Nihkeimmät luokkaretkikohteet, missä luokkasi kävi ala-asteaikoina?
Riuttalan talonpoikaismuseo. Oli kyllä tylsin reissu ikinä. Ja tämä joskus 80-luvun loppupuolella. Linja-autossa pillimehua, tylsiä VHS-kasetteja bussissa istuen..
Kommentit (1194)
Mekin käytiin vedenpuhdistamossa. Onko tämä joku yleinen 90-luvun pedagoginen linjaus?
Porin Ravirata. Kyllä, kävimme raviradalla! Sitä ei ole mitään muistikuvia miksi sinne päätettiin lähteä ja mitä teimme siellä. Ainakaan varsinaisia raveja emme olleet katsomassa, eikä hevosista edes näkynyt vilaustakaan. Muistan vain, että eväät oli mukana ja niitä oli vaikea syödä, koska radalla oli varsinainen hiekkapyörre kovassa tuulessa. Olin ehkä tokaluokalla tuolloin.
Melko nihkeä oli myös yläasteemme viimeinen "luokkaretki": pelasimme pesäpalloa koulun pihalla ja katsoimme kemianluokassa jonkun kämäsen elokuvan. Päivä huipentui juhla-aterialla Raxissa! Ysiluokan kunniaksi kaikki muut luokat lähtivät reissuun toiseen kaupunkiin, jotkut jopa Tukholmaan tai Roomaan. Meidän luokanvalvojamme ei kuitenkaan halunnut lähteä kanssamme mihinkään.
En tiedä, voiko tätä nyt luokkaretkeksi kutsua, mutta meidät passitettiin perunannostoon läheiselle suurehkolle maatilalle. Muistaakseni 4. tai 5. luokka. Siellä rehkittiin monta tuntia. Vaivanpalkaksi saimme hernekeittoa ja näkkileipää.
Työ oli aika raskasta, enkä edelleenkään tajua, miksi alakoululaisia piti moiseen rekrytoida?! Eikö tilallisilla muka itsellä ollut mahdollisuuksia moiseen? Onko tuollainen "lapsityövoima" edes laillista? :D Jäi kyllä aika masentavat muistot tuosta.
Just nämä kun pyöräiltiin vesisateessa metsään ihmettelemään jotain sammalta ja jäkälää puussa.
Parasta oli kuitenkin, että opettaja tuli tyytyväisenä itse paikalle AUTOLLA.
Mentiin pyörillä johonkin jumalan selän taakse, juotiin mehua ja lähdettiin takaisin. Hävyttömän tylsä reissu, ihan kuin maalla nyt ei olisi jo tarpeeksi nähnyt lepikkoa vapaa-ajallakin.
Ah, kutosluokan päätteeksi pyörällä Nivalan keskustaan torille jäätelölle. Se oli kyllä. Ei ollut kuin 14 km yhteen suuntaankaan.
Oho, joku muukin käynyt Peikkolandiassa :D
Meille kerrottiin ala-asteella, että se on paljon parempi paikka kuin joku Särkänniemi. Siellä sitten kerättiin ensin itse risuja ja sammalia muovisäkkiin ja tehtiin kivistä isäntäpeikko, emäntäpeikko ja pikkupeikko. Yksi kaveri luuli, että Rölli-peikko asuisi myös siellä.
Nämä on hauskoja, mutta toisaalta käytiin myös oman luokan kanssa monissa näissä tai samanlaisissa ja itselläni oli aina kivaa (panssarimuseo, Iittalan lasi, metsä, joku linnavuori eli oikeastaan vain mäki, sähkövoimala ym.). Oli vain kiva päästä kavereiden kanssa reissuun tai ainakin pois koulusta vaihteeksi.
Tylsin oli leirikoulu jossain metsän keskellä leirikeskuksessa, koska hyvä kaverini ei tullut sinne enkä tykännyt olla öitä pois kotoa. Muistan että oli yksinäinen olo. Ruoka oli huonoa ja sitä oli jotenkin tosi vähän tai harvoin, koska muistan että oli nälkä (ja olin hoikka 5.-luokkalainen joka ei varmaan kovin paljon syönyt).
Leirikeskuksen jälkeen olisi ollut vielä parin päivän telttailua metsässä syyssateessa. Etukäteen opettaja oli puhunut siitä että siellä oli huussi ja hirvikärpäsiä. Enpä odottanut innolla. Lähdin ennen telttaosuutta kotiin muutaman muun kanssa. Vieläkään ei kiinnosta hirveästi telttailu.
Vierailija kirjoitti:
Ai apua, kaikki luokkaretket oli ihan kauheita! Ala-asteella pyöräiltiin kerran jollekin tehtaalle kaupungin laidalla. Muistoksi saatiin pinkka paperia jokaiselle! Varmaan paperitehdas?
Yläasteella kukaan ei olisi halunnut mennä luokkaretkelle, mutta koulun opetussuunnitelmassa sanottiin, että mentävä on. Emme suostuneet keräämään leirikoulukassaakaan, joten meidät vastentahtoiset teinit raahattiin lähimpään leirikeskukseen yhdeksi yöksi. Kaksi luokkalaista katosi yön aikana, olivat liftanneet kotiin. Naapuriluokka taisi käydä Tanskassa. Oli kuulemma kivaa.
='D Nä on niin hauskoja! Mutta ehkä näilläkin joku positiivinen tai valaistava vaikutus on ollut. Ainakin kasvattaa sietämään tylsyyttä ja käyttäytymään tylsissäkin paikoissa hyvin..
Vierailija kirjoitti:
Museoita oli liikaa. Vähintään kolme samalla retkellä. Ei ne lapsena kiinnostanut.
Mua museot taas kiinnosti kovasti, ikimuistoisin museokäyntini oli lapsena koulun retki. Yhä vielä, pian neljänkymmenen vuoden jälkeen, muistan museon ja oppaan puheita siellä... (Ei liene yllätys, että luin yliopistossa sivuaineena museologiaa...)
Vierailija kirjoitti:
Joskus ala-asteella mentiin bussilla koko koulun voimin johonkin metsään varta vasten keräämään puolukoita, että keittäjät voivat tehdä meille puolukkapuuroa.
Bussissa ja metsässä hikoilun päätteeksi saimme palkaksi voileivät jossa oksettava paksu kerros voita.
Sama juttu! Ja kun isosta maalaiskunnasta oli kyse, niin joka kylältä mukulat meni sinne omiin lähimetsiinsä puolukkaan. Me juonittiin homma siten, että neuvottiin ope semmoseen mettään missä ei ollut mitään puolukoita. Siellä sitten hetki ihmettelyä ja ope kyllästyi. Mopojen selkään ja kotiin loppupäiväksi :D Ei muutes onnistu nykypäivänä, kyllä joku pahoittais mielensä takuulla.
Mä olin vähän erilainen lapsi/nuori, koska jo silloin rakastin hiljaisuutta ja rauhaa ja inhosin meteliä ja tungosta. Minulle ne arboretumit ja pyöräillen tehdyt kevätkotiseutupyöräretken olii parhautta ja kamalimpina muistoina Linnanmäki, Särkänniemi ja Tukholman risteily.
Luokkaretki opettajan metsään.
Tammisaari. Osa jengistä meni kaljottelemaan kun sai vapaasti mennä, bussit piti pysäyttää takaisintullessa tien reunaan että jengi pääsi kuselle. Vaikka mitään et ollut ottanutkaan, niin kaikki saivat nuhtelukirjeen kotiin.
Mentiin yläasteella luokkaretkelle koulun viereiselle nuorisotalolle. S-marketista sai ostaa koulun tarjoamalla parilla eurolla evästä päiväksi jos halusi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurikunnan kalankasvattamo. Saattoi olla joku museokin samalla retkellä. Melko rajua.
Ai niin, turvesuollakin käytiin. Oikea elämysmatka. Kun omat lapset nyt valittaa että eivät pääse Särkänniemeen, voin ainakin rehellisesti sanoa että kuulkaas kun minun nuoruudessa.... :D
Sä oot mun luokkakaveri :D
Vierailija kirjoitti:
Ai apua, kaikki luokkaretket oli ihan kauheita! Ala-asteella pyöräiltiin kerran jollekin tehtaalle kaupungin laidalla. Muistoksi saatiin pinkka paperia jokaiselle! Varmaan paperitehdas?
Yläasteella kukaan ei olisi halunnut mennä luokkaretkelle, mutta koulun opetussuunnitelmassa sanottiin, että mentävä on. Emme suostuneet keräämään leirikoulukassaakaan, joten meidät vastentahtoiset teinit raahattiin lähimpään leirikeskukseen yhdeksi yöksi. Kaksi luokkalaista katosi yön aikana, olivat liftanneet kotiin. Naapuriluokka taisi käydä Tanskassa. Oli kuulemma kivaa.
Mitäs ette keränneet leirikassaa. Oma moka että joudutte nihkeälle leirille.
Meidän opettaja oli liikunta- ja terveyshullu. Vaikka käytiin ihan kivoissa paikoissa leirikoulussa ja luokkaretkellä (Ähtäri, Lintsi), niin kaikki muut luokat meidän koulusta pääsi Leafin tehtaille syömään uunituoretta Tuplaa ja muita herkkuja. Mutta eihän me, koska se on epäterveellistä. Joten tavallaan en valita, ei kamalia kokemuksia, mutta Tuplat olisi kelvanneet :(
Piipahdettiin Valamon luostarissa päiväseltään. Perillä oltiin ehkä tunti, loput 9h menikin bussissa istuessa. Edestakasin kevyet 750km... :D
ehdottomasti poroerotus. ja monen monta vuotta peräjälkeen.