Hmm. Kaveri laittaa syksyllä 1,5 vuotta täyttävän päiväkotiin niin, että hoitopäivät ovat joka päivä 10 tuntia.
Onko tuossa mitään järkeä ja onko tuo oikeasti sallittua, että noin pienellä on noin pitkät hoitopäivät?
Lapsi vietäisiin aamulla klo 7 ja haettaisiin klo 17. Molemmat vanhemmat töissä ja työmatkoihin menee paljon aikaa molemmilla.
Joo tiedän, perheet tekevät omat päätöksensä ja kaikki ovat omanlaisiaan äitejä ja isejä, mutta silti tuo 10-tuntinen hoitopäivä puolitoistavuotiaalla tuntuu tosi kamalalta.
Minä olin kotona, kunnes nuorin oli 4v (vanhemmat siis kotihoidettuja) ja silloinkin hoitopäivät olivat 4-6 tuntia. Me vanhemmat joustettiin omien töiden kanssa, jotta lapsilla olisi ollut mahdollisimman lyhyet hoitopäivät ja koulun jälkeen iltapäiväkerhossa oltiin vain vähän aikaa.
Kommentit (9)
Siitähän ne vielä pitenee hoitopäivät monilla, kun työ on pakko ottaa vastaan jopa 2 tunnin työmatka suuntaan.
Mulla oli tuollaiset hoitopäivät 10 kk ikäisestä asti. Millaisia ongelmia pitäisi nyt olla.
Minä niin säälin noita pieniä reppanoita, jotka joutuvat noin varhain tuohon aikuisten oravanpyörään pitkine hoitopäivineen. :(
Käy siinä sitten niinkin, että pääset joskus vähän aikaisemmin ja haet lapset. Huutohan siitä seuraa, kun eivät kerenneet enään iltapäivällä ulos.
No vippaatko omasta pussista jos perhe lyhentää työaikaa että saavat sitten asuntolainat/vuokrat maksettua?
Jos et, olet tekopyhä: verovaroista ne lyhyet hoitopäivät maksetaan.
Ei ole kenenkään asia arvostella muiden ratkaisuja. Jokainen tehköön omalla tavallaan ja kantaa vastuunsa omista päätöksistään. Pääkaupunkiseudulla hoitopäivä on pakostikin 9-10h vaikka vanhemmalla olisikin 8h työpäivä mitä kaikilla ei edes ole.
Järjestelmä on tehty siten, että hoitopaikan saa asuinkunnasta. Jos sen saisi työpaikan vierestä siellä naapuripaikkakunnalla, lapsilla olis hoitopäivä yhtä pitkä kuin vanhemmalla +työpaikan ja hoitopaikan välinen siirtyminen n. muutama minuutti.
Eikai nyt sentää joka päivä tarvi hoidossa olla? Kai nyt vanhemmilla vapaapäiviä on/viikonloppu vapaat. Ja klo 17 haku niin jäähän siinä nyt kotona olo aikaa ennen nukkumaanmenoa. Onhan toi joo harmillista, mutta kai sitä huonommissakin olosuhteissa lapsia kasvaa.
No jokainen perhe tekee omat ratkaisunsa, mitäs se sinulle kuuluu.
Meillä on tehty niin että toinen vie 9 maissa ja toinen hakee 15 maissa. Vastaavasti toinen menee aikaisemmin töihin ja toinen myöhemmin. Se sopii meille. En oleta että se sopii kaikissa perheissä.