Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos vanhempanne eivät ole puheväleissä omien sisarustensa kanssa; millaiset välit teillä on serkkuihinne?

Vierailija
03.05.2016 |

Kysymyksen takana klassinen mummolan perintöriita ja sen perusteella katkenneet välit ensimmäisessä polvessa. On käytäydytty typerästi ja huonosti puolin ja toisin. Mutta ei puhuta eikä tulla puhumaan enää koskaan

Miten tälläisessä tilanteessa serkkujen välit voi/pitäisi olla? Jokainen lapsi tietysti puolustaa omia vanhempiaan/ näkee lähinnä "ne toiset "riidan aloittajina. Lapsuudessa vietettiin paljon aikaa yhdessä; aikuisiällä yhteydenpito on ollut harvaa. On nähty silloin tällöin, lähinnä kesäaikaan mummolan paikkakunnalla; lähetetty joulukortteja ja oltu fb-kavereita yms pintapuolista. Vaikea olla kuin mitään ei olisi tapahtunut mutta onko typerää jatkaa ja laajentaa riitaa?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan tuollaisen jälkeen on hankala palauttaa välejä ihan normaaleiksi, mutta jos kuitenkin haluat pitää yhteyttä serkkuihisi niin olisiko järkevää nostaa "kissa pöydälle" tyyliin. Harmi, että se "Martin/Martan" perinnön jako meni niin rumaksi, varmasti syytä itse kunkin vanhemmista, mutta varmaan Martti/Martta toivoo vielä haudankin takaa, että edes me seuraava sukupolvi voitaisiin olla väleissä, joten sovitaanko, että antaa vanhempien tapella ja mököttää siitä asiasta ja mutta ollaan me kavereita niinkuin ennekin ja ei mennä vanhempiemme riitaan mukaan.

Vierailija
2/8 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tilanne. Mä olen yrittänyt olla välittämättä vanhempien riidoista ja kun on nähty esim. hautajaisissa, niin keskustella ihan tavallisesti näiden serkusten kanssa. Mulla ei ole osaa eikä arpaa perintöriitoihin, mutta etäisiähän me serkut olemme toisillemme ja tuntuu, etten oikein saa vastakaikua. En näe mitään syytä jatkaa riitoja, mutta vaikeaa on rakentaa edes jonkinlaisia puhevälejä. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, ei niin maan minkäänlaisia välejä serkkuihin kiitos juuri vanhempiemme riitojen. Vaikka lapsena olimme melko paljon tekemisissä; kaikki sukujuhlat juhlittiin. Itse en tilanteesta kärsi millään tavalla mutta onhan se kai sääli ettei suku ole puheväleissä. Ja miten tilanne tästä sitten korjaantuu seuraavan sukupolven kohdalla, ei kai mitenkään..

Juuri sain kuulla reilu viikko myöhässä että eräs ikäiseni serkku oli mennyt naimisiin. Mitään kutsua ei tietenkään tullut.

Vierailija
4/8 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkut jääneet etäisemmiksi, vaikka yritänkin heidän kanssaan jutella. Ovat mua nuorempia ja syyttävät vain mun vanhempia riidasta, kun eivät tiedä taustoja. En halua asiaan puuttua, vaikka tiedän riidan syyt kun olen ollut  paikalla monien riitojen aikaan ja myös sillä hetkellä, kun välit lopullisesti menivät poikki. Olen kuitenkin serkkujen kanssa ihan asiallisissa väleissä, mutta olisihan se kiva enemmän tavata.

Vierailija
5/8 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
6/8 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äidilläni oli aina välit poikki sisaruksiinsa, en siis lapsenakaan nähnyt serkkujani. Äidin kuoltua he ottivat minuun yhteyttä. Yksi heistä on tosi kiva, mutta muuten tilanne on kiusallinen. Olen joku outo kummajainen muuten tiiviissa porukassa, äidistäni on puhuttu kaikki mahdollinen paha. Huonot välit siis heijastuvat pitkälle.Pääosin serkut ihan vieraita ihmisiä, eivät tyyppeinä kiinnostavia lainkaan. Yhteen tyttöserkkuun löysin yhteyden sosiaalisessa mediassa, hän on samanhenkinen.

Vierailija
7/8 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on puheväleissä sisarustensa kanssa mutta ei ole todellakaan hyvissä väleissä. Todella jäätävä tunnelma aina kun olen samassa huoneessa serkkujen kanssa, sääli sinänsä.

Vierailija
8/8 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien vanhempien välit katsesi lapsettomaan setään ollessani alakoulun viimeisillä luokilla. Valitettavasti tämän myötä myös mummolassa käyminen harventui (ei voitu olla samaan aikaan) joten lapsuuden läheisiä serkkuja tuli nähtyä entistä harvemmin ja siitä se erkaantuminen alkoi.

Setä lisääntyi tuon riidan aikana ja näitä lapsia en varsinaisesti serkuikseni tunnusta nykyään (lähes 10 vuotta myöhemmin) vaikka kaikki muut serkut suvun molemmin puolin ovat läheisiä. Nykyisin riita on lientynyt ja yhteisissä sukujuhlissa vanhemmat voivat keskustella ja joulukorttikin tulee perille nykyisin. Läheisiksi välit eivät ole ikinä palanneet, eikä minullakaan ole mitään intoa tutustua uudelleen setäni perheeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme