Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapsia ei pidetä aisoissa ruokakaupassa?

Vierailija
07.05.2016 |

Ruokakaupassa lapset valuttavat räkää ja kuolaa, suun ympärys on jäätelössä ja hiekassa, kädet ties missä kyynerpäätä myöten, polvet veressä. Kaikkeen pitää koskea, pitää puristella ja nuuhkia. Alahyllyille kiipeillään ja alimman tason laatikoihin mennään makaamaan. Pakettia viedään likaisilla käsillä äidille näytettäväksi, vastaus on "vie se takaisin" ja luonnollisesti meno- ja paluumatkalla pakkauksen kulmaa imeskellään.
Lapsi huutaa kaupassa ja pitää älämölöä silkasta mölyämisen ilosta, ilman että ääntelyllä on mitään älyllistä sisältöä. Lapsi ei katso eteensä vaan juoksee päin jalkoja ja ostoskärryjä.
Usein lapsi juoksentelee yksin kaupassa eivätkä vanhemmat tiedä, mitä lapsi tekee. No minä voin kertoa: lapsi niistää käteen ja sen jälkeen kulkee hyllyn vierellä juoksuttaen kättään koko rivin päällä. Lapsi puristelee paketteja, herkästi rikkoo tuotteen sisällä ja tarkoituksella tekee reiän muoviin tunkemalla sormen läpi. Lapsi siirtelee tuotteita huvikseen, yskii niiden päälle ja kömpii lohifilelaariin makaamaan.

Tässä varmaan saan kaikkien mammojen vihat niskaani, koska äiti ja lapsi ovat muiden kuolevaisten yläpuolella. Minulla ei ole lapsia, mutta olen ollut päiväkodissa töissä 3-5-vuotiaiden ryhmässä, enkä pidä itseäni aivan ummikkona tai lastenvihaajana.

"Lasta on vaikea vahtia"
Pienen lapsen voi laittaa ostoskärryihin rauhoittumaan, jos meno yltyy liian villiksi. Lasta saa myös pitää kädestä ja kaupungilla näkyy lapsia talutushihnoissa, eli vaihtoehtoja on. Ihan turha miettiä mitä muut ajattelevat hihnasta, pahemmin sitä riehuvaa lasta katsotaan kuin talutushihnaa (ja sinun lapsesi on jo käytännössä koira kun karkailee nuolemaan ja nylkyttämään kaikkea näkemäänsä).

"Ei lasta saa hiljaiseksi"
Vanhempi on auktoriteetti, jota lapsen kuuluu kunnioittaa ja totella. Näin jos puhumme hyvästä kasvatuksesta.
Minun kokemukseni mukaan metelöimiseen ja häiritsemiseen toimii ihan vain kielto. Lapselle voi myös antaa valinnan "ihmiset ihailevat kilttejä lapsia että miten osaavatkaan käyttäytyä niin hyvin", "saat valita tämän päivän kivan jutun, joko huudat nyt tai sitten mennään illalla sinne tivoliin, kumpi on kivempi" tai "jos kaikki sujuu tänään hyvin kaupassa, saat päättää mitä tänään syödään".
Ja mitä ikinä sanotkin, se on toteutettava. Muuten lapsi ei luonnollisesti usko sinua tulevaisuudessa. Yleensä pari kertaa riittää, eikä lapsi enää viitsi koetella.

"Lapsen pitää tottua kaupassa käymiseen"
Eikö lapsi käy kaupassa pikkuvauvasta asti? Luulisi että tottuu. Muutenkin huono argumentti, eikö olisi paras opettaa lapsi samantien käyttäytymään hyvin, silloin asiallinen käytös liittyisi automaattisesti kauppaan eikä tulisi myöhemmin lapsen eteen uusina, ärsyttävinä rajoitteina.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsia ylipäätään on olemassa? Ei tarttis olla. Ja AP vielä rohkaisee tekemään lisää hyysäämällä niitä päiväkodissa. Menisit vähän ittees.

Vierailija
2/11 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kun mamma/isä itse aloittaa uuden harrastuksen, pilaako hänkin muiden ilon siellä oopperassa/välimerellisellä kokkauskursilla/kuntosalilla, ennen kuin "tottuu" ja alkaa ottaa muitakin ihmisiä huomioon? Mites kun pankkikonttorin paikka vaihtuu, onko okei pyyhkiä räkää uuden konttorin seiniin ja pissata nurkkaan, kun vähän jännittää? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kaupassa töissä ja äärimmäisen harvoin silloinkin törmännyt kuvattuun käytökseen. Kaupassa käydään liki päivittäin itse ja yleensä en edes muiden lapsia huomaa, eniten häiriötä aiheuttaa keskellä käytävää haahuvat aikuisen tientukkeet.

En sitten tiedä missä ap käy kaupoilla...

Nykyään olen päiväkodissa töissä ja minulla on kolme omaa lasta. Ja on aivan totaalisen eri asia kasvattaa muiden lapsia kuin omia. Huomaa, että ap:lla ei ole omia.

Vierailija
4/11 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

hmmm kirjoitti:

Olen ollut kaupassa töissä ja äärimmäisen harvoin silloinkin törmännyt kuvattuun käytökseen. Kaupassa käydään liki päivittäin itse ja yleensä en edes muiden lapsia huomaa, eniten häiriötä aiheuttaa keskellä käytävää haahuvat aikuisen tientukkeet.

En sitten tiedä missä ap käy kaupoilla...

Nykyään olen päiväkodissa töissä ja minulla on kolme omaa lasta. Ja on aivan totaalisen eri asia kasvattaa muiden lapsia kuin omia. Huomaa, että ap:lla ei ole omia.

Miten se on totaalisen eri asia? Vanhemmuus tyhmentää ihmistä ja siirtää empatiakyvyn 100 % niihin omiin kullannuppuihin?

Vierailija
5/11 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet suloinen :) Onpas täällä tänään äitienpäivänaattona lapsivihamielisiä avauksia! Lapsia ei lentokoneeseen, ei kauppaan, ei ravintolaan.

Sanottakoon, että näin 45-vuotiaaksi ja säännöllisesti kaupassa sekä lapsettomana että lasten kanssa käyneenä, en ole ikinä nähnyt kahdessa ekassa kappaleessa kuvaamaasi toimintaa. Vaikka poimisin vain joka kolmanne kohdan vuodatuksestasi, niin silti en. "Kiipeävät lohifilelaariin makaamaan". Please: aika ja paikka ja mieluiten kuva tälle, muuten en usko.

Vierailija
6/11 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet suloinen :) Onpas täällä tänään äitienpäivänaattona lapsivihamielisiä avauksia! Lapsia ei lentokoneeseen, ei kauppaan, ei ravintolaan.

Sanottakoon, että näin 45-vuotiaaksi ja säännöllisesti kaupassa sekä lapsettomana että lasten kanssa käyneenä, en ole ikinä nähnyt kahdessa ekassa kappaleessa kuvaamaasi toimintaa. Vaikka poimisin vain joka kolmanne kohdan vuodatuksestasi, niin silti en. "Kiipeävät lohifilelaariin makaamaan". Please: aika ja paikka ja mieluiten kuva tälle, muuten en usko.

Hassua, minulle riitti alle 25 vuotta havaita tällainen ilmiö (varmaan jo joskus teininä), enkä ole AP. Lohilaarikohtausta en tosin ole nähnyt, mutta aiheen kannalta aika hedelmätöntä keskustelua takertua siihen.

Keksin toki yhden selityksen, miksi et ehkä ole joutunut todistamaan tällaista käytöstä niin suurissa määrin. Se liittyy asuinpaikkaan, mutta sitä ei saa sanoa.

Vierailija
7/11 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ehdotan, että lapsiperheet saavat liikkua ihmisten ilmoilla vain, kun ovat todistettavasti matkalla päiväkotiin/kouluun tai sieltä takaisin kotiin. Matkalla saa poiketa puistoon puoleksi tunniksi.

Ei tätä riehumista muuten saada loppumaan.

Vierailija
8/11 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ehdotan, että lapsiperheet saavat liikkua ihmisten ilmoilla vain, kun ovat todistettavasti matkalla päiväkotiin/kouluun tai sieltä takaisin kotiin. Matkalla saa poiketa puistoon puoleksi tunniksi.

Ei tätä riehumista muuten saada loppumaan.

Miksi se on niin vaikea myöntää, että on olemassa aivan hirveitä lapsia (valtaosinosin tosin vanhempiensa aikaansaamina)?

On paljon lapsia, jotka kävelevät nätisti vanhempansa käsipuolessa ja käyttäytyvät kuin pienet ihmiset. Heihin ei kiinnitä mitään huomiota, ainakaan negatiivista. 99 % kenelläkään ei ole vaatimuksena sulkea lapsiperheitä pulloon.

Vähän käytöstapoja ja toisten kunnioitusta vaan.

Vierailija
9/11 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska aisoja käytetään yleensä hevoisilla.

Vierailija
10/11 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka sanotte, ettette näe kaupoissa riehuvia lapsia, olisiko kyse siitä missä kaupoissa käytte? 

Minä näen oikeastaan joka kerta Cittarissa/Prismassa riehuvan/nuohoavan lapsen. Kun käyn keskustan pienemmissä ruokakaupoissa, niissä ei näy lapsia noin yleisesti juuri ollenkaan. Perheet käyvät noissa automarketeissa.

Olen kahden ala-asteikäisen lapsen äiti itse ja kyllä minuakin ärsyttää monesti lasten käytös kaupassa. Sen kanssa pitää vain elää, ikävä kyllä.

Vierailija
11/11 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ärsyttää lapset, jotka alkaa käpälöidä sun ostoksia, kun olet menossa niitä pakkaamaan. Aion tästä lähin komentaa tällaista lasta - ja vanhempaa, ettei kosketa toisten ostoksiin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi