Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiedätkö millä tavoin lihasi, kananmunasi, maitosi - ja myöskin nahkavaatteesi oikein valmistetaan?

mölli
06.05.2016 |

Suosittelen katsomaan vuonna 2005 valmistuneen dokumentin YouTubesta nimeltä "Earthlings".

Siinä näytetään ja kerrotaan, miten se liha, maito ja kananmunat - jota ihmiset marketin hyllyiltä ostavat todellisuudessa valmistetaan. Sama pätee nahkavaatteisiin, esim. kenkiin ja takkeihin. Noita eläimiä pidetään kammottavissa oloissa, kidutetaan, ja poikaset riistetään emoiltaan heti synnyttäessä. Ei noilla eläimillä noissa tehotuontatehtaissa mitään oikeuksia ja arvoa ole.

Itse en vegaanina ymmärrä ihmisiä - jotka väittävät olevansa "eläinrakkaita", mutta silti tukevat omilla henk. koht. valinnoillaan tuota kaikkea julmaa ja epäinhimillistä touhua.

Jos haluaa olla perillä, että mitä tuolla oikeasti tapahtuu (piilotetuilla kameroillahan ne noita kuvaavat - ei sinne pääse julkisesti kuvaamaan - ja näyttämään sitä todellisuutta) niin katsokaa tuo dokumentti, tai ainakin niin pitkälle kun pystytte. Pistää varmana miettimään. Karmeaa ja surullista katsottavaa, mutta totta. Minä en tuota teollisuutta enää omilla valinnoillani tue. Muutenkin kasvisruokavalio on sen terveellisyyden (ei pelkästään eettisyyden) kannalta lihan sijasta parempi vaihtoehto - ja nykyään kun löytyy niin paljon kaikkia korvaavia tuotteita, jos niitä haluaa käyttää.

Tuon katsomisen jälkeen varmana herää sellainen moraalinen kysymys, että miksi silität esim. koiraasi tai kissaasi, mutta syöt mm. sikaa, jolla on lähes kaikki samanlaiset ominaisuudet kuin noilla edellä mainituilla eläimillä - ja joka myös hyvän ja rakastavan elämän haluaisi elää. Miettikää tätä. Tämä koko viesti ei ole mikään provo, vaan todella tärkeä aihe - joka pitää kohdata, eikä ummistaa silmiään tuolta kaikelta.

Tässä linkki tuohon dokumenttiin:

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blaa blaa. Syös inä ne kaukaa rahdatut linssit ja soijat ja eksoottiset hedelmät -minä kasvatan itse ruokaani niin paljon kuin mahdollista, suosin luomua lähilihaa ja -kananunia. Kalastan itse ja tutulta metsästäjältä saan eettistä riistalihaa myös.

Vierailija
2/52 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotko vielä miksi mua pitäs tippaakaan kiinnostaa noiden elukoiden elämä tai kohtalo?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistaminen on hiukan eri asia kuin kasvattaminen tai tuottaminen. Jälkimmäisestä tiedän jonkin verran enemmän kuin valmistamisesta, mutta osaan tehdä joitakin vaatteita esim. villalangasta.

Vierailija
4/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän. Parhaalla mahdollisella tavalla, parhaan mahdollisen maun vuoksi.

Vierailija
5/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mölli kirjoitti:

Suosittelen katsomaan vuonna 2005 valmistuneen dokumentin YouTubesta nimeltä "Earthlings".

Siinä näytetään ja kerrotaan, miten se liha, maito ja kananmunat - jota ihmiset marketin hyllyiltä ostavat todellisuudessa valmistetaan. Sama pätee nahkavaatteisiin, esim. kenkiin ja takkeihin. Noita eläimiä pidetään kammottavissa oloissa, kidutetaan, ja poikaset riistetään emoiltaan heti synnyttäessä. Ei noilla eläimillä noissa tehotuontatehtaissa mitään oikeuksia ja arvoa ole.

Itse en vegaanina ymmärrä ihmisiä - jotka väittävät olevansa "eläinrakkaita", mutta silti tukevat omilla henk. koht. valinnoillaan tuota kaikkea julmaa ja epäinhimillistä touhua.

Jos haluaa olla perillä, että mitä tuolla oikeasti tapahtuu (piilotetuilla kameroillahan ne noita kuvaavat - ei sinne pääse julkisesti kuvaamaan - ja näyttämään sitä todellisuutta) niin katsokaa tuo dokumentti, tai ainakin niin pitkälle kun pystytte. Pistää varmana miettimään. Karmeaa ja surullista katsottavaa, mutta totta. Minä en tuota teollisuutta enää omilla valinnoillani tue. Muutenkin kasvisruokavalio on sen terveellisyyden (ei pelkästään eettisyyden) kannalta lihan sijasta parempi vaihtoehto - ja nykyään kun löytyy niin paljon kaikkia korvaavia tuotteita, jos niitä haluaa käyttää.

Tuon katsomisen jälkeen varmana herää sellainen moraalinen kysymys, että miksi silität esim. koiraasi tai kissaasi, mutta syöt mm. sikaa, jolla on lähes kaikki samanlaiset ominaisuudet kuin noilla edellä mainituilla eläimillä - ja joka myös hyvän ja rakastavan elämän haluaisi elää. Miettikää tätä. Tämä koko viesti ei ole mikään provo, vaan todella tärkeä aihe - joka pitää kohdata, eikä ummistaa silmiään tuolta kaikelta.

Tässä linkki tuohon dokumenttiin:

Minusta kaikenlainen äärimmäisyyksiin meneminen on turhaa, niinkuin ehkä tämä sinunkin kannanottosi. En halua katsoa noita "kaltoinkohtelu"videoita, koska se tuottaa minulle vain äärimmäisen surullisen ja vihaisen olon. Minusta lihan syöminen ei ole se ongelma vaan tehotuotanto on se ongelma, jossa tavoitellaan pelkkää voittoa. Ihmisten tulisi vähentää lihansyöntiä ja jos näin olisi, ehkä olisi myös enemmän luomuna tuotettua lihaa (vaikka hinta nyt vähän korkeampi olisi, ei haittaisi ainakaan minua). Kasvisten hinnat ovat myös turhan korkeat. Jos halutaan tukea kasvissyöntiä, esimerkiksi tähän tulisi tehdä muutos.

6/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, siksi lopetin kokonaan aikoinani kananlihan ostamisen, samoin naudan- ja porsaanlihan 95 %:sti. Kananmunat ostan luomutilalta missä näen kanojen voinnin omin silmin, siellä niillä on kaikki mitä vain voivat kaivata. Nahkatuotteita en osta kuin kirpputorilta ja turkistuotteita en ole koskaan käyttänytkään. Maailma muuttuu hitaasti mutta varmasti, ja ainakin minut silloin joskus nuo videot saivat ajattelemaan asioita uudestaan, pointtina niissä silloin oli etenkin se että kysyntä luo tarjontaa, kysynnän kadotessa tarjonta häviää. Ja onhan se nyt tekopyhää olla katsomatta noita videoita siksi että niistä tulee paha mieli ja samalla mättää jauhelihamunakasta napaan hyvällä omallatunnolla. Myönnän olevani nykyään tässä asiassa hyvin helposti tulistuva ja kaukana muita näkökulmia ymmärtävästä, mutta annan sen itselleni anteeksi. Jo puolittamalla liha-annoksessa ja ottamalla selvää ruokansa alkuperästä (ja tekemällä sitä kautta eettiset päätöksensä) voi auttaa asiaa jo paljon, siihen pystyy jokainen.

Vierailija
7/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

puluparka kirjoitti:

Tiedän, siksi lopetin kokonaan aikoinani kananlihan ostamisen, samoin naudan- ja porsaanlihan 95 %:sti. Kananmunat ostan luomutilalta missä näen kanojen voinnin omin silmin, siellä niillä on kaikki mitä vain voivat kaivata. Nahkatuotteita en osta kuin kirpputorilta ja turkistuotteita en ole koskaan käyttänytkään. Maailma muuttuu hitaasti mutta varmasti, ja ainakin minut silloin joskus nuo videot saivat ajattelemaan asioita uudestaan, pointtina niissä silloin oli etenkin se että kysyntä luo tarjontaa, kysynnän kadotessa tarjonta häviää. Ja onhan se nyt tekopyhää olla katsomatta noita videoita siksi että niistä tulee paha mieli ja samalla mättää jauhelihamunakasta napaan hyvällä omallatunnolla. Myönnän olevani nykyään tässä asiassa hyvin helposti tulistuva ja kaukana muita näkökulmia ymmärtävästä, mutta annan sen itselleni anteeksi. Jo puolittamalla liha-annoksessa ja ottamalla selvää ruokansa alkuperästä (ja tekemällä sitä kautta eettiset päätöksensä) voi auttaa asiaa jo paljon, siihen pystyy jokainen.

Tekopyhää? Uskovainen joka käyttää tuota sanaa, on ehkä hieman ristiriidassa itsensä kanssa, vai kuinka? Olen joskus muutamia videoita katsonut, mutta maailmaa se ei ole valitettavasti muuttanut. Ainoastaan saa aikaan surua ja tuskaa, sillähän se lihateollisuus ei muutu. Tiedän kyllä monista raaoista teoista katsomattakin.

Jos otat asioista selvää, huomaat että lihan ylikulutus on se ongelma, ei lihan ajoittainen syöminen. Minulle eläimen nopea ja mahdollisimman kivuton kuolema silloin tällöin ei ole kynnyskysymys. Niin että sitä edeltänyt elämä on ollut hyvää (tai niin hyvää kun se voi olla tulevana teuraseläimenä). Kuten luomutuotannossa se voisi hyvinkin olla. Eläinvauvojen tappaminen on minusta aina väärin. Mutta muuten minä en jaottele eläimiä eri tavalla, pystyisin myös syömään hevosta, miksen jopa koiraakin. Ihmistäkään en sulje pois tietyissä kriisitilanteissa, jos nyt ei aleta miettimään esim. Suomen lakia tai yleisiä moraalikysymyksiä. Ajatus ei kyllä tunnu kauhean miellyttävälle. Jostain olen kuullut/ lukenut että lihansyöjän liha olisi ns. pahaa? Mutta näin tekopyhä minäkin olen.

8/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Embody the Invisible kirjoitti:

puluparka kirjoitti:

Tekopyhää? Uskovainen joka käyttää tuota sanaa, on ehkä hieman ristiriidassa itsensä kanssa, vai kuinka? Olen joskus muutamia videoita katsonut, mutta maailmaa se ei ole valitettavasti muuttanut. Ainoastaan saa aikaan surua ja tuskaa, sillähän se lihateollisuus ei muutu. Tiedän kyllä monista raaoista teoista katsomattakin.

Jos otat asioista selvää, huomaat että lihan ylikulutus on se ongelma, ei lihan ajoittainen syöminen. Minulle eläimen nopea ja mahdollisimman kivuton kuolema silloin tällöin ei ole kynnyskysymys. Niin että sitä edeltänyt elämä on ollut hyvää (tai niin hyvää kun se voi olla tulevana teuraseläimenä). Kuten luomutuotannossa se voisi hyvinkin olla. Eläinvauvojen tappaminen on minusta aina väärin. Mutta muuten minä en jaottele eläimiä eri tavalla, pystyisin myös syömään hevosta, miksen jopa koiraakin. Ihmistäkään en sulje pois tietyissä kriisitilanteissa, jos nyt ei aleta miettimään esim. Suomen lakia tai yleisiä moraalikysymyksiä. Ajatus ei kyllä tunnu kauhean miellyttävälle. Jostain olen kuullut/ lukenut että lihansyöjän liha olisi ns. pahaa? Mutta näin tekopyhä minäkin olen.

En aivan ymmärtänyt viestisi pointtia ensimmäisillä lukukerroilla (johtunee kellonajasta) joten palaan siihen unten jälkeen, mutta sen haluan korjata, että huomaa minun sanoneeni tekoa tekopyhäksi, en ihmistä. Siinä on vissi ero.

Vierailija
9/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö sinä miten porkkanoita kohdellaan? Nehän revitään elävinä maasta jne. Kammottavaa touhua.

Vierailija
10/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihansyöntiä en ole lopettamassa, mutta on todella hyvä että kaltaisesi hihhulit kaivelee väärinkäytöksiä esille ja ihan varmasti lihatuonto menee kaiken aikaa eettisempään suuntaan.

Vierailija
11/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa tutustumaan.. ei tarvitse propagandaa uskoa. 

Kävin juuri lypsämässä,joten kyllä siellä suomalaisessa maitopurkissa suurin osa kuitenkin on ihan onnellisen lehmän maitoa.. ei niitä todellakaan kohdella robotin jatkeena.

Uskotella saa, mutta se ei ole totuus..

Tehotuotantoa voi mennä ulkomaille etsimään ja siitä suomalaisesta suurnavetasta, mikä jyskyttää maitoa siihen  "vapaan lehmän maidon" purkkiin..eli aika naurettavaa..

Valiolaista maitotilaa kelpaa esitellä ja näyttää.. Meilläkin nuo lehmät alkaa jo olla enemmän kavereita, kuin tuotantoyksiköitä. 

Vierailija
12/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin usein kesällä maatilalla ja kyllä siellä selvisi jotain. Talvella ankeat olot, kesällä lehmien oli hyvä olla. 

Vierailija
13/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lehmät pääsevät ulos joka päivä..tai joutuvat, mutta räntäsade on sellainen keli, mistä eivät tykkää.. kaikki muu menee.. 

Eläimet eivät välttämättä koe talven parsikautta niin pahana, kuin ihminen.. ja olit kesällä töissä..entäs talvella??

Vierailija
14/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me kaikki vegaanit syödä mitään linssejä ja kasviksia pelkästään, niin kuin se yleinen stereotypia on. Itse on enemmäkseen pastaa, riisiä, perunoita, (sen monissa muodoissa) hedelmiä, pähkinöitä, nuudeleita, soijaa - ja juomiseen käytän esim. kaurajuomaa. Kananmunatkin voi korvata nykyään helposti. Oli se liha kuinka "luomua" ja "eettistä" tahansa - niin ei se poista sitä faktaa, että ne eläimet tosiaan erikseen kasvatetaan pelkästään ihmisten syömistarkoituksiin. Metsästäminen ja sen "eettisyys" sitten erikseen. Kurkku niiltä kuitenkin viilletään auki ja annetaan value kuiviin. Yle 1 tai 2 kanavalta tuli joskus joku dokumentti myös - jossa näytettiin suomalaisesta tilasta kuvaa; lehmää roikotettiin jaloistaan katosta ja viillettiin kurkku auki - ja tämän jälkeen annettiin vuotaa kuiviin tämän pyristellessä viimeisillä voimillaan. Kuvottavaa. Älkää puhuko mistään propagandasta, vaikka täällä Suomessa edes "vähän paremmin" nuo asiat olisivatkin - julmaa touhua se on silti. Miettikää noita juttuja seuraavan kerran kun käytte Rekun kanssa lenkillä - että miksi kohtelette toisia eläimiä eri tavoin kuin toisia. Älkääkä vaan sanoko, että te jotka näissä kommenteissa irvailitte tuolle videoilla, että teillä olisi omia lemmikkejä. Tässä vasta siitä tekopyhyydestä on kyse.

Vierailija
15/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin juuri lypsämässä,joten kyllä siellä suomalaisessa maitopurkissa suurin osa kuitenkin on ihan onnellisen lehmän maitoa.. ei niitä todellakaan kohdella robotin jatkeena.

Tehotuotantoa voi mennä ulkomaille etsimään ja siitä suomalaisesta suurnavetasta, mikä jyskyttää maitoa siihen  "vapaan lehmän maidon" purkkiin..eli aika naurettavaa..

Valiolaista maitotilaa kelpaa esitellä ja näyttää.. Meilläkin nuo lehmät alkaa jo olla enemmän kavereita, kuin tuotantoyksiköitä. 

Aika yksipuolista tämä "kaveruus", kun kerran noita lehmiä käytetään omiin tarkoituksiinsa, eli maidontuottamiseen - ja sitä kautta voiton tavoitteluun.

Vierailija
16/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mölli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika yksipuolista tämä "kaveruus", kun kerran noita lehmiä käytetään omiin tarkoituksiinsa, eli maidontuottamiseen - ja sitä kautta voiton tavoitteluun.

Vähän sama kuin esimies-alaissuhde. Rahan takia olemassa, mutta voivat silti olla jopa ystäviä keskenään. Kaikki ei tunne töissäkään olevansa orjia, vaan hödyllinen osa organisaatiota.

Vierailija
17/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just..mietitäänpäs asiaa. Minä annan lehmilleni suojan, hoidon, parhaan mahdollisen paikan lepoon, rehua ja vielä kunnon rehua, ettei sitä maitoa tarvi tyhjästä pukata. En riistä sitä, vaan se saa eläinlääkärin viereensä jos on tarvetta. Jos tahtoo sonnin kanssa hurjastella, senkin minä järjestän. 

Minä voin vakuuttaa, että  lehmäni hoidetaan paremmin kuin moni vanhus tässä maassa. Sillä on oikeus lepoon, oikeanlaiseen ruokaan, ulkoiluun ja  lajitovereihin. Poikiminen ja sairaanhoito hoidetaan viimeisen päälle. Kun sitten koittaa aika lopun, se tulee armeliaasti kerta rykäisyllä eikä hitaasti kituen. 

Tapahtuipa se tilalla tai teurastamolla. 

Voisi kysyäkkin, että eikö ole vähän hurskastelua vaati tuotantoeläimelle tasavertaisia  oikeuksi ihmiseen verrattuna..tai jopa parempia?? Ei nuo lehmät  ole hoidon puutteessa, ei heillä ole jonoja toimenpiteisiin, eikä ruoka lopu edestä. Liikuntaa saavat  jatkuvasti ja huolenpito on taattua. Ongelmiin puututaan heti, eikä sitäkään eläimen tarvitse pyytää luukulta luukulle. 

