Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ns. epäonnistunut ihminen voi koskaan saada töitä?

Vierailija
06.05.2016 |

Kaikkiin työpaikkoihin on aina satoja hakijoita ja hakijoiden joukossa paljon sellaisia, joilla ei ole taustallaan esim. vuosien työttömyyttä tai muuta "raskauttavaa" tekijää. Eihän hullukaan työnantaja valitse sitä jolla on heikoimmat meriitit.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aloittanut keikkaduuneista kaikkein vähiten arvostetuissa paikoissa ja jatkanut siitä eteenpäin. Sössin elämäni 15-20 ikävuodet, mutta sen jälkeen opiskelin kaksi ammattia, joista toisen amk:ssa. Hemmetin hitaasti kovalla työllä sinnittelin eteenpäin ja kymmenen vuoden sisään sain lapset, ammatit ja työn, jota itsekin arvostan.

Vierailija
22/34 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä minua just huolettaa. Olen vastavalmistunut lähihoitaja, ilman työkokemusta (paitsi parin päivän sijaisuus), olen melkein 25 eikä työkokemusta ollenkaan. Itselläni oli sen verran huono nuoruus/lapsuus, että oman aikuiselämän pieni alku on mennyt järjestellessä omaa päätään ja yrittäessä ns. "oppia elämään". Tiedän olevani taitava ja hyvä, mutta pelottaa vain se, että miksi kukaan minua haluaisi palkata, kun varmasti on muita, oikeasti onnistujia ja työkokemusta omaavia hoitajia.

Mutta ei tässä muukaan auta, kuin pakko uskoa itseeni ja tulevaan, ja jos ei työtä meinaa löytyä, niin uutta matoa vaan koukkuun niin pitkään kunnes onnistaa!

Olisit voinut hakea niitä töitä järjestellessäsi päätäsi. Ei jokainen paskaduuni vaadi, että pää on järjestyksessä kunhan vain osaa hommansa.

Saat tuossa iässä hakea töitä hamaan loppuun asti saamatta mitään. Ainoa tiesi on siis sossun luukku, jonka rahoilla elät elämäsi loppuun asti. Mutta älä huoli, kyllä sossumasseillakin pärjäät, jos vain osaat käyttää ne oikein... ;)

Ja nyt kun sinulla siis on koulutus, olet juuri menettänyt mahdollisuutesi myös työkokeiluihin. Työkokeiluihin otetaan ensisijaisesti vain sellaiset, joilla korkein koulutus on tyyliin peruskoulu. 

Valitan. Olisit pelannut nuorena korttisi paremmin.

Höpö vitun höpö. Sinulla ei ole hajuakaan, mistä puhut. Ap, lähihoitajana saat AIVAN VARMASTI TÖITÄ. Hae vanhustenhoitoon. Työ on rankkaa, mutta paikkoja on pilvin pimein. Jos ainakin jonkin aikaa jaksat, niin tädää, sinulla on alan työkokemusta. Tämän jälkeen ketään ei kiinnosta enää paskaakaan, mitä ennen valmistumistasi teit. Tsemppiä, älä välitä typerästä paskanjauhannasta, sinulla on koko elämä vielä edessäsi! :)

Vierailija
24/34 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pää riittää, niin "epäonnistuneen" kannattaa ehdottomasti hommata mahdollisimman arvostettu koulutus. Sellainen, jonka suorittaminen jo osoittaa, että työnteko luonnistuu. 35-40-vuotiaana valmistuva lääkäri, juristi tai insinööri voi hyvin kuitata homman sillä, että on vähän myöhässä löytänyt lahjakkuutensa. Sanoo vaan, että on tehnyt erilaisia tusinahommia ennen opintoihin ryhtymistä. Tällä saa kuitattua vaikka kymmenen vuoden mt-kuntoutumisen, koska ketään työnantajaa ei tarkemmin kiinnosta työsuhteet kaupan kassalla, taksin ratissa, varastossa yms.

Vierailija
25/34 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just tuossa tilanteessa olisi hyvä se hallituksen lanseeraama lyhyt työkokeilu. Työnhakija pääsisi esittäytymään työpaikalle vaikka muutamaksi viikoksi. Mutta sehän ei toteudu, koska ay-liike tarvitsee aika suuren joukon työttömiä pitääkseen yllä valtaansa.

Mene itse ilman palkkaa töihin jos huvittaa. Minä en mene. Työ oon työtä koska siitä maksetaan palkkaa, ei se ole mitään harrastelua tai puuhastelua.

Nykyisistä 9 e/pvä paikoista on alle 2% saanut vakipaikan, koska työnantajat vain ottavat uuden orjan tilalle, kun pesti loppuu.

Vierailija
26/34 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on vain saattanut itsensä omilla valinnoillaan tai paremminkin valitsematta jättämisillä sellaiseen tilanteeseen, että on parempi jättää työmarkkinat osaaville ja onnistujille. Tuleehan tässä mukana häpeä omasta tilanteesta, sosiaalinen stigma ja kaiken henkisen positiivisuuden murskaava eristäytyneisyys. Mutta miksi yrittää kun tietää edessä olevan vain epäonnistumisia?

Tämän onneksi tietävät kohdallani viranomaisetkin, jotka eivät ole viimeiseen viiteen vuoteen kyselleet kertaakaan tulevaisuudennäkymistäni.

Vierailija
27/34 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just tuossa tilanteessa olisi hyvä se hallituksen lanseeraama lyhyt työkokeilu. Työnhakija pääsisi esittäytymään työpaikalle vaikka muutamaksi viikoksi. Mutta sehän ei toteudu, koska ay-liike tarvitsee aika suuren joukon työttömiä pitääkseen yllä valtaansa.

Työkokeilu on olemassa. Kyllä sitä voi käyttää.

No ihan tuollaista ei kyllä ole. Sama nimi johtaa harhaan. On työkokeiluja nuorille, joilla ei viel ole ammattia, ja sairaudesta kuntoutujille työkyvyn kokeilemiseksi ja mahdollisesti ammatinvaihdon tueksi. Tuollaisen ilmaisen pariviikkoisen toteutus ei onnistu, työehtosopimukset käytännössä estävät.

Vierailija
28/34 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä olin työkokeilussa reilu puoli vuotta valmistumisen jälkeen ja 6 viikon kokeilun jatkoksi 9 kk sijaisuus joka saattaa jatkua. Eli kyllä se kannattaa, kun lähtee oikealla asenteella.

Vierailija
29/34 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harjoittelut, maisemanvaihdos, mahdollisimman alhaalta aloittaminen jne. Kokonaan uusi koulutus...

Hyviä vinkkejä. Nimenomaan korkeampi koulutus kuin ennen. Sitten ennen koulua tehdyt tai tekemättömät duunit voi kuitata "jotain tusinahommia ennenku tajusin että voin tehdä vaativampiakin ja lähdin kouluun" . Ei työnantajaa oikeasti kiinnosta mitä paskaduuneja joku maisteri/di on tehnyt ennen koulua.

Juuri näin. Mikään ei kerro uskalluksesta ja uusiutumiskyvystä niin kuin uusi tutkinto ja jopa uuteen kaupunkiin muuttaminen työn tai koulutuksen perässä. Iäkkäämmällä vastavalmistuneella on lisäksi kosketuspintaa oman alan nuoriin, minkä voi kääntää edukseen verrattuna esimerkiksi oman ikäisiin kokeneempiin mutta työttömiin työnhakijoihin nähden.

Vierailija
30/34 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene itse ilman palkkaa töihin jos huvittaa. Minä en mene. Työ oon työtä koska siitä maksetaan palkkaa, ei se ole mitään harrastelua tai puuhastelua.

Nykyisistä 9 e/pvä paikoista on alle 2% saanut vakipaikan, koska työnantajat vain ottavat uuden orjan tilalle, kun pesti loppuu.

Mistäköhän olet keksinyt ton prosentin? Ilmeisesti et ole mitään tutkintoakaan suorittanut, niihin kun lähes kaikkiin kuuluu harjoittelua amiksesta yliopistoon. Ja "palkka" ei tosiaan ole normaali työkorvaus, vaan monessa tapauksessa saa "töitä" tehdä pelkällä opintotuella, mikä on ehkä puolet työttömän tuista ja 9e päiväkorvauksista. 

Vierailija
31/34 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harjoittelut, maisemanvaihdos, mahdollisimman alhaalta aloittaminen jne. Kokonaan uusi koulutus...

Vaikea aloittaa alhaalta kun juuri niihin harvoihin työpaikkoihin joihin ei vaadita koulutusta tai vain lyhyt koulutus on kaikkein eniten hakijoita.

Kyllä mutta opiskele tarpeeksi korkea koulutus, ja hae sen alan vähiten haluttuihin paikkoihin. Taviksen silmin monet niistä töistä voivat itse asiassa olla aika kivoja ja arvostettuja, vaikka alan sisällä niin ei olisikaan.

Vierailija
32/34 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, korkeakoulutusta vain epäonnistujille reseptiksi työttömyyteen. Miten todellisuudesta vieraantunut täytyy olla heitelläkseen noinkin äärityperiä neuvoja?

Kaikilla ei todellakaan ole lahjoja tai mahdollisuuksia lähteä tekemään korkeakoulututkintoa myöhemmällä iällä. Itse ainakin olen tyhmä kuin saapas ja vaikka jotenkin saisin hypoteettiselta opinahjoltani tutkinnon anomalla ja raapimalla kasaan, auttaisi se minua yhtä paljon kuin hukkuvalle heitetty pelastusrenkaan esite. Kilpailu on niin kovaa nykytyömarkkinoilla, että työnantaja voi vilkaista hakijan ääripuutteellista CV:tä ja hylätä tämän suorilta käsin, vaikka nimellinen tutkinto löytyisikin.

Epäonnistumisen kuopasta nouseminen vaatii erityislahjakkuutta, erityisosaamista, onnea, suhteita tai joissakin tilanteissa jopa noita kaikkia. Petteri Perustallaajalta nuo kaikki yleensä puuttuu, joten tilanne on jonkin verran monimutkaisempi kuin tämänkin ketjun vastauksissa esitetään.

Vierailija
33/34 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, korkeakoulutusta vain epäonnistujille reseptiksi työttömyyteen. Miten todellisuudesta vieraantunut täytyy olla heitelläkseen noinkin äärityperiä neuvoja?

Kaikilla ei todellakaan ole lahjoja tai mahdollisuuksia lähteä tekemään korkeakoulututkintoa myöhemmällä iällä. Itse ainakin olen tyhmä kuin saapas ja vaikka jotenkin saisin hypoteettiselta opinahjoltani tutkinnon anomalla ja raapimalla kasaan, auttaisi se minua yhtä paljon kuin hukkuvalle heitetty pelastusrenkaan esite. Kilpailu on niin kovaa nykytyömarkkinoilla, että työnantaja voi vilkaista hakijan ääripuutteellista CV:tä ja hylätä tämän suorilta käsin, vaikka nimellinen tutkinto löytyisikin.

Epäonnistumisen kuopasta nouseminen vaatii erityislahjakkuutta, erityisosaamista, onnea, suhteita tai joissakin tilanteissa jopa noita kaikkia. Petteri Perustallaajalta nuo kaikki yleensä puuttuu, joten tilanne on jonkin verran monimutkaisempi kuin tämänkin ketjun vastauksissa esitetään.

Lähäri, hoitsu, lääkäri. Siinä on jokaiselle päälle tutkinto jolla työllistyy.

Vierailija
34/34 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

.