Suurperheen äiti luettelee lapsiensa harrastuksiksi myös ilmaiset harrastukset.
Esim. jos lapsi pelaa pihalla sählyä, hän ilmoittaa että harrastaa sählyä. Ilmoittaako muut suurperheelliset lastensa ilmaisetkin harrastukset?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siinä on joku hintaraja ennenkuin voi harrastukseksi laskea. En nyt muista tätä rajaa, mutta jos joku muu muistaa? Jotkut laskevat myös, että erityisvälineistön hankinta on ehtona ja se, että harrastetaan kodin ulkopuolella ryhmässä. Yksin ei voi harrastaa tai voi, muttei sitä saa nimittää harrastukseksi. Kunnalliset jutut eivät luonnollisestikaan riitä myöskään, koska eivät täytä k.o. vaatimuksia. Jotkut vetävät rajan siihen, osallistuuko kilpailuihin.
Apua, tämä oli siis vitsi ja sarkasmia.
Miten niin?
Koska minä sen sellaiseksi tarkoitin :)
Vierailija kirjoitti:
No niinpä! Naapuri kehtaa väittää, että tyttärensä harrasta ratsastusta, kun käy kerran viikossa istumassa ponin selässä läheisellä tallilla. Kyllä meillä ainakin Jennicalle hankittiin heti kunnon varusteet kun hän halusi alkaa ratsastamaan. Aika kalliiksi tuli, poni piti hakea Englannista saakka, kun lähempää ei löytynyt tarpeeksi hyvällä sukutaululla olevaa ja hyvin koulutettua.
Onpa juntti naapuri. Pätemisentarpeinen selvästi.
Ehkä suurperheessä ei ole varaa olla kaikille niin hienoja, kalliita harrastuksia? Ja tätä haluat jostain syystä dissata, vaikka yrittävät antaa lapsille mahdollisuuden harrastaa?
Minusta jo se, että nykyisin jaksaa elättää isoa perhettä on hienoa ja kannustuksen arvoista. Lapsissa on kuitenkin vanhenevan maamme tulevaisuus, ja talous ei kestä jos emme saa syntyvyyttä nousemaan. Näin sanovat kaikki talousviisaat. Niin monet eivät ymmärrä yksinkertaista totuutta: Väestönkasvu on ongelma kehitysmaissa, jossa köyhät saavat 6-10 lasta. Meillä Suomessa on päinvastoin, pieni syntyvyys on ongelma!
Entäs lintujen bongaus? Kuljetaan metsässä kumpparit jalassa ja pappa vainaan kiikarit kaulassa. Ei maksa mitään, niin sitten ei lasketa harrastukseksi, vai miten se nyt oli? Harvinaisen typerä provoaloitus. Jopa tämän palstan mittapuussa.
Kyllä harrastuksista pitää maksaa ja instagramissa pitää hehkuttaa! Lasten harrastukset kertovat perheen asemasta ja toimivat äidille ns. "munanjatkeena", kun isillä sen tekee bemari!
Mulla yhdellä kaverilla on työpaikan puolesta ilmainen sali, hän ei kuitenkaan siis harrasta mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ne sählyvehkeetkään ilmaisia ole?
Suurperheessä ne ovat kuitenkin jostain käytettyinä satuja ja kiertää lapselta toiselle, niitä ei lasketa :(
Täällä ei ymmärretä sarkasmia sarkasmiksi jos sitä ei erikseen sanota.
Keinot on monet provoja tehtaillessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siinä on joku hintaraja ennenkuin voi harrastukseksi laskea. En nyt muista tätä rajaa, mutta jos joku muu muistaa? Jotkut laskevat myös, että erityisvälineistön hankinta on ehtona ja se, että harrastetaan kodin ulkopuolella ryhmässä. Yksin ei voi harrastaa tai voi, muttei sitä saa nimittää harrastukseksi. Kunnalliset jutut eivät luonnollisestikaan riitä myöskään, koska eivät täytä k.o. vaatimuksia. Jotkut vetävät rajan siihen, osallistuuko kilpailuihin.
Apua, tämä oli siis vitsi ja sarkasmia.
Sarkasmi ja vitsit ei toimi täällä ;)
-yläpeukuttaja
Entä jos harrastaa vain seksiä eikä oikein maksa siitä mitään? Aikuinen siis. Onko se siis oikeasti toiveajattelua eikä sitä seksiä oikeasti harrasteta?
Aloittajalla on musta pointti, huonosti muotoiltu tosin. Ilmaiset harrastukset ovat ok. Mutta voiko kertoa harrastavansa sählyä, jos yksin lämii palloa pihalla. Eikö sählyssä kuitenkin ole oleellista se joukkue ja oppii esim syöttämistä ja pelin sääntöjä? Jos sen sijaan pelaa joukkueessa tuo on hyvää lisätreeniä.
on paljon hyviä ilmaisia harrastuksia kuten täällä mainittu lukeminen tai lenkkeily.
Palatakseni aiheeseen, kyllä pihasähly on harrastus, jos sitä harrastaa monta tuntia viikossa. Jos ulospakotettuna pyörittelee vartin mailaa, silloin ei harrasta pihasählyä.
Musta on kuitenkin väärin lasta kohtaan, jos lapsella on kova palo joukkuelajeja kohtaan, eikä pääse missään pelaamaan seurassa, tai edes koulun palloilukerhossa. Jokaisella pitäisi olla mahdollisuus edes yhteen mieluiseen harrastukseen, ellei omaehtoinen liikunta riitä. Toiset on ihan tyytyväisiä siihenkin, silloin se onkin ok harrastus.
Mä yhden lapsen äitinä lasken lapseni harrastukset näin. Eli hän harrastaa sählyä, käy ilmaisessa sählykerhossa ja hän harrastaa muskaria joka on maksullinen. Sen sijaan en laske harratuksiksi esim jalkapalloa vaikka hän kovasti yksin tai kaverien kanssa potkii palloa pihalla.
Koulun sählykerhossa kerran viikossa käyminen on harrastus, pihasähly kavereiden kanssa pari kertaa viikossa ei ole harrastus. Se on ulkoilua ja pelailua kavereiden kanssa, ehdottomasti yhtä tärkeä tai tärkeämpi kuin koulun ohjattu säbäkerho. Ei harrastus kuitenkaan.
Mutta miten sitten ku harrastan koiran kanssa lenkkeilyä? Onko se siis pelkkää lenkkeilyä? Mutta harrastan koiran ruokintaa lisäksi.. Se on varmaan sit harrastus kun ei oo ilmaista :)
Mun lapsi 5v kertoo harrastavansa fudista. Hän käy isän kanssa pelailemassa ja lisäksi pelaillaan kun käydään katsomassa isän pelejä.
Meillä ei ole minua lukuunottamatta maksullisia harrastuksia (kuntosalikortti), silti me harrastetaan vaikka mitä: pyörälenkkejä, lenkkeilyä, eräilyä, jalkapalloa ym.
Vierailija kirjoitti:
No en mä tiedä mutta harrastan mäkin lukemista (kirjasto) ja koiran kanssa juoksulenkkejä, pitäisikö sanoa etten harrasta mitään?
Nimenomaan. Ap:n kannattaisi katsoa jostakin mitä sana harrastus/ harrastaminen/ harrastuneisuus tarkoittaa.
Mä harrastan kävelyä yksin, lukemista, kokkailua kotikeittiössä (ok, ainekset maksaa), ystävien perheiden kanssa seurustelua, vai pitäisikö sitä nykymeiningin mukaan kutsua "verkostoitumiseksi"? Kun me aikuiset juttelemme tai puuhailemme omiamme, lapsemme pelailevat palloa, leikkivät, roikkuvat puissa, käyttävät mielikuvitustaan. Onko se tyhjää, hyödytöntä aikaa, kun se ei maksa mitään? Kamalan hyväntuulisia lapset aina ovat, mutta se on varmaan vailla arvoa.
Mä harrastan syksyisin marjastusta ja sienestystä lisäksi pyöräilen pitkiä lenkkejä. Minne näistä voi maksaa?
Suurperheessä ne ovat kuitenkin jostain käytettyinä satuja ja kiertää lapselta toiselle, niitä ei lasketa :(