Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Endometrioosi 6-10%:lla hedelmällisistä naisista - onko oikeasti niin yleinen?

Vierailija
07.05.2016 |

Itse en siis tunne tai ainakaan tiedä tuntevani ainuttakaan naista, joka tätä sairastaa. Itselläni nyt vahvasti tätä epäillään; osa ystävistäni eivät ole sairaudesta kuulleetkaan. Yksi ystävä taas tokaisi vain, että eikös se ole tosi yleinen ja harmiton, normaali juttu.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se kyllä mikään harmiton normaali juttu ole...

Vierailija
2/28 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei se kyllä mikään harmiton normaali juttu ole...

Joo, oma olo ei kyllä harmittoman oloinen olekaan. :D Invalidisoivaa. Puolen vuoden saikku jo, kaks päivystysreissua ja jatkuvaa kipua ja kuumeilua. -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä mielessä kaverisi on oikeassa, että monilla on lievempänä eivätkä edes ole tietoisia asiasta.

Vierailija
4/28 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväsi on todella tökerö. Vaikka suurella osalla tauti on todella lievä, se aiheuttaa kuitenkin lapsettomuutta eikä se ole mikään harmiton juttu. Sitten ollaan me, joilla tauti on niin pahana, ettei leikkauksetkaan auta ja kolmekymppisenä poistetaan kohdut sun muut. Itseltäni poistettiin myös osa suolta, joka oli täynnä kasvaimia.

Vierailija
5/28 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkään en ollut kuullut koko sairaudesta ennen kuin jonkin aikaa palstailtuani päätiin googlettaa sen, kun se näkyy koko ajan otsikoissa hyppivän. Olen yli 30v nainen

Vierailija
6/28 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en tunne ketään jolla ois tuo endo, vaikka eikö about 8/100 ole aika iso luku?

Vierailija
7/28 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidilläni on tuo, ei kovin pahana onneksi. mulla ja siskolla ei ole mitään merkkejä että ois periytyny ainakaa.

Vierailija
8/28 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa äitini, tätini ja serkkuni sekä tämän tytär kärsii siitä, todennäköisesti minäkin koska oireet puhuvat vahvasti sen puolesta. Kolmannen raskauden jälkeen kuukautiskivut muuttuneet kovista helvetillisiksi. Täytyykin varata aika gynelle jos saisi enemmän selvyyttä asiaan.

Vierailija
9/28 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän suvussa äitini, tätini ja serkkuni sekä tämän tytär kärsii siitä, todennäköisesti minäkin koska oireet puhuvat vahvasti sen puolesta. Kolmannen raskauden jälkeen kuukautiskivut muuttuneet kovista helvetillisiksi. Täytyykin varata aika gynelle jos saisi enemmän selvyyttä asiaan.

joo mulle sanoi gyne että 10-kertainen riski sairastua endometrioosiin jos sisaruksella tai äidillä on se miten se niinko menee jos 10/100 saa endon ja on sen lisäksi vielä x10 riski periytyvyyden takia? kuinka iso riski se käytännössä on

Vierailija
10/28 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
11/28 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten tuo diagnosoidaan?

Ehkä siksi on niin epäselvä tauti kun diagnoosia on vaikea tehdä/saada. Tuollaiset sairaudet jää usein vähän "epäselviksi" vrt. taudit joista saa nopeasti diagnoosin lääkäriltä.

Itselläni ehkä on, ehkä ei, lääkäri ei osaa oikein sanoa, mutta ei näe tarpeelliseksi vielä ainakaan kalliiseen magneettikuvaan, joka ilmeisesti on ainoa tapa diagnosoida (?), eli jos joku multakin kysyy että onko mulla endometrioosi niin en todellakaan osaa vastata. Oireita on.

Vierailija
12/28 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miten tuo diagnosoidaan?

Ehkä siksi on niin epäselvä tauti kun diagnoosia on vaikea tehdä/saada. Tuollaiset sairaudet jää usein vähän "epäselviksi" vrt. taudit joista saa nopeasti diagnoosin lääkäriltä.

