Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten aloittaa liikunta

Vierailija
02.05.2016 |

En osaa aloittaa liikkumaan säännöllisesti, sillä se tuntuu hirvittävän vaikealta. Kuitenkin liikunnasta on hyötyä, joten haluaisin jaksaa alkaa liikkumaan. Vinkkejä?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko harrastanut liikuntaa aiemmin? Millainen liikunta sua kiinnostaa? Millainen ihminen olet ylipäätään, hitaiden vai nopeiden asioiden ystävä? Tykkäätkö keskittyä vai saada nopeasti aikaan?

Ihan ekaksi jutuksi suosittelen kävelyä. Siihen tarvitset hyvät kengät, mukavat vaatteet ja jos olet vähänkään isorintaisempi, tukevat rintsikat. Jos käveleminen tuntuu tylsältä pitkään, ota puhelimeen musiikkia tai vaikka joku asiaohjelma areenasta. Kävelemisen oheen voi tietenkin kehitellä jonkin oheistoimimmon, esim. geokätköilyn.

Vierailija
2/9 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtemällä ovesta ulos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita hyötyliikunnalla, niin kliseiseltä kun se kuulostaakin. Peruskunnon kohottamiseen juuri hyötyliikunta on parasta. Ja sitten kun kunto on kohonnut jonkin verran, koitat löytää itsellesi sopivan liikuntaharrastuksen. Helpointa on aloittaa kävelylenkeillä, pyöräilyllä tai uinnilla.

Vierailija
4/9 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole oikeastaan koskaan harrastanut liikuntaa ja kävelykin tosiaan joskus on niin "tylsähköä" kun olen sille päälle sattunut. En oikein ole sosiaalinen ihminen ja siksi ryhmäliikuntalajit ovat pois suljettuja.

ap

Vierailija
5/9 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole oikeastaan koskaan harrastanut liikuntaa ja kävelykin tosiaan joskus on niin "tylsähköä" kun olen sille päälle sattunut. En oikein ole sosiaalinen ihminen ja siksi ryhmäliikuntalajit ovat pois suljettuja.

ap

Ei ryhmäliikunnassa tarvitse olla sosiaalinen! 

Vierailija
6/9 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla toimi hyvin se, että pyrin vähentämään auton käyttöä ja vaihtamaan autoa pyöräilyyn. Ei minulla ollut mitään tosiasiallista tarvetta vähentää autoilua, vaan halusin vain lisätä pyöräilyä. Autoilun väheneminen on kiva bonus.

En päättänyt mitään määriä, vaan pyöräilin sen verran kuin tuntui hyvältä. Vähitellen siitä tuli tapa, että ottaa pihalta auton sijaan pyörän . Ja kun kunto vähitellen nousi, niin sitä huomasikin haluavansa pyöräillä vieläkin enemmän.

Hyötyliikunta toimi minulla hyvin sen vuoksi, että näin liikunnalle ei tarvinnut budjetoida erikseen aikaa, vaan se hoitui siinä sivussa. Ja tällainen liikuntarytmikin sopi minulle paremmin, missä poljetaan pari kilsaa kauppaan, sitten kohta takaisin. Ja illalla harrastukseen ja myöhemmin takaisin. Pienissä pätkissä jaksaa paremmin kuin yhtä kolmen vartin lenkkiä.

Vierailija
7/9 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei ryhmäliikunnassa tarvitse olla sosiaalinen! 

En ole ap, mutta ryhmäliikunta ei täytä toiveita, jos liikkuu mieluummin vähän yksityisemmin.

Vierailija
8/9 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla toimi netistä löytyneet jumppavideot. Jos kyllästyy helposti, voi aloittaa vaikka vartin mittaisista. Alkuun riittää kehon omalla painolla tehtävät liikkeet. Tekee vaikka joka toinen päivä. Jos innostuu, sitten alkaa suunnitella enemmän, miten rytmittää jumppamista.

Rintsikat ja joku jumppamatto marketista, niillä itse pääsin alkuun. Olen joskus käynyt ryhmäliikuntatunneillakin, mutta kotijumppa on ollut ihan yhtä tehokasta tai jopa tehokkaampaa, koska ei hävetä se hikoilu ja huohottaminen.

Vierailija
9/9 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla ekassa kommentissa oli tosi hyviä kysymyksiä. YLE:llä on vieläkin netissä sellainen testi, johon voi kertoa itsestään noita mieltymyksiä ja saa tuloksena muutaman lajin, joita voisi kokeilla. Testi löytyy, kun googletat "mikä liikunta sopii testaa" (en laita linkkiä kun se ei kuitenkaan toimi).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän