Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Melasma ylähuulessa. Miten muuten voi ehkäistä kuin 50+ suojakertoimella??

Vierailija
03.05.2016 |

Olen todella, todella tunnollisesti käyttänyt 50-suojakertoimista aurinkorasvaa ulkona jo maaliskuun lopulta lähtien. Viime kesänä minulle tuli ensimmäistä kertaa aivan kuvottavat kalapuikkoviikset ylähuuleen, siis melasma. Jos et tiedä, mikä se on, googlaa.

Viikset vaalenivat vasta jouluna.

Nyt aloin käyttää tuota 50-kertoimista aurinkovoidetta JOKA IKINEN KERTA kun ovesta ulos astuin, ellei 100% varmuudella ollut täysin pilvinen ja kaatosadepäivä tiedossa.

Olen havaitsevinani, että viikset puskevat taas läpi aurinkovoiteesta huolimatta :( Voinko tehdä jotain muuta (kuin pysytellä kokonaan sisätiloissa kellarissa), vai tuleeko minulle voiteista huolimatta taas ne kuvottavat kalapuikkoviikset ylähuuleen?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä terve! Noin alle kahdessa viikossa viikset ovat vaalenneet mielestäni merkittävästi, joskaan eivät ole lähteneet kokonaan pois.

Olen JOKA ILTA tehnyt kuorivat naamion ja puhdistetulle iholle laittanut Arbutinia. Toisen erän Arbutinia olen laittanut aamulla puhdistetulle iholle.

Jospa tämä auttaisi!

ap

Moi pitkästä aikaa! :) Mulla myös edelleen sama ongelma...

Mitä naamiota käytät?

Terv. Ne läikikkäät poskipäät

Vierailija
22/36 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös sama ongelma. En ole koskaan ollut raskaana, mutta kohdallani ongelma liittynee e-pillereihin. Melasma ilmestyi kun aloitin pillerit uudelleen noin vuoden tauon jälkeen ja vaihdoin vielä pillerimerkkiä. Tämä tapahtui noin nelisen vuotta sitten ja valitettavasti ongelma ei ole poistunut. Liittyy siis todennäköisesti hormoneihin ja siksi varmaan joillakin, jotka ovat saaneet melasman raskauden aikana, se on hävinnyt jonkin ajan kuluttua raskauden päättymisestä.

Käytän päivittäin vähintään SPF35-aurinkosuojaa läiskien päällä. Ymmärtääkseni kannattaa suosia fysikaalista aurinkosuojaa kemiallisen sijaan. Fysikaalinen aurinkosuoja alkaa toimimaan heti, ei vaadi levitystä hyvissä ajoin kuten kemiallinen aurinkosuoja. Kemiallinen aurinkosuoja toimii kemiallisen reaktion kautta ja sen epäillään myös vaikuttavan hormonitoimintaan, minkä vuoksi fysikaalinen suoja on parempi melasmaan. Olen harkinnut kemiallista kuorintaa tai laserhoitoa läiskien hoitoon. En kuitenkaan ole uskaltautunut laseriin, koska ilmeisesti sen tehoa ei voi tietää etukäteen ja pahimmassa tapauksessa se saattaa jopa tummentaa läiskiä. Ja vaikka läiskät saisikin pois hoidoilla, ne tulevat ymmärtääkseni hyvin helposti uudestaan. Eli aurinkosuojaa pitää käyttää. Ei tosiaan ole kiva joka päivä laittaa aurinkosuojaa ja meikkiä, mutta toistaiseksi en ole löytänyt muutakaan keinoa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeisimmästä raskaudesta on 8 vuotta, eikä nyt ole mitään vaihdevuosiakaan menossa. En tiedä siis, olisiko joku hormonaalinen juttu, olen vasta 35-vuotias.

Välttelen aurinkoa, eikä tulisi mieleenikään maata auringossa. Mutta pakkohan siellä on kävellä, että pääsee paikasta toiseen. 

Jotan arbutinia menen siis ostamaan, mä en toista kesää viiksien takia itke.

ap

Käytätkö pillereitä? Mullakin oli kahden viime raskauden aikana Melasmaa vaikka kuinka laitoin aurinkorasvaa. Ei raskaana ei tule, jos käytän aurinkovoidetta aina ulkona. Mietin uskaltaisinko aloittaa pillerit vai pahentaisiko ne ongelmaa, on kuitenkin selkeästi hormoneihin liittyvää.

Vierailija
24/36 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä terve! Noin alle kahdessa viikossa viikset ovat vaalenneet mielestäni merkittävästi, joskaan eivät ole lähteneet kokonaan pois.

Olen JOKA ILTA tehnyt kuorivat naamion ja puhdistetulle iholle laittanut Arbutinia. Toisen erän Arbutinia olen laittanut aamulla puhdistetulle iholle.

Jospa tämä auttaisi!

ap

Moi pitkästä aikaa! :) Mulla myös edelleen sama ongelma...

Mitä naamiota käytät?

Terv. Ne läikikkäät poskipäät

Ihan Prismasta/S-Marketista saatavaa Garnier Skin Active 150ml Pure Active 3in1 kuorivaa puhdistusnaamiota.

ap

Vierailija
25/36 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeisimmästä raskaudesta on 8 vuotta, eikä nyt ole mitään vaihdevuosiakaan menossa. En tiedä siis, olisiko joku hormonaalinen juttu, olen vasta 35-vuotias.

Välttelen aurinkoa, eikä tulisi mieleenikään maata auringossa. Mutta pakkohan siellä on kävellä, että pääsee paikasta toiseen. 

Jotan arbutinia menen siis ostamaan, mä en toista kesää viiksien takia itke.

ap

Käytätkö pillereitä? Mullakin oli kahden viime raskauden aikana Melasmaa vaikka kuinka laitoin aurinkorasvaa. Ei raskaana ei tule, jos käytän aurinkovoidetta aina ulkona. Mietin uskaltaisinko aloittaa pillerit vai pahentaisiko ne ongelmaa, on kuitenkin selkeästi hormoneihin liittyvää.

En ole koskaan käyttänyt pillereitä tai mitään muutakaan hormonaalista ehkäisyä, enkä ole ollut vuosikausiin raskaana tai imettänyt. Jos tämä on hormonaalista, niin vaihdevuodet on ainoa järkevä syy.. Ei kyllä pitäisi olla ajankohtaista vielä 10 vuoteen.

ap

Vierailija
26/36 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää vinkkejä muilta kalapuikkoviiksiltä? :)

Vierailija
27/36 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisää vinkkejä muilta kalapuikkoviiksiltä? :)

Auringon välttäminen. Jos on pakko olla auringossa, niin hattu päähän ja +50-kertoimista kasvoille tarkoitettua aurinkovoidetta JOKA PÄIVÄ helmikuusta marraskuuhun.

Vierailija
28/36 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa hyvät ihmiset sitä Joe Blascon Tattoo coveria!

Viikset tulee suojakertoimista huolimatta, mutta tuolla mönjällä ne saa kyllä piiloon. Siinä on tosi paljon pigmenttiä ja se on se juju.

Aika kallis pieni purkki, mutta kestää monta vuotta. Mulla jo neljäs vuosi menos ja vieläkin lähes puolet jäljellä, kun en laita kun viiksi alueelle.

Vierailija
29/36 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin parikymppisenä ilmestyivat tosiaan melasmaviikset, häipyivät onneksi itsestään. Odotuksen aikana ja synnytyksen jälkeen tulivat törkeän hirveät läntit poskille, tummuus paheni aina auringossa ja tuntui pelkästään jo lämmössäkin.

Nelikymppisenä otsan sivuille ilmestyivät läntit. Hydroquinone auttoi hieman, mutta tämä taitaa olla Suomessa kielletty. Lopulta otin useita tosi vahvoja kuorintoja (iho lähtee suikaleina) mikä auttoi, vihdoin.

Jostain syystä tällä sivustolla ei missään nimessä saa mainita adrenaaleja, tai mitään luontaishoitoja, tulee alapeukkujen sade. Tässä kuitenkin taas  -  kun sain adrenaalit vahvistettua, läikät eivät enää tulleet takaisin. Voi olla että oli sattumaa ja että hormonit tasoittuivat jotenkin itsestään. Käytän myös progesteronivoidetta.

Törmäsin tähän juttuun netissä kun aikoinaan etsin apua:

https://healthylivinghowto.com/adrenal-fatigue-melasma

Alapeukuttajille - siitä vaan, käykää hakemassa "oikeelta" lääkäriltä niitä miljonnan euron "oikeita" lääkkeitä.

Vierailija
30/36 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli monena kesänä ja talven aurinkolomien jälkeen ”viikset”. Ei siihen auttanut mikään suojakerroin. Tämä ongelma alkoi noin 35-40 vuotiaana. Luin jostain Imedeenin tuotteista ja söin muutaman viikon kuurin. Sen jälkeen eivät ole viikset vaivanneet. Ennen etelänlomia otan noin kuukauden kuurin Imedeenin Tan Optimizeria. Suojaa kuulemma soluja ja vahvistaa ihoa.Kallista on mutta toimii minulla.

