Kyllä monessa köyhässä lapsiperheessä laitetaan vanhemmat ekoiksi.
Eräskin köyhä lapsiperhe valittaa ettei voi viedä kaikkia neljää lastaan sirkukseen, sen sijaan äiti ja isä polttavat ja kesällä tekevät 3 päivän reissun Tukholmaan kaksin. Eli rahat menee vanhemmille. Mielipiteitä?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Surullisinta minusta tämänkaltaisissa perheissä on se, että pienestä pitäen lapset oppii siihen, että heidät sysätään ohen ja hoitoon, kun vanhemmat tekee sitä taikka tätä keskenään. Itse sain aikoinaan rymyttyä ja risteiltyä aivan tarpeeksi ja vien lapseni mielellään matlkoille yhtenä perheenä ja muihinkin menoihin, kuten sirkukseen ja teatteriin. Monet alapeukuttaa ja jauhaa vanhempien yhteisestä ajasta jne. Jos parisuhde on kunnossa, on molemmat vanhemmat kypsiä aikuisia ja osaa suhteuttaa oman nautinnonhalunsa lapsen tarpeisiin. Ja on turha lässyyttää, että näitä nautinnonhaluisia kusipäävanhempia on vähän. Ei ole.
No vaikka sinulla asiat ovat näin, ei silti pidä tuomita niitä, jotka joitakin kertoja vuodessa haluavat hoitaa parisuhdetta ihan kahdestaan. Tässäkin tasapaino on hyvä, välillä koko perheen kera, välillä vanhemmat keskenään, välillä vaikka äiti-poika, tai isä-tytär tai joku muu yhdistelmä.
Ei laiteta. Itellä ei oo varaa edes uuteen kesätakkiin tai talvikenkiin, monta vuotta ollu jo ilman, ei löydy satastakaan ylimääräistä saati säästöstä, mutta lapsia viedään uimaan, sirkukseen ja ostetaan aina laadukkaita kenkiä ja vaatteita lapsille. Ite jos ostan 20€ paidan, pidän sitä 5 vuotta tai nii kauan kunnes hajoaa. M31v
Tupakoiminen on tyhmää, mutta ymmärtääkseni siitä on vaikea päästä irti, jos on joskus alkanut polttamaan.
Tuollaisia esimerkkejä kyllä saa ihan omasta elämästä, siitä, että miten oma napa menee lapsen edelle:
Ei ole "varaa" viettää lapsen synttäreitä Hoplopissa, mutta omat 4-kymppiset vietettiin ravintolassa.
Lapsi sai viettää synttärit sirkuskoulussa. Olisi halunnut viettä sukulaissynttärit Hoplopissa, ja siihen sanottiin ei.
Lapsella lähes vain kierrätysvaatteita, mutta omat vaatteet ostetaan uusina ( joskin viimeisen kahden vuoden aikana on ostettu itselle yhdet kengät, rintaliiveja ja sukkia.)
Jos itselle löytyisi tarvittavia vaatteita kirppiksiltä, niin ne ostaisi.
Lasta ei ole "varaa" viedä mäkkärille, mutta omia ystäviä tapaa kerran kuukaudessa kahvilassa.
Niin, mäkkärille ei ole varaa, mutta on kyllä varaa ostaa paljon kalliimpaa ja laadukkaampaa ruokaa lapselle.
Lapsen kanssa ei ole varaa mennä Legolandiin, mutta yksin tekee matkan Kööpenhaminaan.
lapsi on päässyt jo Legolandiin. Nyt haluaisi uudelleen, kun joku kaverikin on käynyt kaksi kertaa.
Juurikin lasta ei ole varaa viedä sirkukseen, mutta omaan kylpyläreissuun on varaa.
Sirkuksessa käytiin viime vuonna, ja sovittiin ettei tänä vuonna mennä.
lapsi valittaa ettei pääse elokuviin, mutta juuri olin äitien kanssa elokuvissa.
niin, lapsi ei pääse katsomaan ihan jokaista lasten leffaa, tänäkin vuonna on kuitenkin jos käyty elokuvissa kahdesti. Lisäksi on käyty lasten teattereissa, konserteissa jne. Tuo aikuisten leffa muiden äitien kanssa on tämän kevään ensimmäinen aikuisten kulttuurinäytös itselle.
Ei ole varaa lapsen uuteen harrastukseen, mutta yllätys yllätys, äiti kävi juuri uudessa harrastuksessa.
Lapsella on jo 4 maksullista harrastusta joihin menee yhteensä 150€ kuukaudessa. Äiti aloitti italian opinnot kansalaisopistossa, koska kesäksi 2017 suunnitellaan koko perheen yhteistä Italian reissua.
Asiathan ovat monesti niin kuin ne ilmaistaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhänä nuorena äitinä, saimme monena vuonna
anopilta kahden hengen risteilymatkan, jonka anoppi oli itse saanut lahjaksi.Tämä ei ole lahjaksi saatu matka ja vien jo heille kaikenlaista apua mm vaateapua koska lapset varmaan kulkisivat alasti muuten niin tiedän asioista paljon.
Mistä asioista tiedät paljon?
Jos kerran lapsilla ei olisi vaatteita ilman sinua, niin olethan tehnyt ls-ilmoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullisinta minusta tämänkaltaisissa perheissä on se, että pienestä pitäen lapset oppii siihen, että heidät sysätään ohen ja hoitoon, kun vanhemmat tekee sitä taikka tätä keskenään. Itse sain aikoinaan rymyttyä ja risteiltyä aivan tarpeeksi ja vien lapseni mielellään matlkoille yhtenä perheenä ja muihinkin menoihin, kuten sirkukseen ja teatteriin. Monet alapeukuttaa ja jauhaa vanhempien yhteisestä ajasta jne. Jos parisuhde on kunnossa, on molemmat vanhemmat kypsiä aikuisia ja osaa suhteuttaa oman nautinnonhalunsa lapsen tarpeisiin. Ja on turha lässyyttää, että näitä nautinnonhaluisia kusipäävanhempia on vähän. Ei ole.
No vaikka sinulla asiat ovat näin, ei silti pidä tuomita niitä, jotka joitakin kertoja vuodessa haluavat hoitaa parisuhdetta ihan kahdestaan. Tässäkin tasapaino on hyvä, välillä koko perheen kera, välillä vanhemmat keskenään, välillä vaikka äiti-poika, tai isä-tytär tai joku muu yhdistelmä.
Jos lapset häiritsevät parisuhteenne hoitoa niin miksi edes hankitte niitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odota, haen popparit.
Vierailija kirjoitti:
Tupakoiminen on tyhmää, mutta ymmärtääkseni siitä on vaikea päästä irti, jos on joskus alkanut polttamaan.
Tuollaisia esimerkkejä kyllä saa ihan omasta elämästä, siitä, että miten oma napa menee lapsen edelle:Ei ole "varaa" viettää lapsen synttäreitä Hoplopissa, mutta omat 4-kymppiset vietettiin ravintolassa.
Lapsi sai viettää synttärit sirkuskoulussa. Olisi halunnut viettä sukulaissynttärit Hoplopissa, ja siihen sanottiin ei.
Niin kun teitä ei kiinnosta pätkääkään lapsen mielipide mistään asiasta.
Lapsella lähes vain kierrätysvaatteita, mutta omat vaatteet ostetaan uusina ( joskin viimeisen kahden vuoden aikana on ostettu itselle yhdet kengät, rintaliiveja ja sukkia.)
Jos itselle löytyisi tarvittavia vaatteita kirppiksiltä, niin ne ostaisi.
Onko lapsi valinnut kirppisvaatteensa itse? Jos ei niin sinunkaan on turha valittaa vaatteista mitä löytyy kirppareilta.
Lasta ei ole "varaa" viedä mäkkärille, mutta omia ystäviä tapaa kerran kuukaudessa kahvilassa.
Niin, mäkkärille ei ole varaa, mutta on kyllä varaa ostaa paljon kalliimpaa ja laadukkaampaa ruokaa lapselle.
Sinun kuuluukin ostaa ruokaa lapselle. Mutta se ei korvaa mäkkäriä. Voithan sinä juoda Juhla Mokkaa kotonakin niiden kavereiden kanssa.
Lapsen kanssa ei ole varaa mennä Legolandiin, mutta yksin tekee matkan Kööpenhaminaan.
lapsi on päässyt jo Legolandiin. Nyt haluaisi uudelleen, kun joku kaverikin on käynyt kaksi kertaa.
Kuinkas monta kertaa sinä olet ollut ulkomailla? Jos lapsi ei saa käydä kahta kertaa samassa paikassa niin miksi sinä saat juoksellenna ulkomailla useaan kertaan?
Juurikin lasta ei ole varaa viedä sirkukseen, mutta omaan kylpyläreissuun on varaa.
Sirkuksessa käytiin viime vuonna, ja sovittiin ettei tänä vuonna mennä.
Siis sinä sovit ei lapsi. Niinhän se aina menee. "Me" sovittiin eli äiti sanelee lapselle miten asiat on.
lapsi valittaa ettei pääse elokuviin, mutta juuri olin äitien kanssa elokuvissa.
niin, lapsi ei pääse katsomaan ihan jokaista lasten leffaa, tänäkin vuonna on kuitenkin jos käyty elokuvissa kahdesti. Lisäksi on käyty lasten teattereissa, konserteissa jne. Tuo aikuisten leffa muiden äitien kanssa on tämän kevään ensimmäinen aikuisten kulttuurinäytös itselle.
Olisi kannattanut miettiä ennen kuin hankkii niitä lapsia.
Ei ole varaa lapsen uuteen harrastukseen, mutta yllätys yllätys, äiti kävi juuri uudessa harrastuksessa.
Lapsella on jo 4 maksullista harrastusta joihin menee yhteensä 150€ kuukaudessa. Äiti aloitti italian opinnot kansalaisopistossa, koska kesäksi 2017 suunnitellaan koko perheen yhteistä Italian reissua.
Voi voi! Joudut ihan maksamaan LAPSESI elämää. Ihan kauhea toi sinun tilanteesi!
Asiathan ovat monesti niin kuin ne ilmaistaan...
Eli asiat on juuri niin kuin sinä haluat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odota, haen popparit.
Hae vaikka luuta ja tunge se sisääsi. Ihan sama minulle.
Jos lapset on parisuhteenne tiellä niin teissä on vikaa ja paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ja muiden perheiden asiat kuuluvat sulle, koska...?
Sekä harvojen tonttujen kerakkeet toistuvat perätilalle, että...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odota, haen popparit.
Hae vaikka luuta ja tunge se sisääsi. Ihan sama minulle.
Jos lapset on parisuhteenne tiellä niin teissä on vikaa ja paljon.
En ole sama, mutta kyse ei tosiaankaan varmasti ole siitä. Kotona voi kuherrella jne ja hoitaa parisuhdetta kyllä. Ja perheen kanssa voi käydä vaikka ja missä.
Joskus vaan oikeasti haluaa käydä katsomassa aikuisille tarkoitetun leffan, tai syömässä paremmassa ravintolassa ilta-aikaan, tai vaikka sitten ottamassa kännit pois lasten silmistä. Ei voi olla niin kauheaa, että joku vanhempikin haluaa niin tehdä välillä, kunhan ei jatkuvalla syötöllä niitä lapsiaan muualle laita?
Ei siinä ole mitään pahaa jos vanhemmat joskus hoitaa parisuhdetta ihan kahdestaan. Ainakin jos rahat riittää järjestää myös lapsille jotakin hupia välillä. Mutta tajuaahan sen nyt tyhmempikin että vanhempien satunnainen risteily kahdestaan on lapsille pienempi stressitekijä kuin avioero.
Vierailija kirjoitti:
Valittaja, kirjoita omista asioistasi niin paljon kuin haluat, älä muiden.
Haluatko,että tapaus Eerika toistuu? Pidetään vain huoli omista asioista,eikä puututa muiden tekemisiin? lasten laiminlyöntiin on nimenomaan muiden puututtava. En nyt väitä, että tämä olisi sellainen tapaus, mutta noin muuten.
Ihan turha minustakin urputtaa rahattomuudesta jos tupakoi/juo. Ne on kulutus- ja arvovalintoja siinä missä kaikki muukin. 6 e/aski/pv tekee yli 2000 euroa vuodessa. Sillä todellakin saisi jo vaikka mitä kivaa kesäpuuhaa lapsille.
Kyllä se todellakin on noin. Sen verran olen köyhien lapsiperheiden elämää seurannut sekä työssä, että asuessa muutaman kuukauden kaupungin vuokratalossa. Lapsilla ei ole joulukuussa toppahousuja tai kintaita, kun ei jakseta etsiä ajoissa kirpparilta, ei ole rahaa hakea kaupasta jne. Mutta rööki palaa kädessä tauotta ja kaljalevyjä kannetaan pihan läpi + lähibaarin baaritiskillä kuluu illassa yksien toppahousujen hinta.
Toisaalta tiedän pienituloisia äitejä, jotka elävät toimeentulotuella ja silti lapset on asiallisesti puettu, pääsevät luokkaretkille jne. Näillä lapsilla on kivat sängyt, verhot ikkunassa ja löytyypä asialliset älyluuritkin. Huonekaluja etsivät käytettynä, ostavat tutuilta jne. Kyllä se perustoimeentulotukikin riittää moneen, kun ei ole autoa, tekee itse ruuat ja on järkevä. Sillä saa järjestettyä lapsille asialliset olosuhteet.
Vierailija kirjoitti:
On helppo sanoa lopeta tupakointi. Ystävän appi kuoli keuhkosyöpään ja ystävän mies ei pysty lopettamaan tupakointia.
Kesällä on tyhmää lähteä laivalle. Risteilyt ylihintaisia.
Minun on helppo sanoa, koska olen itsekkin lopettanu. Heti kun halusin lopettaa niin lopetin. Olin kyllä aikaisemminkin ajatellut että kannattaisi lopettaa, muttei se onnistunut koska en sitä oikeasti halunnut. Sanoisinkin että jokainen joka oikeasti haluaa lopettaa kyllä pystyy.
Me ollaan miehen kanssa taas se toinen ääripää, meillä kaikki rahat menee lasten juttuihin. 3 lasta ja talous nyt vähän tiukemmalla koska mä olen äitiyslomalla, sitä ennen opiskelin. Lasten harrastukset, vaatteet, lelut, sirkukset, tivolit ja vastaavat vievät meidän rahat. Mä en ole ostanut yhtään uutta vaatetta itselleni, lähes kaikissa mun vaatteissa alkaa olemaan reikiä ja esim mulla on vaan kahdet rintsikat ja molemmista tunkee kaarituki ulos, olen jo oikeastaan tottunut siihen että päivän aikana painelen niitä jatkuvasti takaisin kankaan sisään. Miehellä myös ihan kulahtaneet vaatteet, hän tosin on paljon töissä jossa kulkee työhaalarit päällä. Hygienista huolehditaan kyllä ja sen verran panostan itseeni, että värjäilen kotona hiuksiani silloin tällöin ja ostan tarvittaessa esim uuden ripsarin (ehkä n.kerran vuodessa..). Kai kun lapset tosta kasvaa ja menen takaisin töihin, tulee jossain kohtaa se innostus ostaa itselleenkin jotain.
Meidän suvussa on aina pistetty rahat lapsiin. Onneksi. Ikivanha isoisäni isä toi kesähelteillä kilometrien reissun pyöräntarakalla limsaa meille poikansa luona kylässä olleille lapsenlapsenlapsilleen. Vieläkin muistan sen. Oli kuulemma lapsirakas mies.
Mummoni äidinpuolelta leipoi meille lastenlapsille aina. Vaikka meitä oli paljon, ja mummo kävi vielä tuolloin töissä. Saimme myös sovitella mummon juhlamekkoja. Vieläkin tulen iloiseksi nähdessäni mummon talon, vaikka se myytiin ajat sitten, ja isovanhemmat muuttivat.
Lapset on pieniä vaan vähän aikaa. Itseään ehtii hyvin hemmotella ennen lapsia, ja sitten kun lapset muuttavat omilleen. Lapsiin sijoittaminen on jopa parempaa kuin rahan pistäminen pankkiin. Ja myös lasten kanssa vietetty aika. Muistan senkin kun käytiin katsomassa isoisän koulua, ja isoisä näytti pimeän komeron, johon hän oli joutunut kärsimään rangaistustaan. Ei sen yhdessäolon tarvitse aina olla myöskään ostettua viihtymistä.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan miehen kanssa taas se toinen ääripää, meillä kaikki rahat menee lasten juttuihin. 3 lasta ja talous nyt vähän tiukemmalla koska mä olen äitiyslomalla, sitä ennen opiskelin. Lasten harrastukset, vaatteet, lelut, sirkukset, tivolit ja vastaavat vievät meidän rahat. Mä en ole ostanut yhtään uutta vaatetta itselleni, lähes kaikissa mun vaatteissa alkaa olemaan reikiä ja esim mulla on vaan kahdet rintsikat ja molemmista tunkee kaarituki ulos, olen jo oikeastaan tottunut siihen että päivän aikana painelen niitä jatkuvasti takaisin kankaan sisään. Miehellä myös ihan kulahtaneet vaatteet, hän tosin on paljon töissä jossa kulkee työhaalarit päällä. Hygienista huolehditaan kyllä ja sen verran panostan itseeni, että värjäilen kotona hiuksiani silloin tällöin ja ostan tarvittaessa esim uuden ripsarin (ehkä n.kerran vuodessa..). Kai kun lapset tosta kasvaa ja menen takaisin töihin, tulee jossain kohtaa se innostus ostaa itselleenkin jotain.
No löytyihän se marttyyrikin. Pukeudut säkkiin ja ripottelet tuhkaa yllesi varmaan myös? Ihan yhden ripsarin ostat kerran vuodessa? Kuule siinä on yksi liikaa. Tuohon taloustilanteeseen piti sitten tehdä kuitenkin 3 lasta?
"Monessa köyhässä lapsiperheessä"? Sinähän perustat koko juttusi yhteen ainoaan perheeseen.