Ettekö te näe, minkälainen vanhuus teitäkin odottaa?? 

Minä tahtoisin kyllä elää kuten lehmäni ja kohdata loppuni inhimillisesti ja kitumatta.

Hiukan pidän yksinkertaisina näitä "eläintenoikeuksien puolustajia" olette aika hyvin aivopestyjä siihen eläinten kurjuuteen.. Kaikkein surkeimmassa asemassa eläimet ovat siellä betonihelveteissä, missä niiltä viedään lajinomainen käyttäytyminen ja niistä tulee typerien ihmisten egonjatkeita tai lapsen korvikkeita.

Vierailija
18/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse usko, että nämä kasvattajat näillä kaiken maailman tiloillaan oikeasti välittävät näistä eläimistä, jos kerran niitä käytetään omiin itsekkäiseen tarkoituksiin - ja varta vasten synnytetään ja kasvatetaan tähän mailmaan pelkästään syömistarkoitukseen. Se on riistoa se. Voittoahan nämä tilalliset tavoittelet varmasti. Entäs sitten kun lehmät ei enää pysty tuottamaan maitoa? Mihinkäs ne lehmät sitten menevät, vanhainkotiin viettämään eläkepäiviään hyvin tehdystä työstä vai? Bhah. Eiköhän se ole henki pois ja uutta tilalle. Ja sama jatkuu ja jatkuu.

En itse usko näiden tilallisten ja kasvattajien kaikkia kommentteja sokeasti siitä, että miten "hyvin" eläimiä näillä tiloilla kokoajan kohdellaan. Kyseenalaistaminen on hieno taito - ja aion myös jatkossa tehdä juuri näin.

Vierailija
19/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäinen postaaja kirjoitti:

En itse usko, että nämä kasvattajat näillä kaiken maailman tiloillaan oikeasti välittävät näistä eläimistä, jos kerran niitä käytetään omiin itsekkäiseen tarkoituksiin - ja varta vasten synnytetään ja kasvatetaan tähän mailmaan pelkästään syömistarkoitukseen. Se on riistoa se. Voittoahan nämä tilalliset tavoittelet varmasti. Entäs sitten kun lehmät ei enää pysty tuottamaan maitoa? Mihinkäs ne lehmät sitten menevät, vanhainkotiin viettämään eläkepäiviään hyvin tehdystä työstä vai? Bhah. Eiköhän se ole henki pois ja uutta tilalle. Ja sama jatkuu ja jatkuu.

En itse usko näiden tilallisten ja kasvattajien kaikkia kommentteja sokeasti siitä, että miten "hyvin" eläimiä näillä tiloilla kokoajan kohdellaan. Kyseenalaistaminen on hieno taito - ja aion myös jatkossa tehdä juuri näin.

Hienoa, ettet usko. Mutta mikä tekee sinun elämästä ja työstä täysin riistottoman?? Oletko varma, ettei ylläsi ole tällä hetkelläkin  lapsityövoimalla tehtyjä vaatteita ? Tai riistopalkalla väännettyjä kenkiä? 

Oletko varma, että ruoka mitä mussutat on reilusti maksettu, tuotettu ja eteesi kannettu?? Ettei vain olisi alkuperämaassa riistoa käytetty??

On helppoa osoitella tuottajia riistosta eläimiä kohtaan, jos ei ymmärrä maailman tilaa lainkaan. Riistämistä on joka paikassa. Riistät joko toista  ihmistä, eläintä tai luontoa..Ihminen on luomakunnan herra, joka riistää aina ja kaikkialla. 

Riistämistä ei voi oikeastaan lopettaa kuin yhdellä konstilla ja sen sinä tiedätkin.. Oletko ajatellut kuinka paljon sinun synnyttäminen ja odottaminen on äitiäsi riistänyt?? Vienyt elinpäiviä ja terveyttä?? 

Olisiko niin, että sinulla on vähän suppea katsanto tuohon riistämiseen.

Vierailija
20/52 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maidon terveellisyydestäkin voidaan olla montaa mieltä.

Lihantehotuotanto on myös yksi suurimmista saastuttajista tällä pallolla.

Aika hauska ja myöskin ironinen tuo "aivopesty" kommentti meistä, jotka oikeasti välitämme eläimistä ja niiden oikeuksista.

Nämä on näitä perus "Ei Suomessa tuotantoeläimiä huonosti kohdella, ehei." puolustuksia joita täällä saa lukea.