Vierailija
31/36 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeeksi korkea suojakerroin tarpeeksi usein lisättynä on ainoa, joka minulla auttaa. Onneksi melasmaa tulee minulle ainoastaan ihan tuohon ylähuulen reunaan, siihen on helppo sipaista suojakertoimellista huulirasvaa tarpeen mukaan.

Vierailija
32/36 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään kokemuksia apteekissa myytävästä Isispharman glyco a 12-kuorintavoiteesta? Olen kokeillut kaikkea mahdollista melasmaan ja mikään ei ole vaalentanut. Talvella toki vaaleampana, mutta kesällä ei suojakerroin 50 ole estänyt tummentumista. Nyt vastikään huomasin ihmeekseni, että vaalenemista tapahtunut. Aloin googlaa kosmeettisia aineita, joita olen vasta ottanut käyttöön. Käyttämäni hyaluronihappo ja tuo em. glycohappo yhdessä oli jossain tutkimuksissa todettu tehokkaimmiksi vaalentajiksi. Hyaluronihapon huomasin jo vaalentaneen vähän omaa melasmaa.

Vierailija
33/36 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostakaa hyvät ihmiset sitä Joe Blascon Tattoo coveria!

Viikset tulee suojakertoimista huolimatta, mutta tuolla mönjällä ne saa kyllä piiloon. Siinä on tosi paljon pigmenttiä ja se on se juju.

Aika kallis pieni purkki, mutta kestää monta vuotta. Mulla jo neljäs vuosi menos ja vieläkin lähes puolet jäljellä, kun en laita kun viiksi alueelle.

Mä en millään haluaisi käyttää meikkivoiteita kesällä. En käytä meikkiä muutenkaan kuin ripsiväriä, niin mietityttää, miltä näyttää, jos pelkästään ylähuulessa on meikkivoidetta.

Vierailija
34/36 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli monena kesänä ja talven aurinkolomien jälkeen ”viikset”. Ei siihen auttanut mikään suojakerroin. Tämä ongelma alkoi noin 35-40 vuotiaana. Luin jostain Imedeenin tuotteista ja söin muutaman viikon kuurin. Sen jälkeen eivät ole viikset vaivanneet. Ennen etelänlomia otan noin kuukauden kuurin Imedeenin Tan Optimizeria. Suojaa kuulemma soluja ja vahvistaa ihoa.Kallista on mutta toimii minulla.

Voi itku. Näyttää poistuneen markkinoilta kokonaan. En löydä mistään kaupasta Suomesta. Mikähän olisi korvaava tuote?

Vierailija
35/36 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota suositeltua Imedeemiä ei saa oikein mistään näköjään. Ajaisiko BIO-KAROTEN+E saman asian? Se on halvempi ja sitä saa apteekeista. Onko kenelläkään kokemusta tästä nimenomaisesta tuotteesta?

ap

Vierailija
36/36 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Ei niistä oikein pääse eroon. Korkeakertoiminen aurinkovoide auttaa kyllä jonkin verran estämään tummumista, mutta sen kanssa pitää olla suorastaan hysteerisen tarkka. Luin jostain, että vain mineraalisuoja (siis sinkkioksidi ja titaanidioksidi) on tehokas melasman kanssa, ja että kemiallinen aurinkosuoja voi jopa pahentaa asiaa. En tiedä onko tuossa perää, mutta itselleni ei sovi kemialliset muutenkaan, joten mineraalivoiteilla mennään. Luin myos hiljattain, että titaanioksidi yksin ei kata kaikkia UVA-säteilyn alueita. (UVA on siis se, joka aiheuttaa pigmenttimuutoksia. Suojakerroin sinänsä ei kerro mitään UVA-suojan tehosta, koska se asteikko on kehitetty UVB-suojaa eli ihon palamista varten.) Suosin siis kaiken varalta sinkkioksidipitoisia voiteita, joissa mielellään SPF50 tai ainakin 30. Mulla on useita voiteita, mikään ei ole täydellinen! Kohtuullisia on ainakin Exuviance sheer physical spf50, Jan Marini physical SPF30, Heliocare physical SPF50, MD Solar Sciences mineral SPF50 beauty balm. Näistä ei jää ihan hirveää valkoista kerrosta naamaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän