Mitä söisit mieluiten yo-juhlissa?
Enemmän suolaista vai makeaa? Millaisia kakkuja? Salaattipöytä?
Tytöllä tulossa juhlat ja ollaan tarjoilujen kanssa vielä alkutekijöissä...
Kommentit (34)
Tuulihatturulla(lohi täytteellä) , voileipäkakku, rieskarullat, ja kasvissosekeitto+ itse tehdyt patongit ja sämpylät. Salaattipöytä ja makeina täytekakku+ pari hyytejö-juustokakkua.
Vierailija kirjoitti:
En lähtisi tekemään voileipäkakkua, on työläs ja jos tekee lihasta niin iso osa ei syö.
Teen aina voileipäkakun kalasta. Kylmäsavulohta tai loimulohta. Kelpaa kaikille. Turha sitä on lihasta väsätä. Meillä ei käytetä ollenkaan punaista lihaa mihinkään juhlaruokiin, koska juuri kukaan ei syö lihaa.
Eikö yo juhlat ole sellaiset, että ihmisiä tulee ja menee
Silloin ruokatarjoilu on kyllä mahdoton
Minäkin söisin moneen muun ketjuun vastanneen tapaan mielelläni jotain suolaisia piirakoita. Esim ehdotettu savuporo punasipulin tai paprikan kanssa on ihanaa. Kasvisvaihtoehdoista tomaatti-mozzarella basilikaöljyllä, pinaatti-ricotta tai -feta sekä parsapiiras ovat kaikki ihania.
Pari hyvää vihersalaattia ja joku täyttävämpi pasta-, peruna- tai couscoussalaatti toimii myös. Perunasalaatti on hyvä vaihtoehto etenkin silloin, kun vieraiden joukossa on keliaakikoita.
(Lämminsavu)lohi on myös ihanaa salaattien kanssa. Jos ei sellaisenaan halua tarjota, niin esimerkiksi maustamattomaan tuorejuustoon sekoitettuna ja tuoreen tillin kera ruisnapeissa tarjoiltuna toimii myös erinomaisesti :) napostelulinjaan sopisi myös itsetehdyt cocktailpullat, tsatsiki tai hummus, kana-vuohenjuusto-minttutikut sekä tomaatti-mozzarella-basilikatikut, paahdettu paprika, oliivit tms. Ja vastaleivottu foccaccia!
Makeista vaihtoehdoista ranskalainen mansikkatorttu vaniljakreemillä, hedelmäinen pavlova ja britakakku mascarponetäytteellä ovat suosikkejani. Suklaiset jälkiruoat toimivat myös aina. Kahviksi joku hyvä tummapaahtoinen kahvi ja ei rasvatonta maitoa sen kanssa!
Oikea ruoka ei toimi yo-juhlissa kuin niille, joiden kanssa on siitä etukäteen sovittu ja tulevat ennen muita, yleensä kauempaa tulevat sukulaiset. Osalla saattaa olla samana päivänä viisikin paikkaa käytävänä, sekä niissä käydään eri aikana (meidän yhdellä vieraalla todellakin oli) Suolainen piirakka on oma suosikkini, se on säilyvää helteelläkin. Salaatti oli kyllä meillä ehdottomasti ykkösuosikki, vaikka joku siät ei toivonutkaan mutta oli lämmin hellepäivä. Jäävesi sai paljon kiitosta. Se pidettiin "tuoreena" pöydässä.
Omissa lakkiaisissani oli suolaisena tarjottavana feta-nokkospiirakkaa, ai että oli hyvää! Voileipäkakut ovat myös harvinaista herkkua.
Ei juustokakkua eikä mitään missä on suklaata missään muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Tuulihatturulla(lohi täytteellä) , voileipäkakku, rieskarullat, ja kasvissosekeitto+ itse tehdyt patongit ja sämpylät. Salaattipöytä ja makeina täytekakku+ pari hyytejö-juustokakkua.
Olisin kyllä aika hämmentynyt jos ylppäreissä olisi tarjolla kasvissosekeittoa 😀 mut aina oppii uutta. Jotenkin pidän sitä sellaisena arkisena koulu/lounasruokalan tarjottavana, samaa linjaa kuin hernekeitto.
Nää taitaa muutenkin olla vähintään sadan hengen kekkerit tarjoilujen määrästä päätellen...
Kunnon kakku. Ja itse en uskalla enää syödä marjakakkuja, kun kuka tietää, minkämaalaisia marjoja leipomo on käyttänyt.
Voileipäkakku on hyvää.
Kerran olin hienostosukulaisen tyttären yo-juhlissa. En halunnyt syödä siellä muuta kuin lasten pöydästä lihapullia. Oli niin outoja ja kallita tarjottavia. En tykännyt jostain rare-paistista enkä hyydykekakuista enkä kaviaarista enkä simpukoista yms.
Voileipäkakkua jossa on suolaisia ja makeita makuja, sitten jotain hyvää salaattia jossa voisi olla niita valkoisia juustokuutioita. Sitten voisi olla joku juustokakku hyvän makuisella keltaisella kuorrutteella. Kotijuustopaloja muutaman ja ehkä viipaleen hyvää kuivakakkua.
Tällaista ei pidä kysyä. Sulle tulee lopulta niin paha mieli ja epävarma olo. Tunne, että olet maailman huonoin ja surrrrrrkein emäntä.
Kantapään kautta olen oppinut, että yo-juhlissa tulee tehtyä aina tarjoilua liikaa. Ei kukaan jaksa syödä paljon, jos monissa juhlissa käy samana päivänä. Mä olin yksissä juhlissa, joissa yksi vieras pyysi vain lasillisen vettä, koska oli jo täynnä kaikkea siinä vaiheessa. Vettä ei ollut erikseen. Siitä hoksasin, että meillä laitetaan myös jäävettä pöytään ja sainkin siitä kiitosta moneltakin. Ruokatarjoilua en missään tapauksessa halua yo-juhlissa. Vaikka se olisi itselle ainutkertainen, se ei monelle vieraalle sitä ole. Lämmintä ruokaa ei luultavasti suurin osa tule syömään, koska ei jaksa. Koettakaa nyt vain tarjota sitä niille kauempaa tuleville ja mieluiten ennen muita. Se vie myös helkutisti tilaa laittaa ruokatarjoilu, jos juhla on kotona. Se kun vaatii pöytätilaa, kun taas kahvikupposen voi jättää vaikka johonkin hyllyn reunalla, jos siinä ei ole mitään mitä voisi tuhota.
Pieniä voileipiä, näissä on tosin näpertämistä, kaiketi voileipäkakku helpompi.
Karjalanpiirakoita munavoilla ja esim. graavisiialla.
Salaatti on varmaan vegeille ok, itse en sellaista kaipaisi, hyvin riittää pienet suolaiset kahvikupin kera.
Savukalaa, pari erilaista salaattia ja jotain muuta suolaista esim riisipiirakkaa & munavoita tai suolaista piirakkaa. Makeana juustokakku ja ehkä jotain ylioppilaspikkuleipiä.
Meidän suvussa on ollut tapana tarjota yo-juhlissa kunnon ruoka. Jos ei halua kuin kahvituksen, niin sitten joku kylmäsavulohivoileipäkakku voisi olla kiva.