Mitä vaarallisia tauteja raskaana oleville?
On tässä esikoinen sairastellu ja olenki sitt miettiny, että onko joistain kenties minulle tai masuvauvalle(16 vko) haittaa???
Vesirokkoa epäiltiin, ripulia, kuumeilua, rotavirusta, vauvarokkoa ym. ei niin mukavaa...Vesirokko on itselläni pienenä ollut, mutta neuvolassa sanoivat, että on ollut tapauksia jolloin raskausaikana on tullut jostain kumman syystä vesirokko äidillekin uudestaan ja se saattaa olla haitaksi vauvalle!?
Huolesta soikeana hoitelen esikoisen pöpöjä...:(
Kokemuksia!!!???
Kommentit (3)
Mä olen ymmärtänyt, että vesirokko on ainoa noista rokoista mikä voi uusitutua, eli ei mene samalla kaavalla kuin muut rokot, että jos on kerran sairastanut ei sairastu uudestaan. Vesirokossa on sama bakteeri kuin esim. vyöruusussa. Mutta siitä onko sikölle tuosta haittaa, en mene laittamaan päätäni pantiksi.
kuten vesirokko, olikohan tukkarokko (sitä vastaan rokotetaan MPR-rokotteilla, lapsuudessa annetaan 2 rokoitetta), influenssa, erilaiset säteilyt, kuten röntgen. Ja sytomegalo, jos sen sairastaa nuhamaisena odotusaikana, voi (erittäin harvoin) aiheuttaa lapselle kehitysvammaisuutta ja kehitysviivästymiä. Sytomegalon varalta voi ottaa verikokeen (jos altistuu esim.työssään) ja selvittää onko vasta-aineet veressä, ja jos on niin ei huolta, nämä vatsa-aineet ovat 70-80% väestöstä.
On ERITTÄIN harvinaista, että se tulisi uudestaan, varsinkaan raskausaikana. Ja jos haluat välttyä taudeilta, niin kunnollinen käsihygienia vaan kotona. Ostat vaikka pojan sairasajaksi käsihuuhdetta apteekista. Se on helppo tapa desinfioida kädet tuollaisessa tapauksessa. Mutta normaalisti ihan peruskäsienpesu riittää.
Olen varmaan itse myös tämmöinen " uusmamma" , jota mietityttää vaikka mikä asia, mutta välillä pitää kaivaa ihan omakin maalaisjärki kaapista ulos. Onhan sitä ennen vanhaan lapsia tullut joka tuutista ulos ja silloin ei ole ollut yhtä kattavaa terveydenhuoltoa.
Tytteli-83 rv 24+1