Mies lähti, miten selvitä lasten kanssa?
Mies muutti omilleen ihan yllättäen. En huomannut mitään varoitusmerkkejä ja se tuli niin puun takaa kun vaan tulla voi. Ehdittiin olla yhdessä noin 18v, alettiin seurustella ihan teineinä.. Vieläkin on vaikea käsittää, että tämä on oikeasti tapahtunut mulle/meille. Meillä on pienet lapset (4v ja 6kk) ja siitä johtuvaa väsymystä kyllä on molemmilla ollut, mutten kyllä ois voinut uskoa, että mies lähtee noin vaan!
Lapsiaan mies ei ole nähnyt lähtönsä jälkeen ja näyttää siltä, ettei häntä edes kiinnosta. Vanhempi lapsi vaikuttaa olevan ihmeissään, kun on aina ollut ns. isin tyttö ja kun nyt ei ole isäänsä nähnyt niin mm. kiukuttelee ns. turhista asioista. Vauva on pienestä asti ollut todella haastava tapaus ja edelleen on todella itkuinen ja nukkuu myös erittäin huonosti. Nukkuu kyllä yöllä, mutta herää noin puolen tunnin välein, aina ei ole edes nälkä, mutta kitisee ja nukahtaminen kestää.
Olen koko ajan todella väsynyt ja tuntuu, että tiuskin aiheettomasti vanhemmalle lapselle. Väsymyksen takia tunteet on entistä enemmän pinnassa ja monta kertaa päivässä meinaa itkettää.
Tuntuu, että olen ihan yksin tämän kaiken kanssa. Mulla ei ole täällä paljoa ystäviä/tuttuja, joille avautua ja purkaa huoliaan. Omat vanhempani ovat jo molemmat haudassa ja sisaruksia ei ole. Appivanhempiiin mulla on hyvät välit, mutta he ovat niin iäkkäitä, ettei heistä ole ainakaan lastenhoitoavuksi. He ovat yhtä ihmeissään poikansa käytöksestä ja ovat yrittäneet puhua tälle, mutta huonoin tuloksin.
Kommentit (75)
Tiedoksi mammoille: Laki on muuttunut ja kunnat on velvoitettu tarjoamaan lastenhoitoapua ilman lastensuojelua. Vaatikaa tätä kunnalta, jossa asutte! Muuten kunta voi väittää ettei tarjoa palvelua, koska sille ei ole kysyntää. Kunnasta ja tapauksesta riippuen apu on kohtuuhintaista tai maksutonta. Hyödyntäkää tätä, koska lakimuutos on tehty juuri siksi, että kynnys hakea apua laskisi.
Ja niille parille raivofeministille tiedoksi: miestä ei voi minkään lain mukaan pakottaa vuoroviikkosysteemiin. Voi toki olla v****mainen ämmä ja yrittää kenkkuilla, mutta mitään pakottamisen mahdollisuutta ei ole. Lapsille parasta on sopia asioista ilman tappelua.
Miksi mies saa hylätä lapsensa, mutta äidin on heistä huolehdittava halusi tai ei??
Käytännön juttu: saatko järjestettyä nukkumisen niin, että vauva voi olla samassa sängyssä kanssasi? Voisi helpottaa vähän väsymystäsi, jos sinun ei tarvitse nousta yöllä sängystä, vaan voit rauhoitella vauvaa helpommin. Korvatulpat korviin, niin et herää ihan joka äännähdykseen, mutta kuulet kuitenkin, jos lapset oikeasti tarvitsevat huomiotasi.
Voi voi. Et tuntenut miestä kovin hyvin, kun tuollainen tuli yllätyksenä. Uskomatonta, että monille miehille lapset ovat vain esineitä, jotka voi tuosta vain hylätä. Enpä olisi ylpeä tuollaisesta lasteni isästä, tätyy sanoa. Ota yhteys ja sovi edes lasten tapaamisajat - jos mies ei ole täysin seonnut.
Tuollaisen jutun jälkeen huomaa, kuinka onnekas saakaan olla nainen, jonka aviomies on 150-%:sesti sitoutunut perheeseensä ja huolehtii siitä esimerkillisen hyvin. Isukki on ilojen ja murheiden kuuntelija, help desk, sponsori ja auttaa kaikissa maailman asioissa. Turvallinen olkapää, mutta tarvittaessa myös tiukka, jotta lapsi yrittää parhaansa eikä lusmuile liikaa. No tietysti se rakkaus tulee sieltä hänen vanhemmiltaan ja siirtyy seuraavalla sukupolvelle - eihän se taivaasta tipu.
Kyllä mä olen yrittänyt ihan asiallisesti ja juurikin tuolla ns. hyvyydellä (vaikka omat tunteet miestä kohtaan on mitä on) saada miestä tapaamaan lapsiaan, se olis erityisesti tälle vanhemmalle lapselle tärkeää, koska selvästi kaipaa isäänsä. Tästä huolimatta mies on kyllä luvannut, että tulee katsomaan lapsia/menee heidän kanssa johonkin, mutta on sitten jättänyt kuitenkin tulematta eikä ole edes ilmottanut, ettei tulekaan.
ap
surullinen juttu kirjoitti:
Niin, nuo on tosi hyvä ajatuksia, kiristää lapsilla mies palaamaan takaisin kotiin. Se olisi varmasti todella ihanaa.
Voi ihmiset.
Ei voi pakottaa ketään mihinkään.
Eikö tuossa tilanteessa olisi parempi yrittää pitää sellaiset välit, että mies haluaisi ottaa lapsia.
Ymmärrän,että tosi hankala sopia mitään jos ei ilmaannu lupauksista huolimatta paikalle. Se on tietysti ongelma.
Itse yrittäisin vedota mieheen hyvyydellä, siihen osaan mikä on isänä, vaikka tekisikin oikeasti mieli vetää turpaan.
Toivottavasti ilmaantuu lastenvalvojalle vaikka sekin pitää pitää mielessä, että ei se autuaaksi tee. Vaikka tekisitte minkälaiset paperit miehen ei ole pakko ottaa lapsia. Lapsilla ei ole oikeuksia. Vanhempi voi olla vain jos haluaa. Minä en ainakaan antaisi lapsia miehelle joka ei halua olla heidän kanssaan.
Sinun pitää vaatia apua siellä lastenvalvojalla vaikka mies ottaisikin nimellisesti vastuuta. Heidän on autettava lapsia. Tai sitten yhteys sosiaalitoimistoon suoraan. Kyllä saat apua kun on kysymys lasten turvallisuudesta. Väsynyt äiti ei ole lapsille turvallinen, varsinkaan noin ison kriisin keskellä.
Etkö ap pitkän liittonne aikana huomannut ettei miehestä ole isäksi? kumman idea lapset olivat?
Miehen vanhemmat on yrittäneet puhua pojalleen mm. tuosta lasten tapaamisesta, mutta huonolla menestyksellä.
Mihinkään kiristämiseen en mielelläni lähtis, ei se oo varmasti lasten kannalta kauheen hyvä, jos mies näkee lapsiaan kiristyksen tuloksena, mutta ei sitä kuitenkaan oikeesti haluais. Ihmetyttää kyllä todella paljon tämä miehen käytös kaiken kaikkiaan, koska on aina touhunnut paljon lasten kanssa ja nyt yhtäkkiä ei halua olla missään tekemisissä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Jos mies ei tuu hoitaa lapsia, että saisit nukkua niin mies maksaa lapsille hoitajan. Laittasin valitsee (ei varmasti oo laillista yms. Mut kiristäisin). Samaa mieltä oon, että vauva on liian pieni tohon viikko-viikko hommaan. Mut joo asiat Lastenvalvojalla kuntoon ja vetoaisin lapsiin, takasi en miestä ottais mut lapsille sais isä olla. Ehkä appivanhemmat vois puhua tästä isänä olosta? Tuttavilta kysyä apua ja mahdollisesti tukiperhettä hakemaan . Olen pahoillani puolestasi, tsemppiä!
Vauva nukkuu nyt jo vieressäni. Korvatulppia en ole mahdollista käyttää. Vanhempi lapsi on todella herkkäuninen ja herää hyvinkin pieniin ääniin välillä eli jos vauva ehtisi itkeä vielä kovemmin niin sitten heräisi myös tämä vanhempi lapsi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Käytännön juttu: saatko järjestettyä nukkumisen niin, että vauva voi olla samassa sängyssä kanssasi? Voisi helpottaa vähän väsymystäsi, jos sinun ei tarvitse nousta yöllä sängystä, vaan voit rauhoitella vauvaa helpommin. Korvatulpat korviin, niin et herää ihan joka äännähdykseen, mutta kuulet kuitenkin, jos lapset oikeasti tarvitsevat huomiotasi.
Sun miehesi on ihastunut johonkin naiseen. Nyt kiristät sen takaisin kotiin. Sanot ettet sinäkään huolehdi lapsista. Älä ole kynnysmatto jota voi viedä miten vaan.
No en huomannut, kun ei ollut viitteitä sellaisesta. Esikoisen synnyttyä häntä on hoidettu hyvinkin tasapuolisesti ja muutenkin mies oli isän roolin hyvin omaksunut ja touhusi paljon kaikenlaista lapsen kanssa.
Minä taisin ensimmäisenä ehdottaa ensimmäistä lasta, mies oli kuitenkin kanssani yhtä mieltä. Toinen lapsi oli miehen ajatus, jolle minä pienen harkinnan jälkeen lämpenin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Etkö ap pitkän liittonne aikana huomannut ettei miehestä ole isäksi? kumman idea lapset olivat?
Tätä vahvasti epäilen, koska muutamat tutut on nähnyt miehen tietyn naisen seurassa.
Kyllä tämä miehen tempaus vei aika hyvin luottamuksen ja kunnioituksen mieheen, kun hän selkäni takana hommasi itselleen asunnon ym. ja sitten vaan yhtenä päivänä ilmotti muuttavansa. En miestä enää takaisin halua, mistä voisin tietää, ettei taas joskus tekis vastaavaa. Lapsiaan saisi kyllä tavata.
ap
Vierailija kirjoitti:
Sun miehesi on ihastunut johonkin naiseen. Nyt kiristät sen takaisin kotiin. Sanot ettet sinäkään huolehdi lapsista. Älä ole kynnysmatto jota voi viedä miten vaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mies saa hylätä lapsensa, mutta äidin on heistä huolehdittava halusi tai ei??
Ihme kysymyksiä sulla: ja onhan niitä äitienkin hylkäämiä lapsia olemassa. Täällä aikamonen kommenteista voi lukea, että ap:n pitäisi vittuilun vuoksi työntää lapset isälle, joka ei heitä halua, vaan ja ainoastaan sen vuoksi, että äitinä pääsisi miehelle kostamaan. Ihme ajattelua: lapsia tuossa ajattelutavassa ei ajatella yhtään. Itse en koskaan ryhtyisi tuollaiseen vaan pitäisin todellakin lapset itse. Mun mielestä jokainen joka ajattelee tuolla tavalla on lapsellinen, todella lapsellinen eikä hyvä äiti.
Paska mies... Olet vielä onnellinen kun pääset tollaisesta eroon. Joku päivä tapaat miehen jonka huomaat olevan sulle se oikea. Lasten suhteen ikävä juttu. Kyllä miestä vituttaa siinä vaiheessa kun huomaa ettei lapset pidä häntä minkäänlaisena jos siis pysyy vuodet poissa ja palaa kuvioihin. Olen pahoillani, mutta yritä nyt keskittyä positiivisiin asioihin ja suunnittele vaikka mitä teette kesällä yhdessä lasten kanssa. ❤️❤️❤️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme kysymyksiä sulla: ja onhan niitä äitienkin hylkäämiä lapsia olemassa. Täällä aikamonen kommenteista voi lukea, että ap:n pitäisi vittuilun vuoksi työntää lapset isälle, joka ei heitä halua, vaan ja ainoastaan sen vuoksi, että äitinä pääsisi miehelle kostamaan. Ihme ajattelua: lapsia tuossa ajattelutavassa ei ajatella yhtään. Itse en koskaan ryhtyisi tuollaiseen vaan pitäisin todellakin lapset itse. Mun mielestä jokainen joka ajattelee tuolla tavalla on lapsellinen, todella lapsellinen eikä hyvä äiti.
Niin. Yllättävän monn eron seurauksena lapsista tulee pelinappuloita ja saavat kärsiä eron aiheuttaman pahan olon.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen tätä intoa, jolla kommentoijat tuputtavat viikko-viikko-järjestelyä ap:lle? Jos meille miehen kanssa tulisi ero ja hän ei lapsiaan haluaisi tavata, en heitä kyllä väkisin lähtisi vastahakoiselle isälle tunkemaan. On varmaan lapselle parempi olla kokonaan tapaamatta vanhempaansa, kuin kokea itsensä riesaksi. Tämä siis näin uusperheellisen näkökulmasta.
Juurikin näin. Ensimmäiset olivat tarjoamassa viikko-viikko-systeemiä eron perumiseksi (!) Tottakai mies pitäisi saada järkiinsä, mutta jos se ei onnistu, niin eiköhän ole kaikkien kannalta parempi, ettei pysyy poissa.
Vierailija kirjoitti:
"ihan yllättäen, ilman varoitusmerkkejä" Tuskinpa vain.
No huh, haloo! Jos lapsia tehdään, niistä myös huolehditaan. Varoitusmerkeillä tai ilman.
Missä asut? Voisin auttaa hoitamisessa. Asun Seinäjoella.
Ne loput eivät ole vielä saaneet pyydystettyä sitä toista naista, jonka huollettavaksi muuttaa.