Itselläni ehkä on, ehkä ei, lääkäri ei osaa oikein sanoa, mutta ei näe tarpeelliseksi vielä ainakaan kalliiseen magneettikuvaan, joka ilmeisesti on ainoa tapa diagnosoida (?), eli jos joku multakin kysyy että onko mulla endometrioosi niin en todellakaan osaa vastata. Oireita on.

näkyykö se aina magneetissakaan, ultrassa ei. luin että vain tähystysleikkauksessa näkyy joillain?

Vierailija
13/28 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 44v. Endo todettu 20-vuotiaana. Kivut ja vuotohäiriöt vaivanneet nuoresta asti. Liäsongelmana adenomyoosi. Laparoskooppinen leikkaus tehty 25-vuotiaana. Kokeiltu kaikenmoiset pillerit. 5:ttä eri merkkiä e-pillereitä, ehkäisylaastari ym. Aiheuttivat mielialaoireita tosi pahoina. Musta tuli raivopää huutaja:( Sitten olin vuosia ilman ehkäisyäkin kun mikään ei sopinut.

Oireet oli lopulta niin pahat että vuodotonta aikaa oli enää vajaa viikko kuukaudesta. Nukkumaan en pystynyt vasemmalla kyljellä enää ollenkaan. Särkylääkettä kului, liikaa. Eikä sekään edes kunnolla auttanut. Cyclocapronia meni pahimpina menkkapäivinä 3 x päivässä. Vähensihän se vuotoa, mutta pisti mahan tosi sekaisin, eli kovalle ripulille:(

Nyt keväällä sain lähetteen leikkaukseen, jossa piti saneerata pois munasarjat, kohtu ja perata koko vatsan alue. Varoiteltiin virtsajohdinvaurioilla, suolen puhkeamisriskillä, avanteella ne. Pelotti. Ensin kuitenkin piti ottaa 3kk:n kuivatushoito Procrenilla. Heti kun piikki alkoi vaikuttaa lakkasivat kivut. Vaihdevuosioireisiin sain mietoa hormonivalmistetta, joka poisti kuumat aallot.

Tämän jälkeen vielä toinen 3kk Procrenia, ja Visanne ylläpitohoitona. Kivut on pysyneet pois, samoin hirveät menkat. Leikkaukseen en sitten mennyt, olen pärjännyt näin.

ENDOMETRIOOSIKO HARMITON? Not. Elämänmittainen helvetti pahimmillaan. Se kun olet vuosikymmeniä kipeä, ei se mitään helppoa ole.

Vierailija
14/28 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äskeinen jatkaa vielä..

Kun oma estrogeenituotanto ajettiin alas Procren pistoksilla, kivut loppuivat vähitellen. Cliovelle hormonissa on pienet määrät estrogeenia ja keltarauashormonia. Jostain syystä tämä keinohormoni ei aiheuttanut endon riehaantumista, vaan päinvastoin. Pesäkkeet pienenivät.

Vierailija
15/28 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laparoskopia on ainoa tapa saada varma diagnoosi.

Vierailija
16/28 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se endo on 6-10% :lla naisista, niin miten sä saat siitä 'yleisen' :D

Vierailija
17/28 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otsikossa lukee: "onko tosiaan NIIN YLEINEN." Vrt. noin yleinen kuin **%, sen verran yleinen. Ymmärsitkö nyt?

Vierailija
18/28 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

!

Vierailija
19/28 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laparoskopiaan vaan. Jos kiinnikkeet pieniä, saadaan poistettua heti. Tosin jos kivut noin kovia, todnäk puhdistettavaa on paljon. Vaadi hoitoa!

Itselläni se malli endoa joka aiheuttaa enemmän ns selittämätöntä lapsettomuutta mutta ei tee paljon kiinnikkeitä. Lapsettomuus aiheutuu siitä, että munasolu ei kiinnity hedelmöittymisen jälkeen. Toisessa versiossa siitä, että usein johtaa munasarjojen ja kohdun poistoon.

Vierailija
20/28 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otsikossa lukee: "onko tosiaan NIIN YLEINEN." Vrt. noin yleinen kuin **%, sen verran yleinen. Ymmärsitkö nyt?

Että 90-94%:lla sitä ei ole. Ei voi silloin puhua yleisestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä