Miten ns. epäonnistunut ihminen voi koskaan saada töitä?
Kaikkiin työpaikkoihin on aina satoja hakijoita ja hakijoiden joukossa paljon sellaisia, joilla ei ole taustallaan esim. vuosien työttömyyttä tai muuta "raskauttavaa" tekijää. Eihän hullukaan työnantaja valitse sitä jolla on heikoimmat meriitit.
Kommentit (34)
Just tuossa tilanteessa olisi hyvä se hallituksen lanseeraama lyhyt työkokeilu. Työnhakija pääsisi esittäytymään työpaikalle vaikka muutamaksi viikoksi. Mutta sehän ei toteudu, koska ay-liike tarvitsee aika suuren joukon työttömiä pitääkseen yllä valtaansa.
siksi olen jo luovuttanut pelin paremmille. kuka palkkaisi pitkäaikaistyöttömän?
olen vain realisti!
Vierailija kirjoitti:
Just tuossa tilanteessa olisi hyvä se hallituksen lanseeraama lyhyt työkokeilu. Työnhakija pääsisi esittäytymään työpaikalle vaikka muutamaksi viikoksi. Mutta sehän ei toteudu, koska ay-liike tarvitsee aika suuren joukon työttömiä pitääkseen yllä valtaansa.
Työkokeilu on jo nyt olemassa ja ollut vuosia. Hallitus ei ilmeisesti tiennyt tästä...
Harjoittelut, maisemanvaihdos, mahdollisimman alhaalta aloittaminen jne. Kokonaan uusi koulutus...
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilu on olemassa. Kyllä sitä voi käyttää.
Täälläkin yksi luovuttaja, juna meni ohi jo kohdaltani, ajat sitten.
Pääsettekö työhaastatteluihin? Eikö niissä voi tuoda itseään esille paremmin? Ja jos tulee puhe historiasta niin olla avoin? Käydä jossain harjoittelemassa niitä, varmasti järjestetään jotain vastaavaa?
Tiedän kaverin joka nousi esille haastatteluissa asenteellaan ja sai paikan ylitse muiden paljon korkeimmin koulutettujen ohi.
Kunhan mietin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä käytännössä toimii? Voin mennä johonkin yritykseen ja tarjoutua työkokeiluun pariksi viikoksi? Saan työttömyyskorvauksen eikä työnantajan tarvitse maksaa palkkaa eikä tarjota muitakaan työsuhde-etuja? Eli tavallaan menen yritykseen vapaaehtoistyöhön?
Vierailija kirjoitti:
Tämä minua just huolettaa. Olen vastavalmistunut lähihoitaja, ilman työkokemusta (paitsi parin päivän sijaisuus), olen melkein 25 eikä työkokemusta ollenkaan. Itselläni oli sen verran huono nuoruus/lapsuus, että oman aikuiselämän pieni alku on mennyt järjestellessä omaa päätään ja yrittäessä ns. "oppia elämään". Tiedän olevani taitava ja hyvä, mutta pelottaa vain se, että miksi kukaan minua haluaisi palkata, kun varmasti on muita, oikeasti onnistujia ja työkokemusta omaavia hoitajia.
Mutta ei tässä muukaan auta, kuin pakko uskoa itseeni ja tulevaan, ja jos ei työtä meinaa löytyä, niin uutta matoa vaan koukkuun niin pitkään kunnes onnistaa!
Jos ei meinaa napata niin kokeile työkokeilun kautta. Eli valitse joku osaamisalan paikka ja kysy voisiko tulla työkokeiluun kuukaudeksi tai pariksi. Tätä kautta saisit jalkaa oven väliin. Ja hei, kyl se vielä tärppää kunhan jaksat painaa eteenpäin!
Vierailija kirjoitti:
Harjoittelut, maisemanvaihdos, mahdollisimman alhaalta aloittaminen jne. Kokonaan uusi koulutus...
Hyviä vinkkejä. Nimenomaan korkeampi koulutus kuin ennen. Sitten ennen koulua tehdyt tai tekemättömät duunit voi kuitata "jotain tusinahommia ennenku tajusin että voin tehdä vaativampiakin ja lähdin kouluun" . Ei työnantajaa oikeasti kiinnosta mitä paskaduuneja joku maisteri/di on tehnyt ennen koulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä käytännössä toimii? Voin mennä johonkin yritykseen ja tarjoutua työkokeiluun pariksi viikoksi? Saan työttömyyskorvauksen eikä työnantajan tarvitse maksaa palkkaa eikä tarjota muitakaan työsuhde-etuja? Eli tavallaan menen yritykseen vapaaehtoistyöhön?
Jotenkin tolleen. Vissiin pitää paperit kierrättää TE-toimiston kautta.
http://te-palvelut.fi/te/fi/erikoissivut/kaytannot_ja_saannokset/index…
Vierailija kirjoitti:
Vaikea aloittaa alhaalta kun juuri niihin harvoihin työpaikkoihin joihin ei vaadita koulutusta tai vain lyhyt koulutus on kaikkein eniten hakijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tolleen. Vissiin pitää paperit kierrättää TE-toimiston kautta.
http://te-palvelut.fi/te/fi/erikoissivut/kaytannot_ja_saannokset/index…
Muuten hyvä, mutta jos olet juuri valmistunut tai valmistumassa ammattiin, työkokeilumahdollisuus ei koske sinua.
Työkokeilun (esim. 2-3kk) kautta sellaiseen paikkaan, jossa ei ole tunkua muista työkokeilijoista ovista ja ikkunoista. Sitten tekee oma-alaoitteisesti ja reippaasti kaiken niin että halutaan palkata jatkoonkin (passiivista kännykkää tuijottavaa, huonot käytöstavat omaavaa, minimimäärän työpaikalla tekevää "kun ei tästä makseta" -tyyppiä ei palkata). Työkokeilun jatkoksi voi myös selvittää palkkatukimahdollisuutta, jos ei muuten työnantaja meinaa palkata.
Huono puoli on se, että vastavalmistunut ei omalle alalleen työkokeilua saa. Vasta pidemmän työttömyyden jälkeen on mahdollista.
En kai ole väärässä, kun käsittääkseni lähihoitajia tarvitaan koko ajan paljon? Varmasti siis ainakin noita lyhyempiä työjaksoja saa, ja sitten kun niistä on näyttöä niin voi vakituisenkin paikan löytää. Paljonhan myös haetaan kotihoitajia yksityisille, ja sitäkin kautta voisi saada arvokasta työkokemusta.
En itse ole samalla alalla, joten ampukaa alas jos meni väärin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä minua just huolettaa. Olen vastavalmistunut lähihoitaja, ilman työkokemusta (paitsi parin päivän sijaisuus), olen melkein 25 eikä työkokemusta ollenkaan. Itselläni oli sen verran huono nuoruus/lapsuus, että oman aikuiselämän pieni alku on mennyt järjestellessä omaa päätään ja yrittäessä ns. "oppia elämään". Tiedän olevani taitava ja hyvä, mutta pelottaa vain se, että miksi kukaan minua haluaisi palkata, kun varmasti on muita, oikeasti onnistujia ja työkokemusta omaavia hoitajia.
Mutta ei tässä muukaan auta, kuin pakko uskoa itseeni ja tulevaan, ja jos ei työtä meinaa löytyä, niin uutta matoa vaan koukkuun niin pitkään kunnes onnistaa!
Olisit voinut hakea niitä töitä järjestellessäsi päätäsi. Ei jokainen paskaduuni vaadi, että pää on järjestyksessä kunhan vain osaa hommansa.
Saat tuossa iässä hakea töitä hamaan loppuun asti saamatta mitään. Ainoa tiesi on siis sossun luukku, jonka rahoilla elät elämäsi loppuun asti. Mutta älä huoli, kyllä sossumasseillakin pärjäät, jos vain osaat käyttää ne oikein... ;)
Ja nyt kun sinulla siis on koulutus, olet juuri menettänyt mahdollisuutesi myös työkokeiluihin. Työkokeiluihin otetaan ensisijaisesti vain sellaiset, joilla korkein koulutus on tyyliin peruskoulu.
Valitan. Olisit pelannut nuorena korttisi paremmin.
Samaa olen miettinyt, että tuskin tulee töitä löytymään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit voinut hakea niitä töitä järjestellessäsi päätäsi. Ei jokainen paskaduuni vaadi, että pää on järjestyksessä kunhan vain osaa hommansa.
Saat tuossa iässä hakea töitä hamaan loppuun asti saamatta mitään. Ainoa tiesi on siis sossun luukku, jonka rahoilla elät elämäsi loppuun asti. Mutta älä huoli, kyllä sossumasseillakin pärjäät, jos vain osaat käyttää ne oikein... ;)
Ja nyt kun sinulla siis on koulutus, olet juuri menettänyt mahdollisuutesi myös työkokeiluihin. Työkokeiluihin otetaan ensisijaisesti vain sellaiset, joilla korkein koulutus on tyyliin peruskoulu.
Valitan. Olisit pelannut nuorena korttisi paremmin.
pieru