sen itse. Saavat olla antamattakin, mutta tähän asti on ollut tärkeää heille ja toinen osti kerran siistijällekin kukkasen, koska siistijä on niin kiltti. 

Yhteislahjassa käy helposti niin, että päällepäsmäri päättää hinnan ja sisällön ja antamisen ja muille jää osaksi vain avata kukkaronsa. 

Vierailija
30/46 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just, ja näitä päällepäsmäreitä ja puuhapirkkoja todellakin löytyy joka luokasta!

Vierailija
31/46 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No johan sieltä alkoi perinteiset opettajien lahjainhaukkimset. Onhan tässä jo lumuvuosi vieraähtänyt! Näille ketjuille on yhteistä opettjien työn ja palkan perinpohjainen mollaaminen ja ylpeys siitä, kun ei vaan tarvitse eikä missään ninessä halua muistaa oman lapsensa opettajaa mitenkään tai vaikka ei olisi lapsiakaan, haukutaan varmuuden vuoksi. Luulisinpa, että vain Suomessa on näin sairas ja epäkunnioittava suhtautuminen opettajiin. Väännänpä vielä itse opettajana veitseni yähän haisevaan voihin: itse arvostan jokaista oppilasta aivan riippumatta siitä, tuleeko yhtään lahjaa vai ei. Yksikään todistusnunero ei muutu minkään lahjan takia. Arvostam jokaista muistamista, jonka olen saanut hinnasta ja laadusta huolimatta. On ihanaa, jos joku antaa vaikka kortin tai minkä tahansa muistamisen. Otan kiitollisuudella kaikki lahjat vastaan. T. Yläkoulun opena 20 vuotta

Vierailija
32/46 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siihen ole mikään pakko lähteä mukaan. Omani pääsee 8. luokalta, ala-asteellakin halaus riitti opettajille, yläkoulussa eivät taida tehdä enää sitäkään.

Olisiko edes korrektia, että viimeisenä päivänä oppilas voisi toivottaa hyvää kesää luokanvalvojalleen? Muistamisen ei tarvitse olla materiaa vaan positiivista huomaamista. On surullista, jos luokanvalvojaa ei muisteta mitenkään. Meidän koulussa LV vetää kolme vuotta samaa luokkaa. On siinä työtä, tiedän itse. Olisi kohtuullista muistaa edes jotenkin ainakin ysiluokan lopuksi. Vanhemmat voisivat opettaa kohteliaita käytöstapoja yläkoululaisillekin. Ei se positiivinen opettajan huomioiminen ole nuoleskelua vaan kiva juttu molemmille. Jotkut oppilast retkottavatvrikkinäisissä farkuissa ja kulahtaneessa puserossa päätyäjäispäivänä. Voisiko edes pienesti panostaa pukeutumiseen ja siihen käytökseen ennen kesäloman alkua?

Vierailija
33/46 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko edes korrektia, että viimeisenä päivänä oppilas voisi toivottaa hyvää kesää luokanvalvojalleen? Muistamisen ei tarvitse olla materiaa vaan positiivista huomaamista. On surullista, jos luokanvalvojaa ei muisteta mitenkään. Meidän koulussa LV vetää kolme vuotta samaa luokkaa. On siinä työtä, tiedän itse. Olisi kohtuullista muistaa edes jotenkin ainakin ysiluokan lopuksi. Vanhemmat voisivat opettaa kohteliaita käytöstapoja yläkoululaisillekin. Ei se positiivinen opettajan huomioiminen ole nuoleskelua vaan kiva juttu molemmille. Jotkut oppilast retkottavatvrikkinäisissä farkuissa ja kulahtaneessa puserossa päätyäjäispäivänä. Voisiko edes pienesti panostaa pukeutumiseen ja siihen käytökseen ennen kesäloman alkua?

Vastasitko minulle vai yleisesti? Meillä korrektit käytöstavat on kyllä kotona opetettu jo pienestä pitäen. Vanhemmat eivät kuitenkaan ole niiden käytännön toteutumista valvomassa enää yläkoulun juhlissa, joten vastuu on nuorilla. Mainitsemani kasiluokkalainen on tyttö, jolla pukeutumiseen ja ulkonäköön panostaminen on kyllä hallussa (vähempikin tuunaus riittäisi, sanoo äiti), mutta joka suhtautuu viileästi luokanvalvojaansa. Veikkaan siis, ettei välttämättä halaile, vaikka toki hyvät kesälomat toivottaakin.

Vierailija
34/46 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No johan sieltä alkoi perinteiset opettajien lahjainhaukkimset. Onhan tässä jo lumuvuosi vieraähtänyt! Näille ketjuille on yhteistä opettjien työn ja palkan perinpohjainen mollaaminen ja ylpeys siitä, kun ei vaan tarvitse eikä missään ninessä halua muistaa oman lapsensa opettajaa mitenkään tai vaikka ei olisi lapsiakaan, haukutaan varmuuden vuoksi. Luulisinpa, että vain Suomessa on näin sairas ja epäkunnioittava suhtautuminen opettajiin. Väännänpä vielä itse opettajana veitseni yähän haisevaan voihin: itse arvostan jokaista oppilasta aivan riippumatta siitä, tuleeko yhtään lahjaa vai ei. Yksikään todistusnunero ei muutu minkään lahjan takia. Arvostam jokaista muistamista, jonka olen saanut hinnasta ja laadusta huolimatta. On ihanaa, jos joku antaa vaikka kortin tai minkä tahansa muistamisen. Otan kiitollisuudella kaikki lahjat vastaan. T. Yläkoulun opena 20 vuotta

Et taida olla ainakaan äidinkielen ope...

Vierailija
35/46 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Idiootti. Oletko ikuna kuullutkaan siitä, että aika moni on netissä kännykällä...? Tulee aika helposti typoja, oletko koskaan kuullutkaan?

ohis

Vierailija
36/46 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastasitko minulle vai yleisesti? Meillä korrektit käytöstavat on kyllä kotona opetettu jo pienestä pitäen. Vanhemmat eivät kuitenkaan ole niiden käytännön toteutumista valvomassa enää yläkoulun juhlissa, joten vastuu on nuorilla. Mainitsemani kasiluokkalainen on tyttö, jolla pukeutumiseen ja ulkonäköön panostaminen on kyllä hallussa (vähempikin tuunaus riittäisi, sanoo äiti), mutta joka suhtautuu viileästi luokanvalvojaansa. Veikkaan siis, ettei välttämättä halaile, vaikka toki hyvät kesälomat toivottaakin.

Oma valinta opettaa yläkoululaisia. Heiltä ei paljon kiitosta ja hymyä heru, sellainen teiniangsti on useimmilla päällä. Sama kuin opettaisi sonnia tervehtimään kohteliaasti.

Vierailija
37/46 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Idiootti. Oletko ikuna kuullutkaan siitä, että aika moni on netissä kännykällä...? Tulee aika helposti typoja, oletko koskaan kuullutkaan?

ohis

Oletkos itse koskaan kuullut sanaa "oikoluku"?

Vierailija
38/46 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatko siis oppilailta lahjoja? Minä olen ollut kuusi vuotta yläluokkien opettajana eivätkä oppilaat ole antaneet minulle mitään koskaan, eivät kollegoillenikaan. Joskus olen muutaman kortin saanut. En tosin lahjaa kaipaakaan, mutta joskus olen miettinyt sitä, että kun julkisesti keskustellaan opettajien lahjomisesta, voisi korostaa, että kyseessä ovat ehkä alaluokkien opettajat tai jonkun harrastuksen opettajat tai vetäjät, joille niitä lahjoja annetaan. No, tässä keskustelussa on vähän tätä murrosikäisten opettajan tilanetta sivuttu.

Vierailija
39/46 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi voi tehdä itse kortin. Ruusu tai vaikka kahvipaketti. Ei sitäkään jos ei halua. Mikä pakko opettajan lahjomisesta on ottaa hirveät pultit? Tai saahan siitä elämästään tehtyä just niin vaikeaa kun haluaa..

Vierailija
40/46 |
09.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei vaikka vaan ostais jotain kirjasta, mihin kaikki oppilaat vois piirtää, laittaa kehuja ja terveisiä? Jos olisin opettaja niin iskis kyllä sydämeen melkoisesti :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi